PDA

Se full versjon : Halal-kjøtt til folket!

Fritz
12-07-05, 19:56
Gled dere alle islamvenner! Nå har islamiseringen kommet til det nivå at vi må akseptere halal kjøtt på bordet alle som en, muslimer eller ei!

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1077733.ece

At Halal er en primitiv og tidligere forbudt praksis fra middelalderen er visst ikke lenger noen hindring. Det viktigste er jo vår politisk korrekte tolleranse!

Bon Apetit!

Orddelingsfeil korrigert av Mr.Man

Sexy Sadie
12-07-05, 19:57
Kan du ikke kvåte fra artikkelen?

The Cryptic
12-07-05, 20:08
Toleranse... jammen sa jeg smør. Dette er akkurat like forkastelig som det ville være å servere svinekjøtt til troende muslimer, og i anstendighetens navn er det ikke slik vi gjør det, eller burde gjøre det i siviliserte land.

Heldigvis klarer myndighetene å rydde opp i de verste tilfellene, men akkurat som muslimer som krever halal-kjøtt, krever jeg at kjøttet jeg selv skal spise er slaktet på en human måte. Således er det mye kjøtt jeg ikke spiser etter eget valg. En fratagelse av den retten finner jeg som et overtramp. Lik rett for alle. Verre er det vel ikke

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1077876.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1078558.ece

anonym
12-07-05, 20:52
Jeg vet om en del som henter halalkyllingkjøtt i Sverige.

Uketassen
13-07-05, 02:10
[...] forbudt praksis fra middelalderen er visst ikke lenger noen hindring.

Det minner meg om en eksorsisme som nylig skjedde...
Var ikke det kristne som gjorde det?

Jeg er kristen selv, men det betyr faen ikke at jeg tror at eksorsisme funker!

Fritz
13-07-05, 13:55
Du får slå deg sammen med Dongen når det gjelder dusteargumenter.
Når det gjelder argumenter med "Kristendom er like ille" , etc. Har jeg lagt et svar i en annen tråd.

Mr.Man
13-07-05, 14:20
Vel. Hvis man leser disse artiklene, vil man finne ut at dyret blir bedøvet før snittet blir tatt (her i Norge). Hvis dyret blir skremt, vil kjøttet smake dårlig. Jeg har spist Halal-kjøtt og det er ikke noe i veien med smaken på det jeg har spist her i Norge.

En annen sak er at vi faktisk halalslakter hønene våre fra før uten bedøvelse. En halshugging er i praksis en halalslakt.

Jeg har faktisk drevet litt research på dette, for jeg var litt interessert i slaktemetoder fordi jeg ikke liker at dyr blir avlivet på en måte som gjør at dyret blir påført unødig med lidelse. Jeg har snakket med slaktere også. De sier at det er rimelig hipp som happ for dyret.

Den norske metoden å slakte på er å skyte dyret i panna uten bedøvelse. Det dør i løpet av sekunder. Om man gir dyret bedøvelse og så skjærer over strupen skulle ikke gi særlig forskjell. Det er ikke slik som mange tror at dyret ligger og lider i en halvtime før livet ebber ut. Da hadde som sagt kjøttet smakt jævlig.

Dere kan jo stille dere selv følgende spørsmål: Har okser rett til mer human avliving enn høner?

Fritz
13-07-05, 16:46
Kjøttkvaliteten til GILDE er en annen diskusjon. Det jeg vil ha frem er at:

Jeg er ikke interessert i å få kjøtt velsignet av en rabbi fordi jeg er ikke Jøde.

Jeg er ikke interessert i å få kjøtt velsignet av en Mullah fordi jeg er ikke muslim!

gyrken
13-07-05, 16:58

Jeg er ikke interessert i å få kjøtt velsignet av en rabbi fordi jeg er ikke Jøde.

Jeg er ikke interessert i å få kjøtt velsignet av en Mullah fordi jeg er ikke muslim!

Der mista du meg. Jeg gir selvsagt beng i hvem som har velsignet maten min.

Men jeg er veldig skeptisk til halal-slakting. Det er en veldig omstridt metode fordi det fører til ekstra belastning for dyret.

