PDA

Se full versjon : Diktanalyse

Orca
16-08-05, 11:10
Under kommer ett dikt av Haldis Moren Vesaas. Dette er blitt tolket i mange norsktimer, og sikkert også som eksamensoppgave. Jeg hørte det første gang for en stund siden, og jeg tror jeg fikk en litt annen oppfattning av det en folk flest. Når dere leser dette, hvs føler dere er budskapet i diktet?

Barn, ikkje le av den fuglen

som flaksar så hjelpelaust av stad.

Vinden har skilt han frå dei andre

som flyg over havet i ei jamn, tett rad.

Vinden valde ut denne eine

og kasta han ut av den usynlege lei

som fuglar av hans slag plar følje.

Han er ikkje lenger ein av dei.

Sin eigen veg han må finne,

eller – om han trøytnar om litt –

si tapt, la seg falle, gå under,

slik går det desse einsame tidt.

Det mørknar vidt over havet.

Ei frostnatt kvesser sine jarn.

Ein fugl flyr einsam under stjerner.

Ikkje gråt for denne fuglen, barn.

Sexy Sadie
16-08-05, 11:30
En fugl som faller til jorden synes aldri synd på seg selv.

Base
16-08-05, 11:37
Jeg analyserte det ditt hen at det var drit kjedelig og at jeg er utrolig glad for at grunnskolen er noe jeg har hatt 14 år til å legge bak meg.

Orca
16-08-05, 11:43
Tja, nå tenkte jeg ikke på diktanalyse i normal forstand, mere hva du oppfattet budskapet i diktet var.
Min oppfattning av diktet er at det oppfordrer til å støte ut de som ikke er konforme og rettet seg etter hva "alle andre" gjør. De som er ensomme skal man ikke gråte over, ikke bry seg om, for de har valgt dette selv.

anonym
16-08-05, 11:44
Hvem er det som har tatt over Orcas brukerkonto? :mistenksom:

Orca
16-08-05, 11:45
Hva er det du mener nå da? Bare fordi jeg ikke spør om noen har ett nakenbilde av Haldis Moren Vesaas (er det noen som har det), så kan det ikke være meg?

Sexy Sadie
16-08-05, 11:46
Damen hans kanskje.

anonym
16-08-05, 11:47
Orca spør ikke etter diktanalyse, sånn er det bare.

Base
16-08-05, 11:51
Jeg tenkte på grunnskolen, som fikk meg til å tenke på gym og gymsokker, som igjen fikk meg til å tenke på Bølla som gjorde livet surt for resten av oss, som penset det hele inn på rektor og norsklæreren fra helvete, matpakke som ble fortært ute i snøen siden dette var bra for oss unge, som fikk meg til å tenke på forkjølelse, lungebetennelse og penicilin som smakte jævlig.

Nå gråter jeg.

Sexy Sadie
16-08-05, 11:51
Kanskje han er dypere enn vi har trodd. :skremt:

Orca
16-08-05, 11:53
Jeg tenkte på grunnskolen, som fikk meg til å tenke på gym og gymsokker, som igjen fikk meg til å tenke på Bølla som gjorde livet surt for resten av oss, som penset det hele inn på rektor og norsklæreren fra helvete, matpakke som ble fortært ute i snøen siden dette var bra for oss unge, som fikk meg til å tenke på forkjølelse, lungebetennelse og penicilin som smakte jævlig.

Nå gråter jeg.

Hvis du tenker på gym uten samtidig å tenke på alle de jentene i klassen (fra ungdomskolen og opp, på barneskolen så hadde alle jenter jentelus) som du ikke fikk bli bedre kjent med, men velger gymsokker, så er du en sykere mann en det jeg trudde.

Base
16-08-05, 11:57
Tro meg, i min klasse hadde du heller bollet med gymsokkene fremfor uglene som var tilstede. Jeg tror vi var den eneste gutteklassen som konsekvent tapet igjen nøkkelhullet i døren til jentegarderoben så vi var sikre på at vi slapp å se noe derfra. :grøss:

Orca
16-08-05, 11:59
Tro meg, i min klasse hadde du heller bollet med gymsokkene fremfor uglene som var tilstede. Jeg tror vi var den eneste gutteklassen som konsekvent tapet igjen nøkkelhullet i døren til jentegarderoben så vi var sikre på at vi slapp å se noe derfra. :grøss:
Ikke så mye som en eneste lita snelle som gjorde shortsen litt for trang? Eller noe paralellklassen som innemellom ble med?

Sexy Sadie
16-08-05, 12:01
For en kjedelig klasse, andre fyrer hadde tatt en utfordring.

The Cryptic
21-08-05, 14:50
Hva er det du mener nå da? Bare fordi jeg ikke spør om noen har ett nakenbilde av Haldis Moren Vesaas (er det noen som har det), så kan det ikke være meg?

