PDA

Se full versjon : Finnes det jurister blant oss?

Elektra
12-02-05, 11:47
Ja, akkurat det. Er det noen jurister her? Eller noen som har peiling på lovandvendelse og tolkning?

Base
12-02-05, 12:59
Holder det med markedsrett og grunnleggende personrett?

Eller kontraktsrett. Der kunne man også bidratt. Dog, nå som saken er avgjort er vel ikke det så interessant lengre. Kanskje skulle man bare slettet dette innlegget

Elektra
12-02-05, 13:46
Saken er den at flere personer i familien har et sameie på eiendom etter et arveoppgjør. På eiendommen står et hus. Der bor det folk. Det er nok et familiemedlem som ikke er medeier, men har livslang borett, etter avtale.

Nå begynner en av eierne å slå seg vrang. Det er snakk om eventuelt salg av en andel, samt uenighet om vedlikehold og utgifter i forbindelse med det.

Jeg har sett litt i lov om sameie, og fant at den loven kan anvendes. Men jeg er likevel ikke helt sikker. En avtale om bruk osv. vil uansett gå foran lovgivningen i dette tilfellet, og det er også definert i loven. Men loven er etter mitt skjønn formulert i hovedsak for sameie i landbruk, og det som følger med av bruksrettigheter og diverse.

Så spørsmålet er egentlig om det finnes andre lover som kan anvendes på dette området, eller om det begrenser seg til denne.

Det vil medføre stor ulempe for resten av sameiet om denne personen har hjemmel for å selge ut sin del sånn helt uten videre. Det vil også medføre stor ulempe for personen som har avtalefestet borett. I lov om sameie finnes det ikke hjemmel for å selge ut, siden andelen er på fast eiendom. Men jeg er likevel en smule usikker på dette her...

Til syvende og sist tror jeg det kommer an på avtalen som foreligger, men vi vil gjerne ha alle muligheter dekket i tilfelle det skulle bli tvistesak av det.

Base
12-02-05, 14:06
Er det et gårdesbruk, eller er det stor eiendom med muligheter for hobbydrift? Det første som nemlig faller inn hos meg er jo odelsretten, men det regner jeg strengt tatt med dere også har sett på siden dere har undersøkt andre ting tidligere.

Skriftlige avtaler vil alltid komme først med mindre det er lovstridig. Det vil si at eksempelvis en arbeidskontrakt kan ikke si at du skal arbeide 50 timers uke da dere er enige om en avtale på dette, siden loven ikke tillater så mye arbeid i henhold til arbeidsmiljøloven.

Slik vil det også bli her, at en avtale mellom to eller flere parter vil være gjeldende med mindre det strider mot en lov eller en presedens i lignende sak.

Jeg tror nok en avtale vil være bindende i dette tilfellet, alternativt kan milugens en av medeierne kjøpe ut vedkommende som vil fritas, men da vil dette bli til arvetakst siden det ligger en bruksrett til grunn.

Base
12-02-05, 14:07
Milugens, det var et stilig ord vi må begynne å bruke aktivt synes jeg.

Elektra
12-02-05, 14:16
Nå er det forøvrig avklart. Jeg visste ikke helt hva som var saken her, men det viser seg at en andelseier har satt i gang store vedlikeholdsarbeider uten å avklare med de andre eierne, og det er jo ikke helt bra. Siden utgiftene skal fordeles...

Så det var egentlig det.

Elektra
12-02-05, 14:22
Takk for hjelpen, forresten. :nikker: