PDA

Se full versjon : Personlig brannmur - NIS

magnus
25-06-04, 02:00
Har installert Norton Internet Security 2004. Hver gang jeg starter opp maskinen og skal logge meg på får jeg bare feilmeldingen "Finner ikke server" osv. Så kan jeg gå inn på konfigureringen i personlig brannmur, sette denne til minimum, og så er jeg på nett. Etter det kan jeg gjerne sette instillingen til høyt brannmurnivå, exploreren leser alt likevel. Tungvint! MSN logger seg på uansett.

Noen som har et tips hvordan unngå å rasle med brannmuren før jeg kan begynne surfingen?

MrLysto
25-06-04, 10:23
Jeg husker ikke i farta navnet på prosessene. Men jeg mistenker at du har satt opp sperre på en prosess som skal gå ut og enten hente IP-adresse eller finne navnet på DNS-serveren din

Hvis du før du setter ned sikkerheten til minimum tar opp et kommandolinje-vindu og skriver ipconfig /all , har du da både fått IP-adresse og har en eller to DNS-adresser?

anonym
25-06-04, 12:24
Når man kjøper NIS, eller får gjennom pc-kjøp, er det da vanlig med bare 3 mnd virusoppdateringer?

Sorepheus
25-06-04, 16:53
Norton irriterer meg, det er stort, klompete og har masse kompatibilitetsproblemer. Så isteden for å lage et brukervennlig program har de gått for å tyne mest mulig penger ved å late som om det er komplekst i designet og selge en haug av andre "livsnødvendige" Norton programmer. Noe som fører til en flora av "pakkeløsninger" som en bare /må/ ha. Tøv!

Firewalls er faktisk ikke en kompleks rutine. Alt programmet trenger å gjøre er blokere alle portene og slippe igjennom de programmene som skal få kommunisere med internet.

Mr.Man
25-06-04, 20:34
Har installert Norton Internet Security 2004. Hver gang jeg starter opp maskinen og skal logge meg på får jeg bare feilmeldingen "Finner ikke server" osv. Så kan jeg gå inn på konfigureringen i personlig brannmur, sette denne til minimum, og så er jeg på nett. Etter det kan jeg gjerne sette instillingen til høyt brannmurnivå, exploreren leser alt likevel. Tungvint! MSN logger seg på uansett.

Noen som har et tips hvordan unngå å rasle med brannmuren før jeg kan begynne surfingen?
Har du prøvd å ha den på medium? Det er det som er standard. Litt overkill å ha den på høy kanskje...

magnus
26-06-04, 00:40
Jeg husker ikke i farta navnet på prosessene. Men jeg mistenker at du har satt opp sperre på en prosess som skal gå ut og enten hente IP-adresse eller finne navnet på DNS-serveren din
Det mistenker jeg også...

Hvis du før du setter ned sikkerheten til minimum tar opp et kommandolinje-vindu og skriver ipconfig /all , har du da både fått IP-adresse og har en eller to DNS-adresser?
Sikkerheten tror jeg ikke betyr stort, virker som det er samme om det er høy eller lav sikkerhet, så lenge jeg bare velger noe.

Har en IP-adresse ja, og ser ut som jeg har 3 DNS adresser.
:forvirret:

magnus
26-06-04, 00:41
Når man kjøper NIS, eller får gjennom pc-kjøp, er det da vanlig med bare 3 mnd virusoppdateringer?
Gjennom PC-kjøp hos DELL fikk jeg med 3 mnd oppdatering. Den pakken jeg kjøpte i butikken oppdateres ett år fremover.

magnus
26-06-04, 00:44
Har du prøvd å ha den på medium? Det er det som er standard. Litt overkill å ha den på høy kanskje...
Det betyr ikke noe om den er på lav når jeg starter opp, exploreren kommer ikke opp uansett. Om den er fra før på lav og man går inn og stille den til høy - så kommer jeg på nett.

anonym
26-06-04, 00:59
DellDrit!

Mr.Man
26-06-04, 12:03
DellDrit!
Det har lite med Dell å gjøre. Dell kjører alltid på standard chipset fra Intel, så hvis du skal angripe hardware må du rette skytset mot Intel.

Mr.Man
26-06-04, 12:06
Det betyr ikke noe om den er på lav når jeg starter opp, exploreren kommer ikke opp uansett. Om den er fra før på lav og man går inn og stille den til høy - så kommer jeg på nett.
Sjekk om det ligger noe sperrer i programvarelisten på Internet Explorer. Sett alle på "Permit All" hvis du ser den på listen.

anonym
26-06-04, 13:06
Det er nå Dell som har bestemt at det skal være kun 3 mnd med oppdateringer. :snill:

magnus
26-06-04, 13:16
Sjekk om det ligger noe sperrer i programvarelisten på Internet Explorer. Sett alle på "Permit All" hvis du ser den på listen. ehh... :forvirret: Hvor...?

magnus
26-06-04, 13:20
Det er nå Dell som har bestemt at det skal være kun 3 mnd med oppdateringer. :snill:
Nope. Det er nok jeg som kjipet meg når jeg bestilte pc.

anonym
26-06-04, 14:07
Jeg ante ikke at det var et valg engang.
Trodde NIS kom med ett år, siden "alle" andre gjør det.

Mr.Man
26-06-04, 14:17
Sjekk om det ligger noe sperrer i programvarelisten på Internet Explorer. Sett alle på "Permit All" hvis du ser den på listen. ehh... :forvirret: Hvor...?
1. Dobbelklikk på jordkloden i system tray
2. Personal Firewall -> Configure -> Programs
3. Let på listen og finn Internet Explorer. Pass på at det står "Permit All" på den.
4. Aktiver oxo "Turn on Automatic Program Control" hvis den står av.

Bruker du ADSL-router kan det oxo være et poeng å legge inn intern ip-sone i "Trusted Networks" under arkfanen "Networking".

magnus
28-06-04, 01:27
3. Let på listen og finn Internet Explorer. Pass på at det står "Permit All" på den.

Bruker du ADSL-router kan det oxo være et poeng å legge inn intern ip-sone i "Trusted Networks" under arkfanen "Networking".Gjort, men hjalp dessverre ikke... Har prøvd å velge både tilpasset, Tillat alle og automatisk uten at det hjelper. (Norsk versjon). Har merket av på "Aktiver personlig brannmur."

dpushman
05-07-04, 11:41
Bytt til AVG, kastet ut NIS her, møkkaprogram. :gal:

Sorepheus
05-07-04, 17:29
Selv bruker jeg freeware/shareware programmet: Armor2Net
.. er meget fornøyd, laget av hackere for hackere :)

Starwolf
07-07-04, 21:32
Norman er ikke jeg fornøyd med. Må slå av brannm uren for å kunne bruke lokalnettet bak routeren (SMC Baracuda). Har mye krøll med å dele volumer mellom maskinene her hjemme.

Har Norman som endel av avtalen med Chello samt igjennom Jobben via den nye PC'en jeg nå leker meg med.

Mr.Man
07-07-04, 23:48

Bruker du ADSL-router kan det oxo være et poeng å legge inn intern ip-sone i "Trusted Networks" under arkfanen "Networking".Gjort, men hjalp dessverre ikke... Har prøvd å velge både tilpasset, Tillat alle og automatisk uten at det hjelper. (Norsk versjon). Har merket av på "Aktiver personlig brannmur."
Høres ut som en reinstall er tingen. Det hender man må gjøre det med NIS.

magnus
08-07-04, 03:55
Høres ut som en reinstall er tingen. Det hender man må gjøre det med NIS.Ok...

Orca
05-08-04, 11:20
regner med at det er slik at du ikke lukker IE når du stiller om fra lav til høy. De fleste brannmurer vil slippe gjennom trafikk som allerede er etablert, derfor fungerer IE etter omstillingen. Pass at du har åpnet opp for, i allefall utgående, HTTP,HTTPS,DHCP og DNS for vanlig IE trafikk.

Orca
05-08-04, 11:22
Når det gjelder personlige brannmuerer så er det få programmer som slår Zonealarm egentlig. Den er jo gratis også.

torstein
04-09-04, 13:18
Den branmuren er ubrukeling tungvin. funker ikke særlig bra heller.

nick
04-09-04, 20:58
Når det gjelder personlige brannmuerer så er det få programmer som slår Zonealarm egentlig. Den er jo gratis også.

Zonealarmen min blokkerer til stadighet nettilgangen. Bruker Opera. Himla irriterende.
Ikke gjør den det konsekvent heller, så jeg har ikke peiling. Samme IP adressene som den klassifiserer som HIGH. Det er mulig den tror ADSL modemets kommunikasjon er forsøk på inntrengning, og dermed stanser denne.