Se full versjon : Utdannelse
Jeg tror 90% av alle utdannelser er kjedelige.
Og når du endelig er ferdig får du knapt bruk for 10% av det du har lært.
Mye tid og studielån ville blitt spart hvis firmaene bare lærte deg opp selv.
Sånn japansk tenker du? Hvor en ansattes og ales opp av bedriften på livstidskontrakt? Hadde vært interessant å vite hvordan jeg hadde endt opp som japaner ..
Med fast jobb resten av livet?
Må huske på at endel av kulturen der er at de aldri sparker folk heller...
Er mye slikt fremdeles, men enkelte selskaper etter 80-tallets nedtur revurderte livstidsnsettelsene..
The Cryptic
03-04-05, 21:44
Det japanske arbeidsmarkedet har iallefall endret seg dratisk de siste 10 årene. Innflytelsen av europeisk arbeidsmarkedspolitikk har visst gjort seg gjeldende der borte også. Om det er til det bedre eller det verre er jo forsåvidt en interressant diskusjon det også, om enn ikke akkurat her
Brutters er u Kyoto nuh ...
The Cryptic
03-04-05, 21:58
Kult. Får du masse oppdateringer? Har ikke vært der borte på et par, tre år jeg, men får litt rapporter om at ting er i endring
Jeg har vel broderlig rapport når han finner veien hjem ... fikk postkort, var visst hyggelig å være turist i nabolagene ..
The Cryptic
03-04-05, 22:02
Japan er et trivelig land det, iallefall når man holder seg litt unna Tokyo
Var visst Tokyo som var interessant ..
The Cryptic
03-04-05, 22:23
Interessant er den byen såvisst, men spesielt trivelig er den ikke synes jeg
Hvordan da? Er den skitten?
The Cryptic
04-04-05, 01:56
Rimelig ja, men det er det jo ganske mange storbyer som er. Mest plages jeg av uhorvelige folkemengder, det sinnsyke tempoet, overflylte t-baner og hvor vanskelig det er å navigere seg rundt om man ikke snakker japansk. Det er vel kanskje ikke så merkelig i og for seg, men det er et eller annet med forventningene til en så sivilisert og utviklet by.
På den annen side, det er bare å ta med seg smekke om man skal besøke noen av elektrosjappene der borte :hyper:
studielån suger!!!!!
skulle gjerne kuppet lånekassen *drømmer*
Til helvete det går anyhowhohohoho...
De gangene jeg har vært i Japan og Tokyo har jeg vært fornøyd med de fleste opplevelser men så har jeg jo oftest hatt med noen som har lært seg japansk og bod i japan noen år eller vært med noen av lokal befolkningen rundt da er det mye lettere. En del steder kan være skitne men de fleste stedene er det ganske bra da en del Japanere er nesten hysteriske med å få fjernet søppel osv. Skal helst ikke være igjen en eneste flek der dem har gjort rent. Men det spørs litt i hvilke bydeler man ferdes i.
De gangene jeg har vært der så har jeg bod ca 1 time uten for selve Tokyo noe som egentlig var ganske behagelig da det ikke er så store folkemengder der. tbanene er skikkelig overfylte det meste av dagen så man må ha litt flaks hvis man skal få sitte plass. også er det dette med å vite hvor og når man skal skifte tbane/tog. Fra der jeg pleier å bo må jeg skifte tbane/tog mellom 3 til 5 ganger før jeg kommer meg dit jeg eventuelt skal i Tokyo. Men det går fint. Det har blitt bedre å vandre rundt nå da det hele tiden dukker opp mere info på enkelte skilt på engelsk. Byen er så diger att man kan fort gå seg vill også hvis man har uflaks. Men står du å grubler på noe så har det hendt att en japaner kommer bort og spør om han kan hjelpe med noe. Ellers er det nok av politi folk i Tokyo man kan spørre om forskjellig og ofte deler dem ut ett lokalt kart over sitt område.
Litt trivligere å ta litt turer ut fra selve byen for å sjekke ut andre steder, for der er det ofte mye mere avslapende og mindre hektisk.
Elektrosjappene er herlige å vandre rundt i mye der man kan få lyst til å ta med seg hjem som blant annet ikke vill bli solgt uten for japan også. + en del produkter som ikke kommer i Norge før kanskje 1/2år til 1år etter. :hyper:
Lurer på hvorfor mod gjorde dette om til en egen tråd med tittel "Utdannelse"
Greit nok at jeg sporte av, men denna tråden sporte jo av fortere enn en klarer å si "Oi, der sporte jeg av gitt"
Det skal lite til for å spore av ja :knegg:
hehe sant som du skriver dette ble jo en helt annen tåd :knegg:
burde kanskje være en udeffinerbar tittel på denne tråden kanskje? en kamelon-tittel :opptommel:
(ble plutselig litt usikker på om udeffinerbar er med en eller to Fer?? :redd: )
En f, og så heter det kameleon.
Sexy Sadie
04-04-05, 18:45
Utdanning har en verdi i seg selv, mener jeg.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.