PDA

Se full versjon : Tradisjonsmat

DemoniA
08-11-04, 03:04
Hvilken mat spiser dere på julaften? Ribbe m.m.? Pinnekjøtt? Lutfisk? Og hva slags desert?
Er det annen mat, kaker eller no annet spiselig dere må ha for at det skal bli "riktig" jul?

Selv bruker vi ribbe, medisterkaker og pølser på julaften og riskrem med rød saus til desert...
Jeg MÅ ha salt buklist og ribberester og lefser på bordet til 1 juledag lunsjen da...

gyrken
08-11-04, 03:17
Pinnekjøtt med vossakorv, kålrabistappe og poteter her. Mistermannen sin familie spiser det samme, men de har dampet mårpølse istedenfor vossakorv.

Jeg ville aldri giftet meg med en barbar som spiser ribbe såklart. :overlegen:

Litz
08-11-04, 03:20
Hjemme i trøndelag hadde vi alltid medisterkaker, svinestek, julepølse og ribbe. Tilbehøret var poteter, surkål, rødkål, ertestuing og svisker (mest til pynt).

Her nede i Oslo er det stort sett viltkjøtt i en eller annen form. Tilbehøret varierer litt, men stort sett er det alltid rosenkål, poteter (i diverse varianter) og brokkoli iallefall.

Lutefisk kommer jeg aldri til å smake på... det lukter så vondt at jeg fint klarer meg uten.
Ribbe er jeg ikke no glad i, og heller ikke pinnekjøtt.

Er vel egentlig ikke noe jeg MÅ ha for at det skal bli jul... kanskje bortsett fra mammas hjemmelagde julesylte, hjemmebrygga øl og finsk mjød. (tar gjerne litt eggerull også)

Ling
08-11-04, 04:00
Vi skal spise pinnekjøtt, og hjemmelaget karamellpudding til dessert. :D

Orca
08-11-04, 09:58
Jeg husker første gangen jeg spiste lutefisk. Jeg ble kjempe skuffet. Med ett navn som LUTEfisk så skulle man tro at det var litt piff i smaken, en slags norsk tex-mex kan du si, men den smakte jo bare vassen fisk. Skuffa....

TayzoniA
08-11-04, 13:06
Selv bruker vi ribbe, medisterkaker og pølser på julaften og riskrem med rød saus til desert...

Same here.

Master
08-11-04, 16:05
Spiser 2 forskjellige middager på juleaften :)

1. ribbe, medisterkaker, julepølse og poteter. "Hva min mor lærte meg å like"
+ riskrem til dessert.

2. Pinnekjøtt med mårpølse, kålrabistappe og poteter "Hva min far lærte meg å like"
+ karamellpudding til dessert.

Så jeg blir vell mettere en jeg burde være denne dagen.

Orca
08-11-04, 16:17
Pinnekjøtt er godt, men vi har desverre ribbe, medisterpøle sur og rødkål og pottiter. Nå er det godt også, men jeg ville heller ha hatt pinnekjøtt.

anonym
08-11-04, 16:38
Du er ikke mye til mann, Orca, som ikke får satt ut i livet kravet om pinnekjøtt på julaften.

Orca
08-11-04, 16:40
Du er ikke mye til mann, Orca, som ikke får satt ut i livet kravet om pinnekjøtt på julaften.
Akkurat det har vi vel funnet ut for lenge siden, har vi ikke?

:)

anonym
08-11-04, 16:52
Korrekt.

Orca
08-11-04, 17:56
Korrekt.
Men jeg ganske snill.

TayzoniA
08-11-04, 18:03
Nå føkker dere til tråder igjen :-o

anonym