PDA

Se full versjon : Litt info til de som tror de ikke får lov til å ha husdyr

Uketassen
06-09-05, 10:56
Ble litt inspirert av kattetråden, det var folk som ønsket seg katt, men sa de ikke fikk lov der de bor nå.

http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=3701

anonym
06-09-05, 16:54
Det gjelder borettslag, gjør det ikke? Private husstander kan gjøre hva de vil.

Zenaria
06-09-05, 17:08
Jepp, det gjelder borettslag. Takk og lov for at denne loven kommer.

tequila
06-09-05, 19:34
Det bør være en menneskerett å holde katt eller hund! Små dyr i bur derimot, og fisk, anser jeg som dyreplageri. Da får man heller nøye seg med en husflue eller no annet småtteri...

Zenaria
06-09-05, 20:12
Det bør være en menneskerett å holde katt eller hund! Små dyr i bur derimot, og fisk, anser jeg som dyreplageri. Da får man heller nøye seg med en husflue eller no annet småtteri...

Gud, så enig jeg er med deg T.

anonym
06-09-05, 20:27
Hva syns du om katter som tvinges til å leve som innedyr da?

tequila
06-09-05, 20:35
Jeg syns selvfølgelig ikke noe om å tvinge en katt til å være inne som vil være ute!

anonym
06-09-05, 20:38
Er det ikke i alles dyr natur å være ute da? At den blir undertrykt via avl rettferdiggjør det vel ikke?

Sexy Sadie
06-09-05, 20:41
Noen katter klarer seg ikke ute.

anonym
06-09-05, 20:45
Fordi de er fremavlet slik.

tequila
06-09-05, 20:53
Er det ikke i alles dyr natur å være ute da? At den blir undertrykt via avl rettferdiggjør det vel ikke?

I alle dyrs opprinnelige natur ja. Sånn sett burde man jo hverken hatt kuer på båsen, hester på stallen eller griser i bingen.

anonym
06-09-05, 20:56
Nei, det burde man ikke. Men jeg ser litt annerledes på det med matproduksjon og det å ha dyr for egen fornøyelse. Dog burde man f.eks. ha gode underlag til alle dyr på bås, ikke la de stå rett på betongen og få leddgikt i en alder av tenåring.

tequila
06-09-05, 21:01
Greit nok det! Men jeg vet ikke om jeg ser på det som så mye verre dyreplageri å ha en kose-katt som trives inne enn å
ha en ku stående innestengt på båsen en hel lang lang vinter...

Sexy Sadie
06-09-05, 21:03
Teåringskyr finnes vel strengt talt ikke, de blir slaktet når de er to/tre år...

anonym
06-09-05, 21:34
Hva vet du om kyrealder?

Elektra
06-09-05, 21:40
Teåringskyr finnes vel strengt talt ikke, de blir slaktet når de er to/tre år...
Jo, kyr beholdes til melkeproduksjonen avtar. Så blir de slaktet og solgt som oksekjøtt på Rema. Okser, derimot. De blir slaktet etter så få år.

The Cryptic
07-09-05, 01:20
Det bør være en menneskerett å holde katt eller hund! (...)

Der er jeg uenig. Svært uenig. Jeg velger faktisk å tro at standpunktet bare er en litt uheldig formulering. Det er så mange som behandler dyrene sine dårlig at jeg heller synes det burde vært tvungne kurs eller noe slik før man fikk lov til å anskaffe en hund eller katt. Alle dyr er levende vesener og ikke noe man kjøper i julegave til små barn eller har kun frem til sommerferien.
Ergo, det skal ikke være en menneskerett, men en verdsatt mulighet for de som vet å sette pris på det

Uketassen
07-09-05, 01:46
Det gjelder borettslag, gjør det ikke? Private husstander kan gjøre hva de vil.

Slik jeg tolker det gjelder det i alle leieforhold:

Husleielovens bestemmelser gjelder ikke bare borettslag, men alle leieforhold.

Jeg kom over dette fordi huseier ville kaste meg ut fordi jeg røykte inne. Jeg nektet å skrive under på en ny avtale der det sto at røyking inne ikke skulle forekomme.
Huseier kan forby ting så mye han bare vil. Et eksempel jeg faktisk har hørt om er fargen rød, huseieren var en smule eksentrisk og ville ikke ha noe røde ting inn i huset.
Men huseier kan ikke forby ting som ikke er ulovlig i følge norsk lov eller husleieloven.

