Se full versjon : Aktiv dødshjelp
I dag opprettes stadig flere klinikken for mennesker som har fått "dommen", de skal dø og det er ingen vei tilbake, intet håp... klinikkene skal sørge for at de lider minst mulig de siste ukene eller mndene... hadde vært bedre og hjulpet disse med å korte inn tiden?
På sykehjemmene rundt i landet ligger gamle mennesker som ikke selv kan spise, gå, reise seg eller snakke... de ligger og venter på å få slippe... burde vi la de få lov å slippe?
Eller er dette å leke gud, bestemme over liv og død, noe vi ikke har rett til?
Hva mener dere om disse tingene?
Jeg er for aktiv dødshjelp, utvilsomt.
Men tenk om den man hjelper egentlig ikke ønsker den typen hjelp da? Og hvem skal bedømme hvem som er syke nok til å få den hjelpen hvis de syke ikke er istand til å utrykke seg selv...
Synes det burde være lov, men da skal man være kronisk sjuk og kun forværring i sikte. Hvorfor hale ut et liv dersom det kun er smerter og langsom død?
Dessuten skal man ikke tilbys det, pasienten selv skal be om det.
Men tenk om den man hjelper egentlig ikke ønsker den typen hjelp da? Og hvem skal bedømme hvem som er syke nok til å få den hjelpen hvis de syke ikke er istand til å utrykke seg selv...
Om man tar livet av noen som ikke ønsker det, er det mord. Det går ikke inn under aktiv dødshjelp.
Man kan heller ikke ta livet av mennesker som ikke er i stand til å uttrykke et slikt ønske selv, men jeg mener det bør være noe av det samme som for organdonasjon - kommer man i en situasjon der det blir aktuelt, bør de pårørende ha fått beskjed. Havner et menneske i en tilstand der h*n ikke har noen evne til å leve (da mener jeg ikke eksistere), vile de aller fleste si at det er bedre å dø.
men det er bedre å ta livet av dem smertefritt enn å sulte dem til døde som man gjør nå
... hvis jeg var døende og i evig uutholdelig smerte ville jeg ha valgt å dopa meg på absolutt alt som ga meg lindring, ikke dermed sagt at jeg ville ha tatt mitt eget liv.
Problemstillingen for mange er, dongen, at de ønsker å dø med verdighet, bevisst på verden rundt seg.
Ikke dopet ned, uten evne til å gjøre seg forstått pga alle medikamentene man dyttes i.
Selv om f.eks. en kreftpasient lever med morfinpumpe, er det dermed ikke sagt at pasienten er smertefri.
Og la oss si at vi snakker om en muskelsvinnsykdom, hvor man til slutt bare ligger i en seng, ute av stand til annet enn å tenke seg, mens man venter på at lunge og hjertefunksjon skal opphøre, så tror jeg neppe det å være dopet er det man tenker på.
Verdighet, dongen, det er stikkordet.
Det er ikke en verdig død å ta farvel med livet siklende, hinsides all kontakt, uten evne til å se sine kjære si adjø, uansett hvor mye dop man tilbys.
Ser ikke problemet, er da ikke noe mer verdig enn å avslutte et godt liv i god "rusa" form .. hva som er mer verdig med en giftmaskin kan jeg ikke skjønne. Dessuten ano, mangler du et viktig stykke informasjon, det er veldig mange eldre som avslutter sine siste dager på en god del forskjellige typer pain-killers, om så ikke med overdose, men sånn fordi de har krav på å føle seg vel og ikke kjenne smertene en utslitt kropp gir i det daglige liv.
Ser ikke problemet, er da ikke noe mer verdig enn å avslutte et godt liv i god "rusa" form .. hva som er mer verdig med en giftmaskin kan jeg ikke skjønne. Dessuten ano, mangler du et viktig stykke informasjon, det er veldig mange eldre som avslutter sine siste dager på en god del forskjellige typer pain-killers, om så ikke med overdose, men sånn fordi de har krav på å føle seg vel og ikke kjenne smertene en utslitt kropp gir i det daglige liv.
