Se full versjon : Atlantis
Sexy Sadie
27-11-04, 17:36
Jeg har nettopp lest om Atlantis som skulle ha forsvunnet så plutselig.
Hvor sannynlig er det for at stedet har eksistert?
Atlantis eksisterer fremdeles.
Det viser de på filmen.
Sexy Sadie
27-11-04, 18:13
Hvilken film?
Jakten på Atlantis og Atlantis hjemkomst.
Lurer på om det ikke er Pixxar som har den.
Vel, de mener de har funnet Atlantis på atlanterhavskysten til Spania.. I følge Platon skulle byen ha sirkelformer , og satelittbildene viser sirkelformer, som neppe kan være annet enn menneskeskapt. Arkeologer holder på med utgravinger nuh.
Jakten på Atlantis og Atlantis hjemkomst.
Lurer på om det ikke er Pixxar som har den.
Filmene heter Atlantis og Milos hjemkomst.og det er Disney filmer begge to.
Jeg tror Atlantis har vært en gang. Platon var da en fornuftig fyr.
Singularity
28-11-04, 03:19
Hvor sannynlig er det for at stedet har eksistert?Veldig vanskelig å si. Jeg tror ikke at den legenden er basert på ren fantasi, men at den neppe er korrekt gjenfortalt.
Jeg tror Atlantis har vært en gang. Platon var da en fornuftig fyr.
Men allerede Aristoteles (Som var en av Platons elever) mente at Atlantis ikke var ment som et virkelig sted men som et eksempel fra Platons side på noe som kunne skjedd.
Pixxar er Disneys tegnefilmalternativ.
Pixxar er Disneys tegnefilmalternativ.
Ikke nå lenger. Cars blir den siste filmen fra Pixar før de forlater Disney. Etter det må Disney animere selv og Pixar må få noen andre til å distribuere filmene.
Ok, har vært det helt opp til akkurat nå. :snill:
Cars kommer vel på norske kinoer nå snart.
Ano det skrives Pixar ikke med to xer :nikker:
Selvsagt gjør det det.
Etter at du hadde vært og sjekket hvem som skrev det riktig av Lysto og jeg. :snill:
Sexy Sadie
28-11-04, 21:05
Hvor sannynlig er det for at stedet har eksistert?Veldig vanskelig å si. Jeg tror ikke at den legenden er basert på ren fantasi, men at den neppe er korrekt gjenfortalt.
Det skulle tatt seg ut etter så mange år.
Selvsagt gjør det det.
Etter at du hadde vært og sjekket hvem som skrev det riktig av Lysto og jeg. :snill:
Trenkte jeg ikke,samler på tegnefilmene til Disney så dette vet jeg.
Singularity
28-11-04, 21:32
Det skulle tatt seg ut etter så mange år.Muntlig gjenfortelling er vel ikke så troverdig når man ser på detaljene.
At du samler på disney er vel også grunnen til at du utelot å nevne pixar i utgangspunktet. :snill:
Hvorfor skulle jeg det,det er da ikke Pixar men Disney som har laget Atlantis og Milos hjemkomst. :nikker:
Som i alle store myter og legender er det gjerne en kjerne av sannhet.
Troja var også sett på som en myte, intil Schliemann fant stedet på 1800 tallet.
Og fantes det stedet, og da kanskje også legender som Achilles og Ajax burde det ikke være usannsynlig at også Atlantis fantes.
Nå er det heller ikke bare Platon som nevner Atlantis. Såvidt jeg husker blir stedet også omtalt av Solon.
Om Atlantis f.eks. var bygget på en vulkansk øy/halvøy er det meget mulig at den kan ha sunket i havet og forsvunnet under et utbrudd fra en vulkan.
Det er en teori som kan forklare dens plutselige bortgang.
Er i og for seg ikke så usannsynlig at grekerne hadde en koloni ved atlanterhavskysten, Fønikerne (fra Libanon) f.eks. hadde kolonier helt bort til Marocco, og de hadde sin storhetstid før grekerne .. At de mistet kontakt med den og dermed betraktet den som "sunket i havet" er vel heller ikke så usannsynlig .. Man hadde tross alt ikke GPS og moderne kart så å finne igjen stedet kunne ha vist seg vanskelig, særlig hvis kunnskapen om lokaliteten faktisk sank i havet. Kan jo ha vært flere årsaker til at kolonien forsvant, f.eks. krig med beboende, sykdom, naturkatastrofe eller forflytting.
Sexy Sadie
29-11-04, 16:55
Det som antageligvis er litt usannsynlig er den teknologien som er beskrevet.
Såvidt meg bekjent hadde vel ikke Atlantis spesielt moderne teknologi, men etter Platons beskrivelse det ideelle samfunnssystem, samt en spesiell konstruksjon på selve byen (sirkelformete bygg)...
Singularity
29-11-04, 19:53
Det som antageligvis er litt usannsynlig er den teknologien som er beskrevet.Beskrevet hvor?
Hørt rykter om at Atlantis egentlig er sydpolen.. Siden det finnes er kart over
Atlantis som ligner noe jævelsk på sydpolen uten is.
Siden de fleste forskere er enige om at jorda skifter vinkel fra tid til annen (og at det skjer relativt raskt), så er ikke det helt umulig.
Sexy Sadie
29-11-04, 19:56
I myten om Atlantis
Singularity
29-11-04, 22:05
I myten om AtlantisKan du være litt mer spesifikk?
Sexy Sadie
29-11-04, 22:13
Jeg finner ikke linken. :fortvilet:
Som i alle store myter og legender er det gjerne en kjerne av sannhet.
Troja var også sett på som en myte, intil Schliemann fant stedet på 1800 tallet.
Og fantes det stedet, og da kanskje også legender som Achilles og Ajax burde det ikke være usannsynlig at også Atlantis fantes.
Nå er det heller ikke bare Platon som nevner Atlantis. Såvidt jeg husker blir stedet også omtalt av Solon.
Jeg trodde Platon var eneste kilde til hva Solon har sagt.
Noen som vet om det stemmer?
Singularity
30-11-04, 19:05
(...)
Jeg trodde Platon var eneste kilde til hva Solon har sagt.
Noen som vet om det stemmer?Jeg vet ikke her og nå, men jeg husker det samme som deg.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.