Se full versjon : Trådløst nettverk
Sexy Sadie
11-02-05, 17:32
Jeg får stadig beskjed fra maskinen om at et trådløst nettverk er tilgjengelig....
sikkert en nabo som har satt opp en trådløs router uten å sette på noen sperrer
Bærbar maskin med innebygget wlan, da. Det betyr bare at det er et trådløst nett der du er. Naboer eller noe sånt. Så hvis du surfer på isdn/moden, så kobler du heller til det og surfer gratis :luring:
Jeg får beskjed om at et er koblet fra.
sikkert en nabo som har satt opp en trådløs router uten å sette på noen sperrer
Alle vil få beskjed om at det er et trådløst nett tilgjengelig hvis de beveger seg inn i en sone, spørsmålet er om man kan logge på det. Det er der, selv om det er sikret.
Setter man opp wireless bør man i allefall passe på å sette opp wpa eller wep, skru også av SSID broadcast. Mac filter er også lurt.
Var ingen som skulle sette opp noe trådløst her.
Sexy Sadie
11-02-05, 18:11
Jeg surfer på naboens trådløse nett. Sklal bare prøve det en liten stund og så gå bortover å gi beskjed. :kul2:
Haha, nice. Fortell han at hackere helt garantert har fått tak i innlogging til både nettbank og diverse, kun fordi han ikke sikrer nettet sitt.
Hvis det er en nabo du ikke liker så er tiden inne til å sende trusselmailer til Bondevik :snill:
Sexy Sadie
11-02-05, 20:02
Jeg har desverre intet i mot ham, men du satte meg på en tanke. :luring:
Var ingen som skulle sette opp noe trådløst her.
Neida, jeg veit det.
Trådløst er idiotisk usikkert for øyeblikket.
Ikke hvis man kjører kryptert (IPsec eller tilsvarende) mot de servere man skal nå.
Skal visst være lette å hacke og ..
Trenger du onde idéer og grusomme planer så bare kom til meg :ond:
IPsec er jo ikke akkurat lett å hacke, men med litt flaks og tålmodighet så lar det seg jo gjøre. Uansett så er jo det største problemet med wireless ikke de hackerne som vil komme inn, men mere de som kan nok til å gjøre skade med usikra nett.
Jeg veit det finnes programmer som gjør det for en ...
Men med mindre det sitter en halvveis kompetent bruker bak de programmene, så vil man jo ikke få noe særlig ut av det. Stort sett er vel heller ikke privatnett det som frister mest i de kretser heller, men en wlan-sone på universitetet ville være et mer sannsynlig mål.
Er ikke poenget med en wlan sone på universitetene nettopp at de skal kunne ta med seg sine bærbare a?
Jeg veit det finnes programmer som gjør det for en ...
Det er mange program som kan gjøre ting for deg, men man må jo ha en forståelse av det man gjør også.Knekking av wep nøkler kan gjøres mer eller mindre automatisk, men det tar ofte tid.
For å ta IPsec eller SSL er man stort sett avhengig av såkalt man in the middle attack. Dette kan være litt mere tricky, men også her finnes det gode programmer.
Er ikke poenget med en wlan sone på universitetene nettopp at de skal kunne ta med seg sine bærbare a?
Jo, selvfølgelig. Jeg ville bare poengtere hva som var et sannsynlig mål for inntrengere. Ditt nett hjemme i stua, eller f.eks. et universitet sitt nett.
Så jag bryr meg. Kan ikke førstå att det er så gøy att hakka seg in på pc. Skulle jag komma på en som gjør det og treffa denne pesronen så skulle jag banka han gul og blå. Kan ikke førstå att det er så gøy att hacka seg in på pc.
Sexy Sadie
11-02-05, 23:30
Trenger du onde idéer og grusomme planer så bare kom til meg :ond:
Ok.
Jo, selvfølgelig. Jeg ville bare poengtere hva som var et sannsynlig mål for inntrengere. Ditt nett hjemme i stua, eller f.eks. et universitet sitt nett.
I USA har det blitt vanlig med folk som kjører rundt med laptops og låner nett med bankkontoer etc. Akkurat som det si sin tid stod folk med kamera på flyplasser og filma Calling Card numre.
The Cryptic
17-02-05, 19:44
Det var tider det. Midt på natta med lommelykt, CC-lister, alligatorklyper, og pledd. Greyboxing, livets skjulte perle
The Cryptic
17-02-05, 19:46
IPsec er jo ikke akkurat lett å hacke, men med litt flaks og tålmodighet så lar det seg jo gjøre. Uansett så er jo det største problemet med wireless ikke de hackerne som vil komme inn, men mere de som kan nok til å gjøre skade med usikra nett.
Nå for tiden er jo ikke engang faste samband sikre, for de gir som kjent fra seg elektromagnetisk stråling som kan fanges og analyseres. Fiber derimot er det beste akkurat nå, så lenge det kjøres god ende-til-ende kryptering, og man passer på at det ikke er noen særlige "bøyer" på fiberkabelen. Hadde man bare hatt råd til det...
Mer fiber til folket!!! At enkelte hastigheter til USA er så lavt som 100 kbps, i rushhour er ikke holdbart i det hele tatt... Selv om gjennomsnittet ligger på 300 kbps..