Jeg har jobba på sykehjem for senile og veldig syke.,.. jeg har stelt de som har liggi i sengen 24 timer i døgnet untatt dusjen hver fredag (og den er for dem veldig smertefull), kroppen har låst seg i en stilling med henda knyttet sammen... de har store liggesår på rompe og rygg.. inni henda finner man åpne sår... de blir daglig stelt og matet.. MEN vi vet ikke om de forstår hva vi sier, for de kan ikke svare eller røre kroppen på signal... kanskje er de helt klare, men at hørselen er borte.. kanskje er de mega senile og lever i sin egen verden.. man får aldri vite, ser bare de forkrøplede kroppene som ligger der i mnd etter mnd og venter mens vi stapper grøt i munn dems og heller inn saft...
for meg, jeg kunne godt vært den som helte inn sovemedisin nok til at de ikke våknet etter natten, for å ligge der uten engang å kunne gi signal på om du er "hjemme" eller ikke.. det er da en skjebne værre enn døen
Jeg tror nå innerst inne at du ikke mente det siste du sa, i så fall er det vel og en grunn til at du ikke jobber på et slikt sted mer.
Det er da vitterlig ikke eldre mennesker som dør en tilnærmet normal død det er snakk om når det gjelder aktiv dødshjelp heller.
Det er en minimal gruppe med mennesker med sykdommer som gjør at de uansett dør innen kort tid.
Jeg tror nå innerst inne at du ikke mente det siste du sa, i så fall er det vel og en grunn til at du ikke jobber på et slikt sted mer.
jeg mente såklart ikke at jeg ville drept de bare, men at jeg ikke ville hatt dårlig samvitighet for å vært den som utførte gjerningen i slike tilfeller.. ja grunnen til at jeg sluttet er at man vasser i kropper som venter på å dø.. de kaller det "siste stasjon" og det er ikke årleit, tilslutt blir man sånn at man blir umennesklig på en måte, man ser ikke de menneskene om egentlig ligger der.. man ser bare kroppene hvis du forstår hva jeg mener...
Hvis trådholder kunne skisere i hvilke situasjoner hun mener aktiv dødshjelp er legitimt så kanskje vi kunne komme en vei.
Finner selv ikke tilfeller der aktiv dødshjelp er legitimt og ved å etablere et system med aktiv dødshjelp er vi på gale veier. Det finnes alternativer her og, f.eks. dop og alternativ bepleining.
Dette til tross for at jeg har sett min bestemor på det siste gjennom lengre tids kreft og min farfar fikk morfin de siste tre månedene av sitt liv, og for den saks skyld til tross for artikler i humane fora der det skiseres hvordan aktiv dødshjelp kan virke i et system og i hvilke tilfeller det i så fall skulle tillates.
De pleiere på pleiehjem som unntaksvis hisser etter aktiv dødshjelp finner jeg de mest patetiske og egoistiske av alle i debatten.
Wonder?
Vet du hvordan de faktisk gjør det idag siden aktiv dødshjelp ikke er tillatt?
De "stopper behandling" som også innebærer tilførsel av mat.
Og selvsagt nok så dør de av det. Av helt naturlige årsaker.
Men hvordan du kan innbille deg at det er noe verre å gi en overdose morfin til noen enn å sulte dem i hjel begriper jeg ikke.
Hvis trådholder kunne skisere i hvilke situasjoner hun mener aktiv dødshjelp er legitimt så kanskje vi kunne komme en vei.
Finner selv ikke tilfeller der aktiv dødshjelp er legitimt og ved å etablere et system med aktiv dødshjelp er vi på gale veier. Det finnes alternativer her og, f.eks. dop og alternativ bepleining.
Dette til tross for at jeg har sett min bestemor på det siste gjennom lengre tids kreft og min farfar fikk morfin de siste tre månedene av sitt liv, og for den saks skyld til tross for artikler i humane fora der det skiseres hvordan aktiv dødshjelp kan virke i et system og i hvilke tilfeller det i så fall skulle tillates.
De pleiere på pleiehjem som unntaksvis hisser etter aktiv dødshjelp finner jeg de mest patetiske og egoistiske av alle i debatten.
Jeg har også fulgt kreftpasienter inn i slutten og ja de får mye smertestillende og ligger stort sett dopa meste av tiden... siste ukene gjerne så mye at de ikke kjenner deg igjen og det eneste de sier er vann.. vann...
Du kan godt kritisere pleiere som er for aktiv dødshjelp, men jeg tror det er ganske mange av oss. Når man har sett de lidelsene som bare har en utvei og som varer i måneder er det natulig å begynne tenke sånn... hvorfor skal vi på død og liv la de ligge og lide mens vi holder liv i dem når de hverken kan snakke, bevege seg eller gi signaler... vi vet jo ikke engang om de har smerter eller om de forstår hva som skjer rundt dem... du kan godt kalle det patetisk å streife tanken på å hjelpe dem... men faktisk "hjelper" vi dyr som ikke engang lider halvparten...
jeg snakker om en mulighet for f.eks meg å skrive et slags dokument om at jeg vil få slippe hvis jeg er dødlig syk uten redning... hvis jeg skulle få f.eks kreft at de tilsatte noe i drikka mi når jeg ikke lenger kunne styre ting selv, når hverdagen min ble bestående av kun smerte og alle viste dette KUN hadde en utvei... jeg ville da helst slippe at noen skulle se meg sånn.. spesielt ikke barna mine... jeg ville valgt å få hjelp til å avslutte det...
Jeg har også fulgt kreftpasienter inn i slutten og ja de får mye smertestillende og ligger stort sett dopa meste av tiden... siste ukene gjerne så mye at de ikke kjenner deg igjen og det eneste de sier er vann.. vann...
Du kan godt kritisere pleiere som er for aktiv dødshjelp, men jeg tror det er ganske mange av oss. Når man har sett de lidelsene som bare har en utvei og som varer i måneder er det natulig å begynne tenke sånn... hvorfor skal vi på død og liv la de ligge og lide mens vi holder liv i dem når de hverken kan snakke, bevege seg eller gi signaler... vi vet jo ikke engang om de har smerter eller om de forstår hva som skjer rundt dem... du kan godt kalle det patetisk å streife tanken på å hjelpe dem... men faktisk "hjelper" vi dyr som ikke engang lider halvparten...
jeg snakker om en mulighet for f.eks meg å skrive et slags dokument om at jeg vil få slippe hvis jeg er dødlig syk uten redning... hvis jeg skulle få f.eks kreft at de tilsatte noe i drikka mi når jeg ikke lenger kunne styre ting selv, når hverdagen min ble bestående av kun smerte og alle viste dette KUN hadde en utvei... jeg ville da helst slippe at noen skulle se meg sånn.. spesielt ikke barna mine... jeg ville valgt å få hjelp til å avslutte det...
Unskyld meg, men ble vi ikke kvitt sånne som deg under siste verdens krig? Menneske, finn deg en ny jobb.
Jeg går ut fra aktiv dødshjelp slik det er fremmet forslag om i media.
Altså ikke for enhver, men for en meget, meget liten gruppe som man VET vil dø snarlig, som er friske i hodet, som ønsker å dø med verdighet, gjerne i sitt eget hjem, uten å måtte gjennomleve de siste dagers/par ukers smertehelvete som de ellers må.
Unskyld meg, men ble vi ikke kvitt sånne som deg under siste verdens krig? Menneske, finn deg en ny jobb.
Hehe slapp av lille venn.. jeg jobber ikke i pleiebransjen mer... tvert imot..
kan fortelle deg at mammen til en venninne av meg døde i dag morres etter flere uker i smertehelvete.. hun ville så gjerne ha sluppet, har tiggi om det de siste ukene... utenom siste, da var hun knapt våken og knapt istand til å snakke.. koselig avslutning for både henne og datteren hennes...
Noen som er for dødsstraff her p.g. av egeninteresser ?
Heheheh du er jo ganske søt da :kul:
Singularity
05-10-04, 04:05
Unskyld meg, men ble vi ikke kvitt sånne som deg under siste verdens krig? Menneske, finn deg en ny jobb.Det er veldig stor forskjell på å ønske å ta livet av andre fordi de ikke passer inn i ens verdensbilde, og å ønske at en selv og andre kan få velge aktiv dødshjelp når visse kriterier oppfylles samt å være villig til å utføre slik dødshjelp.
Unskyld meg, men ble vi ikke kvitt sånne som deg under siste verdens krig? Menneske, finn deg en ny jobb.Det er veldig stor forskjell på å ønske å ta livet av andre fordi de ikke passer inn i ens verdensbilde, og å ønske at en selv og andre kan få velge aktiv dødshjelp når visse kriterier oppfylles samt å være villig til å utføre slik dødshjelp.
:D
Hvis det var det hu skrev så er det underlig semantikk i teksten. Forøvrig kan du da være enig i at en person med slike holdninger ikke burde få jobbe på et eldre- / sykehjem?
