PDA

Se full versjon : Politiske spill

Sorepheus
19-04-05, 15:03
http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305963

FNs World Food Program lanserer action spill .. for en ubeskrivelig god idé !

Men det bringer på banen hva med andre spill? Hva er det idé teoretiske budskapet i spillene dere spiller? Hvor mange spill er ikke rettet direkte inn mot en amerikansk emperie tankegang - fra Microsofts Rise of Nations til S.W.A.T. Team og Counter Strike?

Hva med spill med totalt anderledes tankeganger? Jeg tenker f.eks. på Anarchy Online som har en nokså komplisert anti-fascistisk storyline. Andre eksempler?

Organa
19-04-05, 15:31
Spillet høres koselig ut det, men de lurer ingen ungdommer med utsagn som "- Mange foreldre klager over all volden som ungene deres blir eksponert for i dataspill. Dette er et morsomt og actionfylt alternativ, sier FNs World Food Programs talsmann Neil Gallagher til nyhetsbyrået Reuters."

Jeg har ikke spilt de spillene du snakker om, men masse age og empire earth, og der er det da alltid om å gjøre å knuse en ond motspiller.

Ungdommer foretrekker vel dessuten ofte opprørsstyrker framfor regjeringsstyrker ol?

Sorepheus
19-04-05, 15:47
Interessant problemstilling, jeg blir råfort lei av spill som er på en klassisk ond/god skala, en kan kanskje argumentere for at spill forenkler livssynet, men samtidig er såpass unyansierte at de ikke blir sett på som realiteten. Imidlertid kan man vel og argumentere for at skoletrøttheten og arbeidstiltaksløshet nettopp kommer av at moderne medieindustri er blitt så råproff at den stjeler tiden uten å gi tilstrekkelig tilbake - da spørs det om det ikke er påtide å "hype" undervisningen i ren konkurranse.

Ling
19-04-05, 15:48
Er da ikke noe politisk galt i SWAT vel ?

Synes det er bra å få kverket terroristsvina før noen av dem greier å ta kompisene mine jeg.

Sorepheus
19-04-05, 15:49
Da er vi inne på "god/ond" skalaen igjen, som er en veldig unyansert måte å se virkeligheten på ..

Ling
19-04-05, 16:38
Finnes det "egentlig snille" terrorister ?

Sorepheus
19-04-05, 19:05
Nei, hverken de heter SWAT eller Al'Quadia

Organa
19-04-05, 20:03
Og hva er nå egentlig en terrorist?

Starwolf
19-04-05, 20:42
Hvorfor skal det være så om å gjøre å ha "politisk korrekte" spill?
De spill jeg faktiskt har hatt mest morro med har vært alt annet enn oppbyggende. La meg nevne noen.

1) Paranoia - Et rollespill satt i en nær fremtid hvor alle bor i et kompleks under bakken styrt av en computer. Spillerne er troubleshooters som faktiskt bruker det meste av sin energi på å unngå computerens jakt på a) forædere b) mutanter c) kommunister. Alle spillere er i gruppe a og b. Noen er også så heldige å være i gruppe c. Ett riktig morsomt spill hvor dødeligheten blant karakterer er ca 450% løpet av en modul.

2) Junta - brettspill med en kompleksitet på høyde med monopol, men mye morsommere. Som i spillet over går mye av tiden med på å ta livet av sine motspillere (av en eller annen grunn er det medspillere i Paranoia). Man er med å styre en bananrepublikk. Presidenten trekker penger hvert år og setter opp budsjett. Spillerne stemmer så på om de godtar budsjettet eller ikke. Som regel ender det med revolusjon før eller siden. helst flere ganger løpet av spillets gang. Vinneren blir den med flest Fn penger på sveitsisk konto.

3) Black & White - Et computerpill hvor man kan være god eller ond. Har ingenting å si for å vinne spillet som går ut på å utrydde de andre gudene.

Organa
19-04-05, 20:45
La meg forresten beskjedent minne om Stockholm-syndromet, som viser at til og med en terrorist kan elskes av andre enn sin mor.

Sorepheus
Vel det er jo de som mener at man kan få utløp for vanskene sine, kontrollert i spilleform og de som mener at bevisstgjøring er første skritt mot en bedre verden ... Problemet er vel når det blir for gøy eller de snedig innbaker propaganda i spillet ..

Elektra
Junta er morro.

Organa
19-04-05, 20:47
...De? :paranoid: Skulle vi ikke passe oss for dem?

