PDA

Se full versjon : Bil, båt og alkohol

Cazandra
27-06-05, 10:19
Er det ikke 0,00 i promillegrense, eller er den på 0,2?

anonym
27-06-05, 10:32
0,2.

Mr.Man
27-06-05, 13:30
En voksen mann på 80 kg vil få en promille på ca 0,3 ved å innta en halvliter øl, ett glass svakvin eller 4- 6 cl 40 prosent brennevin per time. Lettere personer tåler mindre, tyngre tåler mer. De fleste forbrenner ca 0,15 promille pr time.

Les mer her: http://www.dagbladet.no/pds/1999/06/02/166804.html

D.v.s at en voksen mann på 80 kg (meg) kan ta et glass øl på 0,33 cl og kjøre videre....

Ling
27-06-05, 14:04
Syens grensen kunne vært 1,8 slik at jeg slapp å stå i taxikø etter en tur på byen.

Sorepheus
27-06-05, 15:36
Mye bedre at en kunne ha kollektivtrafikk etter 00:00.

Cazandra
27-06-05, 18:05
Syens grensen kunne vært 1,8 slik at jeg slapp å stå i taxikø etter en tur på byen.

:knegg:

Ling
27-06-05, 18:08
Synes denne smilyen passer bedre :fyller: Caz. ;)

Base
27-06-05, 19:02
Hele promillespørsmålet er bare hysteri! 20% av ulykkene skjer under kjøring der fører har vært påvirket. Altså skjer 80% av ulykkene i edru tilstand. Tenk litt på den!

Dessuten, vi måtte ha glattkjøring, mørkekjøring, forbikjøring, langkjøring osv. Men aldri ble vi engang tilbudt noe kurs i fyllekjøring. Det tror jeg hadde vært svært nyttig.

Ling
27-06-05, 19:04
Enig, det burde vært egen klasse P på fører kortet for gjennomført promillekjørekurs.

Sorepheus
27-06-05, 19:07
Tallet er faktisk 50% Base.

Ling
27-06-05, 19:13
Desto større grunn til et fyllekjørekurs.

Sorepheus
27-06-05, 19:19
Idéen er ikke så fjern som den høres ut som, flere steder finnes det bilsimulatorer som viser hvor mye reaksjonstiden er nedsatt ved de forskjellige promillenivåene. Problemet med fyllekjøring er at når de først sitter i en komfortabel bilstol i tillegg til en oppsvulmet ego så er det vanskelig å forstå hvor mye man faktisk er påvirket. En hver som prøver å danse etter mye øl skjønner imidlertid sånt, eller for den saks skyld prøv å sette seg på en sykkel i fylla og holde balansen, blir fort knall og fall av slikt.

anonym
27-06-05, 20:40
Jeg er en mester på å sykle i fylla. :tøff:

Uketassen
27-06-05, 21:57
Jeg er mye flinkere å danse i fylla enn edru :tøff:

carmensi
27-06-05, 21:59
Jeg er en mester på å sykle i fylla. :tøff:Jeg tror att jeg er en mester på att kjøre taxi på fyllan. :mrgreen:

Uketassen
27-06-05, 22:15
Det er en viktig egenskap carmensi, meget undervurdert i grunn...

carmensi
27-06-05, 22:26
jepp. tror att den kan vare god ting att kunne.

Sorepheus
27-06-05, 23:25
Reality Bites :ondtglis:

BEM
27-06-05, 23:38
Noen som vet hvor mye man forbrenner.
Jeg har aldri fått med meg det der.
En vanlig dag på byen utgjør vel ca 6-8 hallitere.
Jeg begynner kanskje klkka 20:00 og slutter kasnsje klokka 01:00.
Så blir det å vandre rundt bakfull å vente på at man blir edru til langt ut på neste dag... før man kan sette seg i bilen igjen.

Hvor lang tid tar det å forbrenne en slik dose egentlig.?
Jeg veier 76 kilo.

Uketassen
27-06-05, 23:46
Jeg begynner kanskje klkka 20:00 og slutter kasnsje klokka 01:00.

Er du full allerede?

BEM
27-06-05, 23:49
Ikke i dag. Men i går og i forrigårs og før i forrigårs - Helg vettu.
Våkna på feil sted. På feil tidspunkt og i feil by og slik.

Slik det er...

Uketassen
27-06-05, 23:57
Feil by tilogmed!
Den har jeg ikke opplevd enda...
Hvor var du da?

BEM
28-06-05, 00:13
Drit nå i det da. kom med noe info om du har det.

Mr.Man
28-06-05, 13:39
Les 3. innlegg ovenfra du BEM. :geip:

Vedlagt alkotabell (excel-regnark) som tar hensyn til høyde oxo...

BEM
28-06-05, 15:57
Hjertelig takk. Du redda trolig førerkortet mitt på den der.

Beatriz
04-07-05, 08:57
var promillegrensa 1,5 før.. eller tar jeg helt feil nå... :svettpanne:

Base
04-07-05, 12:10

Du tar ekstremt feil. :nemlig:

Mr.Man
04-07-05, 14:29
Den var 0,5. Da kunne man ta en dugelig halvliter uten å risikere pes.

BEM
05-07-05, 14:13
Den er vel 0,5 på sjøen i fritidsbåt eller?

The Cryptic
14-07-05, 20:25
Er det promillegrense på sjøen også? :skremt: Alkohol og båtliv er da uadskillelig :nikker:

Snorre
14-07-05, 21:13
Er det promillegrense på sjøen også? :skremt: Alkohol og båtliv er da uadskillelig :nikker:

Mente den grensen var på 0.8

:oppfattet:

Så fremt man ikke fører ferjer, der er det visst nulltolleranse.

BEM
14-07-05, 21:22
Det er helt for jævlig. Før kunne man hygge seg i snekka med en øl eller 5 og putre fredelig rundt i skjærgården. Men nå fordi hvilken som helst drittsekk av en pappagutt for ikke å snakke om kjærringer med penismisunnelse kan sette seg i en farkost med flere hunderede eller 1000 vis av HK og gjøre livet surt og farlig.... for seg og andre har vi fått en promillegrense.

Helvetes liv altså...

The Cryptic
14-07-05, 22:00
Urettfeigt. Rett og slett. :nemlig:

BEM
14-07-05, 22:15
Det værste er at sjøen blir ikke noe tryggere av det.
Det finnes hverken folkevett eller sjøvett blant en del. Alkohol eller ikke.
Jeg mener at alt under 10 Hk og 10 knop bør få lov til å være fredet for en del av de restriksjonene man pålegger båter som veier 5 tonn og har 2000 HK og som kan oppnå hastigheter over 120 km/t og som eies og håndteres av eiere som ikke har et forhold til hverken hygge sjøliv eller sikkerhet.

Det var så kos med den rødvinsflaska og 6 packen. På vei mot den øya....
Nå tar de fra oss lappen på både bilen og alt og setter oss i fengsel om vi hygger oss litt.

Sprettert og klinkekuler det gjør underverker på gelcoaten.... eller som en venn av meg... tannlege med seilbåt på 36 fot som hater cabin/HK kulturen. HAGLE!!

Han bruker den.. fakta faen. Varselskudd virker. :knegg:

The Cryptic
14-07-05, 23:59
Obligatorisk båtførerbevis og 18-års grense på alt som kan suse raskere enn 10 knop. Det støtter jeg. Jyplinger fra Oslo 3 som kommer i 68 knop og sneier baugen men jeg prøver å krysse i flau bris ned til Steilene, takk for det... :sint:

BEM
15-07-05, 00:10
Ja. Seilerene har i det minste en viss klangbakgrunn i forhold til havet og sjøen. Ære være de. Men jeg er ingen seiler sjøl. Det handler om vind sjø følelser mennesker og helhet. Men selvsagt kan jeg seile en båt... men buen i storseilet... skal den være slakk nok når det er flau vind? Hva med spennet i stormasta? stemmer det med seilet? Det blir for komplisert.. Den ensylindrede bensin sluggeren som spytter ut et beskjedent "TØFF" for hver 20 meter er en gosak. Den har trygge hjerteslag og tar deg herfra til evigheten mot lengselsbuen (horisonten) på en liten kanne med brennbart stoff. Nydelig...

tequila
15-07-05, 00:12
Egentlig skal det vel ikke mer enn en overdose yoghurt til før man nærmer seg 0,2. Selv tør jeg ikke ta en liten pils engang hvis jeg skal kjøre moped. Men det er meg!

