PDA

Se full versjon : De 10 mest skadelig bøkene..

Sexy Sadie
13-06-05, 18:25
Etter å ha lest den her artikkel: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=382634 Sitter jeg her og smårister på hodet og ler. Fordi en gjeng fremtredende amerikanske forskere har kåret "de 10 mest skadelige bøkene fra det 19 og 29 århundre". Det blir ikke lagt skjul på at bøkene er vudert ut ifra deres personlige politiske filtre.

Magasinet offentliggjorde også listen over bøkene som var nær ved å komme på den her 10 på topp liste, og den her liste er like bemerkelsesverdig som vinnerne. Charles Darwin med sin Artenes opprinnelse var bare 6 poeng ifra å komme seg på en delt 10-plass og Simone de Beauvoirs "Det annet kjønn" fikk også stemmer av det høyreorienterte panelet.

Se listen over de skadelige bøkene: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=382640

Er det bare jeg som synes den her gjengen er litt i bakevja?

Elektra
13-06-05, 18:32
Sterkt konservativt, står det i artikkelen. Det er skremmende. Det er jo klart at bøker som Det kommunistiske manifest, Mein Kampf og alt det der ikke har så stor betydning i dag, annet enn den historiske. Verden går videre. Dvs verden minus de sterkt konservative. For de sterkt konservative har ikke fått med seg at kommunismen sånn den var for mange herrens år siden ikke kommer til å få noen særlig sterk posisjon i dagens samfunn.

Det er teorier som ikke er anvendbare lengre, men som har en sterk posisjon i samfunnsvitenskapene. Og at konservative folk har satt Marx i halsen er jo intet nytt fenomen.

Sorepheus
13-06-05, 19:57
De samme kreftene ønsker å kontrollere og sensurere 95% av Internett.

Sexy Sadie
13-06-05, 20:13
Det er teorier som ikke er anvendbare lengre, men som har en sterk posisjon i samfunnsvitenskapene. Og at konservative folk har satt Marx i halsen er jo intet nytt fenomen.

Nå er det en hel del som mener man må ta frem Marx og hans teori om fremmedgjøring i arbeidslivet igjen...

Ling
13-06-05, 20:50
Desse må naturligvis regne med at mennesker i dag ikke er i stand til å lese det pøk kritisk dersom Mein Kampf og det kommunistiske manifest skal være "skadlige".

Selv synes jeg slike holdninger er mye "skadligere" enn noen av de bøkene.

MrLysto
14-06-05, 09:49
En annen sak er at de som stemmer åpenbart aldri har lest dem selv.

De sier om "hinsides godt og ondt" at nazistene elsket Nietzsche.

Men.... Nietzsche elsket ikke dem.

Hvis du leser boka så sier han mer pent om jøder enn om tyskere i den....

Og at Kinsey-rapporten skal være så skadelig..... vel.... for en viss type mennesker så er sannheten veldig skadelig.... Kinsey dokumenterte det som var virkeligheten, og ikke det skinnhellige ideal som visse mennesker har.

InitHello
14-06-05, 14:21
De samme kreftene ønsker å kontrollere og sensurere 95% av Internett.

De samme kreftene kan kysse med der smaken er delt... Internett er et av de frieste områdene vi var for tankeutveksling, og det mener jeg det bør være.

Sorepheus
14-06-05, 17:07
Det er gode sjangser for at Internet kommet til å bli regulert og like mainstream som vanlige aviser. Kina klarer det jo utmerket. Det er vel faktisk ikke myndighetene som er drivkraften bak dette, men big corporation som ikke ønsker at reklamemengden sin drukner eller at opposisjonelle gir dem fingeren eller lav-budsjetts firmaer skal konkurrere dem ut.

The Cryptic
14-06-05, 17:59
Man kan jo lure på hvilke kriterier som er lagt for å velge ut disse bøkene. Har de godeste mennesker i Human Event f.eks. glemt følgene for mange unge mennesker i datidens Tyskland etter Goethes "Die Leiden des jungen Werthers". Kjærlighetsunge gutter begikk jo tragisk nok samme skjebne som Werther selv, men Nietzsche skal de ta ja... :kløhode:

The Cryptic
14-06-05, 18:02
(...) Det er teorier som ikke er anvendbare lengre, men som har en sterk posisjon i samfunnsvitenskapene. Og at konservative folk har satt Marx i halsen er jo intet nytt fenomen.

Det samme gjelder vel om man spør en vaskeekte sosialist om hva vedkommende mener om f.eks. Milton Friedman :knegg:

The Cryptic
14-06-05, 18:06
Det er gode sjangser for at Internet kommet til å bli regulert og like mainstream som vanlige aviser. Kina klarer det jo utmerket. Det er vel faktisk ikke myndighetene som er drivkraften bak dette, men big corporation som ikke ønsker at reklamemengden sin drukner eller at opposisjonelle gir dem fingeren eller lav-budsjetts firmaer skal konkurrere dem ut.

Mjo, det er jo absolutt ting man må passe på her ja, så vi får knytte vår lit til at gutta i EFF gjør jobben sin skikkelig. På den annen side, av kinesiske eller nordkoreanske myndigheter vs. f.eks. IBM vet jeg hvem jeg ville satt pengene min dersom målet var å beholde internett/WWW som idag; heller litt reklametrykk enn ikke noe internett i det hele tatt

Sexy Sadie
14-06-05, 18:44
Jeg tåler litt reklame hvis jeg får beholde den frie tanke.

Sorepheus
14-06-05, 19:21
Et av problemene er at man ser en konsolidering av Internett access punkter. Store selskaper kjøper opp oppkoblings mulighetene til den vanlige forbrukeren og hvem som får tillatelse til å knytte opp sine egne access punkter blir begrenset, da sitter en fort igjen med et Internett som ikke er annet enn en kompleks kognitivistisk reklamemaskin.