Retten til et sted å bo står veldig, veldig sterkt i Norge.
Hva du gjør i hjemmet ditt er helt opp til deg så lenge det ikke er imot norsk lov.
Og nå må vi ikke glemme huseiers mulighet til å sjekke forholdene, de er faktisk meget små om du ikke vil ha han inn i leieobjektet. Huseier skal ha en veldig god grunn til å få tilgang til leiligheten/huset så lenge du bor der og ikke vil ha vedkommende inn.

anonym
07-09-05, 10:13
Jeg hadde aldri i verden tillatt verken røyk eller frittgående dyr om jeg skulle leid ut en leilighet. Så om en leietaker ikke er villig til å skrive under på at det ikke skal røykes, bikkjes eller kattes, så er det alltids en som gjør det.

Shafahta arhidir
07-09-05, 16:38
Bonsaikitten :knegg:
http://www.bonsaikitten.com/bkintro.html

Uketassen
07-09-05, 19:27
Jeg hadde aldri i verden tillatt verken røyk eller frittgående dyr om jeg skulle leid ut en leilighet. Så om en leietaker ikke er villig til å skrive under på at det ikke skal røykes, bikkjes eller kattes, så er det alltids en som gjør det.
Skrive under på ja, men hvordan skal du finne ut om vedkommende ikke har katt, hund eller røyker inne?

Hva med småbarn eller erotiske bilder på veggene?
Siden ingen av disse tingene er imot norsk lov, blir det ikke litt merkelig å forby dem hos en leietager?

Zenaria
07-09-05, 19:59
Bonsaikitten :knegg:
http://www.bonsaikitten.com/bkintro.html

Det der er ikke morro i det hele tatt. Spar deg. Ja jeg vet det er tull, men det er ikke gøy. Nerd. :kjefter:

Sexy Sadie
07-09-05, 20:17
Det er ikke riktig det der.

anonym
07-09-05, 20:55
Skrive under på ja, men hvordan skal du finne ut om vedkommende ikke har katt, hund eller røyker inne?

Siden ingen av disse tingene er imot norsk lov, blir det ikke litt merkelig å forby dem hos en leietager?

Nå går jeg ut fra at jeg leier ut en leilighet i samme huset jeg bor i. Og dermed blir det enkelt å finne det ut. Det er bare å bruke nesa.

Doffen
07-09-05, 20:56
Hvis jeg hadde hatt et hus med utleiemulighet på en sokkel, så hadde ikke vedkommende fått lov å ha katt. Dette fordi kattepiss henger i lenge! Man får det rett og slett ikke b ort hvis de f.eks har pisset på parkett eller laminat. Nå snakker jeg ikke om en engangs-skvett, men om folk som beholder katter selv om de er ureinslige.

Uketassen
08-09-05, 03:08

Nå går jeg ut fra at jeg leier ut en leilighet i samme huset jeg bor i. Og dermed blir det enkelt å finne det ut. Det er bare å bruke nesa.

Jeg tror det blir veldig, veldig vanskelig å kaste ut noen på grunn av noe du har luktet.
Det er kun Namsmannen som har lov til å fatte det vedtaket og jeg tviler på at han gidder å reise opp til deg for å lukte.

anonym
08-09-05, 10:20
Ved mistanke om at noen bryter husleiereglene har man da vitterlig lov å lempe dem ut. En kontrakt er nå engang en kontrakt.

Lystløgner
08-09-05, 11:53
Ved mistanke om at noen bryter husleiereglene har man da vitterlig lov å lempe dem ut. En kontrakt er nå engang en kontrakt.
Min uthevelse.

Hvis du hadde en kontrakt som ga deg rett til å hive dem ut bare på mistanke så tror jeg den kontrakten ville være lovstridig. Hvertfall sålenge husleien var mer enn et symbolsk beløp.

En kontrakt er en gjensidig bindende avtale. En ensidig bindende avtale vil normalt være i strid med norges lover og kjennes ugyldig.

Hvis de bryter kontrakten kan du få en kjennelse på at de skal kastes ut, forutsatt at du kan bevise kontraktsbruddet. Du har ikke lov å drive selvtekt.

anonym
08-09-05, 12:19
Nettopp. Ved mistanke har man rett til å undersøke og dermed sjekke om de bryter kontrakten.

Lystløgner
08-09-05, 12:33
Du har ikke lov til å bare storme inn til dem selv om du mistenker at noen røyker. Men du kan ringe på og spørre høflig.

Og selv om de åpner med røyken veltende ut som av bilen i Scream så må du gå vanlige veier for å få utkastelse og det tar normalt noen måneder.

anonym
08-09-05, 13:51
Poenget er at de kan kastes ut når de bryter kontrakten.

