Se full versjon : kontantstøtten
Sexy Sadie
03-09-04, 22:58
Nu?
Hvordan er følelsene rundt kontantstøtten her da?
Trenger jeg å tilføye at jeg synes kontantstøtten er noe gedigent tull?
Jeg synes ikke det er tullete i det hele tatt, fødselsraten i EU er på 0.8 (for par), i norden på 1.2, vi står ovenfor en katastrofe ... men om kontantstøtten faktisk virker så det fødes flere unger er vel kanskje noe gedigent tull, skjønt vi har ikke sett langtidseffekten ennå ..
Sexy Sadie
03-09-04, 23:16
Hvordan kan du si vi står overfor en katastrofe?
Det er da ingen som vet hvordan samfunnet vil bli om 30 år.
Selvsagt tull slik ordningen er pr i dag, men herlighet så deilig den er å få!
Kontantstøtten er noe tull i grunn. Hvorfor ikke gi skatteletter istedet? Bare å administrere kontantstøtten koster noe over 100mill kroner. Samme med barnetrygden. For mange penger bare går i sirkel i systemet uten å produsere noenting som helst. Sand i drivverket kalles det....
Ha de som en del av å få billigere barnehager..
Jeg synes ikke kontantstøtten er tull, selv om jeg har gått glipp av nesten alt jeg kunne få..Hvorfor skal ikke foreldrene få pengene selv, og så velge om de vil bruke dem på barnehager eller hjemmeværende foreldre? Det er provoserende at pengene gå til lavere barnehagepriser når du er en av dem som ikke får plass i barnehage. Og folk blir ikke hjemmeværende på grunn av de få tusenlappene. Det er bare ett middel for å gjøre det litt enklere hvis du skulle velge å være hjemme med ungene. Selv fatter jeg ikke at noen klarer å være hjemmeværende og synes at det er sterkt undervurdert at noen tar på seg den oppgaven..
Hvordan kan du si vi står overfor en katastrofe?
Det er da ingen som vet hvordan samfunnet vil bli om 30 år.
Trenden i antall fødsler er nedadgående for over en lang periode, det er jo derfor vi snakker om eldrebølgen. Poenget er at noen må produsere de varer og tjenester vi tar for gitt og når en stor del av befolkningen er pensjonister sier det seg selv at det er vanskelig å gjennomføre. Vi må føde flere barn nuh, eller åpne for massiv innvandring.
Problemet er at det i praksis blir veldig dyrt å ha barn i barnehage. Da taper man kontantstøtte på 3000 i tillegg til at barnehagen koster 3-4000 for et barn. Resultatet blir en effektiv barnehagepris på 7000 pr. barn hvis man velger å ha dem i barnehage. Virkningen av dette blir veldig feil. Mange velger da å sende barn til dagmamma istedet og komme ut med 0 i utgift for barnepass. Det er da mye bedre for barna om de er i barnehagen.
Tanken var god, men effekten ble veldig feil...
Sexy Sadie
04-09-04, 00:21
Skulle nok ha tenkt på å bygge flere barnehaver i stedet for å gi penger i lomma til svarte dagmammaer.
Da taper man kontantstøtte på 3000 i tillegg
Ja, man skulle selvølgelig ha fått kontantstøtten og valgt om man ville bruke den på barnehage eller ikke. Men det største problemet er når man ikke har kontantstøtte og ikke får barnehageplass. Da hjelper det lite at barnehagene er billige...
Hm. Regner med at du ikke lurer på hva jeg mener om dette her... :ler:
Sexy Sadie
21-09-04, 22:15
Hm. Regner med at du ikke lurer på hv jeg mener om dette her... :ler:
Vi to har hatt oss noen runder angående kontantstøtten ja. :mrgreen:
Jeg synes ikke kontantstøtten er tull, selv om jeg har gått glipp av nesten alt jeg kunne få..Hvorfor skal ikke foreldrene få pengene selv, og så velge om de vil bruke dem på barnehager eller hjemmeværende foreldre?
Slik er det desverre ikke. Har du plass i barnehage får du ikke kontantstøtte. Dermed blir den effektive barnehageprisen SVÆRT høy.
Poenget er vel at en av foreldrene kan være hjemme ...
Og man får råd til å være borte fra jobb med 3000 ekstra pr mnd? :ler:
Poenget er vel at en av foreldrene kan være hjemme ...
Ja, det var poenget. Og plutselig ble dagmamma 7000 kr. billigere pr. barn enn barnehage.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.