Se full versjon : Hva er det egentlig med disse kristne?
presidenten i kirkerådet arrestert:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/28/424727.html
Sexy Sadie
28-02-05, 12:41
Nå har vel detfaktum at han var "kristen" lite med saken å gjøre, fyren var syk, syk,syk.
Det er nok heller til tross for enn på grunn av.
presidenten i kirkerådet arrestert:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/28/424727.html
Skremmende hva som skjuler seg under overflaten i mange av disse miljøene. Det dukker stadig opp nye pervoer og lystmordere blant 'kristenfolket', og jeg lurer også på hvorfor!!!
Sexy Sadie
28-02-05, 13:07
Skremmende hva som skjuler seg under overflaten i mange av disse miljøene. Det dukker stadig opp nye pervoer og lystmordere blant 'kristenfolket', og jeg lurer også på hvorfor!!!
Tror du de avles frem? :snill:
Jeg kjenner heldigvis ingen kristne miljøer, men etter hva jeg har hørt er mange av disse sektene svært lukkede, isolerte og strenge miljøer med sterke myndighetspersoner og klart definerte kjønnsroller, mye fokus på synder og Djevelens verk. Egentlig syns jeg ikke det er merkelig at folk tørner av å leve under sånne forhold, men nå er det nok dessverre også en kjensgjerning at mange pervoer bruker dette miljøet som skalkeskjul for å gjøre 'onde gjerninger', for å holde meg til kristen terminologi.
Sexy Sadie
28-02-05, 14:08
Ingen kristne miljøer som jeg har førstehånds kjennskap til er slik du beskriver. De er litt "gladkristne" og kan være litt slitsomme, men de er ellers som oss andre.
Ingen kristne miljøer som jeg har førstehånds kjennskap til er slik du beskriver. De er litt "gladkristne" og kan være litt slitsomme, men de er ellers som oss andre.
Javel? Gla'kristne er sinnssykt slitsomme! Enig! Får omtrent kvalmefornemmelser! Det fins vel mange slags graderinger innen religiøse grupperinger, og det er nok ingen tvil om at den typen jeg skisserte blomstrer og trives.... Dessverre! Tenker med gru på disse privat-skolene de skal ha statsstøtte for å sende ungene sine på.... og det verste er jo at det får de! Av den sittende regjeringen!
Sexy Sadie
28-02-05, 15:39
Og hvordan linker du det der til seriemordere? :knegg:
Jfr en link jeg la frem for noen uker siden til en essay som ble skrevet for ca 80 år siden. Der kom det frem at over 90% av de som satt inne i USA var kristne. Jeg tviler på at forholdet er noe spesielt avvikende fra dette idag. Hvor prosent av de som sitter i norske fenglser er personlig religiøse?
Og hvordan linker du det der til seriemordere? :knegg:
Jeg vet ikke om akkurat seriemordere kommer i stor overvekt innen kristenfolket, men det kommer støtt og stadig frem utrolig mye dritt om hva som pågår innenfor mange av disse miljøene, alt fra mord, (konf saken i Sverige), overgrep mot barn, voldtekt mot kvinner, osv, osv.... Om det gjøres i Guds navn eller det gjøres på tross av Guds navn, skal jeg ikke ha sagt for sikkert, men mange av disse samfunnene er fan meg ikke gode.... Jeg ser ingen grunn til ikke å kalle en spade for en spade! Jeg sier heller ikke at ALLE kristne mennesker er maniacs; det gjelder ALDRI alle. Du vet like godt som meg at det generaliseres mye i forum-verdenen; for å sette søkelys på ting og skape debatt, det er nesten umulig ikke å gjøre det, og det gjelder også deg!
Mange kristne miljøer stinker skikkelig; det har jeg alltid vært overbevist om, det er jeg i min fulle rett til å tro, og jeg skjønner ikke helt hvorfor man alltid skal unnskylde dette....
Det har jo lenge vært kjent at de som gjerne har en eller annen psykiatrisk diagnose som innebærer stemmer i hodet har forvekslet disse stemmene med Gud. En eller annen gud iallfall.
(Og som en ekte og særdeles generaliserende forumist, så underbygger jeg selvfølgelig ikke påstandene mine med linker som ingen gidder å trykke inn på likevel.)
Sexy Sadie
28-02-05, 16:24
Det har jo lenge vært kjent at de som gjerne har en eller annen psykiatrisk diagnose som innebærer stemmer i hodet har forvekslet disse stemmene med Gud. En eller annen gud iallfall.
Vi får høre hva hun sier til det. :knegg:
Jeg kjenner heldigvis ingen kristne miljøer, men etter hva jeg har hørt er mange av disse sektene svært lukkede, isolerte og strenge miljøer med sterke myndighetspersoner og klart definerte kjønnsroller, mye fokus på synder og Djevelens verk. Egentlig syns jeg ikke det er merkelig at folk tørner av å leve under sånne forhold, men nå er det nok dessverre også en kjensgjerning at mange pervoer bruker dette miljøet som skalkeskjul for å gjøre 'onde gjerninger', for å holde meg til kristen terminologi.
Den beskrivelsen gjør meg kåt. :pisker:
Typisk kristne å bedrive serietortur. De ha laaaange tradisjoner og vaner i den duren!
Hva er du da Organa, hva tror du på ?
Jeg er akademiker, og tror på vitenskapen. (ellers har jeg preferanser i retning buddhisme, og sånne koselige ting!) Du da?
Nåh.. vitenskapen du... buddisme.. hmm..
Jeg tror at alle som er oppvokst i et vesteuropeisk samfunn slik som t.d. norge er kristne. Kall det gjerne ufrivillig, dog fortsatt kristne. Vår måte å sammordne, forstå, og tenke på verden gjennom abstrakte begrep er gjennomsyret av kristendomen og denns strukturering av abstrakte begrep.
Folk som påstår att de tror på vitenskapen er for meg totalt uvitende, som forsøksmus i labyrinter å regne.
Om man tror på begrepet Gud er totaqlt underordnet, du har alleredde akseptert store nok deler av konstrusjonen til at fraskrivelse av normen Gud blir som et trassig barns argument å regne.
I mine øyner er du kristen som resten av oss Ola Dunk gjengen. Samme hvor hardt du prøver tviler jeg på att du noen gang slipper unna det stempelet.
Jeg liker også en del begreper fra buddismen, jeg har ingen tro på att jeg av den grunn er buddist. Bare att den hjelper meg til å belyse meg selv som kristent individ.
Jada, jeg vet det er sært. Mye av tankene ble satt igang etter å ha lyttet til Alan Watts forelesninger.
Synes ikke det sært overhodet.
Hele grunnmuren for forståeles er kristen.
Dette betyr at man kan være kristen ateist, om man kan si det slik. :)
Jeg tror det ville blitt krangling selv om man tok det beste fra alle religioner og startet en ny en alle måtte være med i.
Dette her liker jeg ikke helt. Det forutsetter at religion defineres mye videre enn akkurat det å tro på en gud. Og det går jeg ikke med på.
Tror man ikke på den bibelske gud, så er man heller ikke kristen. At man lever etter såkalte kristne regler er en annen ting. Der er jeg enig, samfunn blir bygget opp rundt religion. Men å kalle alle som lever i dette samfunnet for kristne er en litt vel søkt konklusjon å trekke.
Mange kristne miljøer stinker skikkelig; det har jeg alltid vært overbevist om, det er jeg i min fulle rett til å tro,
Ja, enhver må få leve salig i sin tro! :nemlig:
Tror man ikke på den bibelske gud, så er man heller ikke kristen.
Jeg tror på Gud, men tror ikke helt på bibelen, betyr det at jeg ikke er kristen?
For meg er relgion det mentale skrittet vi mennesker tok da vi skillte oss ut fra dyrene. Det å bygge opp et språklig system som setter abstrakte ting i system er noe jeg ikke ser kan skje uten gjenom teologi, altså relgion. Det å sammenligne vårt system ( det kristne) med andre systemer kan gjøre deg bevisst på hvem du er, men neppe trenge dypt nok til att du greier å endre de grunnleggende systemoppbyggningene.
Et eksempel er att vi i norge tror på fortid, nåtid, og fremtid. Vi tror att vi er fysikk adskilte fra andre legmer, att vi er noe frittstående. Slike tanker er nedarvet gjennom samfunnet og gjør hele vår eksistens, alt rundt oss kristent.
Det å tro på Gud blir for meg underordnet siden vi tror på strukturen vår relgion knesetter for oss. Jeg har aldri helt skjønt hvordan kristne både kan tro på sementisme og kristendom, ikke før jeg skjønnte hvor basalt relgion er i vårt sinn.
Tror man ikke på den bibelske gud, så er man heller ikke kristen.
Jeg tror på Gud, men tror ikke helt på bibelen, betyr det at jeg ikke er kristen?
Jeg tjente 6.66 grunker på det innlegget :djevel:
Sexy Sadie
02-04-05, 00:58
Vårt vestlige samfunn er grunnet på den jødisk-kristne etikk og romerretten.
Romerriket klonet krisendomen med de romerske "avguder".
Det er det katolismen i dag er etterkommer etter, den protestantiske tro har langt flere element.
Ling. Du er ikke uforsteålig i det hele tatt.
men hva tenker du når du sier at man tror både på sementisme og kristendom?
Lytter og lærer. - hvilke elemen vil du si er de aller mest makerte tilleggene i forhold til katolosismen?
Sexy Sadie
02-04-05, 01:07
Romerriket klonet krisendomen med de romerske "avguder".
Det er det katolismen i dag er etterkommer etter, den protestantiske tro har langt flere element.
Det her er ikke helt riktig. Den romersk/greske filosofi har også en finger med i spillet. Avgudene overhodet ikke. For romerne som vanligvis gav fanden i deres slaver og utlendingers trosliv var troen på treenigheten en trussel. De fattet ikke budskapet rett og slett.
Glorien over kristus hode er direkte avstamming av romerenes solgud. Kristus først, dog fortsatt i allianse med solguden...
Jeg tror at alle som er oppvokst i et vesteuropeisk samfunn slik som t.d. norge er kristne. Kall det gjerne ufrivillig, dog fortsatt kristne. Vår måte å sammordne, forstå, og tenke på verden gjennom abstrakte begrep er gjennomsyret av kristendomen og denns strukturering av abstrakte begrep.
Folk som påstår att de tror på vitenskapen er for meg totalt uvitende, som forsøksmus i labyrinter å regne.
Om man tror på begrepet Gud er totaqlt underordnet, du har alleredde akseptert store nok deler av konstrusjonen til at fraskrivelse av normen Gud blir som et trassig barns argument å regne.
I mine øyner er du kristen som resten av oss Ola Dunk gjengen. Samme hvor hardt du prøver tviler jeg på att du noen gang slipper unna det stempelet.
Jeg liker også en del begreper fra buddismen, jeg har ingen tro på att jeg av den grunn er buddist. Bare att den hjelper meg til å belyse meg selv som kristent individ.
Jada, jeg vet det er sært. Mye av tankene ble satt igang etter å ha lyttet til Alan Watts forelesninger.
Jeg blir ihvertfall ikke kristen av å bli stemplet som kristen? Kanskje i dine øyne, men da er det dine fordommer, og ditt problem, ikke mitt!
Og for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva du mener med det du sier? Det er faktisk svært nært uforståelig, forstår du det selv? Isåfall kan du prøve å si det mer forståelig?!
Heh, jeg har aldri helt fått sansen for folk som spør andre om hva de f.eks mener, for så å si at det vedkommende svarer, bare er misforstått tull, respektløst igrunn!
Heh, jeg har aldri helt fått sansen for folk som spør andre om hva de f.eks mener, for så å si at det vedkommende svarer, bare er misforstått tull, respektløst igrunn!
Du kommer til å digge WonderG! :knegg:
I morgen Organa.
