PDA

Se full versjon : Genialitet og galskap

Sexy Sadie
21-09-05, 16:11
[img=left:597f8de765]http://news.bbc.co.uk/olmedia/360000/images/_363368_brain_parts300.gif[/img:597f8de765]Tanken om at det ikke er langt fra genialitet til galskap går jo langt tilbake, kan det ha noe for seg og hvordan?

anonym
21-09-05, 16:13
Er du i ferd med å bli gal?

Sexy Sadie
21-09-05, 16:14
Det har jeg da vært lenge.
Har du et tips som går på hvordan bli genial?

Maycom
21-09-05, 16:20
"Tar De bort mine lidelser, knekker De også min kunst" Edvard Munch

Spørsmålet er om koblingen mellom genialitet og galskap er en myte vi har arvet fra grekerne og romerne. De gamle grekere mente poeter, filosofer og vismenn hadde gudenes velvilje og var utstyrt med ånder (på latin kalt ”geni”) som kom til uttrykk i form av gudommelig galskap...
En psykoanalytisk forklaring på ”gale” genier er at de kompenserer for lidelse og behov ved å uttrykke seg gjennom kunstverk eller annen skapende virksomhet. Sigmund Freud hevdet kreativ genialitet kom av opplevelser i barndommen, og var et tegn på nevroser.Så langt har ikke forskningen påvist en klar sammenheng mellom geniet og galskapen..

Sorepheus
21-09-05, 16:34
Det er vel bevist at Albert Einstein hadde en annen hjernestruktur enn folk flest.

Sexy Sadie
21-09-05, 16:57
Enn den gale maleren som skar av seg øret da?

Maycom
21-09-05, 17:09

Vincent van Gogh, er blitt nesten like kjent for å kutte av sitt eget øre som for sine malerier.
Han led av ulykkelig kjærlighet til en kvinne, samtidig som han bodde, malte og kranglet med kollega Paul Gauguin. Da det raknet for ham, skar han av en del av øret - og malte senere seg selv med bandasjert hode. Etter en intensiv maleperiode la han seg inn på et sanatorium etter anfall der han var overbevist om at noen forgiftet ham. Under oppholdet prøvde han blant annet å svelge sin egen maling. Et år senere lyktes han i å ta sitt eget liv ved å skyte seg.

Sorepheus
21-09-05, 17:20
Munk skal visst ha lidd av manisk depressivitet mener jeg å ha lest og paradoksalt nok er vel den mest "gale" maleren Salvador Dali sannsynligvis den mest normale av alle malere.

Mr.Man
21-09-05, 17:28
Jeg er helt overbevist om at høy IQ øker sjansen for psykiske lidelser. Ganske enkelt fordi man ikke passer inn i saueflokken. Man føler seg alltid malplassert og utilpass i de fleste sammenhenger. Det kan føre til sosial isolasjon, som igjen er noe av det værste som kan skje et menneske, og da er vel ikke veien til psykiske lidelser spesielt lang.

The Cryptic
21-09-05, 18:30
Mensas faste feriesteder kan være greit å holde seg borte fra ja

Snorre
21-09-05, 19:11
:ape:

Sexy Sadie
21-09-05, 20:24

Vincent van Gogh, er blitt nesten like kjent for å kutte av sitt eget øre som for sine malerier.
Han led av ulykkelig kjærlighet til en kvinne, samtidig som han bodde, malte og kranglet med kollega Paul Gauguin. Da det raknet for ham, skar han av en del av øret - og malte senere seg selv med bandasjert hode. Etter en intensiv maleperiode la han seg inn på et sanatorium etter anfall der han var overbevist om at noen forgiftet ham. Under oppholdet prøvde han blant annet å svelge sin egen maling. Et år senere lyktes han i å ta sitt eget liv ved å skyte seg.

Du er mistenkelig oppdatert hva malere og kunstnere angår.

Zenaria
21-09-05, 21:02
Jeg er helt overbevist om at høy IQ øker sjangsen for psykiske lidelser. Ganske enkelt fordi man ikke passer inn i saueflokken. Man føler seg alltid malplassert og utilpass i de fleste sammenhenger. Det kan føre til sosial isolasjon, som igjen er noe av det værste som kan skje et menneske, og da er vel ikke veien til psykiske lidelser spesielt lang.

De mangler som regel sosial kompetanse, spesielt hvis vi snakker om asperger.

anonym
21-09-05, 21:33
Maycom er en erfaren googler.

Ling
21-09-05, 21:50
Ønsker du å bli et geni du da SS, innen for hvilket område da ?

Maycom
21-09-05, 22:42

Du er mistenkelig oppdatert hva malere og kunstnere angår.

Som kjent, så har jeg studert litt psykologi. Under studietiden var jeg bla. på et foredrag kalt "Psykologisk historieskrivning - historien sett fra et litt annet perspektiv" hvor de tok for seg akkurat dette temaet.
Du kan også lese boken "Store tanker, urolige sinn"

Sexy Sadie
21-09-05, 22:44
Ønsker du å bli et geni du da SS, innen for hvilket område da ?

Noe det blir kroner ut av. :knegg:

Nech
21-09-05, 23:15
Adolf Hitler er et ekesmpel på genialitet og galskap forent i en vanvittig suppe!

Sexy Sadie
21-09-05, 23:17
Men tjente han penger?

Nech
21-09-05, 23:20
Tror du han noen gang var fri for noe? han trengte jo ikke penger når mennesker gjorde alt for han å ga han det han ville ha...Nei den mannen hadde nok penger....

Sexy Sadie
21-09-05, 23:33
Hitler var ond.

Doffen
22-09-05, 00:56
At hitler var ond, er vel hevet over enhver tvil. Det er nok en del sannhet i at høy IQ kan føre til galskap, i og med at man blir en smule mer spesiell enn andre mennesker. Men det å ha liten sosial kompetanse i seg selv, vil vel også kunne føre til sinnslidelser.

Maycom
22-09-05, 08:48
Munchs "Skrik", ble visstnok skapt etter et angstanfall under en kveldstur...

Uketassen
22-09-05, 09:46
Jeg trodde disse gale malerne var blitt løsemiddelskadet, ikke sinnslidende pga traumer og lignende. Men opplever man traumer i tillegg til at man er en smule på kanten pga løsemidler, kan det jo tenkes at man blir ekstra sprø.

Odd Nerdrum (morsomt navn om en er engelsktalende :knegg: ) er ikke mye god i hodet spør du meg, men han er jammen en genial maler.
Så det er godt mulig at der er noe i teorien om at en kan være begge deler (gal og geni) samtidig.

Lystløgner
22-09-05, 12:48
Quisling hadde faktisk også meget høy IQ.

Og Hamsun var en genial forfatter, men hadde politisk gangsyn som ikke engang nådde ut av øyeeplet...

Doffen
22-09-05, 17:43

Og Hamsun var en genial forfatter, men hadde politisk gangsyn som ikke engang nådde ut av øyeeplet...

:knegg:

Sexy Sadie
22-09-05, 22:28

De var litt i samme klubb de to der.