Hvis det var det hu skrev så er det underlig semantikk i teksten. Forøvrig kan du da være enig i at en person med slike holdninger ikke burde få jobbe på et eldre- / sykehjem?
Jeg tror veldig mange som jobber med mennesker som er veldig syke og lider seg inn i døden tenker sånn.. det er fordi man får så vondt av de som ligger der, man føler seg hjelpesløs og det er en tanke basert på medfølse og det er faktisk en ting jeg syntes man skal ha i en slik jobb... det at man tenker tanken vil ikke si at man blir falig for pasienter eller at man gjør en dårlig jobb... skulle man luket vekk alle pleierene som var for aktiv dødshjelp i noen tilfeller tror jeg mange av hjemmene ville vært ekstremt underbemannet..
det å være for vil ikke si at man mener at vi bør gå rundt å avlive alle som ligger der, det vil mere si at de av dem som ligger der og faktisk er klare i hodet og som har ulidelige smerter som ikke vil gå over før de er døde og som ber om å få slippe skulle fått den muligheten etter at de f.eks hadde vært gjennom en runde med psykriater ellernoe..
Singularity
05-10-04, 14:45
Hvis det var det hu skrev så er det underlig semantikk i teksten. Forøvrig kan du da være enig i at en person med slike holdninger ikke burde få jobbe på et eldre- / sykehjem?Da må man fortolke det hun skriver i en retning teksten ikke gir dekning for.
Hvis man ønsker å ta livet av pasienter fordi man har et problem rent personlig med å se de lide eller fordi man mener at det er sløsing med samfunnets ressurser uavhengig av pasientenes egne uttrykte ønsker, da kan du ha et poeng.
Hvis man er for aktiv dødshjelp og er villig til å utføre det på pasienter som enten har samtykket der og da eller som har oppgitt kriterier for under hvilke omstendigheter det skal utføres, så ser ikke jeg noe problem med at man jobber i helsevesenet.
Tekstene jeg spesielt reagerte på:
" jeg kunne godt vært den som helte inn sovemedisin nok til at de ikke våknet etter natten, " og "du kan godt kalle det patetisk å streife tanken på å hjelpe dem... men faktisk "hjelper" vi dyr som ikke engang lider halvparten... "
Neitakk, singul, slikt vil jeg ikke ha i vårt helsesystem!
Tenk Dongen, er det ei som har tenkt slik og jobbet i helsevesenet kan det være flere.
Kansje Dongen, kansje møter du engang på noen som tenker slik. Kansje, kansje, og hva gjør du da ?
Hvordan skal du hindre han/henne i å lempe innpå et fullt pilleglass bare med et lite urinprøveglass til å skylle ned med ?
At det er folk som tenker slik i helsevesenet er alt for reelt problem.
for å ligge der uten engang å kunne gi signal på om du er "hjemme" eller ikke.. det er da en skjebne værre enn døen
Jeg håper noen kobler meg ut før jeg når et slikt stadie. Jeg er ikke redd for å dø, men tanken på å ligge siklende i en seng med bleier uten å være i stand til å kommunisere med noen skremmer livsgørra ut av meg. Har man rett til å bestemme sitt eget liv har man også rett til å bestemme sin egen død.
Sexy Sadie
10-10-04, 21:54
for å ligge der uten engang å kunne gi signal på om du er "hjemme" eller ikke.. det er da en skjebne værre enn døen
Jeg håper noen kobler meg ut før jeg når et slikt stadie. Jeg er ikke redd for å dø, men tanken på å ligge siklende i en seng med bleier uten å være i stand til å kommunisere med noen skremmer livsgørra ut av meg. Har man rett til å bestemme sitt eget liv har man også rett til å bestemme sin egen død.
Kan skrive under på den her. :nemlig:
Vi må legge ned helsevesenet :oppfattet:
Sexy Sadie
12-10-04, 15:54
Vi må legge ned helsevesenet :oppfattet:
Nedleggelser vil sikkert løse alle problemer. :forvirret:
Jeg håper noen kobler meg online den gang jeg møter det stadiet ..
Hvilken glede har du av å ligge som en lallende idiot i senga uten å kanskje være klar over dine omgivelser og ute av stand til å kommunisère? Uansett er det ditt valg.
Vel, en idiot kan vel nettopp ha glede av å ligge lallende i en seng, et geni ville plages til døde av slikt .. alt er relativt Starwolf ..
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.