PDA

Se full versjon : Når man har spilt litt vel mye rollespill...

Elektra
10-04-05, 04:50
Innlegg på et rollespillforum:

Stop me if I'm wrong.

Half ogre: Large size, +6 strength, -2 int, -2 chr, +1 LA

5 levels of barbarian: +5 bab, 2 feats, rage (+4 strength) twice a day

Warhulk: Prereqs BAB 5, large size, power attack. Benefits: 10 levels gives +20 strength, boulder throwing (strength instead of dex to hit, damage 2d8, hit 4 targets with a single throw).

Hulking hurler: Prereqs BAB 5, large size, 3 level PRC. Benefits: 2 levels gives: Really throw anything (chuck anything up to a light load). Super really throw anything (chuck anything up to a medium load and two size categories above you).

So - we have an 18th level character. His strength is (assuming an 18 to start) 24+4(levels)+4(rage)+20(war hulk) = 52. We can get to 62 with magical items with relative ease.

This makes his medium load 346 (medium load for a strength 22 character) x 256 (4 x 4 x 4 x 4 - +40 strength from the encumberance rules on extending the table) x 3 (because he's large) = 265728.

The end of complete warrior says that a thrown weapon does 5d6 damage for a 400 pound object, plus another 1d6 for every 200 pounds beyond that.

(265728-400)/200 x 1d6 + 5d6 = 1331d6 damage. Plus strength bonus (+39).

An average of about 4697 damage a hit.

Hmm.

Lead weighs in at 712 pounds per cubic foot, so we need 373 cubic feet of lead to throw. As a sphere, that has a diameter of 8.932771693 feet. Which probably falls within the large to colossal size range that our buddy can throw.

And if we buy it as lead sling bullets, it comes in at 1 silver for 5 pounds of lead, making our lead ball cost 5315 (rounded up) gold.

So if 4 targets line up in a row...
Splat.
Splat.
Splat.
Splat.

Painful.
I think that makes 18788 points of damage in blocks of 4697 damage. At that point, who cares about damage resistance!

http://boards1.wizards.com/showthread.php?t=142565

Sexy Sadie
10-04-05, 13:09
Jeg skal innrømme ærlig at jeg ikke er med. :knegg:

Elektra
10-04-05, 13:19
Det trodde jeg ikke heller. Men jeg vet det er et par andre rollespillere her som muligens setter pris på humoren. ;)

Sexy Sadie
10-04-05, 13:44
Forhåpentligvis. :knegg:

MrLysto
10-04-05, 14:06
:rofl:

Sexy Sadie
10-04-05, 15:10
Noen fattet.

Uketassen
10-04-05, 19:24
Det er ikke mange som har 4500 i AF, nei :lol:

InitHello
11-04-05, 09:10
:rofl:

Den var god, og logikken er jo ganske solid... Men ... ...

Elektra
11-04-05, 11:31
De fleste rollespill har jo en slags failsafe mot sånt. Evt. idiotsperre. Og hvis de ikke har, så pleier GM å være kjapp med å klubbe ned.

InitHello
11-04-05, 13:24
Resten av tråden der dette kom fra er 20 sider med diskusjon angående nøyaktig det spørsmålet

Elektra
11-04-05, 13:25
Åh, jeg regnet med at det var kjedelig, så jeg gadd ikke å lese det.

Starwolf
11-04-05, 13:44
Slike ting er ikke så uvanlig i rollespill. Spesielt i rollespill med fantasisetting.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er det umulig for en 10nde level fighter i 1st ed. AD&D å dø i et fall uansett hvor høyt oppefra det er. Vedkommende har rett og slett for mange HP.
Problemet ligger i at man capper skademengden etter en gitt høyde rett og slett fordi man ikke kan falle fortere. Man når det man kaller "terminal velocity".

Mer moderne rollespill er heller ikke uten problemer. Ut fra en diskusjon på en mail liste jeg er med på kom man frem til at man kan drepe en person i battledress (tenk rustning med motorisert eksoskeleton for bedre styrke og utholdenhet, samt at panserplatene stopper det meste av moderne prosjektiler fra håndvåpen) kan drepes med en smørkniv.
Det regelsettet som her ble diskutert var D20, et regelsystem som de fleste av dagens rollespill blir laget etter. D20 har sitt utspring fra (A)D&D, hvor man har armor class (AC) som ikke sier hvorvidt rustninger tåler juling eller ikke, men hvorvidt et gitt våpen treffer og penetrerer. Jo lavere AC jo bedre beskyttet var man, men jo høyre man slo på terningen jo større var sjansen for å treffe og gjøre skade. Slo man 20 på terningen var det alltid critical hit. Noe man trengte med en smørkniv i eksemplet over.