Uketassen
09-09-05, 10:17
Poenget er at det er veldig vanskelig å bevise at de bryter kontrakten.
Spesielt siden de kan nekte deg tilgang til leieobjektet, det er tross alt deres hjem, selv om du eier det.

I scenarioet til lystløgneren kan leietager bare si at røyken kom fra matlaging og så er du like langt.

Om du har mistanke om at de har katt eller hund, hvordan skal du bevise det ovenfor namsmannen om de sier at de ikke har det og samtidig sier at du ikke får lov til å komme inn å sjekke?

Maycom
09-09-05, 11:06
§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet
Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Hexoria
09-09-05, 23:53

Både røyk og husdyr forringer verdien på huseiers eiendom.

Hexoria
10-09-05, 00:00
Jeg hadde glatt brukt §9-5 d og hevdet at slitasje og forringelse forårsaket av leietaker som følge av husdyrhold eller røyking som god saklig grunn.

Uketassen
10-09-05, 09:53
Det er det største vrøvlet jeg har hørt Hex. Føl gjerne for å utdype de påstandene der. Og kom gjerne med eksempler.

anonym
10-09-05, 10:51
Påstår du at røyking ikke fører til skader på leiligheten som gjerne ikke ville vært der hadde det ikke blitt røyka?

Tak og vegger må skures og males. Er det tapet må den byttes, for lukten bosetter seg i den. Med andre ord er det masse merarbeid når folk er så idiotiske at de røyker inne.

carmensi
10-09-05, 11:22
Jeg vil ikke flytte in i en leilighet om det ikke er vasket etter røking. det lukter og ser ut som bare denn.

Uketassen
13-09-05, 11:12
Jeg har aldri hørt uttrykket 'luktskadet' før.
Om det er en røyklukt i leiligheten kan du umulig kalle den 'skadet', lukten forsvinner etter ganske kort tid uansett, den er der ikke for evig og alltid.

Hva om det bor en innvandrerfamilie der som er glad i å lage sterk mat, blir leiligheten luktskadet da også?
Eller hva om leiligheten har peis, skal du forby fyring?

Før en flytter ut av en leilighet eller et hus vasker en, det er normal skikk og bruk og som oftest med i kontrakten.
Om du hadde leid ut en leilighet og valgt å tapetsere den på nytt etter at leieboerne flyttet, vile du da sendt regningen til dem og skylt på røyklukt?

Sexy Sadie
13-09-05, 11:18
Den som bodde i min leilighet før meg røyka både det ene og det andre, det satt i en stund. Nå er det mine karriretter som sitter i.

anonym
13-09-05, 11:29
Det er også plagsomt for de andre som bor i huset.

Sexy Sadie
13-09-05, 13:42
Ja, det lukter litt "krydder" i oppgangen, men det er ikke min feil.

anonym
13-09-05, 14:20
Jeg snakker om røyk. Og den er ikke bra for f.eks. astmatikere.

Sexy Sadie
13-09-05, 14:43
Sant.

magnus
25-09-05, 12:18
Jeg leier ut hybel under her, og har hatt forskjellige erfaringer med det. For å ha sagt det med en gang, det er det absolutt best å ha en som ikke har husdyr eller røyker.

Husdyr sliter mye på boligen der man bor. Selv har vi jo hund inne, man merker det. Men for oss er jo det helt klart verdt det. I hybelen derimot, så sier ikke kontrakten noe om forbud, men skal i så fall være etter avtale med meg. Jeg ønsker at den som bor i hybelen skal ha det greit og kose seg der, et dyr er absolutt en trivselsfaktor. Men mye kommer jo an på hva slags dyr osv.

Røyking er absolutt det verste. I utgangspunktet var det et krav om røykfri leieboer, men hun som bor der nå var en bekjent av ei venninne, og fikk meget gode referanser av henne. Så da var det greit nok, men jeg forklarte mitt egentlige syn på det. Så nå går hun ut og røyker i 99% av tilfellene, til tross for at jeg sa det var greit med røyking inne. Helt topp!

Røyklukten brer seg i huset når det røykes inne. Å si noe annet er bare tull. Det er en pytons lukt som ikke forsvinner etter et par dager heller. Bare se f.eks på en bil. En innrøykt bil slutter aldri å lukte vondt.

Sexy Sadie
25-09-05, 13:42
Det å leie og det å leie ut er et forhold basert på tillit, godt at man kan få til en god avtale.

Nech
25-09-05, 20:19
:luring: Har to innekatter selv å de har ingen mangler eller problemer eller har det på noen måte vondt :)