Nå for tiden er jo ikke engang faste samband sikre, for de gir som kjent fra seg elektromagnetisk stråling som kan fanges og analyseres. Fiber derimot er det beste akkurat nå, så lenge det kjøres god ende-til-ende kryptering, og man passer på at det ikke er noen særlige "bøyer" på fiberkabelen. Hadde man bare hatt råd til det...
JOda, det er sant, men det å hente ut data med stråling fra kablene er jo ikke akkurat mainstream da. Så i den virklige verden så er det sikkert. På fiber kan man jo legge inn en tap hvis man virkelig ønsker tilgang.
Så jag bryr meg. Kan ikke førstå att det er så gøy att hakka seg in på pc. Skulle jag komma på en som gjør det og treffa denne pesronen så skulle jag banka han gul og blå. Kan ikke førstå att det er så gøy att hacka seg in på pc.
Nå driver ikke jeg å hacker, men jeg kan ikke se at det er noe annet enn å være på besøk hos noen. Virus derimot det er bare rent skadeverk (de aller fleste i hvert fall).
JOda, det er sant, men det å hente ut data med stråling fra kablene er jo ikke akkurat mainstream da. Så i den virklige verden så er det sikkert. På fiber kan man jo legge inn en tap hvis man virkelig ønsker tilgang.
Slik som Echelon har mener du?
Ja det er en annan sak det her med virus. Synes att det er bara tull. Ja men om du nu skulle på "besøk" hos någon annans pc så finnes der ju mye personliga oppgifter som man kan stjæla. Just det er ju ikke spesiellt bra.
Hvis man ikke har noe å skjule så har man ikke noe å skjule, og man lever vel :) Men hvis du tenker på bankkontier etc, så er det jo alltid eksterne pin-generatorer. Problemet er selvfølgelig idiotiske wannabe hackers som er ute etter å skade og tror de får rennome av slikt, når realiteten er det motsatte.
Forøvrig så er jo hele internet avlyttet, Echelon heter CIA/NSA sitt internet overvåkningsystem, så og si all trafikk filtreres gjennom deres sluser, hvor en har maskiner som snuser etter visse ord og uttrykk.
Slik som Echelon har mener du?
Ikke helt, alle kan jo legge inn en tap i en fiber hvis de har utstyret og kunnskapen, og tilgang...
Tror nå folka som sitter vel båndbreddemaskinenen reagerer om en fiberkabel plutselig blir kuttet ..
Tror nå folka som sitter vel båndbreddemaskinenen reagerer om en fiberkabel plutselig blir kuttet ..
Tja, det kan hende, men hvis de ikke veit nøyaktig hvor, og man ikke bruker for lang tid... poenget mitt er at det i utgangspunktet ikke er en veldig realistisk risiko, hverken det, eller å benytte se av strålingen fra vanlig kabel. Wireless derimot...
Det tar litt tid att skjøta en fiber kabel.
Ja det tar litt tid, men ikke veldig lang tid. Og som sagt, det var mer som en avsporing i forholdet til argumentasjonen om tapping av vanlig kabel ( selv om det er mye lettere).
Ja vist var det det. Men jag ville bara si att det tar litt tid att skjøte en fiber. Samt så må man ha rett utstyr og det er ikke billigt.
en må i så fall ta hver fiber enkeltvis og det er vel flere hundre fibre i en kabel ... litt surr og alt er på tryne ..
At et trådløst nett er usikkert hjemme betyr ikke mye. De har en rekkevidde på rundt 10 meter. Når man skriver inn data i nettbanken er forbindelsen kryptert med SSL. Alle nettbanker benytter seg av engangskoder i dag. Selv om du får knekt SSL'en, må du få tak i en engangskode. I tillegg til det må du jo gjennomføre en transaksjon hvis du kommer deg inn. En slik transaksjon blir logget, og det er ikke spesielt vanskelig å etterforske en slik svindel.
Jeg kan veksle mellom å surfe på vårt eget trådløse nettverk og naboen sitt. Praktisk når mistermannen laster ned så mye at det går treigt her. :snill:
At et trådløst nett er usikkert hjemme betyr ikke mye. De har en rekkevidde på rundt 10 meter. Når man skriver inn data i nettbanken er forbindelsen kryptert med SSL. Alle nettbanker benytter seg av engangskoder i dag. Selv om du får knekt SSL'en, må du få tak i en engangskode. I tillegg til det må du jo gjennomføre en transaksjon hvis du kommer deg inn. En slik transaksjon blir logget, og det er ikke spesielt vanskelig å etterforske en slik svindel.
Man kan jo kjøre en man in the middle på en slik sessjon da. Men som du sier, det er jo lett å spore. Det er nok mere nyttig i USA hvor engangskoder ikke er like mye ibruk.
Problemet er vel mest rettet inn mot bedrifter og corporate spying, samt tap av båndbredde for folk i hjem.
Ja, båndbredde hjemme vil bli ett problem. det samme vil det bli hvis vi får tilsvarende tilstander i Norge som i danmark hvor folk har fått bøter for å laste ned mp3 etc.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.