D20 vil si en 20 sidet terning for de som ikke visste det.

Sexy Sadie
11-04-05, 15:13
Hva er vitsen med rollespill?
Hva er det med det som gjør det så artig?

Elektra
11-04-05, 15:16
Prøv og se. Vanskelig å forklare på et forum.

anonym
11-04-05, 15:16
Ja, fortell!

Er det ikke bare å late som på et brett?

Sexy Sadie
11-04-05, 15:17
Driver de ikke og spiller på "ordentlig" da?

Elektra
11-04-05, 15:18
Ikke brett, nei.

Tingen er at man får prøvd seg som mange forskjellige ting, og får trent seg i problemløsing på veldig mange nivå. Mye morsomt underveis, fantasien får et løft, og så er det sosialt.

Og det er jo alltid gøy å redde verden.

anonym
11-04-05, 15:20
Ja, men så fortell da!

Elektra
11-04-05, 15:21
Du kan være med oss en gang, ano. Nytter ikke å forklare slike ting på nett.

Sexy Sadie
11-04-05, 15:23
Jeg vil redde verden! Jeg vil væree den nye Aragon! :hyper: :hyper:

anonym
11-04-05, 15:24
Hallo, grove trekk elektra, grove trekk!

Elektra
11-04-05, 15:34
Jaja, greit. Det er forresten stor E i Elektra.

Man lager seg en person innen de rammer som er gitt i spillets regler. (Det finnes mange forskjellige, men la oss ta utgangspunkt i Dungeons & Dragons.)
Menneske, alv, dverg eller noe annet gøy. Så velger man hva man skal være, f.eks. fighter, wizard osv. Så kommer en del tall og greier, som bestemmer attributtene til karakteren, hvor sterk, hvor intelligent, hvor mye man tåler, hva man kan osv. Og en del annet pirk. Utseende og slikt spesifiseres.

De tingene har man på et ark. Så har man en Dungeon Master, som forteller historien. Han gir utfordringer og problemer, og står for alt annet vi møter i den fiktive verdenen. Hva man gjør kommer an på historien. Man må sloss litt (og her kommer alt det tekniske på arket inn), man må forhandle, etterforske, blablabla.

Kan hende man må finne en savnet person, en bortkommen gjenstand, etterforske et drap, og mange forskjellige ting. Og hele tiden må man trille terninger for å avgjøre om man treffer på slagene sine, om man klarer å hoppe langt nok, om man er smart nok til å oppdage at noen prøver å lure deg, osv. Masse sånne greier.

Det hele er egentlig en lang historie som man spiller ut selv, og man er med på å påvirke hvilken retning historien tar.

anonym
11-04-05, 15:42
Og hvor gjør man dette? På arket?
Og f.eks. disse gjenstandene, eksisterer de eller bare i hodet på de som spiller?

Elektra
11-04-05, 15:47
Som regel er det alt fra 3 til 8 personer som spiller. Sitter rundt et bord, og alt eksisterer i hodet på folk, ja. Noen ganger tegner man kart og slikt for å få et bilde av hvordan terrenget ser ut, og hvor man er. Dessuten finnes det bilder av stort sett de fleste monster og gjenstander i bøkene som hører til spillet.

Fysiske gjenstander finnes stort sett bare i live rollespill, dvs de som kler seg opp og fysisk spiller ut historien.

Jeg vet det kan høres tørt ut, men det er egentlig ikke det.

anonym
11-04-05, 15:50
Jeg gjesper nesten allerede.

Elektra
11-04-05, 15:55
Tviler ikke. Det er vanskelig å forklare dette her skriftlig, uten at det høres tørt ut. Men det er virkelig ikke det. Vi ler masse. Så lenge man klarer å engasjere seg litt og skape en rollefigur man liker og kan identifisere seg med, så blir det interessant. Dynamikk i gruppen har en del og si.

Man spiller jo en rolle. Vi spilte et horror-rollespill som utspant seg i Bergen og omegn. Jeg var en halvrik kakse som eide Ricks, blant annet.