BEM
15-07-05, 00:14
Havets Harley Davidson :knegg:
Bensin snekka altså...

The Cryptic
15-07-05, 00:19
Ja. Seilerene har i det minste en viss klangbakgrunn i forhold til havet og sjøen. Ære være de. Men jeg er ingen seiler sjøl. Det handler om vind sjø følelser mennesker og helhet. Men selvsagt kan jeg seile en båt... men buen i storseilet... skal den være slakk nok når det er flau vind? Hva med spennet i stormasta? stemmer det med seilet? Det blir for komplisert.. Den ensylindrede bensin sluggeren som spytter ut et beskjedent "TØFF" for hver 20 meter er en gosak. Den har trygge hjerteslag og tar deg herfra til evigheten mot lengselsbuen (horisonten) på en liten kanne med brennbart stoff. Nydelig...

Slike er jo et hyggelig selskap i fjorden ja, velkommen. Overbemotrete skjærgårdsjeeper derimot, pføy...
Sånn til informasjon så er hverken buen i stormast og hovedseil særlig viktig i flau bris, om man da ikke på død og pine skal rekke et eller annet, og det skal man jo ikke. Det er jo noe av det beste med å blåse, eller alt. tøffe, avsted

BEM
15-07-05, 00:24
Egentlig skal det vel ikke mer enn en overdose yoghurt til før man nærmer seg 0,2. Selv tør jeg ikke ta en liten pils engang hvis jeg skal kjøre moped. Men det er meg!
Alkohol og motoriserte 2 hjulinger er IKKE bra. Aldri mer....
Men den hadde drøye 120 Hk. Det gikk galt. Erfaring gjør klok. Heldigvis ble ingen andre skadet. Forresten alkohol og kjøretøyer er ikke bra. Men at man blir farlig om man har under 0.5 om man er varsom i en lat bil med en stor dose selvkritikk kan diskuteres. Men i forhold til heftig motorsykkel bør det være 0,2 toleranse.

The Cryptic
15-07-05, 00:25
Tretthet er vel også generelt langt farligere enn noen få promille alkohol

BEM
15-07-05, 00:27

Slike er jo et hyggelig selskap i fjorden ja, velkommen. Overbemotrete skjærgårdsjeeper derimot, pføy...
Sånn til informasjon så er hverken buen i stormast og hovedseil særlig viktig i flau bris, om man da ikke på død og pine skal rekke et eller annet, og det skal man jo ikke. Det er jo noe av det beste med å blåse, eller alt. tøffe, avsted
*løfter lua og hilser vennlig*

The Cryptic
15-07-05, 00:28
:skip o' hoi:

tequila
15-07-05, 00:31

Enig! Men det finnes vel pr idag ingen ballonger som kan MÅLE tretthet?

The Cryptic
15-07-05, 00:36
Dessverre nei. Da må det nok litt mer avanserte tester til.

Det er til tross for dette merkelig at ikke problemet med tretthet og piller iallefall ikke blir diskutert mer. Istedet konsentrerer myndighetene seg med å ta fra folk en liten månedslønn skulle man være så uheldig å kjøre ørlite grann for fort en sen sommernatt. Myndighetenes utrolige bøteiver fremstår mer som en budsjettkonsolidering for Finans enn for å fremheve bedre trafikksikkerhet. Det er kanskje ikke overraskende, men det må jo iallefall være lov til å stille seg spørsmål om det

BEM
15-07-05, 00:37
Typisk seiler...
Eier ikke hverken folkeskikk eller kultur. Jålekopp.

BEM
15-07-05, 00:39

Enig! Men det finnes vel pr idag ingen ballonger som kan MÅLE tretthet?
Hvis de kunne MÅLE hvor trett jeg er av fartskontollene deres så hadde de fjernet seg fortere en svint. De hadde innsett at de er en sikkrhetstrussel.

Snorre
15-07-05, 00:43

Trenger vel ikke å putte det i kjeften heller.

Kan holde med saftig bruk av spylerveske som blir inhalert av en sjåfør.

The Cryptic
15-07-05, 00:47
Typisk seiler...

Eh, uttrykket er det et av de eldste kjente hilsings- og varslingsroprop for skippere, primært slik at man enkelt kunne gi seg til kjenne, så jeg falt av litt hva angår manglende kultur og folkeskikk. Med den moderne utviklingen av fritidsbåtaktivteter side om side med nyttetrafikk er det idag selvfølgelig i RL slutt på å skrike dette ut hver gang man hilser, men du tror da vel dog ikke for alvor at seilere har for vane å stå foran i baugen å skrike skip o' hoi hver gang man passerer en annen båt? Vi foretar et vennlig vink vi, som de aller fleste andre ute på sjøen :snurt:

BEM
15-07-05, 00:58
Typisk seiler...

Eh, uttrykket er det et av de eldste kjente hilsings- og varslingsroprop for skippere, primært slik at man enkelt kunne gi seg til kjenne, så jeg falt av litt hva angår manglende kultur og folkeskikk. Med den moderne utviklingen av fritidsbåtaktivteter side om side med nyttetrafikk er det idag selvfølgelig i RL slutt på å skrike dette ut hver gang man hilser, men du tror da vel dog ikke for alvor at seilere har for vane å stå foran i baugen å skrike skip o' hoi hver gang man passerer en annen båt? Vi foretar et vennlig vink vi, som de aller fleste andre ute på sjøen :snurt:
Ållreit da. :knegg: Husk at en hilsning ikke skal være overdeven eller latterlig. Men varsle rekspekt og samhold. Den skal knapt være synlig men være tilstede.

The Cryptic
15-07-05, 01:02
Nemlig. Et lite vennlig vink. Jeg har heldigvis enda til gode å se noen som foretar jumping jacks mens de skriker skip 'o hoi

BEM
15-07-05, 01:17
ok. :knegg:

magnus
15-07-05, 03:40
Apropos promilleregler til sjøs. Har dere noen gang sett en som tøffer greit rundt i sjekta si blitt stoppet for promillekontroll? Det har aldri jeg, ikke hørt om en gang. Heldigvis konsentrerer de seg om dem med hurtiggående fartøyer. Faktisk så har politiet her på sørlandet gått ut og sagt at de vil tolerere å se folk tøffe rundt i sjektene med en bayer i neven en varm sommerdag. Det liker vi. :)

BEM
15-07-05, 03:52
Det høres lovende ut. likevel sitter den en luring i halsen og kjenner på muligheten av å møte en gretten politioffiser som da har muligheten til å ta lappen fra meg og dermed husstanden og familien økonomien jobben og gjøre meg til ikkeno. Fordi han vil og fordi han fikk restskatt. eller noe.. Det gjør livet utryggt.

The Cryptic
15-07-05, 14:46
Likhet for loven er vel ikke mer hellig enn at den er avhengig av dagsform til en eller annen myndighetsperson nei :redd:

anonym
15-07-05, 17:14
Jeg er mot fyll på sjøen. Det skal ikke mange pilsene til før drukningsfaren øker.

The Cryptic
15-07-05, 17:16
Jeg er også imot fyll, men ikke imot en ankerdram og en kald en eller to i hånden mens man putrer eller blåser avgårde

anonym
15-07-05, 18:29
Den som putrer kan holde seg unna til ankeret er ute.

Sexy Sadie
15-07-05, 18:52
Blander de båtliv med alkohol fortjener de å dø.

