Se full versjon : Hvite Niggere av Ingvar Ambjørnsen, noen kommentarer
Ferdig med Hvite Niggere, en bok av Ingvar Ambjørnsen.
Først utgitt 1986.
En fortelling om kompisene Erling, Charly og Rita sin desperate reise mot undergangen.
Boka forteller om en livstil fra 80-tallet der narkotika, alkohol, sex, og ustabilitet er hovedingridiensene.
Fra barndom, gjennom ungdomstiden og opp mot voksen alder uten mål, uten mening, men med en ide om at de egentlig burde vært forfattere og kunstnere.
Tilfelldigheten rår, og de kommer ut for de mest bizare situasjoner, mangen flotte sitasjoner, og mye rølp.
Finner boken glimmrende om noe rask i visse deler, en bok jeg tror mangen på NK har lest, og svært mangen vil ha glede av å lese.
Terningkast: :terning5:
Den er det lenge siden jeg har lest. Den er veldig bra, men jeg liker igrunnen bedre noen senere Ambjørnsen-bøker. Det irriterte meg litt at hovedpersonen er så overmåte "kul" hele tiden.
Men joda, verdt å lese om man ikke har lest den! Er ganske enig i terningkastet.
Sexy Sadie
19-08-05, 11:04
Jeg liker den også. Enig i terningkastet.
Jeg har ikke lest den, vi valgte Lars Saabye Christensen sin "Beatles" istedet. Den var også veldig god, men det får man ta i en annen tråd.
Hvite Niggere er fet. Jeg er likevel litt enig i gyrken at noe av de senere verkene til Ambjørnsen er litt bedre. Spesielt likte jeg en viss novellesamling jeg ikke husker navnet på. Hvis du liker det litt rått, er Bukowski om mulig ennå råere og rett på sak. Tror han har en bestselger som heter "Postmannen" eller noe sånt. Man slipper de langtekkelige miljøskildringene som Sabyee lever av.
Jeg har ikke lest den, vi valgte Lars Saabye Christensen sin "Beatles" istedet. Den var også veldig god, men det får man ta i en annen tråd.
Det er lov å lese mer enn en bok, vet du. :knegg:
Men Beatles er et glimrende valg. LSC er definitivt min yndlingsforfatter!
På skolen da, dummen.
Vi hadde valget mellom 'Hvite Niggere' og 'Beatles'
Likte du 'Maskeblomstfamilien'?
Jeg synes den var helt grusom, leste den på jobb og satt igrunn og ventet på at noe skulle skje hele tiden. Det er nesten den mest bortkastede tiden jeg noensinne har opplevd. I det minste fikk jeg betalt mens jeg leste den.
På skolen da, dummen.
Vi hadde valget mellom 'Hvite Niggere' og 'Beatles'
Likte du 'Maskeblomstfamilien'?
Jeg synes den var helt grusom, leste den på jobb og satt igrunn og ventet på at noe skulle skje hele tiden. Det er nesten den mest bortkastede tiden jeg noensinne har opplevd. I det minste fikk jeg betalt mens jeg leste den.Jeg likte Maskeblomstfamilien veldig godt!
Eg har lest Hvite Niggere et par tre ganger, og en eg var i militæret var bror til "Charly" og kunne bare glemme alt som heter sikkerhetsklarering pga det. Hovedpersonene og handlinga er i stor grad henta fra virkeligheten og "Charly" sona i en lang narkodom når eg var i militæret med broren.
Novellesamlinga heter "jesus står i porten" tror eg.
Vil ellers sei at det er mye bra skrevet av Ambjørnsen.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.