Uketassen
11-04-05, 19:38
Jeg spiller rollespill på nett. Dark Ages of Camelot, Star Wars Galaxy og World of Warcraft. Når folk spør hva det er, pleier jeg å si at det er omtrent som et skytespill, bare at vi har andre måter å drepe hverandre på.
Folk flest har ingen problemer med å forestille seg et skytespill. Det finnes mange forskjellige våpen og alle har sine fordeler/ulemper. Man kan få et oppdrag som går ut på å ta ut en fiendebase. Da må man først ta ut vaktene, så må man komme seg inn i basen og for eksempel ligge fra seg noen sprengelementer på de riktige stedene.

Et rollespill er egentlig ganske likt. Man har visse våpen og får oppdrag som må løses utifra hvordan gruppen er satt opp.

Den store forskjellen på dataspill og det Elektra spiller er at hun må bruke fantasien mye mere. I et dataspill er settingen gitt og alle opplever stort sett det samme.

MrLysto
12-04-05, 01:41
Slike ting er ikke så uvanlig i rollespill. Spesielt i rollespill med fantasisetting.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er det umulig for en 10nde level fighter i 1st ed. AD&D å dø i et fall uansett hvor høyt oppefra det er. Vedkommende har rett og slett for mange HP.
Problemet ligger i at man capper skademengden etter en gitt høyde rett og slett fordi man ikke kan falle fortere. Man når det man kaller "terminal velocity".

Mer moderne rollespill er heller ikke uten problemer. Ut fra en diskusjon på en mail liste jeg er med på kom man frem til at man kan drepe en person i battledress (tenk rustning med motorisert eksoskeleton for bedre styrke og utholdenhet, samt at panserplatene stopper det meste av moderne prosjektiler fra håndvåpen) kan drepes med en smørkniv.
Det regelsettet som her ble diskutert var D20, et regelsystem som de fleste av dagens rollespill blir laget etter. D20 har sitt utspring fra (A)D&D, hvor man har armor class (AC) som ikke sier hvorvidt rustninger tåler juling eller ikke, men hvorvidt et gitt våpen treffer og penetrerer. Jo lavere AC jo bedre beskyttet var man, men jo høyre man slo på terningen jo større var sjansen for å treffe og gjøre skade. Slo man 20 på terningen var det alltid critical hit. Noe man trengte med en smørkniv i eksemplet over.

D20 vil si en 20 sidet terning for de som ikke visste det.

Det er jo like tåpelig som at Dødsstjernen skulle kunne sprenges med ett velrettet skudd fra en X-wing...

Eller at en naken bonde kan drepe en bevæpnet samurai i rusting som sitter på hest....

Sexy Sadie
12-04-05, 09:01
Hvorfor kan ikke alver finnes i det virkelige liv, jeg ønsker meg en slik fyr med spisse ører. :sikle:

Starwolf
12-04-05, 09:15
Mulig de finnes SS. Jeg så en på T-banen i går som så ut som en alv. Manglet bare spisse ører. Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på Elvish Priestly. (husker ikke hvor jeg har det navnet fra, muligens TOON tegneserierollespillet)

Sexy Sadie
12-04-05, 09:19
Han hadde kanskje maskert ørene sine. :hyper: :hyper:

Starwolf
12-04-05, 09:20
Anon, rollespill er som å lese en bok. Forskjellen er i en bok følger du handlingen. I et rollespill er du handlingen. Skikkelig dyp nå =0)
I motsetning til de fleste andre spill som spilles på brett hvor man slår en terning (eller 2) flytter X ruter. Kjøper Skomakergata, trekker kort som sier at din kone/ektemann vil skille seg og stikker av med halve formuen uten at du kan få gjort noe for å forhindre det. I et rollespill sier du at du kjøper skomakergata, når du får nyheten om at ektefellen stikker av med hus og hytte samt platinakortet går du ut og denger livskiten ut av vedkommende. Hva GM sier til dette er helt helt annet emne =0)

Sexy Sadie
12-04-05, 09:25
Rollespill er kanskje ikke noe for meg alikevel. Bare introduser meg for alvene. :knegg:

Starwolf
12-04-05, 09:34
De kjører tydligvis T-bane i Oslo.

anonym
12-04-05, 09:49
Så hva er GM`s rolle egentlig?
Skjønt at han er sjefen over alle sjefer, men hva bestemmer han og hvorfor?