Fritz
13-07-05, 17:01
Så det er helt greit at du blir påtvunget en annen religion enten du vil eller ei?

anonym
13-07-05, 17:15
Hvorfor er kjøttkvaliteten til gilde en annen diskusjon? De selger tross alt halalkjøtt.

Betyr dette at du boikotter gilde?

Fritz
13-07-05, 17:16
Hvorfor er kjøttkvaliteten til gilde en annen diskusjon? De selger tross alt halalkjøtt.

Betyr dette at du boikotter gilde?
Spiller du dum, eller er du dum?

Jeg spør om det er greit at du blir påtvunget en annen religion enten du vil eller ei.

anonym
13-07-05, 17:38
Hvis du kjøpe gilde sine produkter, så vil du jo automatisk støtte deres halalproduksjon og dermed religion, siden de selger slike produkter.

Eller hadde du ikke tenkt over det? :snill:

Mr.Man
13-07-05, 17:50

Jeg kan ikke fatte at det er noe problem av kjøttet er velsignet eller ei. Det blir jo ikke akkurat medlem av statskirken av den grunn. Tror ikke det skifter smak heller.

Fritz
13-07-05, 18:55
Poenget mitt er at jeg ikke vil ha middagen min signet eller messet over av noen!!
UANSETT!! Og hvorfor i HELVETE skal jeg tolerere det?
Jeg vil ihvertfall ikke ha det som følge av at en religiøs gruppe på 2% skal påtvinge meg det. Hva er det neste man skal påtvinges for å være politisk korrekt og vise at man aksepterer alt mulig?

La dem ete Halal de som vil, men det må da være grenser for hva man skal måtte tolerere. Jeg har også rettigheter! Retten til å reservere meg mot påtvungne religiøse sermonier og middelalderske slaktemetoder.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at blodtappet kjøtt som Halal og Kosher lett blir tørt.

Mr.Man
13-07-05, 19:00
De klemmer ikke på kjøttet for å bli kvitt alt blodet. Da hadde det ikke vært mye kjøtt igjen. Her i Norge er det ikke noe forskjell på blodinnhold. De lar kjøttet renne av seg enten det er halal eller ikke.

Uketassen
13-07-05, 19:21

Du høres ut som en unge!
http://fool.exler.ru/sm/ma.gif

Du før rett og slett slutte å spise kjøtt hvis det gjør deg så mye...

Fritz
13-07-05, 19:26
Begrep som religionsfrihet og retten til å reservere seg mot påtvungne religiøse sermonier har tydeligvis ingen betydning for deg. Og det er bra for deg!
For fortsetter dette i samme retning, vil det nok bli mye vi må tilpasse oss av fremmede skikker.

Uketassen
13-07-05, 19:32
Jeg er veldig trygg i min Gudstro. Men jeg har enda ikke funnet noen religion som passer for meg.
Hva er din religion Fritz?

gyrken
13-07-05, 19:57
Så det er helt greit at du blir påtvunget en annen religion enten du vil eller ei?
Vel, jeg har stort sett blitt påtvunget kristendom hele mitt liv også, så i så måte er jeg godt vant. Det gidder jeg ikke hisse meg nevneverdig opp over. Kjøttet smaker da det samme uansett hvem som har velsignet det.

Fritz
13-07-05, 20:04
Oki, hvis smaken på kjøttet er det viktigste for dere!

Jeg regner med at det kommer et krav om forbud/restriksjoner mot svinekjøtt som det neste, men da vil dere vel argumentere med at "Det er jo ikke så sunt allikevel".

Tragisk.

anonym
13-07-05, 20:40
På hvilket grunnlag skal det komme forbud mot svin? Jeg siterer dongen og sier; Fritz, du er paranoid.

Fritz
13-07-05, 20:51
Du får vente og se da. Det ligger allerede lovforslag/forslag til retriksjoner på bordet til behandling i Justis dept. Det første vil bli noe sånt som at svinekjøtt må plasseres i seperate disker.

Dere klarer tydeligvis ikke å innse at jo mer vi tolererer i toleransens navn, jo mer vil det slå tilbake på oss selv dersom vi ikke vokter vår frihet!

Paranoid? Det ble sagt om Winston Churchill også.

Uketassen
13-07-05, 21:02
Har du noen forslag på løsninger Fritz eller er du av typen som peker på fare og så løper vekk og håper at andre gjør noe med det?

Og hvilken religion har du forresten?
Nå har jeg spurt tre ganger uten å få svar, hvorfor svarer du ikke?

Fritz
13-07-05, 21:13
Har du noen forslag på løsninger Fritz eller er du av typen som peker på fare og så løper vekk og håper at andre gjør noe med det?

Og hvilken religion har du forresten?
Nå har jeg spurt tre ganger uten å få svar, hvorfor svarer du ikke?

Godt du spør, og mulige løsninger vil komme. Men før man kan diskutere løsninger, må problemets natur avdekkes og om det faktisk er et. Så langt virker det ikke som at der er noen forståelse for de ting jeg har tatt opp, derfor er det heller ikke noen vits i presentere forslag til løsninger.

Personlig anser jeg meg ikke som religiøs. Jeg kan akspeptere en tro på et "høyere vesen" eller en "høyere orden" om du vil, men jeg har ingen tillit til noen form for "Gudsbevis" eller personifisering av en gudommelighet.

Jeg leser mye religion og er interessert i emne, da dette sammen med historie gir bakgrunn for å kunne hevde endel av de påstandene jeg gjør.

Lystløgner
14-07-05, 14:11
Har man religionsfrihet så har man religionsfrihet.

Har en muslim rett til å få lov å kjøpe halal-kjøtt og vite at dette er bedt til Allah for så må jeg ha akkurat samme rett til å kjøpe kjøtt som ikke er halal og vite at dette ikke er bedt til Allah for.

Syns kjøttet burde merkes med både slaktemetode og eventuelle andre ritualer.

Personlig ønsker jeg at min mat hverken er bedt til Allah for eller blotet til Odin for.

Er det forresten noen som vet forskjellene på Halal og Koscher? Er det bare bønnen som er forskjell eller er det forskjeller i slaktemetoder også?

Sexy Sadie
15-07-05, 21:02
Har lystløgner presentert seg? :kjefter:

The Cryptic
15-07-05, 21:20
Alt. kommer vi til å skrive en presentasjon for ham, så løgnerdude'n.. sett igang å presentér deg :streng:

Lystløgner
16-07-05, 18:13
Har lystløgner presentert seg? :kjefter:
Jammen hør nå her da mann; hvor mange ganger må jeg si det? Jeg har jo presentert meg opptil flere ganger.

Driver dere kanskje og sletter dem hele tiden?

Sexy Sadie
16-07-05, 18:14
Mann? :hm:

Fritz
16-07-05, 20:44
Protestene er blitt hørt.

GILDE og PRIOR endrer nå sine rutiner og merker all Halal.
Dermed skulle dette problemet være løst.

Uketassen
17-07-05, 07:23
Glad for å kunne hjelpe.
Skulle det være noe mer er det bare til å si ifra....

Mr.Man
17-07-05, 21:29

Men ikke de andre slakteriene. :knegg:

anonym
17-07-05, 21:48
forøvrig er det nå merkelig om halalkjøtt ikke har vært merket fra før, siden de som kjøper det da ikke ville visst at det var halal og dermed ikke kjøpt det.

Starwolf
17-07-05, 22:04
Muligens fordi muslimer kjøper sitt kjøtt hos achmed på hjørnet og ikke Rema/Rimi/ICA på senteret.

Sexy Sadie
17-07-05, 22:11
På den annen side, kjøtteting er så farlig for muslimene at de trenger Guds velsignelse for å våge det. :rofl:

anonym
17-07-05, 22:48
Den der var nå veldig generalisert. Faktisk kjenner jeg flere muslimer som handler på Rema.

Sexy Sadie
17-07-05, 22:58
Det gjør jeg også, det fleste som er registrert som muslimer i Norge er rimelig sekulære.

Mr.Man
17-07-05, 23:58
Det står i koranen at du kan kjøpe ikke-halalkjøtt hvis man ikke får tak på halalkjøtt i det området du er.

Ling
18-07-05, 00:46
Siden jeg både er kristen og muslim er det naturligvis det samme hvilken henrettelsemetode som brukes.

Men hvorfor i helvete er det ingen som mørner kjøttet skikkelig. :kjefter:

anonym
18-07-05, 01:24
Ifølge Koranen kan man både kjøpe av å være sammen med kristne og jøder, fordi er av samme slag, så og si.

