PDA

Se full versjon : Rahilas far får svi uten dom

Mr.Man
13-06-05, 22:08
Pakistansk politi bekrefter tortur av faren til Rahila. Flere barn og kvinner vitner direkte til journalister at faren sto på elvebredden når bilen seg sakte og rolig ut i vannet med liket i. Det er vel ganske åpenbart at hun er drept, men av hvem?

Skal man torturere hele familien i tilfelle de vet noe? De har åpenbart ingen formening om hvem som har gjort det, men allikevel torturerer de alle som kan ha gjort det.

Jeg er av den oppfatning av jeg synes tortur ikke hører hjemme hos myndighetene. Det er bare lavpanner som ikke er smarte nok til å stille de rette spørsmålene som benytter seg av slike metoder.

Men når det kommer til psykisk tortur, er jeg litt mer usikker. Jeg kan skjønne at det kan være nødvendig med noe psykisk press mot de værste hardhausene.

Sexy Sadie
13-06-05, 22:10
Jeg er av den oppfatning av jeg synes tortur ikke hører hjemme hos myndighetene. Det er bare lavpanner som ikke er smarte nok til å stille de rette spørsmålene som benytter seg av slike metoder..

Jeg tror ikke fysisk tortur er pålitelig, folk kan jo komme til å innrømme hva som helst for å få slutt på smertene.

Men når det kommer til psykisk tortur, er jeg litt mer usikker. Jeg kan skjønne at det kan være nødvendig med noe psykisk press mot de værste hardhausene.

Det er vel det politiet driver med når de holder folk i varetekt i månedsvis...

Sexy Sadie
13-06-05, 22:10
Ellers så tror jeg den her familien er skyldige som fanden i drap.

Mr.Man
13-06-05, 22:14
Ellers så tror jeg den her familien er skyldige som fanden i drap.
Ja, det er nok liten tvil om det.

Sorepheus
13-06-05, 22:17
Psykisk tortur setter mye dypere spor enn fysisk tortur. De færreste griner årevis etterpå av at de slo seg på fingeren med en hammer, fikk en karamell eller trynet på sykkel - for å sette det på spissen. Psykisk tortur derimot ødelegger mennesker for livet. Så må det vel nevnes at fysisk tortur og innvalidiserer ofret. Forskjellen mellom aksepten for fysisk tortur og psykisk tortur er at det er lettere å ta bilde av fysisk tortur og for respondenten til å se resultatet umiddelbart. I de fleste alvorlige tortursaker er det brukt en kombinasjon av fysisk og psykisk tortur.

Mr.Man
13-06-05, 22:19
Sikkert riktig Wonder. Men hva mener du?

Mr.Man
13-06-05, 22:22
Det er vel det politiet driver med når de holder folk i varetekt i månedsvis...
Her i Norge ja. Amerikanerne er litt mer oppfinnsomme. De bruker dryppende vann og heavymusikk. Går sikkert litt fortere enn å seigpine dem i varetekt.

Sexy Sadie
13-06-05, 22:24
Jeg er nok litt ond, men jeg synes faktisk den her pappaen som skulle ha beskyttet og elsket Rahila uansett fanden fortjener å ha det vondt. Gud vet hva hun har hatt det igjennom livet. :pågråten:

Sorepheus
13-06-05, 22:25
Tortur er aldri akseptabelt.

Sexy Sadie
13-06-05, 22:27

Vel, øye for øye, tann for tann.
Jeg lurer på hva som er i hodet på folk som stille og rolig planlegger drapet på sitt barn.

Elektra
13-06-05, 22:34

Jeg lurer på hva som er i hodet på folk som stille og rolig planlegger drapet på sitt barn.
Så du er for dødsstraff?

Sexy Sadie
13-06-05, 22:35
Nei, egentlig ikke.

Sorepheus
13-06-05, 22:37

Som gjør en på hvilken måte anderledes enn den kriminelle?

carmensi
13-06-05, 22:38
Nei, egentlig ikke.Vad vill du da gøre med han.

Sexy Sadie
13-06-05, 22:47

Som gjør en på hvilken måte anderledes enn den kriminelle?

Den her setningen fra deg forstår jeg ikke.

Elektra
13-06-05, 22:49
Han spør deg hvordan filosofien "øye for øye, tann for tann" gjør de som skal straffe til bedre mennesker enn de som har begått forbrytelsen i utgangspunktet.

Sexy Sadie
13-06-05, 22:54
Ve, hevn og drap er noe primitivt noe i utgangspunktet.

Elektra
13-06-05, 23:02
Men det er et viktig spørsmål. Er det riktig at myndigheter kan, helt legitimt, påføre andre mennesker både psykisk og fysisk smerte/skader kun i kraft av at den kriminelle er kriminell? Eller skal det være likhet for loven?

Kan maktbruk ut over det absolutt nødvendige forsvares? Og i såfall på hvilken måte?

Jeg tror familien er skyldig. Jeg synes det er en grusom handling. Men jeg er likevel mot at myndigheter utøver en form for makt de etter lovgivning ikke har anledning til. Jeg vet jo ikke hvordan lovgivningen er der, så det er sagt. Men jeg synes ikke at unødvendig voldsutøvelse skal være et virkemiddel for å håndheve en lov.

anonym
13-06-05, 23:12
Personlig vil jeg heller bli slått enn at noen fucker med hodet mitt.

Sexy Sadie
13-06-05, 23:24
Kan maktbruk ut over det absolutt nødvendige forsvares? Og i såfall på hvilken måte?

Aner ikke, jeg har aldri prøvd å drepe noen.

Mr.Man
14-06-05, 00:22
Ok. Se for deg en situasjon ala 24. Du har den skyldige foran deg som er ansvarlig for å armere 24 atombomber rundt omkring i landet. Den eneste måten å rekke å desarmere bombene på, er å torturere jævelen psykisk eller fysisk for å få kodene du trenger for å desarmere bombene. Seff. snakker vi om hundretalls millioner døde etterfulgt av en global naturkatastrofe som trolig vil knekke alt liv på resten av jorden. Ville du da fremdeles stå på ditt prinsipp?

Sorepheus
14-06-05, 01:30
Vil kontre med at det er for hypotetisk. Hvis du da ikke mener om det er korrekt å fysisk og psykisk torturere myndighetene i verden med 32000 atomstridshoder - på det vil jeg svare at situasjonen bare gjør meg trist.

Sorepheus
14-06-05, 01:34
Det jeg prøver å si er at det ikke er gitt at tortur vil fremgi slik informasjon det er og veldig sannsynlig at det resultere i motsatt utfall. Titusener gitt frivillig i døden under siste verdenskrig gjennom tortur fordi de nektet å fragi informasjon.

Uketassen
14-06-05, 02:52
Fysisk tortur er det samme for alle. Om noen trekker ut neglene dine gjør det veldig ondt, noen tåler det bedre enn andre, men de fleste knekker til slutt.

Psykisk tortur virker forskjellig på de fleste, noen tåler ikke engang at man ser strengt på dem. Om noen hadde pisset på Koranen foran meg, ville ikke jeg tilstått å være en terrorist akkurat.

At tortur brukes som et virkemiddel for å få en tilståelse er ganske forkastelig. Tortur hører hjemme i middelalderen, jeg synes den skal få bli der.