PDA

Se full versjon : Slutten på narkotika?

Sorepheus
25-07-04, 01:39
Ministers consider vaccination scheme. Heroin, cocaine and nicotine targeted

"Childhood immunisation would provide adults with protection from the euphoria that is experienced by users, making drugs such as heroin and cocaine pointless to take. Such vaccinations are being developed by pharmaceutical companies and are due to hit the market within two years."

...

"Meanwhile, experts at the Scripps Research Institute in San Diego, California, have developed a super-virus, harmless to humans, which produces proteins that can block or reduce the effects of cocaine."

http://news.independent.co.uk/uk/crime/story.jsp?story=544439

Min første tanke er hvorvidt en vaksine mot kokain, nikotin og heroin og vil føre til at alle andre ekstrem følelser forsvinner. Hvordan vil sex, idrett og kjærlighet utarte seg? Og hva med de som faktisk trenger morfin i sykehus sammenheng?

anonym
25-07-04, 01:54
Man blir ikke akkurat euforisk av å bli smertestillet.

MrLysto
26-07-04, 12:52
De som trenger store doser morfin gjør det (kjenner folk som har ligget lenge på sykehus med svært store skader som har beskrevet akkurat det)

anonym
26-07-04, 13:10
Det er noe helt annet å bli avhengig av smertestillende som følge av langvarig bruk og det å bli smertestillet når man innimellom trenger det.
Det trodde jeg du visste. :)

Sorepheus
26-07-04, 13:12
Synes dere divergerer noe fra topic, hvorvidt det er riktig å vaksinere befolkningen mot nikotin / kokain / heroin...

MrLysto
26-07-04, 13:58
et av poengene er at hvis du stopper rus-effekten så vil du sannsynligvis stoppe den medisinske effekten også.

og eneste måten å få til en vaksine er å få kroppens immun-system til å avvise noe som ligner ekstremt mye på naturlige stoffer som vi alle trenger (morfin f.eks virker nettopp fordi det lurer kroppen til å tro det er et naturlig smertedempende stoff)
Skal ikke så mye til at det går bittelitt feil, og stopper de naturlige stoffene også

Sorepheus
26-07-04, 13:59
Er akkurat det jeg frykter ..

anonym
26-07-04, 19:43
Jeg, uten et medisinsk grunnlag, ser ikke hvordan det er sammenheng mellom smerte og rus, dermed heller ikke mellom smertelindring og rus.

Sorepheus
26-07-04, 20:17
Okay, kan forklare det jeg:

Endorfin er kroppens smertestiller, morfin iflg. nett-boka, etterligner endorfin og demper derved smerter. Smerter har vi egentlig hele tia, alle nervene våre utvikler smertefølelser, endorfin har vi i kroppen for å lindre alle nerveimpulsene. Ruseffekten er jo velbehaget av smertefravær, f.eks. når en har trent mye føler man velbehag i ettertid, det er endorfinet i kroppen.

Problemet med morfin / heroin er at ved stadig bruk forsvinner effekten av endorfinet, en lever altså i konstant smerte ved avbryting av morfin / heroin bruk. Det er derfor det sies at heroinavhengighet er en sykdom (fysisk avhengig), i tillegg kommer jo den psykiske avhengigheten velbehaget, kroppen (hjernen) gir signaler om at man opplever noe positivt og derfra er det ikke langt til konstant bruk, selv for ressurssterke personer.

Hovedproblemet er imidlertid med mofin / heroin er dødsrisikoen, ved forskjellige mengder (avhengig av kroppens tilstand og mennesket) så vil morfin / heroin dempe nervene så mye at f.eks. hjertet, lunger (eller andre organer) slutter å fungere, altså inntreffer dødsfall.

..

Skal jeg forklare de andre rusmidlene og?

teodor
26-07-04, 20:56
Men mangel på smerte er ikke rus. Rus er at hjernens tilstand påvirkes slik at virkelighetsoppfatningen endres, uavhengig om det er smertelindrende. En person som er lam og ikke kjenner smerte har ikke av den grunn en rus. Og ved bruk av medikamenter kan du godt smertelindres uten å få noen form for rusfølelse. Bruk av morfin kan være smertedempende og samtidig være svært ubehagelig. :nemlig:

Sorepheus
26-07-04, 21:02
Forskjellen er jo gjerne at i sykehussammenheng bruker de langt lavere doser enn det de narkomane bruker.

Ling
26-07-04, 21:10
Ruser ikke kroppen seg selv da, t.d. når en er nyforelsket ?

anonym
26-07-04, 21:27
Jeg ser fremdeles ikke problemet, dongen.

Og jeg er dypt uenig i at vi har smerter hele tiden.

Enorfiner frigjøres ved smerte.
Det er dermed ikke sagt at vi går rundt med et konstant rush av smerte som kun dempes ved endorfinene.

Dessuten; jeg tror neppe noen ville lansert en slik vaksine om alternativet var å leve i smerter resten av livet.

Sorepheus
27-07-04, 00:30
Jo det er faktisk sånn anonym, kroppen er ikke designet smertefritt, snarere tvert i mot. Det er derfor vi har endorfiner, for at vi ikke skal kolapse i en pøl av smerte, men keep going. Endorfiner er ikke lagd for å døyve skadesmerter, skader blir fra naturens side betraktet som en måte å fjerne underlegne gener på. Vi som mennesker derimot, i et komplekst samfunn bruker f.eks. morfin og andre smerteprepareter mot skader som kan oppstå i ulykker for å forhindre at smertene sender oss inn i medisinsk/biologisk sjokk.

Problemet er at en vaksine mot heroin kan gi oss smerter. Eller en vaksine mot nikotin kan fjerne rushet og mye annet i hverdagen (dopamin).

Mr.Man
27-07-04, 04:56
Dette vil bare ende opp med å flytte problemene over til andre rusmidler i tillegg til å begrense legenes muligheter til å lindre smerte. Å bare ende opp med alkohol som rusmiddel er en svært dårlig løsning. Alkohol dreper mest etter røyk. Selv om man også raker over alkoholen vil det bare føre til jakt på nye rusmidler. Mennesker har ruset seg til alle tider, og den jakten vil ikke stoppe ved å medisinere den bort.

Man bør heller prøve å fjerne årsakene til at mennesker blir rusmisbrukere.

Ling
27-07-04, 10:57
Uff, ser for meg att alle sitter på utestedene og sniffer tynner. :redd:

teodor
27-07-04, 13:39
skader blir fra naturens side betraktet som en måte å fjerne underlegne gener på.

WonderGong sier mye rart... :forvirret:

Zelda
31-07-04, 13:17
Endorfiner blir først utløst av sterke smerter. Ergo ikke om man smeller skinnleggen i en bordkant ol..

anonym
31-07-04, 16:53
Nettopp.

Sorepheus
31-07-04, 17:29
Nå har jeg aldri vært skade stygt, men er nå ganske sikkert på at endorfiner ikke fjerner smerter etter om man f.eks. har blitt skutt e.l. Det er en grunn til at soldater går rundt med morfin-ampuller.

anonym
31-07-04, 17:31
Nææh!

Hvem her har sagt at de gjør det da? :snill:

Sorepheus
31-07-04, 17:33
Kan jo tolke det dit hen ...

anonym
31-07-04, 17:33
Hva du tolker får bli opp til deg.
Jeg foreslår derimot at du leser det som står, ikke det fantasien din får det til å stå. :snill:

Sorepheus
31-07-04, 17:36
Vel, det er biologisk feil å påstå at endorfiner blir utløst av en skade, vi har dem hele tia, men det er riktig at vi får noe flere av dem ved en skade, imidlertid aldri nok til å fjerne sterke smerter. Naturens poeng i det er jo at vi skal føle smerten for å unngå at vi gjør noe så dumt igjen.

anonym
31-07-04, 18:07
Bull.
endorfiner er inaktive frem til de blir utløst.
Man er ikke smertestillet 24/7.

