Se full versjon : Røykeloven
Hva syns dere? Bra eller dårlig? Noen som vært en del på byn etter at den ble innført? Hvordan syntes dere at den fungerer så langt? Noen positive eller negative meninger her?
Helt klart positivt! Ettertiden vil vise at det var en veldig riktig og fornuftig lov. Men denne vinteren vil det nok bli mye skriking og klager fra røykerne som må ut i kulden. Ser frem til det. :ondtglis:
Jeg er jo ikke-røyker på 9'ende dagen nuh :stolt:
Helt klart positivt! Ettertiden vil vise at det var en veldig riktig og fornuftig lov. Men denne vinteren vil det nok bli mye skriking og klager fra røykerne som må ut i kulden. Ser frem til det. :ondtglis:
Men har du da tatt med i beregningen at det for det første blir mye mere slossing...? At drinker o.l. er mer utsatt for at folk kan stjele dem, putte ting oppi osv for folk må jo forlate drinken for å gå ut å røyke... eller overlate den til barpersonellet som står i situasjon hvor de må passe på massevis a drikke...
har du tatt med at fortau og gater blir nedgrisa av sneiper... ?
Jeg er jo ikke-røyker på 9'ende dagen nuh :stolt:
Du er kjempeflink... gratulerer masse til deg :klapper:
Helt greit med røykfrie utesteder, men da får det også være nok. Disse forpulte hysterikerne som finnes blandt ikkerøykerne burde fått seg en på trynet snart. Så skal det altså bli forbudt å røyke ute siden ikke-røykerne ble veldig ensomme inne når alle røykerne satt ute. Så ville Norges Astma og Hysteriforbund kreve obligatorisk sjekk av kroppslukt i døra siden de nå kunne lukte dette mye bedre siden røyklukten ikke var der. Så driver andre hysterikere å krever røykenekt under markiser siden dette nå er å regne som lukket areale, mens en sigarklubb som har kurs i sigarrulling, foredrag fra fagmenn og klubbkvelder der det røykes, smakes og hvor erfaringer deles, ja disse måtte slutte å servere kaffe til gjestene skulle de fremdeles røyke der.
Røykfritt i lokaler? Javel. Men det er da for faen forskjell på å runke og å rive av seg pikken.!
Som ansatt på et utested har jeg merket alle ulempene ved loven. For det første er det komplett umulig å få folk til å stå lengre unna døra enn 10 cm når det regner. Og dette er i Bergen... Det fører til at selv jeg som røyker fast sliter kraftig, fordi ganga blir full av røyk.
Folk smugler med seg øl ut av døra. Det er ikke hyggelig. Det synes ikke skjenkekontrollen heller.
Og jeg fatter ikke at det er mulig at så mange folk stinker så jævlig! Helt utrolig! Ta en dusj, folkens! Og knip igjen fiseringen! Og ikke minst... Ro ned parfymebruken!
Sexy Sadie
25-09-04, 17:18
Røykeloven suger ad helvete til, jeg kan nu lukte folk. :dunkhode:
Enda en ulempe er at når jeg hiver ut folk som er for fulle får de selskap utenfor døra og forlater ikke området, andre for fulle som blir nekta eller bare spaserer forbi stopper også opp med gjengen som røyker ute, resultatet er krangel og rølp helt oppå døra.... og det blir selvfølgelig mitt/vårt problem..
Dersom det er røykeloven som er grunn i att mangen i det siste har sluttet å røyke synes jeg den er positiv.
Om et menneske slipper å gå gjenom lungekrefthelvete er det grunn nok til røykeloven. :D
Jeg synes det er helt utrolig deilig!
Jeg synes det er helt utrolig deilig!
Jeg kan være enig i at det er mye mer behaglig å jobbe når det er røykfritt, selv om jeg er storrøyker selv. MEN jeg vil heller stå i røyken enn alle de andre problema som slossing, sneiper osv... det har jo forværra jobben min bl.a. og slossing rett utenfor døra har faktisk fordoblet seg... kjempefint å slippe røyken, men det ryker jo med en del neser, og min er plutselig mye mer utsatt...
Men har du da tatt med i beregningen at det for det første blir mye mere slossing...? At drinker o.l. er mer utsatt for at folk kan stjele dem, putte ting oppi osv for folk må jo forlate drinken for å gå ut å røyke... eller overlate den til barpersonellet som står i situasjon hvor de må passe på massevis a drikke...
har du tatt med at fortau og gater blir nedgrisa av sneiper... ?
Mere slossing? Det blir jo som å påstå at røykere er dem som slåss mest.
Nå er det ikke sånn at alle kan gjøre det, men samtlige av de større utestedene her i byen har egne utelokaler, tak, men ikke vegger. Perfekt. Selvsagt kan ikke alle pøbber og diskoteker gjøre det, men det får nå heller være.
Må man ut å røyke og må sette igjen drinken sin, så må man be noen følge med på den.
"Dakar røykerne som må ut å røyke". Jeg synes ikke synd på dem en plass!
:ondtglis:
Helt greit med røykfrie utesteder, men da får det også være nok. Disse forpulte hysterikerne som finnes blandt ikkerøykerne burde fått seg en på trynet snart. Så skal det altså bli forbudt å røyke ute siden ikke-røykerne ble veldig ensomme inne når alle røykerne satt ute. Så ville Norges Astma og Hysteriforbund kreve obligatorisk sjekk av kroppslukt i døra siden de nå kunne lukte dette mye bedre siden røyklukten ikke var der. Så driver andre hysterikere å krever røykenekt under markiser siden dette nå er å regne som lukket areale, mens en sigarklubb som har kurs i sigarrulling, foredrag fra fagmenn og klubbkvelder der det røykes, smakes og hvor erfaringer deles, ja disse måtte slutte å servere kaffe til gjestene skulle de fremdeles røyke der.
Røykfritt i lokaler? Javel. Men det er da for faen forskjell på å runke og å rive av seg pikken.!
:ondtglis:
Som ansatt på et utested har jeg merket alle ulempene ved loven. For det første er det komplett umulig å få folk til å stå lengre unna døra enn 10 cm når det regner. Og dette er i Bergen... Det fører til at selv jeg som røyker fast sliter kraftig, fordi ganga blir full av røyk.
Folk smugler med seg øl ut av døra. Det er ikke hyggelig. Det synes ikke skjenkekontrollen heller.
Og jeg fatter ikke at det er mulig at så mange folk stinker så jævlig! Helt utrolig! Ta en dusj, folkens! Og knip igjen fiseringen! Og ikke minst... Ro ned parfymebruken!
Igjen. Alle disse problemene er det røykerne selv som står for!
Dersom det er røykeloven som er grunn i att mangen i det siste har sluttet å røyke synes jeg den er positiv.
Om et menneske slipper å gå gjenom lungekrefthelvete er det grunn nok til røykeloven. :D
Det er garantert grunnen til at flere nå slutter å røyke. Og enig, det kan sikkert spare en del liv. Det eneste som nytter er å gjøre det mindre kult å røyke.
Jeg kan være enig i at det er mye mer behaglig å jobbe når det er røykfritt, selv om jeg er storrøyker selv. MEN jeg vil heller stå i røyken enn alle de andre problema som slossing, sneiper osv... det har jo forværra jobben min bl.a. og slossing rett utenfor døra har faktisk fordoblet seg... kjempefint å slippe røyken, men det ryker jo med en del neser, og min er plutselig mye mer utsatt...
Kan man altså konkludere med at røykerne er mer hissige enn ikkerøykerne? :snill:
Og hvorfor setter dere ikke opp alskens askebegre utenfor?
Kan man altså konkludere med at røykerne er mer hissige enn ikkerøykerne? :snill:
Og hvorfor setter dere ikke opp alskens askebegre utenfor?