Ellers har du som tilhenger av vitenskap forkastet min tro. Og det var da virkelig et svar på ditt spørsmål om hva jeg tror på att jeg ytret meg.
Du sier jo ikke hva du tror på. Du kommer med noen påstander om hvordan ting henger sammen. Er du kristen fordi du er født inn i et kristent samfunn, eller er du kristen fordi du tror på en gud?
[Heh, jeg har aldri helt fått sansen for folk som spør andre om hva de f.eks mener, for så å si at det vedkommende svarer, bare er misforstått tull, respektløst igrunn!
Du er en mur av intelektualitet kjære.
Jeg liker det.
Kunsten blir å gjøre det til en kilde. :forelsket2:
Kan ikke folk få være kristne uten en grunn?
Jeg synes det er merkelig hvordan kristne og hedninger skal drive å skyve sine meninger på hverandre hele tiden.
Er jeg kristen så er jeg kristen. Kommer ingen vei med å diskutere med meg om det og jeg vet godt at jeg ikke klarer å frelse noen hedninger med mine religionskunnskaper.
Jeg har diskutert kristendom med en mannlig heks, vi holdt på i et halvt år. Jeg lærte mye av ham, men han fikk ikke has på gudstroen min.
Det er jo ikke det som er saken her. Jeg og andre reagerer på at vi blir kalt kristne fordi vi bor i Norge. Det påstås jo at alle er kristne, uten at det har noe som helst med tro å gjøre.
Hva faen er det du holder på med, BEM? Gidder du å la være å komme med fullstendig latterlige innlegg i en tråd som faktisk er på et noenlunde seriøst nivå?
Hva faen er latterlig er latterlig med to prikker?Har de en ekstra godt utviklet sans som ingen andre har? :kissass:
To prikker er jo også et fullstendig unødvendig innlegg, men du trenger ikke gjøre deg så inni helvetes dum ved å påstå at de to prikkene er originalinnlegget.
Hva faen er latterlig er latterlig med to prikker?Har de en ekstra godt utviklet sans som ingen andre har? :kissass:
Hvis du prøvde å si noe fornuftig på morse manglet det en masse prikker der.
Har du glemt å ta piller, eller har du tatt for mange? Uansett er det leggetid for sånne som deg nå.
Det er jo ikke det som er saken her. Jeg og andre reagerer på at vi blir kalt kristne fordi vi bor i Norge. Det påstås jo at alle er kristne, uten at det har noe som helst med tro å gjøre.
Enig i deg der, jeg prøvde ikke kritisere deg på den.
Jeg mener at folk skal få være kristne uten å måtte oppgi en årsak til det.
"Hei, jeg er kristen fordi jeg er født i Norge" høres jo bare teit ut.
Kvis du prøvde å si noe fornuftig på morse manglet det en masse prikker der.
Jeg posta feil og sletta det Tassen. Det kan jo skje men the queen of PMS skulle lage et nummer ut av det. Men jeg liker ikke slike nummre. Så... drit i det. God natt til noen og reis til helvete et par andre. :knegg:
Kvis du prøvde å si noe fornuftig på morse manglet det en masse prikker der.
Jeg posta feil og sletta det Tassen. Det kan jo skje men the queen of PMS skulle lage et nummer ut av det. Men jeg liker ikke slike nummre. Så... drit i det. God natt til noen og reis til helvete et par andre. :knegg:
Det er god forumskikk å skrive at innlegget ble slettet. Ellers reagerer folk slik som du nå merket.
Skriv <postet feil og slettet> eller noe slikt, det er ikke så vanskelig.
Sexy Sadie
02-04-05, 02:23
#slette post# :mopper:
Den første religion var en fruktbarhets religion , fyldige kvinnfolk og faloser ... den ene /han/ gud stammer fra diverse kongedømmer ... kanskje den første Egypterne og Sumerne...
Det morsomme var at Egypterne var de første som praktiserte monoetisme en kort periode. Det var ikke så populært blandt prestene fordi de mistet makt. Husker ikke helt hvilket farao som innførte dette. Men da han døde ble det slutt på monoetismen. Jeg skal slå det opp løpet av dagen.
Utrolig hva dere vet! :opptommel:
Det ser ut til at Religion er en av de tingene vi aldri blir lei av å diskutere her inne.
Jeg synes det er OK å diskutere ting, men ikke av typen "Du tar feil, din idiot, det står jo i Bibelen....." eller "Biskop X gjorde slik, da må alle kristne være dumme"
Det er altfor lett å bli provosert av slikt :paranoid:
Sexy Sadie
02-04-05, 11:21
Det morsomme var at Egypterne var de første som praktiserte monoetisme en kort periode. Det var ikke så populært blandt prestene fordi de mistet makt. Husker ikke helt hvilket farao som innførte dette. Men da han døde ble det slutt på monoetismen. Jeg skal slå det opp løpet av dagen.
Akhnaton....
Kona var Nefertiti, 50 år etter det kom Ramses 2 som var den farao som regjerte da jødene rømte fra Egypt. Jeg tror jødene hadde sin idè om En Gud der ifra.
Utrolig hva dere vet! :opptommel:
Det ser ut til at Religion er en av de tingene vi aldri blir lei av å diskutere her inne.
Jeg synes det er OK å diskutere ting, men ikke av typen "Du tar feil, din idiot, det står jo i Bibelen....." eller "Biskop X gjorde slik, da må alle kristne være dumme"
Det er altfor lett å bli provosert av slikt :paranoid:
Det skal mindre til.. to prikker kan være nok i en slik sammneheng.
Det som opptar meg er den religionen som utøves fra menneske til Gud. Kontra den som utøves i religiøse samfunn.
Det ligger jo et religionsbehov til grunn for religion og menneker gjør det til så mye forskjellig.
Så kommer lederene og setter mennekene opp mot hverandre ved å bruke relegionsbehovet som drivkraft for slike konflikter.
Slikt opptar meg og opprører meg.
Akhnaton....
Kona var Nefertiti, 50 år etter det kom Ramses 2 som var den farao som regjerte da jødene rømte fra Egypt. Jeg tror jødene hadde sin idè om En Gud der ifra.
Hvis du leser gammeltestamentet så ser du at det er ikke egentlig monoteisme de har (at det bare finnes en gud) men [en annen isme som jeg har glemt navnet på] (det finnes mange guder, men bare en skal tilbes)
Var det ikke noe med :"det finnes mange Guder men bare en sann" da?
Det kan jo tolkes som at det finnes mange eller det kan tolkes som at det finnes bare en.
I morgen Organa.
Ellers har du som tilhenger av vitenskap forkastet min tro. Og det var da virkelig et svar på ditt spørsmål om hva jeg tror på att jeg ytret meg.
Kjære Ola Dunk!
Ja, hvis du er kristen, så har jeg forkastet din tro, om det å forkaste din tro er det samme som å ikke dele den. Men det er vel greit?
-mvh, Ali Singh, humanetiker og venn av verden-
Akhnaton....
Stemmer det. Men du tar feil om jøder i fangenskap hos Egypterne. Den delen av bibelhistorien er bare vrøvl og fanteri. Det finnes ikke historiske eller arkeologiske belegg for den påstanden. Men derimot levde det et folk som tok over styringa i mesteparten av nordre deler av Egypt. De ble kalt Hyksosfolket (eller noe lignende) Egypteren ble lei av denne okkupasjonen og jagde dette folket på dør.
Da moseshostiren skjedde så styrte egypterne over hele sinaihalvøya hvor denne 40 år lange campingturen til jødene inntraff. Jeg tror neppe faraoen ville latt jødene slippe unna på sinai hvis denne historien hadde noe for seg. Hyksosfolket ble jagd på flukt ca 1500år før den bibelske Moseshistorien inntraff.
Faktiskt har Horus endel til felles med Moses...
Jødene var faktiskt ikke monoetiske før de ble truet utenfra av Babylonerne tror jeg det var. De hadde ganske mange guder. En av grunnene til at babylon blir omtalt så upopulært i Bibelen.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.