Og det bør gå an å få vaksine mot heroin og morfin, da disse etterligner enorfiner.
Så en slik vaksine burde kunne skille mellom de to.

Ling
31-07-04, 19:14
Endrofiner fjerner det meste av smerter i en kortere periode. T.d. en venn av meg bristet en arm på fotballbanen. 20 minuter senere sykklet han hjem og oppdaget da att armen gynget i bruddet. 1 time etter skaden skjedde hadde han sterke smerter og fikk smertetabeletter.

Endrofiner fjerner ikke alle smerter, og jeg tenker det er forskjell på hvilken type smerter. Dersom du blir dypet i sterk syre kommer du sikkert til å få vondt når huden etser bort Dongen. Men brudd o.l. virker dem mye bedre på.

Sorepheus
31-07-04, 19:53
Bull.
endorfiner er inaktive frem til de blir utløst.
Man er ikke smertestillet 24/7.

Null bull. Endorfiner døyver nervesignalene. Kroppen er et eneste stort nettverk av nervetråder, nervetrådene har så mye spenning at en hver bevegelse ville overveldet hjernen vår om vi ikke kroppen døyvet signalene. Endorfin er ikke annet enn et "hormon." Jeg skjønner ikke hvorfor du har problemer med dette, det er et faktum. Det betyr jo slettes ikke at vi er rusa hele tia, se på det som at en motor trenger olje og en radiotor trenger vann.

Når det er sagt, så er heroinbruk ekstreme mengder av et "syntetisk" endorfin, skadene fra slik bruk er både død og ødelagt endorfinsystem. Morfin som legemiddel er i langt lavere doser enn det de heroinavhengige bruker.[/quote]

anonym
31-07-04, 19:58
Nei, nei, nei.

Endorfiner virker slik, hvertfall en type endorfiner, finnes ca 30, at om man skulle kappe av seg armen, så hindrer endorfinene nervene å sende smertesignaler til hjernen.

De må aktiviseres.
De virker ikke av seg selv hele tiden.
Den som har fortalt deg det, juger. :snill:

Sorepheus
31-07-04, 20:51
Nei, du forenkler anonym. Saken er at mengden endorfin øker ved en skade, Korrekt, men du kan ikke ut i fra det utlede at endorfiner er en forsvarsmekanisme, som kun settes i hverk når en får en skade, saker er bare at det er da man merker forskjellen. Et slikt organ ville være biologisk umulig, vi "lever" tross alt.

Akkurat som en sigarett gir deg en "høy" fordi nikotinet øker mengden dopamin i hjernen, det er forskjellen som er rusen. Men som all rus er det en balanse, det som kommer opp må ned, altså:

.................Rusen

normalen ____/\...___ .................
........................\/....................._______ Normalen ved gjentatt bruk
Underskuddet / smerten / nedturen

anonym
31-07-04, 20:59
Alt jeg har lest om endorfiner tilsier det samme; de trigges ved behov.

Sorepheus
31-07-04, 21:49
Får du infoen fra et tabloidmedium så får du infoen fra et tabloidmedium. Prater du med en lege eller en legestudent får du en annen historie.

anonym
31-07-04, 22:26
Eller om man leser medisinske skrifter på nett, hvor de alle sier det samme, så får man en historie. :snill:

Sorepheus
31-07-04, 23:34
Common knowledge er ikke viten, og enda verre blir det når vitaminfirmaer lager reklame ut av det, det er og et mylder av "rar" informasjon der ute som følge av drugs og krigen mot drugs.

