Se full versjon : Mitt Gudssyn
Jeg tror på Gud!
Men mitt syn på Gud er visst en smule unikt...
Bibelen og andre religiøse bøker er skrevet av mennesker, ikke av Gud, så de tar jeg med en klype salt. At en eller annen yppersteprest kan lese noe i bibelen eller koranen som gir ham (det er jo alltid en mann) en unik idé om hva Gud vil med oss, synes jeg er skremmende. Spesielt når en helt annen prest kan lese noe helt annet i den samme boken.
Jeg har enda ikke funnet en religion som passer mitt syn, så jeg forholder meg derfor til Gud og ingen andre.
Om noen forteller meg hva jeg skal gjøre (religiøst sett) spør jeg hvorfor. Som oftest blir de stående igjen med et par spørsmålstegn over hodet etter en liten prat med meg. :mrgreen:
Etter noen måneders sjelesørging hos en god prest er de muligens klar for en ny runde, men stort sett holder de seg unna :knegg:
Jeg er nok ingen god kristen siden jeg kan knekke troen til de fleste, med unntak av de mest fanatiske, men de stikker jo med en gang jeg hinter om at det som står i bibelen eller koranen ikke er Guds ord.
Det er bare det at de fleste religiøse mennesker jeg vet om har basert troen sin på helt feilt grunnlag.
Jesus elsker deg? Pøh! Hva med gud? Det er tross alt h*n som er sjefen!
Stort sett lever jeg livet mitt etter Kardemommeloven.
En skal være snill og god, for øvrig kan du gjøre som du vil.
Hvorfor er det viktig for deg å tro på Gud? Tør du ikke la vær?
Å tro på en eller annen gud er som å ha noen å skylde på når noe går galt. Menneskene er de eneste som har skylden i alt som skjer, både på godt og vondt. Derfor er jeg mennesketroend. :inlove:
Jeg kan ikke se i tassen sin tekst at han skylder på Gud for ting som skjer, og jeg er langt på vei enig med ham. Egentlig så er jeg langt på vei enig med ham.
Hvorfor er det viktig for deg å tro på Gud? Tør du ikke la vær?
Jeg har trodd på Gud veldig lenge. Noe viktig for meg er det igrunn ikke, men jeg har tenkt endel på troen min i det siste.
Det blir som Dongen (tror jeg) sa: I disse terrortider søker folk etter det åndelige.
For meg er det like ulogisk å tro på Gud (el et eller annet gudsbilde) som å tro på noen utvalgte tekster i en eller annen s k hellig skrift, behendig plukket ut for å passe tidens ånd og kirkefedrenes holdninger på den aktuelle tid, sågar tatt med i Bibelen etter avstemning blant de fremmøtte på kirkemøtet i Nikea sånn ca år 300.
Sexy Sadie
26-07-05, 15:11
Jeg er en agnostiker, så jeg vet ikke.
I disse terrortider søker folk etter det åndelige.
Rart at det ikke har stikk motsatt virkning på folk; å se på all jævelskapen som blir og har blitt begått i religionens navn opp gjennom tidene: Min gud er mye bedre enn din, så det gir meg rett til å dra på korstog i Hans navn, drepe og voldta for fote...eller bombe ihjel alle dere vantro... eller smadre deres helligdommer... osv osv osv
Det blir nesten noe Darwinistisk over disse religionskrigene synes jeg.
Men de som står igjen til slutten er ikke nødvendigvis de som har rett...
Seierherrene har alltid rett...i sine egne øyne, vel og merke...
Men man kan godt se på det som darwinistisk på mange måter... Survival of the fittest blir allikevel noe malplassert når det kommer til trosretninger.
Rart at det ikke har stikk motsatt virkning på folk; å se på all jævelskapen som blir og har blitt begått i religionens navn opp gjennom tidene: Min gud er mye bedre enn din, så det gir meg rett til å dra på korstog i Hans navn, drepe og voldta for fote...eller bombe ihjel alle dere vantro... eller smadre deres helligdommer... osv osv osv
Mn dette er jo de som tror på en tekst, og ikke nødvendigvis em gud. Og det er jo tassens poeng (tror jeg), at han tror det er en skaper, men ikke at han nødvendigvis mener det som står i bibelen, koranen etc etc
Jadda!Jeg skjønte DET! Jeg stiller bare sp mål ved hvor i all verden gudssynet kommer fra? Særlig ettersom man ikke tror på resten av teksten, bare den biten som påstår at Gud finnes... Jeg mener, hvis ikke disse tekstene hadde eksistert, hadde det da eksistert religioner... eller gudstro?
Du har tatt poenget mitt Orca.
Alle disse religionskrigene skjer fordi folk tolker det som står i bøker på forskjellige måter. Bøker som skal være guds ord, men disse ordene er skrevet av mennesker, samlet av mennesker, oversatt av mennesker og tolkes av mennesker.
Og hadde det ikke vært for de menneskene, hadde det ikke vært noen "gud" som du kunne tro på.
Og hadde det ikke vært for de menneskene, hadde det ikke vært noen "gud" som du kunne tro på.
Leser du Terry Pratchett? I discworld serien hans er gudene helt avhengig av at noen tror på dem for at de skal eksistere, kanskje det er slik?
Ellers så heller jeg litt til tassens tanker, men jeg har en følelse av at det er min måte å helgardere på i tilfelle det finnes en gud. Det er klart du får skikkelig puletryne hvis du er agnostiker og gud faktisk finnes.
Jadda!Jeg skjønte DET! Jeg stiller bare sp mål ved hvor i all verden gudssynet kommer fra? Særlig ettersom man ikke tror på resten av teksten, bare den biten som påstår at Gud finnes... Jeg mener, hvis ikke disse tekstene hadde eksistert, hadde det da eksistert religioner... eller gudstro?
Gudstroen min er ikke basert på bøker tequila.
Jeg kan ikke bevise at Gud finnes og det kan ingen andre heller, men jeg tror.
Det holder lenge for meg.
Ok! Men jeg er nysgjerrig på hvordan din gud egentlig er(hvis han/hun/den/det... stryk det som ikke passer), hvis han kun er din personlige. Har han noen form? Gjør han noe For deg... eller andre mennesker? Kommuniserer han med deg? Tror du han beskytter deg? Er han rettferdig? Er det ganske enkelt ikke bare sånn at det er et gudebilde du selv har skapt deg fordi det er slik du ønsker at Gud skal være? Jeg sier ikke at det er galt. Jeg bare lurer... fordi du satte igang tråden!
Nettopp- :kjefter:
Dette er veldig gode spørsmål tequila. Og veldig vanskelig å svare på :knegg:
Jeg tror han gjør noe for meg for jeg har opplevd ting i livet som har overbevist meg om dette.
For eksempel så flyttet jeg en gang til England med min daværende forlovende. Det er egentlig en lang historie, men la oss bare si at alt som kunne gå gale gikk gale på den turen. Vi endte etterhvert helt nede i sydspissen av England da vi til slutt bestemte oss for å reise hjem igjen til Norge.
Etter at vi bestemte oss for å reise hjem igjen, gikk alt bra.
Jeg kjørte faktisk fra sydspissen av England til Newcastle på en halv tank bensin, noe som er fysisk umulig, men det var det jeg gjorde.
Dette er ting jeg ikke kan bevise og om jeg kunne bevise det er det jo ikke noe bevis om at Gud finnes, men det er nå slik jeg tolker det.
Siden jeg har et slikt privat forhold til Gud, har jeg igrunn ikke noe behov for å rettferdiggjøre troen min.
Jeg forstår at folk er skeptiske og det er helt i orden.
Men bare spør du, så skal jeg se om jeg klarer å svare...
Jeg har også opplevd flere ting i livet som skulle få en til å tro at jeg hadde min personlige guardian angel. Men jeg tror ikke det er så enkelt! Jeg tror på tilfeldighetenes spill. For hvorfor skulle jeg beskyttes mer enn alle ungene som blir voldtatt og drept, alle de uskyldige menneskene som blir terror- og krigsofre? Alle de som omkommer i bilulykker og under naturkatastrofer? Skulle liksom JEG ha større verdi enn disse? Være noe bedre? Og ikke virker det som det hjelper å tro heller... spør du meg, for de fleste mennesker som forulykker har sikkert sin gudstro i orden i mye større grad enn meg.
Da velger du å se logisk på det.
Hvordan kan det finnes en gud når folk dør i grusomme terrorhandlinger, prester misbruker barn, folk dør i Afrika, det er borgerkrig og rasisme og kjønnsdiskriminering og det i det hele tatt skjer grusomme ting hvert minutt?
Men det er jo ingenting logisk med å tro på Gud.
Det er jo en av tingene som gjør religion så fantastisk, det hele er basert på helt ulogiske ting.
Men dessverre kan det også misbrukes...
Man kan gjøre grusomme ting og rettferdiggjøre dem i guds navn.
Det er igrunnen alltid det svaret man får fra kristne når man påpeker Guds urettferdighet... at Guds veier er uransakelige...og... 'Er det ikke fantastisk?' Jo! Det er det! I høyeste grad. Altfor fantastisk for min fatteevne.
Jepp. Det er egentlig et genialt svar på vanskelige spørsmål: Fordi det er Guds vilje.
Men du må huske på at alle som tror på Gud er helt vanlige dødelige de også. Hvorfor skal de ha mer fornuftige svar enn en hund som sier "Voff"?
Hva vet nå jeg? Kanskje "Voff" er det rette svaret?
Jepp. Det er egentlig et genialt svar på vanskelige spørsmål: Fordi det er Guds vilje.
Men du må huske på at alle som tror på Gud er helt vanlige dødelige de også. Hvorfor skal de ha mer fornuftige svar enn en hund som sier "Voff"?
Hva vet nå jeg? Kanskje "Voff" er det rette svaret?
Jeg syns ikke det er veldig genialt, for det sier meg nada.... Det eneste jeg vil vite er ÅRSAKEN til at så mange bekjenner seg til en sånn gud. HVORFOR tror man at verden blir styrt av en gudeskikkelse som beskytter/gir fan så tilfeldig, istedet for å bekjenne seg til en fornuftig forklaring ?
Ja det er det jammen ikke lett å svare på.
Men dette er vel et filosofisk spørsmål mere enn et religiøst et.
Slike spørsmål passer best til en kasse med øl, godt selskap, sene nattetimer og fridag dagen etter.
Og når hodepinen treffer deg dagen etter sier du: "Herregud, hvorfor drakk jeg så mye i går?"
Og til det svarer jeg "Voff" for det er et like bra svar som alt annet...
The Cryptic
26-07-05, 18:46
For oss som har hund kan det ligge meget i et voff...
Gudstroen min er ikke basert på bøker tequila.
Jeg kan ikke bevise at Gud finnes og det kan ingen andre heller, men jeg tror.
Det holder lenge for meg.
Og igjen; hadde ikke de bøkene blitt laget hadde du ikke hatt din form for gud å tro på.
Leser du Terry Pratchett? I discworld serien hans er gudene helt avhengig av at noen tror på dem for at de skal eksistere, kanskje det er slik?
Ellers så heller jeg litt til tassens tanker, men jeg har en følelse av at det er min måte å helgardere på i tilfelle det finnes en gud. Det er klart du får skikkelig puletryne hvis du er agnostiker og gud faktisk finnes.
Det der er klassisk shamanisme. Troen skaper det man tror på. Ikke nødvendigvis så dumt. Man får høre en del om dette i Isfolket bl.a..
Da velger du å se logisk på det.
Hvordan kan det finnes en gud når folk dør i grusomme terrorhandlinger, prester misbruker barn, folk dør i Afrika, det er borgerkrig og rasisme og kjønnsdiskriminering og det i det hele tatt skjer grusomme ting hvert minutt?
Men det er jo ingenting logisk med å tro på Gud.
Det er jo en av tingene som gjør religion så fantastisk, det hele er basert på helt ulogiske ting.
Men dessverre kan det også misbrukes...
Man kan gjøre grusomme ting og rettferdiggjøre dem i guds navn.
Tror du at Gud har en mening om ting som skjer, eller er han bare en kraft som hjelper noen når de ber eller påkaller kreftene på en eller annen måte? Hvis du heller mot det siste, er zen-buddhismen nærmere din tro enn kristendommen.
Nå er jeg en nerd og opptatt av logikk og system. Jeg heller altså mer mot zen-buddhismen fordi det virker veldig ulogisk at Gud mener noe om noe. Hvis han mener noe og handler etter mening om hvordan ting skal være (slik som illustrert i bibelen), blir man hele tiden sittende fast i paradokset om hva han velger å gripe inn i eller ikke. Da er han ikke spesielt rettferdig.
Jeg tror Gud har en viss mening med livet ditt, men har samtidig gitt deg fritt valg til å gjøre som du selv vil. Om du velger det Gud vil, hjelper han deg til en viss grad, men ikke mere enn at du klarer det selv.
Om en ser logisk på det, slik du gjør, er det jo ganske logisk at Gud har gitt oss fritt valg. Om vi ikke hadde noe valg ville jo alt vært forutbestemt av Gud og det spiller ingen rolle hva du gjør for det er din skjebne uansett. Hvor gøyt er nå det?
Menneskene på jord er da født med altfor forskjellige forutsetninger til at noe valg skulle være reelt for veldig store grupper. Hva med mennesker som aldri får høre om Gud (den kristne Gud), har de det samme valget? Hva med barn som dør av hungersnød, epidemier, ulykker eller krybbedød? Hva slags valg har de? Hva med undertrykte kvinner? Hva med mennesker som ikke opplever annet enn vold og overgrep i oppveksten og blir kriminelle i tidlig alder? Eller gjelder dette valget kun for utvalgte grupper og kanskje etter å ha oppnådd en viss alder? Gjelder dette valget for meg, som avviser enhver gudeskikkelse?
Hva vet jeg om hvilken mening Gud har med ting? Dette er ikke noe jeg gidder tenke for mye på, folk har gjort det i årtusener uten å komme frem til et bra svar. Så hvorfor skal jeg? Jeg er ikke noe Orakel heller...
Fra det øyeblikket du er istand til å ta et valg, har du et valg.
Folk velger å bli kriminelle, folk velger å sprenge seg selv i fillebiter, folk velger å undertrykke kvinner.
Bak hvert valg er det som oftest en årsak.
Jeg har tatt mine valg, du har tatt dine.
Det er konsekvenser av hvert valg du tar, noen konsekvenser er store, noen er små. Felles for alle valgene dine er at du ikke kan vite 100% hva resultatet blir.
At du velger å ikke tro på Gud fordi det er grusomhet og urettferdighet i verden synes jeg er en smule naivt.
Eller er det andre årsaker bak valget ditt?
Så du tror på en gud du ikke har en anelse om hvordan funker? Greit nok, ingen kan jo VITE, men du har ikke engang gjort deg opp egne tanker om hvorfor du tror ting er som de er?
Hva vet jeg om hvilken mening Gud har med ting? ?
Du skrev jo selv at du tror han har en mening med livet ditt.
Folk velger å bli kriminelle, folk velger å sprenge seg selv i fillebiter, folk velger å undertrykke kvinner.
Hvis du tenker deg om og hvis du ser på verden, vil du se at valgfriheten er svært individuell. Selv om noen eksempelvis velger å undetrykke kvinner, har ikke de samme kvinnene valget mellom å bli undertrykt eller ikke.
Det er konsekvenser av hvert valg du tar, noen konsekvenser er store, noen er små. Felles for alle valgene dine er at du ikke kan vite 100% hva resultatet blir.
Det er jo innlysende, men ikke nødvendigvis relatert til religion.
At du velger å ikke tro på Gud fordi det er grusomhet og urettferdighet i verden synes jeg er en smule naivt.
Eller er det andre årsaker bak valget ditt
Hovedårsaken er at det er fornuftsstridig. At så mange mennesker er religiøse til TROSS for verdens urettferdig, syns JEG er naivt.
Men jeg gidder ikke diskutere dette mer med deg,. Jeg senser at du blir veldig irritert av spørsmålene mine, og det til tross for at du selv valgte å lage tråd om noe så personlig som ditt eget livssyn.
Takk for diskusjonen!
Så du tror på en gud du ikke har en anelse om hvordan funker?
Jepp :mrgreen: Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan han funker. Og det tror jeg ikke noen andre har heller. Har du?
Greit nok, ingen kan jo VITE, men du har ikke engang gjort deg opp egne tanker om hvorfor du tror ting er som de er?
Jeg har gjort meg masse tanker om hvorfor ting er som de er, men ingen av dem sto frem som noen fasit slik at jeg tenkte "Jepp, slik er det. Det var det Gud mente."
Jeg kom ikke i nærheten av den tanken engang. Jeg er vel rett og slett ikke arrogant nok til å tro at jeg vet alt.
Men jeg takker for tiltroen. :knegg:
Hva vet jeg om hvilken mening Gud har med ting? ?
Du skrev jo selv at du tror han har en mening med livet ditt.
Hvis du tenker deg om og hvis du ser på verden, vil du se at valgfriheten er svært individuell. Selv om noen eksempelvis velger å undetrykke kvinner, har ikke de samme kvinnene valget mellom å bli undertrykt eller ikke.
Det er jo innlysende, men ikke nødvendigvis relatert til religion.
Eller er det andre årsaker bak valget ditt
Hovedårsaken er at det er fornuftsstridig. At så mange mennesker er religiøse til TROSS for verdens urettferdig, syns JEG er naivt.
Men jeg gidder ikke diskutere dette mer med deg,. Jeg senser at du blir veldig irritert av spørsmålene mine, og det til tross for at du selv valgte å lage tråd om noe så personlig som ditt eget livssyn.
Takk for diskusjonen!
Jeg ble ikke irritert. Å stille seg til hugg og så bli irritert over at noen hugger blir for dumt.
Det er du som ikke gidder å diskutere videre, men jeg skjønner deg godt :mrgreen:
Takk for diskusjonen, ja :klem:
Jeg gidder ikke for jeg får ikke svar på det jeg spør om!
:klem:
Jeg svarte så godt jeg kunne. Men det er jo ikke noen enkle spørsmål heller.
Hva slags valg har mennesker som ikke har noe valg? Hva skal jeg svare på det?
Hvorfor lar Gud millioner av mennesker sulte i hel i Afrika? Hva skal jeg svare på det?
Jeg tror Gud har en mening med det han gjør, men jeg vet jo ikke hva det er.
Jeg har ingen tro på någon gud , men hoppes på ett liv etter dette. Men vet ikke fan vad det er. Tror mer på vetenskap en på gud. Men har ju ett litet hopp på att det finnes något etter dette liv. Tenk så trist det skulle vare att bare dø og allt skulle var døtt og svart. Nei her er det ett litet hopp på något men vet ikke vad.
Man blir jo ikke borte. Man blir en del av helheten, universet... av det man kom fra. Jeg syns det er en fin tanke! Kanskje naturen har sjel? Dvs så lenge naturen består...
Det er ju klart att du blir en del av naturen (din kropp ligger ju der). Men så er det vad som skjer med din sjel. Har du någon eller er det bare elektrisitet som er din sjel. Dem som sier att dem har varet kliniskt døde og har sett sitt liv i fort film og sett en masse vitt lys m.m. Det tror jeg er elektrisitet som ligger kvar og din hjerne spiller deg ett spratt. Men givetvisw så hoppes jeg på att det finnes något men vad det er vell det store spørsmålet.
Det virker for fantastisk. Isåfall måtte det jo gjelde alle levende skapninger, ikke bare mennesker. Bare fordi akkurat vi er på topp av næringskjeden og tilfeldigvis har utviklet høyest intelligens.
Hvorfor er det forresten så vanskelig å godta at det er slutt når det er slutt lissom? At man har fåt utdelt ett liv? Man merker jo ingenting når man er død, man ligger jo ikke akkurat der og gremmer seg fordi det er slutt på moroa...
Nei det kan jeg nog hålle med på. Du ligger ju bare der og ikke har någre tanker alls. Men vist skulle det vare trevligt att det finnes något etter dette liv. Tenk så trist att bare ligge der. Men man må ju leve nu og ikke då.
Jøss, så dype dere er da! :knegg:
Man må vare det ibland. Man kan ikke bare vare ytlig alltid. :mrgreen:
Jøss, så dype dere er da! :knegg:
Best på bunn, som kjent!
Jeg er nok ingen god kristen siden jeg kan knekke troen til de fleste, med unntak av de mest fanatiske, men de stikker jo med en gang jeg hinter om at det som står i bibelen eller koranen ikke er Guds ord.
Gammel tråd, men det er sent, og jeg har ikke sett den før.
Altså, jeg vil ikke regne meg selv som fanatisk, men jeg stiller meg tvilende til at du kan "knekke" troen min. Hva nå det måtte bety.
Jeg husker mamma hadde en foredragsholder som påsto noe slikt en gang. Jeg fikk desverre ikke møtt ham, men jeg lurer fremdeles av og til på om fyren bare var ekstremt godtroende eller uvitende og arrogant. Også lurer jeg på hvordan han ville gått frem for å "knekke" troen min.
Og siden du nå stiller deg så laglig til bruk -kan du vise meg i praksis hvordan du kan knekke troen min?
