PDA

Se full versjon : Jorden skapt av et flyvende spagettimonster!

Sorepheus
03-09-05, 17:53
http://pub.tv2.no/nettavisen/skraablikk/article449032.ece

"Fysikeren Bobby Henderson fikk sin åpenbaring en søvnløs natt, skriver New York Times, ifølge bt.no.

Den natten ble det klart for Henderson at verden ble skapt av et flygende spagettimonster og dets ur-tomatsaus.

Dermed ble en helt ny religion til, nemlig Flying Spagetti Monsterism (FSM).

I brevet hevder kirken at deres versjon er like sannsynlig og vitenskapelig bevist som kristenkreasjonistenes. Henderson krever derfor at teorien hans får plass i skolebøkene.

Og han stopper ikke der.

Han krever også at lærerne også skal kle seg i piratkostymer når de underviser om FSM. For pirater er sentrale i pastafarianismen, som religionen også kalles. "

Shafahta arhidir
03-09-05, 19:17
:gapskratt: OMFG

Sexy Sadie
03-09-05, 20:25
Spaghetti Bolognese er en himmelsk rett, men det her går for vidt. :rofl:

Elektra
03-09-05, 21:55
Nå trodde jeg faktisk at det var du som trippet igjen, dongen. Helt seriøst.

Sorepheus
03-09-05, 22:20
Vel, jeg fant på samme joken for en del år siden, men da var det noe annet absurd enn spagettimonsteret.

Base
04-09-05, 01:08
Det har vært enkelte tilfeller her til lands også, spesielt blant militærnektere. Det er nemlig slik at et trossamfunn kun trenger 4 medlemmer og eneste krav utover det er at det skal avholdes et årsmøte som skal sende en årsrapport til Brønnøysund. Greia er det at den som regnes som menighetsleder skal være åndelig leder også i en krigssituasjon, slik at vedkommende er fritatt for all militærtjeneste. Dessuten vanker rundt 360 kroner året pr medlem i statsstøtte.

Sorepheus
04-09-05, 01:44
Det må være 1000 medlemmer for å opparbeide statsstøtte.

The Cryptic
04-09-05, 03:05
Korrekt dongen

Base
04-09-05, 03:13
Får jeg ikke til å stemme. Som det går frem av denne artikelen var det mange som fikk statstøtte, noen helt nede i 40 medlemmer. De fikk fremdeles 269 kroner pr medlem siden det er hva kirken får. At jeg bommet på beløpet ser jeg nå.

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20040214/NYHET/102140077

Sorepheus
04-09-05, 03:22
Jo, men antallet gjelder for landsbasis, så om det er 43 medlemmer i Telemark, må det likevel totalen være 1000 på landsbasis. Utbetalingen skjer gjennom fylkeskommunen. Jeg har undersøkt dette regelverket i forbindelse med søknad om statsstøtte til en politisk/frivillig organisasjon (forøvrig samme regelverk).

The Cryptic
04-09-05, 03:31
Du har rett Base, vi tok feil... I "Lov om trudomssamfunn og ymist anna" finnes det ikke andre krav til registrering av et trossamfunn enn

- trossamfunnets fullstendige navn og adresse
- trosbekjennelse og lære
- oppbygging, virksomhet og utbredelse
- navnet til hvert styremedlem
- navn og arbeidsområde til hver prest og forstander
- de forskriftene som trossamfunnet har om formål, om hvem som kan høre til samfunnet, om stemmerett, om talsmenn for samfunnet, om tjenestemenn, om endringer i vedtekter og om oppløsning og liknende

Pengestøtten er dog en annen sak, der er kravet 1000 medlemmer slik Dongen skriver

Sorepheus
04-09-05, 03:34
Jojo, registreringa er som så, men ikke statsstøtten. Kjenner to personer som har stanget hodet i veggen av dette. En som ville skape en satanisk kirke og en annen som ville starte cannabiskirken.

The Cryptic
04-09-05, 03:35
Jupp. Endret nettopp innlegget mitt like i forkant her

Sorepheus
04-09-05, 03:38
Jupps, men når det gjelder totalnekting så er det behjelpelig med et trossamfunn i ryggen. Kjenner en som måtte sitte tre måneder inne fordi han ikke var overbevisende nok, etter tre måneder fant de imidlertid ut at han nok hadde overbevist dem.

The Cryptic
04-09-05, 03:42
Ettersom dette etterhvert begynner å bli et velbruk triks for å slippe unna militærtjenesten er fylkesmannens krav til pkt. 2 i søknaden, trosbekjennelse og lære, etterhvert blitt svært strengt. Det gjør det nok til tider vrient å få søknader igjennom

Sorepheus
04-09-05, 03:45
Jupps, mange som går for "narko-optout" for tiden.

Sexy Sadie
04-09-05, 12:13
Hvorfor nekte å gjøre militærtjeneste?
Jeg vet om mange fyrer som har godt av å komme unna kjøttgrytene til hu mor.

The Cryptic
04-09-05, 14:35
Det er jeg prinsipielt enig i. Dog mener jeg at dersom man først skal ha verneplikt får den gjelde for alle, dvs. både menn og kvinner og for alle. Idag er det på langt nær slik, og man kan nærmest spørre seg om hva som er vitsen med dagens vernepliktsordning. Om den ikke bør erstattes av noe helt annet, bør den iallefall revurderes.

Base
04-09-05, 14:43
Jo, men antallet gjelder for landsbasis, så om det er 43 medlemmer i Telemark, må det likevel totalen være 1000 på landsbasis. Utbetalingen skjer gjennom fylkeskommunen. Jeg har undersøkt dette regelverket i forbindelse med søknad om statsstøtte til en politisk/frivillig organisasjon (forøvrig samme regelverk).

Får jeg fremdeles ikke til å stemme. Flere av de som står oppført her er selvstendige og ikke underlagt noe forbund eller nasjonal medlemskap.

Sexy Sadie
04-09-05, 17:27
Det er jeg prinsipielt enig i. Dog mener jeg at dersom man først skal ha verneplikt får den gjelde for alle, dvs. både menn og kvinner og for alle. Idag er det på langt nær slik, og man kan nærmest spørre seg om hva som er vitsen med dagens vernepliktsordning. Om den ikke bør erstattes av noe helt annet, bør den iallefall revurderes.

Vel, da den almenne verneplikten ble innført, så var det ingen som tenkte på at kvinnene skulle være med, så det er ikke vår (kvinnenes) feil.

The Cryptic
04-09-05, 17:35
Det er jeg helt enig, var ikke meningen å beskylde kvinnene heller. Jeg synes bare det er pussig at man med alt dette likestillingsarbeidet ikke har tatt opp denne tråden skikkelig også

Sexy Sadie
04-09-05, 17:38
Hva er vitsen med det når verneplikten og forsvaret som vi kjenner det er i ferd med å forsvinne?

The Cryptic
04-09-05, 19:22
Vel, mitt poeng var altså at man er nødt til å gjøre noe for at ikke Forsvaret skal falle helt isammen. Ved å fortsette som de gjør idag er jeg ganske usikker på denne organisasjonens fremtid