PDA

Se full versjon : Trafikkregler på nett

Mr.Man
07-02-05, 16:07
Vet ikke helt hvem som vet hva om hvilke regler i rundkjøring.

1. Påstand om blinking ut:
http://www.aftenposten.no/bil/article964203.ece

2. Påstand om blinking inn:
http://www.biltilsynet.no/artikkel.php?artnr=2

Jeg tror egentlig denne biltilsynet.no er en tulleside. Egenhendig ringte jeg til Statens Vegvesen for å finne ut av dette. Det var ganske morsomt:

Dame svarer:
- Ja, dette er Statens vegvesen
- Jeg prøver å finne trafikkregler på nett, og slo opp på Statens Vegvesen for å finne ut av det, men finner ikke noe der. Kan du si meg hvor jeg finner de?
- Eh, jeg vet ikke helt hva som er lagt ut "der". Vent litt, så kanskje jeg finner noen som vet. Jeg kan sette deg over til <navn1>, så kanskje han kan si noe.

Det ringer, ingen svarer og så foreslår hun å sette meg over til <navn2>. Hvorfor hun nevner navnet på disse saksbehandlerne aner jeg ikke.

En mann svarer:
- Jeg prøver å finne trafikkregler på nett, kan du si meg hvor de er?
- Eh, ja, jeg kan prøve å finne det ut og sende det på mail eller ringe tilbake.

ingen mail kommer med det første......

Jeg ringer politidirektoratet gjennom tlf. fra www.politiet.no, og får etter å ha blitt satt over to ganger svar:
- Det ligger på lovdata.no.
- Hvor da?
- Under Forskrifter -> Sentrale forskrifter
- Ok. Fant det. Takk skal du ha:

Så her er den enkle URL til trafikkreglene:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/sd-19860321-0747.html&dep=alle&titt=trafikk&

Det står ikke en dritt om rundkjøring, så man må vel gå utifra den ørlille teksten i paragraf §14 (Signal og tegn). Det vesentlige punktet her er vel:

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Ifølge denne skal man både blinke inn OG ut av rundkjøringen. Det er vel ingen som er riktig vel bevart som gjør dette. Ringer Politidirektoratet for å finne ut av dette og får følgende svar:
- <navn3> er ikke her nå, så det beste er om du ringer UP på 33134400.
- Ok. Takk skal du ha...

Ringer....

- Morn, jeg ringer fra Nettkafeen.no og har et par spørsmål om trafikkreglene på lovdata.no.
- Eh, ja vent litt. Han som svarer på slikt er opptatt i en annen telefon, men du kan få direktenummeret hans. Det er <xxxxxx>. Han er jurist og kan svare inngående på dette.

Nå er jeg spent...

Ringer <xxxxxx> (juristen i UP)
- Morn, jeg ringer fra Nettkafeen.no. Jeg lurer på trafikkregler om rundkjøringer. Ifølge teksten på lovdata, skal man vel blinke inn i en rundkjøring eller?
- Nja, det kan man forsåvidt gjøre men det er ikke vanlig. Det finnes ingen egne regler for rundkjøringer. Men hvis rundkjøringene er veldig små, altså at det bare er en klump i midten så kan man blinke som i et normalt kryss. Altså blinke til venstre hvis man skal til venstre i krysset.
- Jaha. Altså hvis det ikke er gress i rundkjøringen?
- Ja, man kan si det ja.
- Ok. La oss si at rundkjøringen er veldig stor. 6 filer ut f.eks. Skal man fremdeles ikke blinke inn i rundkjøringen?
- Nja. Hvis man skal inn i innerste felt kan man jo gjøre det hvis det føles naturlig i forhold til trafikkbildet.
- Jaha. Så man trenger ikke alltid blinke inn i venstre felt.
- Det kommer litt an på hvordan rundkjøringen er konstruert.
- Ok (jeg begynner å bli litt svett). Dette med filvalg da. Kan man kjøre inn i innerste felt i en tofelts rundkjøring hvis man skal rett frem?
- Ja, spesielt hvis rundkjøringen har to-felts vei ut fra rundkjøringen. Men det som er helt klart, er at man skal blinke ut fra rundkjøringen rett etter den avkjørselen som er før den avkjørselen man skal kjøre ut av for å vise til trafikantene at man skal ut der.

Jeg legger på (litt svett i topplokket, da de spørsmålene jeg skrev her ikke var de eneste). Det spørsmål jeg sitter igjen med, er:

- Hvis man ligger i innerste felt i en to-felts rundkjøring og skal ut av rundkjøringen. Har man da vikeplikt for de som ligger i ytterste felt og skal videre i rundkjøringen?

Orca
07-02-05, 16:31
Kjedet deg på jobben idag?

MrLysto
07-02-05, 17:23
Jeg legger på (litt svett i topplokket, da de spørsmålene jeg skrev her ikke var de eneste). Det spørsmål jeg sitter igjen med, er:

- Hvis man ligger i innerste felt i en to-felts rundkjøring og skal ut av rundkjøringen. Har man da vikeplikt for de som ligger i ytterste felt og skal videre i rundkjøringen?

Ja, det har man. Det er feltskifte. Kjenner flere som har brent tabbet seg ut der.
Derfor, om du ikke vet hvor du skal helt sikkert så legg deg i ytterste felt.

Fritz
07-02-05, 22:21
Er din planlagte utgang av rundkjøringen til venstre for deg i det du kjører inn, skal du holde indre felt. Skal du ut av rundkjøringen til høyre eller rett frem, skal du holde ytre felt. Du skal begynne å blinke før din utgang.
Vær snill å la være å blinke inn i rundkjøringen. Med mindre du har tenkt deg motsatt vei i kjøreretningen da.. (Grøss)

BEM
07-02-05, 22:32
JA. Vikeplikt ved filbytte. Selv i rundkjøring. Er det ikke plass må du ta en ekstra runde.

Mr.Man
08-02-05, 00:44
Er din planlagte utgang av rundkjøringen til venstre for deg i det du kjører inn, skal du holde indre felt. Skal du ut av rundkjøringen til høyre eller rett frem, skal du holde ytre felt. Du skal begynne å blinke før din utgang.
Det er hyggelig at du anbefaler det, men det finnes ingen regler som sier at man må det. Ifølge UP-juristen skal man bare gjøre det som "føles naturlig". Utover det har man vikeplikt ved feltskifte, men det har ikke noe med valg av fil å gjøre.

Man skal jo også gi signal ved feltskifte, så hvis man ønsker å skifte fil fra innerst til ytterst kan man godt gi signal selv om man ikke skal ut av rundkjøringen.

BEM
08-02-05, 02:43
Ja hlørese riktifg ut det der,

Uketassen
08-02-05, 15:08
Ja hlørese riktifg ut det der,
På tide å bytte taftatur?

BEM
08-02-05, 15:11
hehe
På tide å ikke forsøke å skrive når øya og fingra går i kryss :)