PDA

Se full versjon : War in the Pacific

Starwolf
01-12-04, 12:38
Introduksjon
Dette er et gigantisk spill for de som liker detaljert og historiske riktige spill. Spillet er ikke tilgjengelig (så vidt jeg kan se) over disk, men må kjøpes/lastes ned fra nett.

Når jeg sier at spillet er gigantisk så mener jeg det. Det dekker hele stillehavet og den krigen som ble utkjempet der 41 - 45. Alt avhengig av hvor godt/dårlig man gjør det kan krigen slutte så tidlig som 43 eller så sent som 46. Man spiller enten som alliert (USA, Holland, New Zealand, UK etc) eller som Japaner. Multiplayer er mulig. Se nedefor.

Detaljene i spillet er helt fantastisk og man bør lese manualen før man setter i gang, ellers blir ikke felttoget særlig vellykket. Man kontrollerer alt som kan flyte, fly og gå. Logistikk er et sant mareritt til tider. Baser må ha sine forsyninger for å kunne yte støtte til tropper, flåter og skvadroner.

Spillet er "turn" basert. Ergo ingen panisk bygging av styrker mens man ser ny teknologi blir utviklet på 10 minutter mens man går til angrep, eller blir most under ett angrep. C&C fans vil nok ikke falle for denne typen spill (nå er da jeg kanskje untaket som liker begge deler)

Grafikk :terning1:
I dette spillet er terningkastene helt uten betydning i utgangspunktet a man ikke spller for lyd eller grafikk som f.eks HL2 eller andre FPS-spill. Grafikken er grei og består stort sett av et digert kart over stillehavet pluss endel infosider for båter og fly. Ingen 3D her nei.

Lyd :terning2:
Lyden er temmelig enkel og gir bare en pekepin på hva som skjer. Stort sett så spiller jeg uten lyd da den blir kjedelig i lengden.

Spillbarhet :terning5:
Det er vel her det meste ligger i dette spillet. Grafikk og lyd er egentlig gabnske uinteressant for turnbaserte brettspill. De gir litt krydder, men ikke stort mer.

Spillbareheten er helt grei. Det er lett å gi ordre, men man bør lese manualen for å få en forståelse for hva kombinasjonen av ordre kan gi av effekter. F.eks vil en flåte avpasse hastigheten sin slik at de ankommer en eventuel fiendtlig base om natta hvis ordrene er "amphibious transport" og "retirement allowed" dermed ungår den mye av forsvarsilden som eller ville ha vært drepende.
Dette spillet vil også ta mye tid. Jeg har spillt litt over en uke og har bare komemt til midten av februar 1942. En runde kan ta ca en time med ordre og se effekten av de etterpå.

Multiplayer :terning4:
Det er mulighet for multiplayer med en annen spiller via PBEM (Play By E-Mail) I storkampanjen som dekker hele krigen starter Japaneren med sine ordre og lagrer spillet når alle relevante ordre er gitt. Dermed blir filene oversendt vi mail, ICQ eller msn til motstander som så gjør sine valg og returnerer filene. Så kan man se hva som har skjedd siden sist. Save filene er beskyttet av passord for at mostander ikke skal kunne spionere eller gi konfikterende ordre til motstanders enheter.

Konklusjon :terning5:
Jeg elsker denne typen spill som bygger på ens tor grad av realisme i forhold til C&C baserte greier. Men ting skjer på et stort strategisk nivå, så for detljetaktikere som trenger å styre inviduelle soldater finner svært lite her.
Fart er det ikke, men det kan være temmelig spennende da man ikke ser stort sett mer enn hva rekondokseringsflyene har oppdaget av flåter og styrker. Man vet ikke hva som lurer bak neste atoll f.eks.
Logistikken og det store området kan virke uoverkommelig, men man kan sette visse seksjoner av kartet under computer kontroll slik at man ikke behøver å ta tak i ting som er temmelig statiskt for øyeblikket. Samme med logistikken. Man kan la computeren kontrollere hvor forsyninger skal sendes og hvordan konvoyer skal settes opp.

Linker
http://www.2by3games.com/

Orca
01-12-04, 12:54
hvor mye koster det?

Starwolf
01-12-04, 13:07
Ved å bestille en download over internet koster det enten 58 Euro (461 kroner)
Eller 70 Dollar (419 kroner)

Orca
01-12-04, 13:12
Regner med at du betalte med daler?

Starwolf
01-12-04, 13:14
:oppfattet:

Orca
01-12-04, 15:40
Eller Dollar om du vil, men jeg holder meg til den nynorske kåbbåy versjonen av myntenheten.

MrLysto
01-12-04, 18:44
En kommentar til lyden:

Mange, deriblant meg, kunne få uforklarlige crash to desktop under visingen av kampsekvensene. For meg skjedde det hver eneste gang.
Når jeg disablet lyden så fungerte alt fint.

Starwolf
01-12-04, 19:06
Jeg har ikke hatt problemer med lyd. Driver som kanskje forårsaker dette?