The Cryptic
15-07-05, 19:22
Nja, man får iallefall selv ta ansvaret for sine handlinger. Et forbud mot en liten øl synes jeg dog blir å tatt vel meget i

Sexy Sadie
15-07-05, 19:38
Nja, man får iallefall selv ta ansvaret for sine handlinger. Et forbud mot en liten øl synes jeg dog blir å tatt vel meget i

Sterkt uenig.
Alkohol og båtfart har intet å gjøre i hop.

The Cryptic
15-07-05, 19:44
Vel, putring og seiling kan knappest kalles båtfart.

Sexy Sadie
15-07-05, 20:04
Det har ingenting med saken å gjøre. Kjører man båt skal man ikke nyte alkohol.

The Cryptic
15-07-05, 20:24
Nei, da så... :likegyldig:

Snorre
16-07-05, 00:24
Jeg kunne fortsatt ha tenkt meg en båt!

Mr.Man
16-07-05, 00:27

Enig. En dram bak rattet burde gå bra. Men ikke flatfyll. Det er tross alt noe annet enn å kjøre bil. Man kjører ikke alltid innenfor et par smale kanter, og man kjører som regel saktere.

BEM
18-07-05, 20:05
Jeg er mot fyll på sjøen. Det skal ikke mange pilsene til før drukningsfaren øker.
For ikke å snakke om pøkefaren.

Sorepheus
18-07-05, 20:10
Alkohol gir en falsk varmefølelse, så plutselig har en krampe når en er ute i vannet, da er det kort vei til drukninga.

Ling
18-07-05, 20:48
Jeg er imot inntak av store mengder rohypnol mens en kjører båt. :pekefinger2:

anonym
18-07-05, 20:50
Det som gir en så deilig varmefølelse...

BEM
18-07-05, 20:52
Alkohol gir en falsk varmefølelse, så plutselig har en krampe når en er ute i vannet, da er det kort vei til drukninga.
Hvis man er så full at man tror man er en båt når man er ute å svømmer skal man helst legge til kai.

Ling
18-07-05, 20:53
Ta deg heller en halvflaske whisky, den varmer også bra. :D

BEM
18-07-05, 20:54
Det som gir en så deilig varmefølelse...
Pøkinga?

Base
18-07-05, 20:55
Nå mønstrer jeg av som Admiral og selger skuta mi. Må innrømme at det er med tungt hjerte, men nå er jeg nødt til å bli kvitt den. :fortvilet:

The Cryptic
18-07-05, 20:59
Admiral ja... Båten min kvalifiserer meg knappest til å være styrmann, men det skal jo være litt forskjell på folk også

BEM
18-07-05, 21:00

Enig. En dram bak rattet burde gå bra. Men ikke flatfyll. Det er tross alt noe annet enn å kjøre bil. Man kjører ikke alltid innenfor et par smale kanter, og man kjører som regel saktere.
HVIS man kjører sakte ja.
Det bør absolutt være streng promillegrense i farkoster som beveger seg i over 100 km/t. Er veldig enig i det.

Men å ta fra snekke folket i godt voksen alder muligheten til å ta 4 pils. Er for drøyt. En seiler er også vanligvis oppdradd til å ha oppmerksomhet på omgivelsene og vite hva noenlunde sikkerhet innebærer. Det ligger i blodet...

En annen ting. Føreren er ansvarlig for ALLE ombord.
Det glemmes fort av 18 åringer med 1000 hk på hekken.

The Cryptic
18-07-05, 21:02
Jeg er imot inntak av store mengder rohypnol mens en kjører båt. :pekefinger2:

For min del er det ingen betingelse at man er i båt for å holde seg unna store mengde roffe akkurat, men meg om det

anonym
18-07-05, 21:53
Jeg har akkurat kjøpt meg en cutter. Den heter Ignorant Mullet og i går så var jeg ute på tokt som selvstendig kaptein for første gang.

BEM
18-07-05, 22:16
Kutter anon, kutter..
Variabel lengde på vannlinja etter som farten øker.
Blir våtere og våtere...

BEM
18-07-05, 22:19
Kvinner og alkohol hører forresten ikke sammen.