Vel, kunnskapen om hvordan kroppen fungerer er relativ nye, en skal ikke glemme at for bare 100 år siden var disekering sett på som noe dypt umoralsk. Kunnskapen om våre hormoner og nevrotransmittere er enda nyere. En kan vel ikke påstå at man faktisk begynte å skjønne noe av det før for 30 år siden. Heroin var imidlertid i bruk i hundre år før den tid, og trening lenge før det.

Kroppen er et svært komplekst system, og fortsatt er det mye usikkerhet rundt en del funksjoner av organer o.l. Leser en nevro-tidsskrifter ser man at det til stadighet oppdages nye sammenhenger, stoffer og substanser. I 70-åra oppdaga man nøkkelstoffer som dopamin og serotonin, nå vet man om flere varianter av disse stoffene og en rekke bistoffer som bidrar til deres funksjon før og etter(proteiner etc.), samt et mylder av andre som man først nå har sett funksjonen ved. Det man sitter igjen med er at vi er vanvittige komplekse organismer og at vi bare så vidt har begynt å skjønne prosessene de er innvolvert i.

Du vil alltid finne endorfiner i blodet, slik er det bare. At nivået er høyere ved en skade er korrekt. Det du hevder at endorfiner kun produseres ved en skade, er like far fetched som å hevde at 1. testosteron, 2. adrenalin 3. estrogen kun finnes i kroppen når f.eks. 1. man skal få muskler 2. når man er i fare 3. når man får pupper. Sannheten er at vi alltid har disse stoffene i blodet, balansen er imidlertid forskjellig fra tid til tid, avhengig av kosthold, aktivitet og livssyklus. Det er et mylder av syndromer og sykdommer knyttet til produksjonen av disse stoffene, det har du vel alt sett ved et kjapt søk på nett ?.

For at en biologisk funksjon skal være i funksjon kreves det at den nettopp lever (produserer noe og inntar noe), våre hormonkjertler gjorde det mulig for dyra å få den digre bevegelige kroppen vi har i dag. Se f.eks. på planter, en plante har ikke nerver og derfor ingen hormoner.

Jeg er noe lei av denne diskusjonen og jeg er ikke nevroforsker, men litt peil har jeg, kjøp deg noen legevitenskapbøker.

anonym
31-07-04, 23:49
Bla bla bla

Du tror du vet alt, men dette beviser bare at du faktisk ikke har peil. :snill:

Sorepheus
31-07-04, 23:51
Du preiker bare om hvor fødselen din skal være :snill:

anonym
01-08-04, 00:05
Hvor?
Hva er det å snakke om da. Den kan bare være ett sted. :snill:

Sorepheus
01-08-04, 01:45
Hvor *vond :P

anonym
01-08-04, 11:21
*inviterer dongen med*

Tenkte du kunne få en vannmelom operert inn i endetarmen og så prøve presse den ut etterpå. :snill:

Zelda
01-08-04, 12:56
:lol:
Eksfruen til Corsby sammenlikna fødsel med å dra underleppa over hodet..

Sorepheus
01-08-04, 18:32
:koko: Vel da er det jo bra du har endorfiner :glis:

Starwolf
01-08-04, 23:39
Istedet for å krangle om hvem som har rett. Hvorfor ikke gi linker til dokumetasjon som underbygger påstandene?

Sorepheus
01-08-04, 23:50
Vel for det første er det så lenge siden jeg leste artikkelen om det, men søk på:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=Search&DB=pubmed

Søkefelt: endorphine

Som du sikkert ser er det en rekke muskel og bevegelsessykdommer som skyldes for lavt et ubalansert endorfin-nivå, ut i fra det kan en jo kjapt utlede at vi har endorfiner konstant i blodet.

Sexy Sadie
06-08-04, 14:28
Hva med å la folk nyte hasjpipa si i fred?

Sorepheus
06-08-04, 17:32
Skulle de vaksinere oss mot hasj ville ikke kroppen ha fungert i det hele tatt, så der er vi trygge i hvert fall .. :lettet: