PDA

Se full versjon : Søvnvansker

Sorepheus
10-06-05, 20:40
I motsetning til de fleste som lider av søvnmangel, så har jeg det motsatte problemet. Fungerer svært dårlig uten i hvert fall 12 timer søvn. Hvis jeg ikke får sovet ut, så klarer jeg rett og slett ikke fungere uten at jeg blir for trøtt. Slik har det vært i årevis, og jeg aner ikke årsaken. Nå som jeg må bruke stadig mer tid på en arbeidssituasjon, må jeg annerkjenne at jeg må gjøre noe seriøst med problemet, så jeg vurderer å kontakte søvnspesialistene på Omnia Sykehuset og forhåpentligvis få dekket en full undersøkelse av Trygdeetaten (hvis ikke har jeg ikke råd). Jeg har prøvd det meste: kosthold, trening og stimulanter - om noe, gjør det bare søvnlengden lengre.

Ling
10-06-05, 21:10
Jøsses 12 timer er mye.
Sikker på at du får i deg nok proteiner ?

Håper det ordner seg for deg, kan ikke sove bort halve livet.

Sorepheus
10-06-05, 21:19
Sov like mye den gangen jeg spiste kjøtt og, men det har ikke alltid vært sånn. På VGS sov jeg ca. 4-6 timer.

Ling
10-06-05, 21:22
OK, da er det på høy tid du tar en tur til snorkedoktor.

Sorepheus
10-06-05, 21:29
"Snorkedoktor" :knegg: ... tror ikke jeg snorker da, har i hvert fall ikke hørt noe om det.

anonym
10-06-05, 21:30
Kanskje du lider av søvnapné. Det kan gjøre de fleste om til vandrende zombier.

Sorepheus
10-06-05, 21:33
Vel, så lenge jeg får de 12 timene så fungerer jeg utmerket, både mentalt og fysisk. Så jeg skjønner ikke noe av det selv, passer ikke inn i noen av kategoriene slik jeg ser det. Best å spørre en spesialist.

Uketassen
10-06-05, 23:47
Om du bare sov 4-6 timer på videregående kan det jo hende at kroppen tar tilbake søvnunderskuddet nå? :ondtglis:
Selv trenger jeg ca 8 timer med søvn, i perioder går det greit med mindre, men da tar jeg det tilbake senere som oftest.

Sorepheus
10-06-05, 23:48
Hehe, vel jeg trodde faktisk det en stund ..

Doffen
10-06-05, 23:49
Jeg trenger svært lite søvn nå, men da jeg var yngre trengte jeg masse. Tror det har noe med aktivitetsnivået mitt å gjøre. Kontakt en spesialist, ja. Lykke til!

Sorepheus
10-06-05, 23:52
Takk :)

Beatriz
25-07-05, 01:24
Har opplevd at det har mye med arbeidmengde å gjøre, om man stresser og jobber 12 timers dager så trenger man som regel mere søvn enn om man har en helt rolig dag uten mye fysiskt og psykiskt stress.

Kan jo hende dette bare er en periode som går over..

Uansett lykke til ! :)

Sexy Sadie
25-07-05, 01:36
Håper du ikke lider av narkolepsi.

Sorepheus
25-07-05, 03:31
Faktisk bedret seg en del, nede i 10 timer ca. og ikke trøtt og slapp om dagen lengre.

Orca
25-07-05, 09:43
Få tatt en søvnundersøkelse, sjekk at du ikke har pustestopp i løpet av natten. Fysisk trening kan også hjelpe noe. drugs kan jo selvsagt også spille inn, uten at jeg kjenner noe til dine vaner der. Ellers så kan du jo prøve ginseng?

Zenaria
25-07-05, 13:33
Her var det mange "gode" forslag. Det er jo individuelle forskjeller fra person til person hvor mye søvn man trenger. Jeg trenger også veldig mye søvn. Men er dette noe som plager deg i hverdagen, så bør du nok kontakte spesialister.

Uketassen
25-07-05, 13:54
Jeg har ingen problemer med å sove. Jeg har problemer med å våkne...

The Cryptic
25-07-05, 14:03
Ditto. Morgenfugler er ekle dyr :nemlig:

gyrken
25-07-05, 22:22
Jeg har problemer med å sovne og problemer med å fortsette å sove når jeg først har sovnet. I perioder sover jeg nesten ingen ting.

carmensi
31-07-05, 20:56
Har problem att fortsette att sove. vakner før tidligt på helgerne. vill sove men kan ikke. det blir bare 6-8 timmer i drømmarnas land.

Beatriz
01-08-05, 14:20
jeg er så sinnsykt trøtt i dag.... føler meg i skikkelig bakrus, men var godt å høre at jeg ikke var den eneste som var trøtt på jobb i dag. :ondtglis:

trazh
03-08-05, 15:42
Jeg har selv hatt problemer med søvn og funnet ut at det eneste som fungerer er stål kontroll (selv i helger).

Jeg leste litt på hva rem søvn egentlig er og fant ut at vi har mange stadier av rem i løpet av dagen/natten.

Rem går i bølger som er ca halvtime lange og normalt er du dypest i rem før kl 12 på natten. hvis du legger deg til samme tid vær dag feks kl 23.00 og står opp etter 10 timer og er trøtt som faen, stå opp etter 9.5 time dagen etter. Men ikke regn med at det endrer seg over "natten", kroppen er ett maskineri som trenger tid til å tilpasse seg nye ting. Vi er normalt bygd for 7.5-8 timer søvn i døgnet.
Kontroll er stikkordet her.

IKKE sov på dagen/ettermiddagen, det skader bare tiden det tar å sovne på kvelden.

Sorepheus
03-08-05, 16:17
Endelig et fornuftig svar.

trazh
03-08-05, 17:39
:opptommel: