Se full versjon : Tingelings valg
Ja, jeg har tatt et valg: Jeg skal bli rik.
Det føles egentlig ganske ok. :D
Sexy Sadie
06-02-05, 18:16
Hvordan skal du bli rik?
Det er viktig å ta et valg!
Jeg synes det var et godt valg jeg, Tingeling :nikker:
Hvordan skal du bli rik?
Jeg begynner å få grunn trekkene på plass i planen min.
Jeg har 3 mål:
1 ved utgangen av 2005 ha 100 000,- i passive verdier.
2 ved utgangen av 2006 ha 300 000,- i passive verdier, mmå korrigeres i forhold til utgangen av 2005.
3 etter 5 år, altså i 2010 være rik. :D
Jeg ser i hovedsak for meg å kjøpe verdipapirer, metoden har jeg ikke helt bestemt meg for, men regner med att jeg vil bruke trendfølgemetoden.
Ved å spare 50-60 000,- i år og nesteår trenger jeg en ekstremt stor avkastning, dermed også risiko. Det betyr også att jeg må gå all overtid jeg får tilbud om samt leve billigere enn det jeg har gjort siden jeg fikk jobb.
Jeg kommer til å sattse denne kapital, taper jeg er det bare å begynne på nytt.
Etterhvert som kapitalen nærmer seg en halv mill vil jeg redusere risikoen og dermed også inntjeningen. Etter 3-4 år vil jeg begynne å se på verdiplassering i eiendom/bedrifter, men dette er langt frem.
Dette er grunntrekk, naturligvis må jeg være fleksibell både med hensyn til tidslinjer og korrigering av plannen, dog sånn noenlunde. :D
Det ser ut som en grei plan det :D
Bare ikke slit deg ut Tingeling.
I det siste har jeg jobbet masse og tjent bra med peng.
Siden jeg har jobbet masse, har jeg ikke brukt særlig med peng heller og dermed har jeg MERE peng.
Men jeg har blitt veldig sliten av det.
All jobbingen er ikke verd pengene med mindre du har det gøyt
(og det har jeg heldigvis hatt)
De rikeste menneskene jeg vet om, er ikke rik på materielle goder....
Jeg snakket en gang med en som var rik og han kunne konstatere at han aldri hadde angret på at han ble det.
Kanskje det drypper litt på oss også om en ti års tid?
Jaja, noen har det, aetat rasler ikke med sablene lengre, men har trukket sverdet ... og nå fordi jeg ikke møtte på en jobbklubb jeg alt har vært på før, så er det visst usikkert hva som skjer med utbetalingene ... :trist: ... når en ikke får jobb, ingen attføringspenger og samtidig trenger å leve, ja da må man jo kanskje bare gå å skade seg selv stygt for å få uføretrygd... :trist: 6000 i regninger ...
" Vi har våre regler og går våre veier".
Joda, har da hørt pizzpreik fra dem tidligere. Håper det ordner seg for deg.
X'er fingra, jeg har overhode ikke råd til å miste eller få redusert inntekten min ..
Sexy Sadie
07-02-05, 15:34
Jaja, noen har det, aetat rasler ikke med sablene lengre, men har trukket sverdet ... og nå fordi jeg ikke møtte på en jobbklubb jeg alt har vært på før, så er det visst usikkert hva som skjer med utbetalingene ... :trist: ... når en ikke får jobb, ingen attføringspenger og samtidig trenger å leve, ja da må man jo kanskje bare gå å skade seg selv stygt for å få uføretrygd... :trist: 6000 i regninger ...
AETAT kan ikke brukes av folk med høyere utdanning. Du må prøve Syslab.
Sexy Sadie
08-02-05, 02:33
Jepp. http://www.qed.uib.no/QED.4.1997/QED_1_1998/Syslab.html
Aetat kanke brukes til noenting annet enn å registrere arbeidsledige og utbetale penger. Jeg har enda til gode å høre noen få jobb via aetat.
Skrekkeksemplet var en bedrift på vestlandet for noen år siden. Den trengte 50 sveisere, og aetat greide ikke skaffe en eneste en. Det ble først fart i sakene da bedriften klagde sin nød på dagsrevyen. Dagen etter hadde de fått 50 arbeidsløse sveisere som aetat ikke greide å koble til søkende bedrift.
Etter hva jeg hører har de ikke blitt bedre idag.
Mja, datasystemet er oppgradert en del, alle arbeidsledige må legge ut CV i database som er ganske enkelt for en arbeidsgiver å søke i.
