PDA

Se full versjon : Dømt for ytringer med tegnspråk?

tequila
04-09-05, 03:41
kan man dømme døve folk for å bryte norsk lov med tegnspråk?

Sorepheus
04-09-05, 03:41
:knegg:

The Cryptic
04-09-05, 03:43
Det er nok et av jussens evige mysterier :knegg:

Sorepheus
04-09-05, 03:50

Skal svært mye til for å dømme noen for ytringer i Norge, inkludert på tegnspråk. Men jeg kan tenke meg et tilfelle der tegnspråk kan føre til noe slikt f.eks. hvis noen truer med å skyte med "pistol hender" i affekt kan det i enkelte tilfeller tolkes som en drapstrussel.

Base
04-09-05, 04:09
Eller viser finger`n. Mange konstabler ville fulgt opp den gesten.

Sorepheus
04-09-05, 04:12
Jupps, i hvert fall hvis fingeren var pekt mot dem.

anonym
04-09-05, 10:37
Jeg pekte, med pekefingen, mot en politibil en gang. De kom bort og stoppet meg. Så jeg er ikke i tvil om at man kan bli taua inn og tiltalt for tegnspråk.

Sexy Sadie
04-09-05, 12:06
Snuten er veldig til å vise hvem som har makten. Det er skikkelig pinlig mange ganger.

Doffen
04-09-05, 16:06
Hvis en døv person gjør truende ytringer mot en annen døv person, og dette kan bevises, så må det være like gyldig som om dette var ytret med stemmen og ikke hendene. Det er i alle fall min teori. Hvis det ikke er noen vitner, blir det påstand mot påstand, slik som i andre tilfeller. Problemet er vel bare det at det f.eks ikke kan gjøres lydbåndopptak som fellende bevis. :geip:

The Cryptic
04-09-05, 17:21
:knegg: Det kan vel være man må satse på videoopptak her. På den annen side lurer jeg litt på hvor truende det er å si "Legg alle pengene i denne bagen her, ellers skyter jeg. Og ikke engang tenk å trykk på alarmknappen" med tegnspråk. Det må da bare fremstå som en masse veiving med armene?

Til tross for dette skal vel innrømmes at slik armveiving kombinert med en pistol eller så sikkert er truende nok allikevel

Zenaria
04-09-05, 17:23
Ja til tegnespråkpoliti. Kanskje en ide for FRp. De liker jo å komme med populistiske forslag. :gapskratt:

The Cryptic
04-09-05, 17:26
Du er arrestert. Alt du veiver med armene kan og vil bli brukt mot deg i en rettssak

Sexy Sadie
04-09-05, 17:28
Det er en rettsak jeg gjerne skulle ha sett/eller hørt, for å si det sånn. :mrgreen:

Sorepheus
04-09-05, 17:48
Snuten er veldig til å vise hvem som har makten. Det er skikkelig pinlig mange ganger.

Jupps, det er en repressiv etat, ikke en service etat.

Doffen
04-09-05, 21:18
Til tross for dette skal vel innrømmes at slik armveiving kombinert med en pistol eller så sikkert er truende nok allikevel

Det må man gå ut i fra, ja. :luring:

tequila
04-09-05, 21:30
Det er en rettsak jeg gjerne skulle ha sett/eller hørt, for å si det sånn. :mrgreen:

Hadde blitt mye kroppsspråk, for å si det sånn!

Uketassen
06-09-05, 11:43
Du er arrestert. Alt du veiver med armene kan og vil bli brukt mot deg i en rettssak
:gapskratt:

Snorre
06-09-05, 14:05

Har jeg ikke hørt om, men i en rettsal går det sikkert.

Videre har jeg hørt at en dude fortalte kompisen sin, en så bra vits at den andre duden brakk to fingre.

:lesprut:

Orca
06-09-05, 14:58
Jeg synes Politiet burde få lov til å taue inn alle som er full, eller som bråker, uansett om de bruker tegnspråk eller ikke. Det beste er hvis de tauer inn alle jeg vil de skal taue inn, så spm han oppi gata som kjører fort, eller de jeg rett og slett ikke bare liker.

Snorre
06-09-05, 15:49
Jeg synes Politiet burde få lov til å taue inn alle som er full, eller som bråker, uansett om de bruker tegnspråk eller ikke. Det beste er hvis de tauer inn alle jeg vil de skal taue inn, så spm han oppi gata som kjører fort, eller de jeg rett og slett ikke bare liker. :knegg:

The Cryptic
06-09-05, 18:21
Jeg synes Politiet burde få lov til å taue inn alle som er full, eller som bråker, uansett om de bruker tegnspråk eller ikke. Det beste er hvis de tauer inn alle jeg vil de skal taue inn, så spm han oppi gata som kjører fort, eller de jeg rett og slett ikke bare liker.

"Det enkle er ofte det beste". Rema-politiets slagord