Sorepheus
19-04-05, 20:49
:knegg: Vel, vi prøver å skjønne hvordan en Junta tenker, eller hvordan dronning Victoria tenkte da hun skapte det brittiske imperiet når vi spiller Risk ... f.eks.

Organa
19-04-05, 20:53
Risk er bra.
Diplomacy er bedre.

Sorepheus
19-04-05, 20:55
Ja, det er da man skjønner at det like greit å gi opp spillinga og drikke mer øl i stede for .. :)

Organa
19-04-05, 20:56
Hehe, ihvertfall etter at minst 2 snurte har forlatt åstedet etter å ha blitt dolket i ryggen.

Sorepheus
19-04-05, 20:58
F.eks. ....

Organa
19-04-05, 20:59
Der virket du litt touchy?

Starwolf
19-04-05, 21:00
Vel det er jo de som mener at man kan få utløp for vanskene sine, kontrollert i spilleform og de som mener at bevisstgjøring er første skritt mot en bedre verden ... Problemet er vel når det blir for gøy eller de snedig innbaker propaganda i spillet ..

Jeg har tilgode å se et spill som inneholder politisk propaganda. Muligens fordi at de er så smale at de har en mindre kundekrets enn spillet "macho women with guns". (http://www.avalon.no/shopitem.cfm?path=9,275,1084&id=47051)

Sorepheus
19-04-05, 21:00
Jeg så hvor det gikk, da gikk jeg fra bordet og drakk meg full ...

Organa
19-04-05, 21:02
:knegg: sikkert like lurt!

Sorepheus
19-04-05, 21:06
Førte ingen steds det heller ..

Organa
19-04-05, 21:07
Tjasj, du fikk nå noe å fortelle meg om i det minste!

Sorepheus
19-04-05, 21:09
:knegg:

Uketassen
19-04-05, 21:40
Junta er et kjempegøyt spill, bare synn det helst bør være 7 spillere. Ikke lett å skrape sammen 7 stk til en spillekveld lengre :fortvilet:

Når det gjelder politisk korrekte spill finnes det ingen fordi folk er veldig forskjellige når det gjelder hva som er politisk korrekt.
Nå for tiden er det vel nesten politisk korrekt å knerte en terrorist eller to?

Sorepheus
19-04-05, 21:41
Så et spill som het Pusher, det var som monopol, men en dealet drugs ...

Mr.Man
20-04-05, 01:53
Risk er bra.
Diplomacy er bedre.
Har du prøvd Risk Anno 2010? Det er en fet variasjon. Foregår i fremtiden med roboter, ekstra månebrett o.s.v..

http://www.wizards.com/default.asp?x=ah/prod/risk2210

Uketassen
20-04-05, 06:58
Noen som har spilt settlers?
Det er veldig gøyt :opptommel:

Starwolf
20-04-05, 09:28
Jeg liker spill som er fylt av konflikt og helst hvor spiullere skal dolke hverandre i ryggen.
Et av mine favoritter som er inspirert av Secret Service raidet på Steve Jackson Games, Hacker (http://www.sjgames.com/hacker/stat_1.html)

Sorepheus
20-04-05, 11:46
Vil tørre å påstå at de aller fleste strategispill er politiserte ... f.eks. sånne enkle ting som hva en legger vekt på fred/krig og fornybare ressurser/ikke fornybare ressurser ...

Mr.Man
20-04-05, 14:05
Noen som har spilt settlers?
Det er veldig gøyt :opptommel:
Har du URL til Settlers og Junta?

Uketassen
20-04-05, 14:10
Du finner dem (og en hel haug med andre) her:
http://www.brettspill.no

Starwolf
20-04-05, 14:52
www.westendgames.com er/var utgiver Junta da det kom en gang på 80tallet.

Orca
20-04-05, 15:49
Nei, hverken de heter SWAT eller Al'Quadia
Du kan vel i utgangspunktet ikke si at SWAT telles som terrorister?

Sorepheus
20-04-05, 15:59
Visst faen mener jeg det, hva kaller man folk med guns om ikke terrorister?

Ling
20-04-05, 17:21
Ehhh, opprettholdere av rettsstaten kansje ?

Sorepheus
20-04-05, 17:30
*snøft* same shit different wrapping ...

Starwolf
20-04-05, 19:23
Nåja, de to gruppene har da forskjellige målgrupper.

Terrorister/forbrytere slår til mot de som ikke kan forsvare seg.
SWAT tar seg av gisselsaker primært.

Sorepheus
20-04-05, 19:35
*lol*