PDA

Se full versjon : War of the Worlds

Starwolf
02-07-05, 17:20
Jeg var å så denne filmen i går. Det var med litt skepsis jeg satte meg i salen. Hollywood er ikke kjent for å holde seg til bøker filmene er basert på.

War of the Worlds ble skrevet 1890 +/- av H.W. Wells. En av de første SF forfattere ved sidenav Jules Verne.

Handlingen er lagt til USA i nåtiden. Selv med dette holder filmen seg relativt bra til boken. Men filmen lider litt pga dette. Det er to store logiske brister i filmen.

1) istedet for at angriperne kommer fra Mars har de gjemt stridsmaskinene sine under bakken her på jorda i flere tusen år for å vente på det rette øyeblikket til å angripe. Slik jeg ser det hadde det sluppet all dette styret hvis de hadde gjort jobben med en gang.

2) xxxxxxxxxxxxxxxxxx. Sensurert p.g.a. avsløring av plot for de som ikke har lest boken. Mr.Man

Effektene i filmen er meget gode og bygger opp under stemningen. Tom Cruise gjør en middels god jobb. Tim Robbins passer perfekt inn som en borderline lunatic/motstandsmann. Men den som virkelig bærer filmen er hun som spiller datteren til Tom Cruise. Hun spiller med en slik innlevelse at ma skulle tro hun virkelig så det i virkeligheten. Sjelden man ser slike skuespiller prestasjoner hos folk.

Liker man SF filmer er nok dette en safe sak å gå på. av seks mulig så gir jeg filmen:

:terning5:

Jeg har bare ett ønske; at noen lagde War of the Worlds i den tidsepoken boken ble skrevet i.

Sorepheus
02-07-05, 17:59
Hadde forøvrig gleden av å høre det orginale amerikanske hørespillet fra 1938, hele programmet var laget som en nyhetssak, med intervjuer og vitner og tids og amerikansk tilpasset, liten tvil om hvorfor det programmet skapte så mye panikk.

Doffen
03-07-05, 23:28
Jeg så filmen på fredag. Det er 15-års grense på denne filmen; noe som betyr at 11-åringer kan se den sammen med voksne. Synes den var unødvendig blodig, jeg da. Men det er mulig boka beskriver det slik?

Sorepheus
03-07-05, 23:31
Iflg. boka dør de fleste av menneskene på jorda.

Organa
04-07-05, 00:11
Den var veeldig voldsom, jeg satt og hoppet i stolen. Så måtte jeg holde henda over ørene etterpå, for å dempe litt. :flau:

Mr.Man
04-07-05, 14:33
Det burde jo fosse litt blod da.

Sorepheus
04-07-05, 14:41
Men boka er ikke så veldig deskriptiv på det området.

anonym
07-07-05, 12:02
Veldig snilt å si hva de dør av når jeg skal se den i kveld. :sur:

Sexy Sadie
07-07-05, 19:47
Independent Day.....

anonym
07-07-05, 20:33
Independence...

Uketassen
07-07-05, 20:52
4th of July?

anonym
07-07-05, 21:21
For sent.

Sexy Sadie
07-07-05, 21:41
De har jo mye godt samme tema.

Uketassen
07-07-05, 22:09
Jeg synes Spielberg sine filmer som oftest er overhypet. Skal se denne i morgen, så da får vi se om jeg har rett denne gangen også...
Beste han har laget er "The Goonies", den storkoste jeg meg til :knegg:

anonym
08-07-05, 01:29
Nå er jeg tilbake fra War of the worlds. Herregud, jeg satt på nåler hele filmen. Grøss. Action hele veien, men en noe kjip slutt. Jeg er ennå svett.

Shafahta arhidir
08-07-05, 12:10
Det burde jo fosse litt blod da.

Braindead!!! :kvern:

Sorepheus
08-07-05, 14:38
:spyr:

Uketassen
08-07-05, 18:14
Jeg skal se denne i dag :hyper:

anonym
08-07-05, 20:17
Gled deg! :hyper:

Uketassen
08-07-05, 23:51
Hun jenta spilte fantastisk!!!

Tom Cruise var en pyse :gapskratt:

Shafahta arhidir
09-07-05, 00:52
Hun jenta spilte fantastisk!!!

Dakota Fanning er en liten skuespiller med store talenter.
Hun spiller også bra i "Man on Fire"

http://www2.filmweb.no/multimedia/archive/00024/Man_on_Fire_24317f.jpg

Man on Fire

En bølge av kidnappinger har feiet gjennom Mexico, og en stigende panikk preger den rike delen av landets befolkning, særlig dem som er foreldre. I løpet av en seksdagers periode har det vært hele 24 bortførelser, noe som fører til at mange leier inn livvakter for å følge barna sine.

Til denne dramatiske virkeligheten kommer John Creasy (Denzel Washington), en utbrent og livstrett amerikansk etterretningsagent og snikmorder. Creasys venn Rayburn (Christopher Walken) bringer ham til Mexico City og en jobb som livvakt for ni år gamle Pita Ramos (Dakota Fanning), datteren til industrimagnaten Samuel Ramos (Marc Anthony) og hans kone Lisa (Radha Mitchell). Creasy er ikke særlig interessert i å være livvakt, spesielt ikke for et lite barn, men siden han ikke har noe bedre å foreta seg takker han ja til jobben.

Det er bare så vidt han tolererer den bortskjemte lille jentungen og hennes stadige spørsmål om livet hans. Sakte, men sikkert hogger hun likevel vekk det tilsynelatende ugjennomtrengelige panseret han har bygd opp rundt seg, forsvarsmekanismene hans begynner å hvile, og han klarer å åpne seg for henne. Det utvikler seg et genuint hjertelig forhold mellom de to.

Creasys nye mening i livet knuses når Pita blir kidnappet og han etterlates halvdød av forbryterne. Men hvor såret han enn er, er han en mann i brann og sverger å drepe alle som profitterer fra kidnappingen. Og ingen er i stand til å stoppe ham...

"Beste film kommentar:"
-What are you gonna do?
-Do what I do best!
-And what is that?
-KILL!!! :skyter:

Uketassen
09-07-05, 05:45
Jeg vil ikke kalle henne en nykomling når hun har spilt i 18 (!!!) filmer i en alder av 11...
http://www.imdb.com/name/nm0266824/

Shafahta arhidir
09-07-05, 14:09
"Rettelse, ny feil kommer"