Jepp gammel tråd det har du rett i.
"Knekke troen" var nok feil valg av ord. Jeg får nok bare folk til å tenke seg litt om på hva de baserer troen sin på. Noe ønske om å knekke troen til folk har jeg ikke.
Lenge siden jeg har hatt en religiøs diskusjon nå og når jeg tenker meg om så føler jeg ikke for en heller. Beklager.
Gammel tråd, men det er sent, og jeg har ikke sett den før.
Altså, jeg vil ikke regne meg selv som fanatisk, men jeg stiller meg tvilende til at du kan "knekke" troen min. Hva nå det måtte bety.
Jeg husker mamma hadde en foredragsholder som påsto noe slikt en gang. Jeg fikk desverre ikke møtt ham, men jeg lurer fremdeles av og til på om fyren bare var ekstremt godtroende eller uvitende og arrogant. Også lurer jeg på hvordan han ville gått frem for å "knekke" troen min.
Og siden du nå stiller deg så laglig til bruk -kan du vise meg i praksis hvordan du kan knekke troen min?
Hva er troen din?
Oj. Det er det faktisk ikke så lett å si noe kort om.
Jeg har studert litt religionsvitenskap på universitetet, synes det er et interessant tema. Når dere sier tror på Gud, så henvender dere dere for det første til en monoteistisk religion, dvs. kristendom, jødedom og islam. I andre religioner tror man på mange guder eks. hinduismen, som apeguden Hanuman feks. Jeg personlig tror ikke på gud, men jeg synes det er interessesant å studere hvordan mennesker opp gjennom historien har forholdt seg til religion. Religion har eksistert så lenge mennesket, homo sapiens har eksistert. Mennesket bruker religion som en trøst i tunge stunder. De må ha noe overnaturlig å forholde seg til, naturlige forklaringer blir for banale. Jeg tror nok at det finnes masse som vitenskapen enda ikke har funnet noen forklaring på, men jeg tror ikke på gud slik han framstår i kristendom eller noe annen religion. :velsigner:
Wonder Gong, kan du si noe mer spesifikt om hva du lurer på?
Han lurer vel på om du er kristen/muslim/agnostiker/gnostiker/jøde/hinduist/og-så-gidder-jeg-ikke-skrive-flere-religioner...
Det er da opptil deg å definere hva "lærdom" andre har prakket på deg. Så godt kjenner jeg deg ikkte.
For meg er Gud like sannsynlig som fraværet av Gud. Men jeg deler ikke den samme oppfatningen om Gud som
de etablerte religioner har der de tilegner Gud menneskelige egenskaper og begrensninger som godhet, sinne, kjærlighet og andre menneskelige følelser. Tanken på at mennesket skulle være skapt i Guds bilde og ha en særstilling som den høyeste enkeltstående bevissthet i universet står for meg som den absolutte absurditet. Det samme gjelder forestillingen om at Gud skulle strekke seg ned og hjelpe "Rolf" eller "Anna" med deres trivielle problemer og vanskeligheter.
Alle religioner har sitt opphav i ett eller flere menneskers spekulasjoner rundt emnet der de tanker de har gjort seg, med utgangspunkt i sin tid og verdensforståelse har dannet grunnlaget for en religion. At mennesker i dag fremdeles kan være tilbøyelige til å se på disse skriftene som ble utformet for flere tusen år siden som absolutte sannheter, og endog forfølge og ta livet av sine medmennesker med utgangspunkt i disse viser hvor håpløst tilbakestående vi mennesker egentlig er som art.
Et godt bilde på hvordan mennesket skaper seg forestillinger ut i fra sitt eget utgangspunkt og verdensforståelse er de relativt nye religionene til rastafarisekten og cargoreligionen fra ny caledonia (Jon Frum religionen).
Vi er i grunnen som termitter som sitter på en tue i i kalahari og med termittens begrensede intelligens og viten forsøker vi å forestille oss hvordan verden fungerer. Møtte vi som termitter så et menneske så ville vi fremstå som rimelig teite og uvitende.
Han lurer vel på om du er kristen/muslim/agnostiker/gnostiker/jøde/hinduist/og-så-gidder-jeg-ikke-skrive-flere-religioner...
Ah. Så enkelt. Jeg trodde det dreide seg om en utførlig forklaring på dogmer, læresetninger, smak og behag og kjolestørrelser.
Jeg er kristen.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.