Se full versjon : Månen
Har nettopp vært ute og sjekket månen med det nye teleskopet mitt! Steinbra!. Jeg står og studerer kanten på et krater når det plutselig går opp for meg at det er en planet jeg studerer og ikke ett bilde. Det jeg ser er faktisk det som er der opp akkurat nå. En god følelse. Og så beveger den seg fort når du kommer så nærme. I løpet av 30 sekunder har hele overflaten grasiøst beveget seg over hele synsfeltet. Det er nesten så man kan høre mektige basstoner og føle at bakken rister. Hele den kolossen bare suser av gårde, og jeg kan stå her og se bevegelsen med egne øyne. Imponerende.
Jeg har mange ganger sett på månen og ønsket at jeg hadde et teleskop. Men kjenner jeg meg selv rett, så hadde det blitt brukt to ganger, og så hadde jeg mistet interessen fullstendig...
Ja, det er nok det som skjer. Men det er gøy de to gangene. Vurderer å kjøpe noen ville linser og se hvor stort jeg egentlig kan få det.
Men det kunne jo vært ganske romantisk da. Jeg ville garantert blitt med hjem for å se teleskopet. Eh.. se i teleskopet... faen... det blir feil uansett, det der...
Flørter du med mannen min?
Nei. Det var et forsøk på en objektiv vurdering av en mann med teleskop, men det kom litt feil ut.
Pøh.
Romantisk sa du.
Og med hjem.
Men for all del, bare flørt, det er sunt det.
Jeg flørter, jeg. Men ikke med teodor.
Okay, ganske så misunnelig for øyeblikket, på teleskopet.
Sexy Sadie
04-09-04, 16:28
Jeg ville ha elsket å hatt ett digert teleskop montert oppe på taket.
Synes teleskopscenen i Roxane er så romantisk.
Sexy Sadie
04-09-04, 16:38
Den husker jeg ikke, men blir jeg i mot all formodning rik så skal jeg i kontakt med Hamburgfirmaet: Scmidt & Schmidt for å få et slikt digert et på hustaket mitt. :mrgreen:
Teleskop... misunnelig jeg også.
Mitt er et "Helios". Kjøpte det bare for at det var så stort...Har lært litt om teleskop etterpå.
Skulle gjerne kjent litt på teleskopet ditt.
Ja, det er imponerendes..
Sikkert en deilig overflate...
Ja, det er laget for jevne, stødige bevegelser. Har full kontrol når jeg bruker det.. Kan holde på lenge.. Lenge...
Jeg vil gjerne leke med deg og teleskopet ditt.
Det er definitivt tiden for det nå, når nettene begynner å bli innbydende igjen.
Lange, mørke og stjerneklare...
Sexy Sadie
06-09-04, 18:59
Du må vente litt til du, jenta mi. :pupper:
Har nettopp vært ute og sjekket månen med det nye teleskopet mitt! Steinbra!. Jeg står og studerer kanten på et krater når det plutselig går opp for meg at det er en planet jeg studerer og ikke ett bilde. Det jeg ser er faktisk det som er der opp akkurat nå. En god følelse. Og så beveger den seg fort når du kommer så nærme. I løpet av 30 sekunder har hele overflaten grasiøst beveget seg over hele synsfeltet. Det er nesten så man kan høre mektige basstoner og føle at bakken rister. Hele den kolossen bare suser av gårde, og jeg kan stå her og se bevegelsen med egne øyne. Imponerende.
For å motvirke jordrotasjonen anbefales et motorisert ekvatorial feste til teleskopet. Da kan du også ta bilder med lengre eksponeringstid om ønskelig. Husk også at jo høyere forstørrelse du benytter, blir effekten av at objektet forsvinner ut av synsfeltet større. Bruk av ulike filtre kan også bidra med å gi ytterligere detaljer, spesielt av lyssterke objekter som månen, Venus, Mars og Jupiter.
Månen slutter aldri å fasinere, men hvis du vil prøve deg på "viderekommende" saker, så stikk og kjøp et eksemplar av Sky & Telescope eller Astronomy for å få et ovesiktskart over periodens planetariske posisjoner. Anbefaler Jupiter, se hvor mange måner du kan telle! 4 er ikke noe problem, og med litt trening klarer du 8-9! Saturn med sine ringer er et praktfullt syn og vil gi en klar "Wow" opplevelse! Skulle du få lyst til å prøve deg aktivt innen astronomi er bøkene til Patrick Moore gode å starte med. En god "guide" med kartverk av himmelen er heller ikke dumt. Da anbefaler jeg en "bibel" som heter "Stars & Planets" fra Collins forlag, skrevet av Wil Tirion.