Starwolf
12-04-05, 10:07
GM er den som legger frem handlingen. Styrer alle de små detaljer som gjør verdenen "virkelig" for spillerkarakterene. GM sitter med manus på hva slags ambisjoner NPC'ene (non player character(s)) har og hva slags mål de ønsker å nå og hvordan. En stor del av rollespillet går med på konflikt av en eller annen type. Rollespille piknikk er stort sett kjedelig, men man kan ha morsomme hendelser der og. Konflikt er nødvendigvis ikke kamp med våpen, men kan være i form av et race.

F.eks man trenger å samle inn nok penger til å redde barnehjemmet fra å bli lagt ned. Pengene må være betalt inn til skattefuten før 1200 om en uke. Dere starter med et par mørke solbriller hver og en gammel politibil...

anonym
12-04-05, 10:08
Spiller man ut fra et manus eller?

Starwolf
12-04-05, 10:16
GM har et slags manus. Spillerne gjør stort sett det som faller seg inn. Men de bør tenke seg om. Alle typer valg har konsekvenser. Greier dere ikke tjene inn 50 000 dollar på en uke går barnehjemmet til dundas.

InitHello
12-04-05, 10:17
Ja og nei. GM/DM har en generell ide av hvordan han vil at handlingen skal gå frem, men det er opp til spillerene å følge hans/hennes hint. Det hender seg at spillere ikke vil gjøre som planlagt, og da får GM noget hodebry men å dikte opp handling på stående fot... Meget morsomt, om noe slitsomt...

Elektra
12-04-05, 10:51
Ikke rart min GM heller mot det psykisk syke av og til. Vi er ikke så lette å hanskes med.

MrLysto
12-04-05, 13:14
Det er ikke vi heller.
Starwolf har blitt rimelig frustrert både når vi heller går på bar enn å følge hans tråder og når vi diskuterer over en time hva som er raskeste veien mellom planet A og planet B.

Elektra
12-04-05, 13:20
Jeg pleier bare å sette fyr på ting, jeg. Jeg har lagt meg til en (u)vane med å spille psycho gnom, gjerne sorcerer. Og selvfølgelig mer alkoholisert enn hva sunt er. Denne gnomen blir som regel drept av GM lenge før den får utrettet skade. Sånn som å mekke fyrverkeri i grisefylla og dermed sette fyr på en hel landsby. GM er klok av skade, for å si det sånn. Egentlig får jeg ikke lov til å spille gnom mer. Men den pleier å dø på veldig fantasifulle måter. En halfling jeg spilte ble torturert til døde, mens hun hadde på seg ring of regeneration. Det tok tid, og var ikke så gøy, men GM fikk gjennom poenget sitt. Ellers så blir de most av et tak som detter ned. Eller tryner på en påle.

MrLysto
12-04-05, 13:26
bortsett fra sci-fi settingen hadde du nok glidd rett inn hos oss med forfyllingen.
et par ganger som en ikke har kunnet møte opp har vi bare forklart det med at han fortsatt ligger fyllesyk på lugaren etter nok et mislykker forsøk på å oppfinne den pangalaktiske gargle-blaster.

mener også å huske et tilfelle der kapteinen sparket en mann til døde så han ramlet fra 2 etasje ned til 1 etasje der politiet sto og ventet. Og det var et UHELL.

Starwolf
12-04-05, 13:27
Det er ikke vi heller.
Starwolf har blitt rimelig frustrert både når vi heller går på bar enn å følge hans tråder og når vi diskuterer over en time hva som er raskeste veien mellom planet A og planet B.

Men denne gangen slipper dere ikke så lett unna. Samtidig får en av våre spillere, du vet hvem Lyst, utløp for sin trang til å ha tunge våpen som sier BOOOM. På en annen side, samme får fienden. Selv de tyngste battledresser er som papir å regne mot en 4Mj fusjonsrifle.

Noe av de mer morsomme sakene som skjer i rollespill er når spillere prøver å fritte hverandre ut.

Starwolf
12-04-05, 13:31
bortsett fra sci-fi settingen hadde du nok glidd rett inn hos oss med forfyllingen.
et par ganger som en ikke har kunnet møte opp har vi bare forklart det med at han fortsatt ligger fyllesyk på lugaren etter nok et mislykker forsøk på å oppfinne den pangalaktiske gargle-blaster.

mener også å huske et tilfelle der kapteinen sparket en mann til døde så han ramlet fra 2 etasje ned til 1 etasje der politiet sto og ventet. Og det var et UHELL.

