Se full versjon : Evighetsmaskinen
Jeg er også inne på et svenkst forum, det er lukket og det er masse tullinger der. Flere netter på rad nu har jeg "kranglet" med en fyr om "evighetsmaskinen" og om det kan bli en realitet.
Det er laget en ekte evighetsmaskin, men den kan ikke brukes til noe da den har svært beskjeden fremdrift. Det var en kule som rant rundt en renne drevet frem av magnetisme fra jorden.
Er kulen lagt i rennen?
Hvor kom rennen fra?
Så lenge det er noe som har ført til at ting skjedde, kan ikke det kalles en evighetsmaskin.
Eh. Mener du at en evighetsmaskin ikke kan bygges? Det blir jo litt for dumt.
Jeg så et program på discovery om dette her en gang.
Så lenge en evighetsmaskin trenger hjelp for å settes i gang, er det ikke en evighetsmaskin.
Men om noe slikt skulle oppstå og begynne å virke av seg selv, vil det kunne kategoriseres som en evighetsmaskin. Visstnok.
Den trengte jo ikke hjelp for å settes igang, men den måtte bygges.
Så kulen lå absolutt helt i ro når den begynte å bevege på seg?
For å så fall vil den vel kunne komme inn under evighet ettersom hvordan de beskrev det på discovery hvertfall.
Men så lenge det utveksles energi for å sette den i gang, går det ikke.
Den begynte å bevege seg selv, for det var jo magnetisme som fikk den til å bevege seg. Men problemet over flere år var jo seff. metallerosjon. Kulen ville etterhvert få banen til å bli tynnere p.g.a. friksjonen. Dermed vil den forsåvidt ikke vare i evighet.
Nettopp og med et hardt underlag, f.eks. en renne i et fjell, ville det vært kulen som til slutt ble slitt.
Man kunne jo få den til å fly litt over banen ved hjelp av noe magnetisme, så hadde friksjonen blitt borte.
Men om man får den til å fly, så setter man jo den i gang selv.
For noe vås. Når noe kalles en evighetsmaskin så må det være en lukket tilstand som kan gi like mye eller mer kraft enn den forbruker. Den kan godt settes i gang hvis den i neste runde har like mye eller mer energi. Hvis det er friksjon inne i bildet må den produsere mer kraft enn det trengs for å overvinne friksjonen. Hvis evighetsmaskinen går på en ekstern kraft er det ikke en evighetsmaskin. Selv at en planet beveger seg i bane rundt en stjerne er ikke en evighetsmaskin. En kule kan ikke drives fremover i det uendelige uten minsket kraft av jordens magnetisme. I så fall er den jo avhengig av at magnetismen oppstår som følge av bevegelse i jordens indre, som igjen forbruker ufattelig med energi. Det er omtrent så langt i fra en evighetsmaskin som du kan komme. Det sier jeg og jeg er sinnsykt lur.
Den går hit den går dit, de e en evighetmahoin.
Den startar på et kick - det er en makaløs manick. :vrikker:
Sexy Sadie
31-10-04, 17:17
Gjort seg med en som bare står og står og står og går og går og går ja. :luring:
Jeg såg engang en maskin. Den bestod av tynne rør som brukte overflate spenningen i vann til å heve det. Vannet rant ned på en vannmølle som drev en lyspære. Det var visstnok den samme måten tre får vann til å stige opp til bladene.
En slags evighetsmaskin siden den ikke får tilført energi.
Jeg er også inne på et svenkst forum, det er lukket og det er masse tullinger der. Flere netter på rad nu har jeg "kranglet" med en fyr om "evighetsmaskinen" og om det kan bli en realitet.
Det er laget en ekte evighetsmaskin, men den kan ikke brukes til noe da den har svært beskjeden fremdrift. Det var en kule som rant rundt en renne drevet frem av magnetisme fra jorden.
Jeg har en maskin som går fort både hit og dit. Bare drevet fram av bensin utvinnet av olje fra jorden. :snill:
Seriøst, alt som baserer seg på tilførsel av energi.. enten det er magnetfelt, sollys, bensin etc. kan per definisjon ikke være en evighetsmaskin.
Vannet rant ned på en vannmølle som drev en lyspære.
Nei, det blir jo ikke en evighetsmaskin.. Hvordan kom vannet opp igjen? Hvis det ikke er det samme vannet, så blir jo hele greiene drevet av vannkraft.. Med en gang det er vann i bildet sliter du med fordamping med mindre alt er forseglet.
Sexy Sadie
01-11-04, 23:25
Hva med sprit? :mrgreen:
Og jeg vil gjerne utvide MrLysto sin kommentar med "Seriøst, alt som går for å være evighetsmaskiner er tull, de finnes ikke og kan ikke finnes med mindre vi skriver om det lille vi kan om fysikk"
Sexy Sadie
02-11-04, 01:08
Kan være vi vet nok.
