Se full versjon : Spill og betaling
Sexy Sadie
08-04-05, 01:48
Jeg hørte en litt merkelig historie på jobb her om dagen om makeløs frekkhet mht barn, dataspill og betaling. En av damernes sønner hadde kjøpt et spil.l via disk og betalt 500 kroner for det. Jeg husker ikke hva det het, Heltenes by eller noe. Ikke arrester neg hvis jeg tar totalt feil...
I alle tilfelle da han kom hjem og innstallerte herligheten så oppdaget de at han måtte bruke kredittkortet sitt for å aktivere en konto. Og måtte deretter betale rundt 100 kroner pr måned for å bruke spillet. Det gikk ikke an å bruke det som singleplayer. Det er her jeg lurer på følgende: Burde ikke ekspeditøren ha opplyst om at det var noe som måtte cashes ut hver måned for å få brukt spillet?
Er det lov å selge slike spill til mindreårige som kanskje ikke har kredittkort enn gang?
Og er det egentlig realt og først kreve full pris for et spill og deretter må folk betale enda mer for en vare de allerede har betalt for; kan de egentlig være seg bekjent av sånt som det her?
Jeg liker ikke at barn blir lurt opp i stry.
Det er vel ingen lov som benekter dette nei.
Og på de fleste spill står det anbefalt aldersgrense.
På en videosjappe er det vel pålagt aldersgrense og legitimasjon.
Det finnes visst nok mange av disse spillene.
De går jo ned i pris etterhvert også, mange av de kan du jo laste ned fra nettet også betale pr mnd.
Men tror ikke man kommer så langt med å klage til butikken gitt.
Klart han gå tilbake med det samme og kreve pengene tilbake, skulle bare mangle. Det er i allefall ikke kjent praksis for meg og således svarer ikke varen til forventningene.
Jeg er ganske sikker på at det står på utsiden av spillet, men fullt mulig det står på engelsk/koreansk. Kan være vanskelig å få returnert brukt programvare e.l.
Det skal ikke være et problem.
Men skal man bruke returretten (noe du egentlig ikke har i butikk).
Så må produktet leveres tilbake ubrukt.
Bestiller man på nettet har man jo 14dagersangrefrist.
God Natt :trøtt:
Jeg tror selger har en opplysningsplikt.
Så lenge forseglingen ikke er brutt kan man bytte det inn igjen..
Men det burde jo stå på spillet at man må betale hver mnd.
Du har ingen krav på bytte.
Dette var det jo mye om etter jul.
Butikken kan om de vil. Men du har ingen krav uten kvittering i allefall.
Du har ingen krav på bytte.
Dette var det jo mye om etter pul.
Butikken kan om de vil. Men du har ingen krav uten kvittering i allefall.
Uten kvitering har du ikke mye du skulle sagt nei.
Men alle butikker har jo 7 eller 14 dagers returett (m kvittering) .
eller?
Butikker er ikke pålagt å ha bytte/returrett. I følge kjøpsloven plikter de kun å erstatte/reparere defekte varer. Alt bytte av varer er en ekstra-service.
De fleste butikker opererer likevel med bytte/returrett innen en viss periode. Men forsegling må ikke være brutt.
Butikker er ikke pålagt å ha bytte/returrett. I følge kjøpsloven plikter de kun å erstatte/reparere defekte varer. Alt bytte av varer er en ekstra-service.
De fleste butikker opererer likevel med bytte/returrett innen en viss periode. Men forsegling må ikke være brutt.
:opptommel: :opptommel: :opptommel:
Men jeg tror ikke forettningen vi her snakker om hadde tapt noe på å la de bytte inn dette spillet i ett annet. Det kan jo hende poden skal kjøpe spill en annen gang.
Men jeg tror ikke forettningen vi her snakker om hadde tapt noe på å la de bytte inn dette spillet i ett annet. Det kan jo hende poden skal kjøpe spill en annen gang.
Det er jo slike spill man må kjøpe.
Alt annet kan man jo piratkopiere.
:joystick:
Tja, jeg kjøper de spillene jeg bruker.
Når var det pcspill ble så spesielt at den normale kjøpsloven ikke gjelder for dem lenger ?
I dette tilfellet snakker vi ikke om bytterett, som er noe butikken gir av goodwill, men om villedende markedsføring og da kommer kjøpslovens krav om rett vare til rett pris inn.
Hvis kunden får noe annet enn det han har grunn til å tro at han får så har han rett til å heve kjøpet. Ikke som bytte fordi man ikke liker det, men mer som heving på grunn av kontraktsbrudd. Butikken har ikke levert det den gir inntrykk av å levere og salget i seg selv er derfor ugyldig.
NB! IANAL - I Am Not A Lawyer
Sjekk med forbrukerrådet eller med advokat om du vil gå videre, jeg har ingen juridisk vekt.
Er veldig mange online spill og det er vanlig at de tar betalt månedlig. Det er i og for seg ikke så rart grunnet at de har ansatt en rekke mennesker for å styre online-verdenene man spiller i. Online rollespill er raskt i ferd med å bli de mest spilte formene for spill, så at man ikke ble direkte advart finner jeg ikke underlig, man leser da vel stort sett bakpå boksen og, før man forker ut 500 kronasjer.
Sexy Sadie
08-04-05, 19:02
Små guttunge gjør ikke det.
Barn under 15 kan heller ikke kjøpe noe, hvis man skal være flisespikker. Så de kan bruke det argumentet for å få igjen pengene.
De fleste onlinespill har og 18 års grense ...
Sexy Sadie
08-04-05, 19:23
Barn under 15 kan heller ikke kjøpe noe, hvis man skal være flisespikker. Så de kan bruke det argumentet for å få igjen pengene.
Det kan de, utidig eksepditør som selger slikt til mindreårige. :mopper:
De får jo kjøpt formfett og hva enn de skulle ha behov for.
Så det er ikke selgersfeil at kunden er yngre.
Nei, det er jo ikke det. Men veldig få er klar over at lovverket har begrensninger for når man har råderett over egne penger.
Jeg var ikke klar over det.
Betyr det at det er ulovlig å selge til en 7 åring eller er det ulovlig for 7 åringen å kjøpe noe?
Hva er egentlig aldersgrensen?
Aldersgrensen for kontantkjøp er 15, kredittkjøp er 18. Kredittkjøp blir overholdt, for hvis noen inngår en kredittavtale med en mindreårig, så er det de som taper pengene.
Jeg husker ikke ordlyden i lovgivningen, så jeg vet ikke om det er ulovlig å selge eller ulovlig å kjøpe. Paragrafen er hendig i de tilfellene f.eks. en ni-åring kommer med flere tusen kroner og skal handle svada. Da bør jo butikkpersonalet reagere på en eller annen måte.
Men jeg kan finne ut.
Aldersgrensen er 15 år. Fin måte å unngå å gi ungen din ukepenger. Det er jo imot norsk lov :knegg:
Aldersgrensen er 15 år. Fin måte å unngå å gi ungen din ukepenger. Det er jo imot norsk lov :knegg:
Nabo gutten fikk høyere ukelønn, da han kom hjem til pappan sin og fortalte at han hadde kjørt over ei katt. :knegg:
Noen får bank, noen får høyere ukelønn.
Verden er urettferdig noen ganger. :knegg:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.