Skulle du etterhvert få lyst til å bevege deg over i Proff klassen og jakte på Messier og NGC Deep space objekter kan du jo ta kontakt, da jeg har en anelse erfaring innen faget.
Uansett, lykke til. Håper det frister til mer utforskning. Du er på vei til å ta steget ut i en større verden!
Dette ble en grisete tråd mellom mann og kone!
Jeg som hadde tenkt å snakke om teleskopet til Teodor!
Endelig en som deler samme interesse som meg!
:lol:
Synes den samtalen var knall jeg da :)
Du kan snakke med fjits.
:nei:
Så forresten en ekte månestein i romfartsmuseumet i Moskva...
Jeg bestemte meg i siste øyeblikk for å ikke ta teleskopet med inn på hytta i helgen. Og da var det selvfølgelig stjerneklart, blikkstille og ti trilliarder stjerner der oppe. Og svigersen sa hele tiden "Ja, det var nok denne kvelden himmelen var så bra ja.. Blir nok ikke flere sånne sjangser på lang tid, nei..Skulle tatt det med, vet du.." Og jeg tror han har rett. Men det ble en fin tur. Fikk to makreller i fra bryggen. Liker å fiske litt, men hater fisken..
Hva? :sjokk:
Hater makrell?
*begynner å tvile på ekteskapet*
Forresten... Svigers... ??
*går og ser den tynne røde linjen*
Hei! Der var du. Jeg liker å spise makrell. Steikt/ kokt med rømme og salat. Men jeg liker ikke å gjøre den spiselig. Så det gjør svigersen. Og ja, jeg har svigers, men ikke kone, for hun ble syk og døde. Men jeg har godt forhold til svigersene, og synes det er viktig, kanskje særlig for guttene.
Det var jo trist å høre.
Du skal være glad du slipper å ha min far med på hyttetur.
Men, siden jeg har svigerser, så kan jeg vel ta deg uten ett nytt par? Tror det står noe om at man har rett til å henvise til eksisterende svigerser i slike tilfeller som dette?
Ja, jeg kunne godt overta de eksisterende du har.
Perfekt plan.
Og så vil jeg ha makrell.
Jeg har med meg beinfrie fileter, klare til steikepannen! Tror muligens svigersene hadde fått sammenbrudd hvis jeg tok deg med, men vi kan introdusere deg skånsomt. Eller bare si at du har mine og jeg har dine, og så dropper vi begge?
Jeg vil ha avkokt makrell!
For å motvirke jordrotasjonen anbefales et motorisert ekvatorial feste til teleskopet. Da kan du også ta bilder med lengre eksponeringstid om ønskelig. Husk også at jo høyere forstørrelse du benytter, blir effekten av at objektet forsvinner ut av synsfeltet større. Bruk av ulike filtre kan også bidra med å gi ytterligere detaljer, spesielt av lyssterke objekter som månen, Venus, Mars og Jupiter.
Månen slutter aldri å fasinere, men hvis du vil prøve deg på "viderekommende" saker, så stikk og kjøp et eksemplar av Sky & Telescope eller Astronomy for å få et ovesiktskart over periodens planetariske posisjoner. Anbefaler Jupiter, se hvor mange måner du kan telle! 4 er ikke noe problem, og med litt trening klarer du 8-9! Saturn med sine ringer er et praktfullt syn og vil gi en klar "Wow" opplevelse! Skulle du få lyst til å prøve deg aktivt innen astronomi er bøkene til Patrick Moore gode å starte med. En god "guide" med kartverk av himmelen er heller ikke dumt. Da anbefaler jeg en "bibel" som heter "Stars & Planets" fra Collins forlag, skrevet av Wil Tirion.
Skulle du etterhvert få lyst til å bevege deg over i Proff klassen og jakte på Messier og NGC Deep space objekter kan du jo ta kontakt, da jeg har en anelse erfaring innen faget.
Interessant! Har lenge ønsket meg et teleskop. Har ikke kikket i teleskop på åresvis. En butikk her i byen har et pent utvalg, men de er dessverre så alt for dyre...
Når terassen en gang kommer på plass må jeg få meg et teleskop. Da får jeg bra utsikt, både utover byen, noe av sjøen og selvsagt opp mot stjernehimmelen. Ser frem til det!
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.