Nei, det blir jo ikke en evighetsmaskin.. Hvordan kom vannet opp igjen? Hvis det ikke er det samme vannet, så blir jo hele greiene drevet av vannkraft.. Med en gang det er vann i bildet sliter du med fordamping med mindre alt er forseglet.
Alt var forseglet. Vannet stiger av seg selv ved å utnytte overflatespenningene i vannet. Du har kansje merket att om du legger et handkle halveis neddyppet i vann vil vann trekke noe oppover handklet, tror det er noe av det samme.
Maskinen hadde ingen kommersielle muligheter.
Alt var forseglet. Vannet stiger av seg selv ved å utnytte overflatespenningene i vannet. Du har kansje merket att om du legger et handkle halveis neddyppet i vann vil vann trekke noe oppover handklet, tror det er noe av det samme.
Maskinen hadde ingen kommersielle muligheter.
Dessverre så vil den samme overflatespenningen hindre vannet i å forlate røret/flaten/håndkleet.
Hvis det virkelig hadde fungert sånn så hadde det bare vært å sette sammen en million av de platene for å trekke en stor mengde vann høyt nok til å drive et moderat kraftverk. Og da hadde det blitt meget kommersielle anvendelser.
Jeg skal ikke påstå noe bare fordi jeg har sett et innslag på et minutt eller noe slikt i tror det var katta. Selv blir jeg svært åpen for slikt når jeg ser maskinen putre å gå.
Eh. Mener du at en evighetsmaskin ikke kan bygges? Det blir jo litt for dumt.
Beklager MisterMannen, men i praksis kan den ikke bygges!
Problemet med den evighetsmaskinen du presenterer, er at den tilføreres energi både av jordrotasjonen og jordens magnetfelt.. Selv om den er ganske nært opptil det som må kunne kalles en evighetsmaskin innen noenlunde realistiske rammer.
Steike.
Til og med Fritz er enig med meg.
Nå står ikke verden til påske!
Ser ikke hva som er så gjevt med å lage en maskin som skal vare evig. Det første problemet du må løse når du skal
lage en evighetsmaskin er en konstruksjon som ikke degraderer
over tid. Med evigheten som perspektiv blir det mildt sagt
umulig.
Jeg har alltid hatt den oppfattningen av vi kun kan lage ting som er relativt
sett de samme egenskapene som oss som mennesker.
Vi designer utstyr for at de skal bryte sammen over tid, vi designer dataprogrammer
som er fullpakket med sikkerhetsventiler for at det ikke skal kræsje, vi bruker
sannsynlighet for at ting skal gå til helvete som en faktor ved design. Desto
mindre sannsynlighet for at ting kan bryte sammen, desto bedre er det.
Vi mangler genetisk evnen til å kunne skape et design som vil vare for alltid og
som ikke har feil eller mangler. Noe som igjen er et resultat av vår biologi, vi
brytes ned over tid.
Vi mangler genetisk evnen til å kunne skape et design som vil vare for alltid og
som ikke har feil eller mangler. Noe som igjen er et resultat av vår biologi, vi
brytes ned over tid.
Tull og tøys Roc. Sjøstjernen er genetisk laget for å eksistere evigt. Ikke noe forringelse av genmateriale, og mister den en arm gror det ut en ny en.
Dersom sjøstjernen blir satt i et ideelt miljø er det ingen grunn til att den ikke skal leve evigt.
Sjøstjernen er avhengig av sitt habitat for å leve evig. Ergo, den vil
aldri leve evig.
Husk, evigheten er lang :)
Men du snakket om genetisk evne, og det har sjøstjerne.
Med minder du med genetisk evne tenker deg en organsime som er i stand til å sveve levende gjenom verdensommet eller liggnende surrealistise egenskaper.
Forøvrig så var ikke sjøstjernen designet av mennesker heller.
Hadde den vært det så hadde den nok ikke funket så bra.
Men hele poenget, Roc, er at en evighetsmaskin må starte av seg selv, du kan ikke sette den i gang.
Så det må være noe som varer i milliarder av år, starter av seg selv og aldri forsvinner.
Men hele poenget, Roc, er at en evighetsmaskin må starte av seg selv, du kan ikke sette den i gang.
Så det må være noe som varer i milliarder av år, starter av seg selv og aldri forsvinner.
Det første du må uansett komme opp med er et materiale
som aldri degraderer i uendelighetens perspektiv.
Jeg tror de fleste vil gi opp allerede der.
Ja, nettopp.
Dermed går det ikke an.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.