Aetat kanke brukes til noenting annet enn å registrere arbeidsledige og utbetale penger. Jeg har enda til gode å høre noen få jobb via aetat.
Skrekkeksemplet var en bedrift på vestlandet for noen år siden. Den trengte 50 sveisere, og aetat greide ikke skaffe en eneste en. Det ble først fart i sakene da bedriften klagde sin nød på dagsrevyen. Dagen etter hadde de fått 50 arbeidsløse sveisere som aetat ikke greide å koble til søkende bedrift.
Etter hva jeg hører har de ikke blitt bedre idag.
jeg fikk jobb via Aetat i sin tid. Men det var en dritt jobb :)
for noen år siden la aetat om til nytt datasystem. i den forbindelse hadde de satt inn annonse i en lokalavis med at servicen dessverre ville bli litt dårligere en kort stund.
Ei jeg kjente som var arbeidsledig kunne ikke begripe hvordan det kunne bli dårligere... de var allerede på null og vel så det...
Skal man ha seg jobb må man ta på seg skoa og slite litt såler. Et sted jeg jobbet for noen år siden kom det en slik sålesliter bankende på døra og spurte om det var noe jobb ledig. Han fikk jobb. Andre alternativer er vikarbyråer. Det er flust av vikarbyråer som har spesialisert seg innen visse fagfelt. Problemet med å lete etter jobb på nett er stort sett den samme som med avisannonser. Man må kunne legge frem en interessant CV med attester for å komme på intervju.
Man må heller ikke glemme kontakter som tidligere kolleger som har startet andre steder, familie og venner. Det hender at de kan sitte på info om ledige jobber rundtomkring. Med kontakter kan man mange ganger komme direkte på intervju istedet for å samle støv i en lodden CV bunke i en eller annens personalsjefs kontorskuff.
Jeg har selv vært "arbeidsledig" i fire år. På den andre siden har jeg aldri jobba så mye heller. Det var fire år uten ferie og annen fri annet enn i helger og andre høytidsdager, samt en dag eller to mellom vikarkontrakter. Aetat greide ikke somle opp noenting på disse fire årene, derfra var det veeeeldig stille.
Er ikke det at jeg sitter å driver dank, jeg jobber masse hver dag, desktopen er full av prosjekter og arbeidsbenken stappet av prosjekter. Dessuten studerer jeg. Jeg har prøvd Kelly services (vikarbyrå) før, jeg synes det blir litt meningsløst å jobbe sted etter sted to uker.
Jeg har i grunn det motsatte problemet
Vil gjerne ha litt fri, men med en gang det ser ut som jeg får det, går det en alarmklokke på sjefen sitt kontor.
Skulle egentlig hatt en uke fri nå, men det ble bare 4 dager, på fredag reiser jeg vekk en uke
Er det du som pøker på Elektra?
Sexy Sadie
08-02-05, 19:16
Hvorfor spør du om det?
Han er mann og hun kjenner han.
Han er mann og hun kjenner han.
Jeg synes ærlig talt det der var stygt sagt. Mener du at Elektra pøker alle hun kjenner som er menn?
Nei.
Jeg mener at hun pøker på en mann.
Som hun kjenner.
Og jeg spør om det er dette ene individet vi har foran oss her.
:teskje:
Jeg pøker ikke på noen. Svar godt nok? :mrgreen:
Jeg pøker ikke på noen. Svar godt nok?
Hva kaller du det da? ;)
Det er vel omtrent det samme
Jeg pøker bare på kvinner jeg ikke kjenner, ellers blir det for nært for meg
Jeg er fryktelig redd for forplikttttt....
Niks, klarte ikke si ordet engang :(
Forpliktelser er ikke for alle, nei.
Jeg skal aldri ha en mann. :nemlig:
:redd: Der er det ordet igjen!!
Jeg pøker ikke på noen. Svar godt nok? :mrgreen:
Men du pøkar kanske "med" noen. :mrgreen:
Vil ikke pøke på lenge.
Blir bare bråk av slikt jo.
Alle dere som ikke vil ha en partner - hvorfor ikke egentlig?
Det er ganske hyggelig å være gift igrunnen. :nemlig:
Alle dere som ikke vil ha en partner - hvorfor ikke egentlig?
Det er ganske hyggelig å være gift igrunnen. :nemlig:
er vel ikke alle som har en staut kar som Mr.Man.
Tanken på å ha en rundt meg 24/7 er yuck.
Ungene kan jeg i det minste legge kl 20.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.