Nå er det faktisk sånn vennen min at folk som står ute å røyker ikke gidder å ta de to skritta bort å stumpe røyken i askebegeret og setter jeg ut enda fler greier de fortsatt å overse dem...
jeg vil ikke si røykere er mer hissige, men situasjonene det blir mange av.. exempelvis på fredag sto det en 7-8 stk ute og røyka... forbi kommer to kjekkaser som var dritafulle og selvfølgelig stopper der det står folk, slenger med leppa og tar helt av og BANG slossinga er igang...
i går kasta jeg ut en kverulant som var drita full.. det han da gjør er å fortsette utenfor å lage bråk blandt de som står der å røyker...
når noen krangler inne ved bordene pleier jeg skille de... setter de på bord i hver sin ende av lokalet.. MEN de skal klart ut å røyke og da står de oppå hverandre igjen og jeg har ikke kontrollen på dem som inne hvor jeg kan passe på at de holder seg unna hverandres bord..
Det er kanskje sånn at folk tenker de skal heller roe seg ned når dem er inne, for lages det bråk da så blir man kastet ut. Men om man er ute likevel så....
En ting er når de som ønsker trøbbel selv finner hverandre. En annen ting er det når uskyldige blir dradd inn. Det er selvsagt ikke bra, men ...veeeel...å skylde på røykeloven... vet ikke helt.
Det er kanskje sånn at folk tenker de skal heller roe seg ned når dem er inne, for lages det bråk da så blir man kastet ut. Men om man er ute likevel så....
En ting er når de som ønsker trøbbel selv finner hverandre. En annen ting er det når uskyldige blir dradd inn. Det er selvsagt ikke bra, men ...veeeel...å skylde på røykeloven... vet ikke helt.
exempelvis har jeg siste to mndene bestilt ambulanse til jentunger som har stått ute å røyka og havna midt i turbulensen mellom sinte gutter som enten har blitt kasta ut pga bråk, pasert forbi eller stått ute å røyka. de åra jeg har jobba som vakt tidligere har aldri dette skjedd...
Slå jenter... Generelt blir jo bare volden råere og råere. Drittungene går jo rundt med kniver på seg, om ikke verre ting. Det var noe annet før i tiden da vi vokste opp ja... :gammel:
;)
Slå jenter... Generelt blir jo bare volden råere og råere. Drittungene går jo rundt med kniver på seg, om ikke verre ting. Det var noe annet før i tiden da vi vokste opp ja... :gammel:
;)
asså det er andre tider a.. jenter sloss like mye som gutta.. ikke sjelden det er jenter vi skiller... og siste vi utviste or 6 mnd nå i helga fikk utvisninga pga hu slo etter en a vaktene...
Jeg syns det er positivt at det er røykfritt inne, men det negative er det som skjer utenfor døra. Det blir mye folk, og oppstår fort bråk, som DemoniA sier..
Jeg forstår ikke helt røykeres manglende evne eller vilje, til å ta hensyn til andre mennesker. Det blir som å si at jeg har rett til å sitte hvor jeg vil og blåse giftstoffer i ansiktet på folk..
Dagfinn sammenligner oss med Irland og mener at det går bra der. Vel. Der er det aldri under 10 grader og man kan gå ut med drikkevarene og røyke under uterealer med markiser samtidig som man drikker videre. Det er noe HELT ANNET.....
Røyeloven er grei nok, men det er for dumt at man ikke kan ta med øllen sin ut på en evt. terasse o.s.v..
Jeg synes forsåvidt det er greit, men hadde man kunnet lage skikkelige røykerom hadde det vært bedre...
Og arbeidstagerne, som jo loven er til for, hadde likevel ikke sluppet unna. :snill:
Det var jo lagt fram forslag om et skikklig avtrekk over bardiskene og ifølge kilder fungerte de kjempebra, det var såogsi ikke engang anntydning til røyklukt på innsiden av baren, men da var ikkerøykende gjester årsaken til at det ikke var godt nok med de avtrekkene...
Nå er det laget "røykeklubb" på ene av stedene jeg jobber som vakt... dvs at de har laget et avlukke hvor kun medlemmer har lov å være.. dette skal vist være lovlig, men problemet igjen da er at det ikke er lov å ha ansatte inne på røykeklubben.. men dette driver de å jobber med da "røykens venner"...
medlemskapet koster 125 i året og gjelder på alle røykeklubber rundt om i landet...
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.