Politiet stod ikke å ventet, men de var jo ikke så langt unna. De ble først tilkalt da et vitne så denne hendelsen. Istedet for å la banditten slippe unna så skulle kapteinen ha tak i bomsen på død og liv... det ble jo det første. Politiet er ikke helt med på at det er ok å sparke folk ned trapper på en hotell. Spes når offeret alt har en knekt arm og endel andre småskader. Vitnet så jo bare et overfall på en forsvarsløs person. Lønner seg å bruke hue noen ganger =0)

MrLysto
12-04-05, 13:48
Som beviser at... når vi endelig følger trådene... så finner vi ut at vi skulle heller gått på bar...

har du forresten en link til reglene for å sette sammen en int/grav vehicle?

Orca
12-04-05, 13:49
Nerder....
Men det er jo gøy.

Starwolf
12-04-05, 14:08
Som beviser at... når vi endelig følger trådene... så finner vi ut at vi skulle heller gått på bar...

har du forresten en link til reglene for å sette sammen en int/grav vehicle?

Spørs hvilket regelsett du vil bruke. Når det gjelder Traveller er den eneste måten å sette sammen et grav vehicle på er å kjøpe en av regelbøkene. Søk eventuelt på FF&S på Ebay.

FF&S = Fire, Fusion and Steel

Samme bok dekker at mulig annet teknisk i Traveller som våpen, stjerneskip fly, zeppelinere osv. Bare pass på å laste ned errata. Eventuelt kan du få en kopi av errataen av meg.

Starwolf
12-04-05, 14:13
Gjorde et søk nå. Ingen bøker tilgjengelige av TNE utgaven av Traveller for øyeblikket.

Edit: Eventuelt kan man gå hit og kjøpe en nedlastbar versjon av boken http://www.drivethrurpg.com/catalog/product_info.php?products_id=129

MrLysto
12-04-05, 15:04
Hmmm.

Vil et kjøretøy konstruert etter reglene der automatisk være godtatt av deg?

Eller kommer du med sånne odde regelendringer som de pleier hver gang vi har klart noe du ikke hadde tenkt på eller du syns vi har det for lett?

og hvor mange tech level ned må man gå om man lager noe selv framfor å kjøpe fra fabrikken? (NB! 18 i engineering!)

Starwolf
12-04-05, 15:12
FF&S kan være litt tung å bruke da den også baserer seg på så langt som mulig og praktiskt mulig etter kjente fysiske prinsipper. Samt at boka har en drøss av teknologiske varianter. Men ikke alle varianter hører hjemme i Traveller. De har blitt tatt med for at spillere skal kunne bruke dem hvis de vil.

Jeg kjører uten varianter og holder meg til "kjent" Traveller teknologi. Eksperimentere med varianter blir fort for mye krøll. Spes sett i fohold til balanse av kampanjer. Derfor sluttet jeg med bruk av varianter. Boka spesifiserer ganske bra hva som er Traveller og hva som er variant/alternativt.

Dvs, maks TL15 og ingen sære varianter. Resten kan vi snakke om.

Starwolf
12-04-05, 15:18
En Errata finner du her http://www.downport.com/traveller/tml/errata1.html
Ser at den mangler noen rettelser.

Orca
12-04-05, 16:22
Er det matte og fysikk dere driver med? Ser nesten ut som dere driver rollespill som matte studenter på blindern :)

Elektra
12-04-05, 16:47
Er litt matte, men ikke verre enn barneskolenivå.

Hva er det egentlig dere spiller for noe? Det høres gøy ut.

anonym
12-04-05, 16:51
Jeg tror jeg har for lite fantasi til sånt no.

Orca
12-04-05, 16:51
Det er ille nok.

Sexy Sadie
12-04-05, 18:06
De gærne har det godt.

Starwolf
12-04-05, 18:19
De gærne har det godt.

:knegg:

Starwolf
12-04-05, 18:22

For øyeblikket spiller vi et spill som heter Traveller. Det kom først ut i 1977. Det finnes endel avarter av spillet nå etter at designerne gikk konk.

Traveller er et SciFi rollespill.

Over sommeren blir det nok Torg, et slags multigenre rollespill.

Elektra
12-04-05, 18:23
Jeg lurte, siden det var snakk om en pangalactic gargle blaster. Hvilket hadde vært perfekt akkurat nå.

Orca
13-04-05, 12:39

For øyeblikket spiller vi et spill som heter Traveller. Det kom først ut i 1977. Det finnes endel avarter av spillet nå etter at designerne gikk konk.

Traveller er et SciFi rollespill.

Over sommeren blir det nok Torg, et slags multigenre rollespill.
Si ifra når dere begynner med Torg.b

Starwolf
13-04-05, 13:03
10-4

Orca
13-04-05, 13:04
Det blir 6

Starwolf
13-04-05, 13:12
:knegg:

Orca
13-04-05, 13:13
Også jeg som trudde jeg var dårlig i matte

InitHello
13-04-05, 14:57
5d8+4

Elektra
13-04-05, 14:59
øh, hvis jeg ikke tar helt feil, så vil det bli sånn ca. 24.

InitHello
13-04-05, 15:00
9-44 med gjennomsnitt på 22

Elektra
13-04-05, 15:04
Ah. Jeg tok den enkle måten, jeg. Den som er feil. :knegg:

InitHello
13-04-05, 15:07
jaja, det var nært nok

Orca
13-04-05, 15:34
5d8+4 blir vel 9? 5 på en 8 siders terning pluss 4 ?

Elektra
13-04-05, 15:36
Nei, 5d8 betyr 5 åttesidede terninger.

Orca
13-04-05, 15:41
OK, men dere veit jo ikke hvilken side disse ternigene hadde opp? Eller hadde all +4 opp?
Hva er isåfall oddsene for det?

Elektra
13-04-05, 15:43
Vi regner gjennomsnittet. Min måte er å regne 4 x 5 + 4, mens Init gjør det på den riktige måten, dvs finner minste og største mulige resultat, og tar det i midten. Det heter ikke gjennomsnitt, det heter noe annet. Pokkers barneskolelærdom som bare nekter å sitte...

Orca
13-04-05, 15:48
Men hvordan forsto du at du skulle regne gjennomsnitt ut fra meldingen
5d8+4

InitHello
13-04-05, 15:52
tjohei, for en diskusjon jeg startet

Orca
13-04-05, 15:56
Du er flink

Elektra
13-04-05, 17:18
Men hvordan forsto du at du skulle regne gjennomsnitt ut fra meldingen
5d8+4
Fordi jeg spiller rollespill og vet hva det betyr. Derfor. ;)

carmensi
13-04-05, 17:49
:hm:

Uketassen
13-04-05, 20:24
Rollespill er gøyt!

Elektra
13-04-05, 21:34
Spiller du vanlig, eller bare pc-spill?

Ps. Kan du være så snill å ikke skrive gøyt. Det skjærer i øynene, og det er forbaska erkebergensk.

Uketassen
13-04-05, 22:30
Jeg har spilt vanlig, AD&D og Warhammer, men nå spiller jeg bare PC.
Det finnes ingen GM som klarer å kontrollere meg. Chaotic Evil er gøyt :blæ:
Ooops, sorry.
Chaotic Evil er kjempemorsomt... :knegg:

Elektra
13-04-05, 23:29
Jeg spiller somregel bare chaotic. Dvs splitter pine gal.
Du burde være med på vampire eller call of ctulu (aner ikke hvordan det staves, vet at det er en h inni der en plass).

Uketassen
14-04-05, 00:34
Vi prøvde Call of Ctulu, men døde hele tiden. GM gav helt opp.
Det var litt uvant å komme fra AD&D og Warhammer der en kan ta en treff i brystet og overleve og så gå til CoC og dø av an noen nyser i nærheten av deg :snurt2:

Starwolf
14-04-05, 07:10
Elektra, kanskje du skulle bli med på Paranoia?

Orca
14-04-05, 09:41
Thief III var gøyt. Det samme med Diablo og Baldurs Gate. De var kjempe gøyte.

Elektra
14-04-05, 10:19
Elektra, kanskje du skulle bli med på Paranoia?
Litt knotete siden jeg bor i Bergen da. Men vi vurderte å prøve det her. Må vente til han med bøkene kommer hjem fra USA uansett.

181
14-04-05, 13:46
personlig liker jeg best MMORPG's jeg da, i en virtuell verden

:)

InitHello
14-04-05, 13:48
Hmh... Jeg holder på med drømmer om å lage en MMORPG...

181
14-04-05, 14:19
fortell mer, hvilken sjanger, tid, mål, innhold

Elektra
14-04-05, 17:28
Jeg har et par kamerater som fikler med sånt. Han ene har det som masteroppgave, faktisk. Han andre mekker til mobiltelefoner.

Organa
19-04-05, 21:06
Huff, jeg skjønner ikke rollespill.

Kan noen opplyse meg, en gang for alle?
Så skal jeg prøve å ikke glemme det.

Sorepheus
19-04-05, 21:07
Det er som å lese en bok, bare at man tar mer aktivt del i handlingen og deler boklesningen med de andre spillerne ...

Organa
19-04-05, 21:17
Jamen, må man finne på boka selv?

Sorepheus
19-04-05, 21:19
Dungeon Master forteller ... han/hun har lest masse bøker fra verdenen man befinner seg i ..

Uketassen
19-04-05, 21:28
Organa har du lest igjennom hele tråden uten å skjønne hva rollespilling er?
Prøv å lese den en gang til....

Organa
19-04-05, 21:37
Gadd ikke lese hele, hopper bare inn på slutten. Rastløs. Har jeg gått glipp av noe?

Sorepheus
19-04-05, 21:39
Jupps, så hiver man terninger, og ikke vanlig kjedelige terninger, terninger med ørten forskjellige kanter, f.eks. 12, 18, 24 nummer på hver ... og dermed har man sjangsen/sjebnen/tilfeldighetene innbakt i spillet ..

Organa
19-04-05, 23:48
Terninger, ja, *noterer*, mer da?

Sorepheus
19-04-05, 23:50
Nei, egentlig ikke, all ready to go da :)

anonym
19-04-05, 23:50
Fantasi.

Elektra
19-04-05, 23:54
Gadd ikke lese hele, hopper bare inn på slutten. Rastløs. Har jeg gått glipp av noe?
Ja, du har gått glipp av forklaringen på hva rollespill er.

Starwolf
20-04-05, 09:38
Terninger, ja, *noterer*, mer da?

Hvis man rollespiller bra så trenger man ikke terninger heller. I visse kretser slår man heller ikke opp en karakter i normal forstand. man utvikler den løpet av spillet.

Starwolf
20-04-05, 09:39

Les på side to. Der er det en rimelig grei forklaring på hva rollespill er.

Starwolf
20-04-05, 09:41
Jupps, så hiver man terninger, og ikke vanlig kjedelige terninger, terninger med ørten forskjellige kanter, f.eks. 12, 18, 24 nummer på hver ... og dermed har man sjangsen/sjebnen/tilfeldighetene innbakt i spillet ..

De mest normale terningene er 4, 6, 8, 12 og 20 sider. Man kan bestille spesialterninger med 30 og 50 sider. Selv har jeg en som har 100.

InitHello
20-04-05, 09:50
fortell mer, hvilken sjanger, tid, mål, innhold

Nja...

Sjanger: Neo-medieval post-apocalyptic

Utenom det har jeg ikke tenkt mye på 'look' men mest på feelingen

Det er nemlig den lille detaljen at alle andre MMORPG jeg har sett er 99% statisk. Man dreper en goblin. Respawn. Drepe. Respawn. Iteraro ad nauseatum. Man tenker seg at denne prosessen kan modifiseres litt, slik at disse skapningene må faktisk ha et sexliv for å formere seg.

Det samme gjelder for eksempelvis en skog. Hvis man fjerner et tre så skal det ikke komme tilbake om tre timer... Hvis man graver en grøft så er det en grøft der...

De mest normale terningene er 4, 6, 8, 12 og 20 sider. Man kan bestille spesialterninger med 30 og 50 sider. Selv har jeg en som har 100.

Jeg bruker vanligvis to med 10 sider for å få 100..

Starwolf
20-04-05, 10:27

Jeg bruker vanligvis to med 10 sider for å få 100..

Det er nok det mest praktiske. den 100sidede terningen jeg har er mer en kuriositet enn til nytte. Triller vanligvis av bordet. Nesten håpløst å se hva resultatet ble da terningen er nærmest rund.

MrLysto
21-04-05, 14:20
Nja...

Sjanger: Neo-medieval post-apocalyptic

Utenom det har jeg ikke tenkt mye på 'look' men mest på feelingen

Det er nemlig den lille detaljen at alle andre MMORPG jeg har sett er 99% statisk. Man dreper en goblin. Respawn. Drepe. Respawn. Iteraro ad nauseatum. Man tenker seg at denne prosessen kan modifiseres litt, slik at disse skapningene må faktisk ha et sexliv for å formere seg.

Det samme gjelder for eksempelvis en skog. Hvis man fjerner et tre så skal det ikke komme tilbake om tre timer... Hvis man graver en grøft så er det en grøft der...

Inklusiv at dreper du samtlige gobliner i et område så er de utryddet inntill en ny flokk/gruppe kommer inn annen steds fra? kunne bli interessant...

Starwolf
21-04-05, 14:28
En annen svakhet med MMORPG er at spilløkonomien fyker til værs løpet av noen måneder er alle sammen millionærer og prisene stiger til det sinnsyke.
Intet utstyr skulle vare evig. Alt går i stykker før elelr siden. Noe som gjør at man må kjøpe nytt. De eventuelle powerartifactene som finnes i spillet (som unike ting) skal være mulig å stjele fra en spiller når man dreper ham/henne.

Dette vil også stoppe trenden med duping av items og salg av spesialutstyr på Ebay da det enten vil gå istykker før eller siden. Eller at det stjeles fra deg når du dør på slagmarken.

Men da skriker vel carebear klanen opp at ting er for tøft og at de aldri greier å bli überkraftige. Ikke uten grunn til at jeg droppet ut av AO for over 2 år siden.
Mye greiere med Counter Strike eller rett og slett vanlig Pen&Paper rollespill.

Sorepheus
21-04-05, 14:30
Ja, jeg synes det er fullstendig patetisk hvordan noen prider seg selv på å være mest mulig rike i /virtuell/ verden ... tøvete ...

MrLysto
21-04-05, 14:36
Et mmoRPG mener du? For de som virkelig vil rollespille og ikke bare power-levle og finne phat l00t.

Kanskje ikke være fullt så lett å bare dø gang etter gang heller... la det å bli drept i spillet faktisk bety noe...

Sorepheus
21-04-05, 14:37
Ja, i MMPORG, driver rollespilling til et økonomisk game - med lissom penger og dermed ruinerer opplevlsen for alle nybegynnere.

InitHello
22-04-05, 12:43
Inklusiv at dreper du samtlige gobliner i et område så er de utryddet inntill en ny flokk/gruppe kommer inn annen steds fra? kunne bli interessant...

Ja, eventuelt kan en 'ond' trollmann åpne en portal til goblin-verden for å hente flere egg/frø/goblin-adam og goblin-eva

De økonomiske poengene er meget relevante, da jeg har vært innom eksempelvis Race War Kingdoms, hvor det ikke er uvanlig å betale store summer (milliarder++) for ulike über-items. Tanken min var vel egentlig å alltid ha noe de kan bruke penger på, f.eks. å bygge et slott, eller leie en hær. Men det er etter mange tider med spilling, tror jeg. Kanskje. Har ikke tenkt såååå mye på den biten, heller.

Sorepheus
22-04-05, 16:14
AO ble latterlig etter hvert, når expansion packsa kom slutta enforcerne å gjøre missions på Rubi'Ka, der alle itemsa ligger, fordi de tjente millioner mer i minuttet på å jakte på shadowlands monstre, resultatet ble en nesten latterlig inflasjon på no-mission spesifikke items, fra 1 million til 100 millioner (!) - spillinga ble en smule repetitiv og mye venting på at monstrene skulle være "ledig".

181
25-04-05, 09:28
ahh husker endeløse timer med camping - ventende på at en eller annen skulle spawne - bare for å bli OD av en annen gjeng som akkurat kom - ahh gode gamle dager ja . .

181
25-04-05, 10:37
fant akkurat denne - skulle ta knekken på mange spillentusiaster om dette går gjennom
http://blog.vg.no/3
:redd:

Starwolf
25-04-05, 11:07
Kjøp og salg av karakterer/konto/überutstyr fra forskjellige onlinespill er jo ganske vanlig. Ebay er fylt opp med denslags. Jeg ser ingen forkjell om Sony vil ta seg av sakene selv enn om det gjøres via Ebay.

Eneste måten å bli kvitt denslags misbruk på er at alt som man kan kjøpe eller stjele kan bli lootet i PvP eller går i stykker over lang tids bruk. Jeg ville tro at man ikke ville bruke 1000vis av dalere på virtuelle ting som du faktiskt kan miste uten å kunne rope på politiet.

InitHello
25-04-05, 12:06
Jeg er fullstendig enig, og hvis jeg noengang finner noen folk som gidder å jobbe med denne 'drømmen' så vil det også bli et kriterium at duppeditter går i stykker.

Åh, jeg glemte nesten: Jeg tenker også på Open Source og mulighet for Linux-brukere å spille. Da er vel OpenGL ca. det eneste systemet som kan brukes, eller hur?