Singularity
18-07-05, 07:05
Gled dere alle islamvenner! Nå har islamiseringen kommet til det nivå at vi må akseptere halal kjøtt på bordet alle som en, muslimer eller ei!

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1077733.ece

At Halal er en primitiv og tidligere forbudt praksis fra middelalderen er visst ikke lenger noen hindring. Det viktigste er jo vår politisk korrekte tolleranse!

Bon Apetit!

Orddelingsfeil korrigert av Mr.ManNorge er et av de landene som har satt dyrevernhensyn først, og som har valgt å ikke tillate Halal-slakting på enkleste måte. Mange andre europeiske land godtar tradisjonell Halal-slakting.

De fleste (men ikke alle) muslimer godtar kompromisset med bedøvelse.

Så lenge et dyr er bevisstløst, så spiller det ingen rolle for det om det dør av blodtap som følge av avkuttet strupe, av drukning, av åndedrettstap som følge av hengning eller andre mer eller mindre bisarre metoder.

Det som teller er at det ikke påføres smerte eller stress utover det som er strengt nødvendig.

Kun et fåtall fanatikere vil bry seg om hvem som har velsignet maten.

The Cryptic
18-07-05, 10:49
Siden jeg både er kristen og muslim er det naturligvis det samme hvilken henrettelsemetode som brukes.

Det er fordi reglene fra Næringsmiddeltilsynet forbyr det. Mørning kommer som kjent av en kontrollert forråtnelse av kjøttet, og de norske reglene aksepterer ikke dette da bakterifloraen isåfall vil overstige maxverdiene

Ling
18-07-05, 10:53
Typisk den norske stat, lager regler mot god mat. :dunkhode:

The Cryptic
18-07-05, 10:53

Veldig bra.

Verre enn det var det jo ikke

Sexy Sadie
18-07-05, 10:54

Det er fordi reglene fra Næringsmiddeltilsynet forbyr det. Mørning kommer som kjent av en kontrollert forråtnelse av kjøttet, og de norske reglene aksepterer ikke dette da bakterifloraen isåfall vil overstige maxverdiene

Det er jo bare å handle kjøtt som er i ferd med å gå ut på dato da.

Organa
18-07-05, 20:57

At et forbud stammer fra middelalderen, gjør meg lysten på å fjerne det i utgangspunktet.

Toleranse, Fritz, toLeranse.

Elektra
19-07-05, 11:45
Kjøtt er kjøtt. Om det er velsignet av noen som tror på en eller annen gud er meg faktisk revnende likegyldig. Hva vet dere om f.eks. bygdepresten går rundt og velsigner slaktet før Gilde henter det? Det kan godt hende.

Tanken om at svinekjøtt kan komme til å bli ulovlig i dette landet fordi muslimene ikke kan spise det er litt far out. Jeg tror nok vi kan regne med at svinekjøttet består i dette land. Å tro noe annet er vel egentlig bare en ypperlig framvisning av hvor langt et tilfelle av paranoia kan gå.

Singularity
19-07-05, 19:27
Kjøtt er kjøtt. Om det er velsignet av noen som tror på en eller annen gud er meg faktisk revnende likegyldig. Hva vet dere om f.eks. bygdepresten går rundt og velsigner slaktet før Gilde henter det? Det kan godt hende.

Tanken om at svinekjøtt kan komme til å bli ulovlig i dette landet fordi muslimene ikke kan spise det er litt far out. Jeg tror nok vi kan regne med at svinekjøttet består i dette land. Å tro noe annet er vel egentlig bare en ypperlig framvisning av hvor langt et tilfelle av paranoia kan gå.Det som kan komme på litt sikt er vel en merkeordning for kjøtt, hvor det fremgår tydelig hva slags kjøtt det er snakk om. Og det er da ikke på noen måte negativt.

Jo mer kunnskap forbrukere har om kjøttets innhold og opprinnelse, jo bedre.

På litt lengre sikt vil vi kanskje kunne få et importforbud for kjøtt som ikke er slaktet tilstrekkelig humant - og det vil innbefatte halal-kjøtt fra mange land. Jeg tror nok dyrevernorganisasjonene vil legge ned en del ressurser i dette dersom forslaget først kommer på den politiske dagsordenen.