:gapskratt:

The Cryptic
21-08-05, 15:59
Tja, nå tenkte jeg ikke på diktanalyse i normal forstand, mere hva du oppfattet budskapet i diktet var.
Min oppfattning av diktet er at det oppfordrer til å støte ut de som ikke er konforme og rettet seg etter hva "alle andre" gjør. De som er ensomme skal man ikke gråte over, ikke bry seg om, for de har valgt dette selv.

Jeg er enig i at diktet kan forstås slik at vi ikke skal bry oss om de som har kommet på avveie, men i tråd med Vesaas diktning forøvrig er jeg vel heller av den oppfatning at denne ene fuglen symboliserer søken etter en annen frihet enn det som felleskapet kan gi den. Den hjelpeløse flaksingen kan f.eks. symbolisere at det første steget bort fra det tradisjonelle fellesskapet kan være litt haltende og utforskende. Vesaas / diktets oppfordring om at man ikke skal gråte eller le av den ene fuglen, kan tyde på ønsket om at man skal godta at andre kan ha andre frihetsbehov, i.e. stå alene.

Dessverre er det slik at denne formen for frihet for enkelte kan være så sterk at man rett og slett bukker under, men i dette diktet har jo den ene fuglen tilsynelatende klart seg, der den flyr under den klare stjernehimmelen, som for andre ofte allikevel fremstiller seg som mørket.

Ergo, fellesskapet må akseptere at noen har et så sterkt behov for å være seg selv og søke sin egen lykke og skjebne selv om det til tider kan bety at man bryter med det fellesskapet man tidligere har vært endel av.

tequila
21-08-05, 16:41
Kan ikke tilføre no mer enn det TC sier. Jeg syns diktet er vakkert, men trist. Jeg blir alltid trist av å lese om dyr som på en el annen måte er skadet el forlatt el går til grunne. Selv om diktet er en metafor, så har det likevel den virkningen på meg....

Hilsen tåredryppende teq

:knegg:

For øvrig hater jeg nynorsk i de fleste sammenhenger, men det kan være litt fint sånt rent poetisk.

The Cryptic
21-08-05, 17:47
Det val vel muligens Vesaas tanke også, at noen velger å forlate fellesskapet er ofte trist, men kan altså også representere nye muligheter

Sexy Sadie
21-08-05, 18:15
Fellesskapet ligger ikke for ensomme ulver.

The Cryptic
21-08-05, 18:42
Det var vel det som var noe av poenget antageligvis

Orca
21-08-05, 19:09

Jeg er enig i at diktet kan forstås slik at vi ikke skal bry oss om de som har kommet på avveie, men i tråd med Vesaas diktning forøvrig er jeg vel heller av den oppfatning at denne ene fuglen symboliserer søken etter en annen frihet enn det som felleskapet kan gi den. Den hjelpeløse flaksingen kan f.eks. symbolisere at det første steget bort fra det tradisjonelle fellesskapet kan være litt haltende og utforskende. Vesaas / diktets oppfordring om at man ikke skal gråte eller le av den ene fuglen, kan tyde på ønsket om at man skal godta at andre kan ha andre frihetsbehov, i.e. stå alene.

Dessverre er det slik at denne formen for frihet for enkelte kan være så sterk at man rett og slett bukker under, men i dette diktet har jo den ene fuglen tilsynelatende klart seg, der den flyr under den klare stjernehimmelen, som for andre ofte allikevel fremstiller seg som mørket.

Ergo, fellesskapet må akseptere at noen har et så sterkt behov for å være seg selv og søke sin egen lykke og skjebne selv om det til tider kan bety at man bryter med det fellesskapet man tidligere har vært endel av.
Jeg har vel forstått at det er budskapet, men første gang jeg hørte dette diktet på radio så må jeg si at jeg oppfattet det helt anderledes.

The Cryptic
21-08-05, 19:16
Det er nok lett å bli forvirret av vinden her. Er det egentlig skjebnen, eller er det de personlige valg som tas?

Sexy Sadie
21-08-05, 19:20
Det finnes ikke noe som heter for personlige valg.

The Cryptic
21-08-05, 19:22
Huh? Jeg mente med dette å betegne de valgene man til enhver tid gjør som et selvstendig tenkende menneske; jeg har nemlig liten tro på determinismen.

tequila
21-08-05, 19:23
Hva heter det istedet?

The Cryptic
21-08-05, 19:24
Det er jeg litt spent på å høre også

Sexy Sadie
21-08-05, 19:24
Huh? Jeg mente med dette å betegne de valgene man til enhver tid gjør som et selvstendig tenkende menneske; jeg har nemlig liten tro på determinismen.

Nei, men det frie valg finnes ikke.

The Cryptic
21-08-05, 19:26
Derom hersker vel ikke akkurat noen universell enighet. Man kan vel være enig i at valgene man tar ofte er påvirket av ytre faktorer, men jeg tilhører likefullt dem som mener at man i prinsippet har mulighet til det frie, personlige valg.

Sexy Sadie
21-08-05, 19:41
Vel, velger du noe, så velger du også vekk noe.

tequila
21-08-05, 19:44
Fritt valg på øverste hylle!

Sexy Sadie
21-08-05, 19:57
Det vil vi alle.