Se full versjon : Det er noe jeg ikke skjønner med jussen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107654
Vi er skuffet over at dommen ble så streng, den burde vært vesentlig lavere. Vi kommer til å anke dommen, sier mannens forsvarer, Vidar Lind Iversen
Blind vold er grusom og uforutsigbar og den kan ramme hvem som helst, kanskje derfor er den så skummel, men hva mener egentlig forsvarsadvokater når de sier dette? Hadde denne forsvarsadvokaten ment det samme om det var sønnen hans som hadde blitt ufør?
Jeg synes straffen var for lav, folk som er i stand til slik vold bør fjernes fra samfunnet helt og holdent.
Han soner vel allerde en nakodom, og får vel dermed "strafferabatt" :svin:
Hadde han vært tideligere ustraffet, ville han sikkert fått en strengere dom...
Heia Norge!
Alt for lav straff. Norge på sitt beste, igjen.
Lystløgner
23-09-05, 16:39
Hadde jeg hatt en sønn som ble utsatt for noe slikt..... så hadde jeg også håpet på å få en mild dom....
Selvsagt alt for lav straff. Han burde vært låst inne i åresvis.
The Cryptic
25-09-05, 20:28
Jeg er helt enig i at den idømte straff var alt for lav, skjønt jeg ser vel kanskje heller ikke vitsen med at folk skal sitte lengst mulig i fengsel, jeg tror på litt andre avstraffelsesmetoder enten i kombinasjon eller istedet. Uansett, en forsvarers jobb er jo naturligvis å sørge for lavest mulig straff alt. frifinnelse for sin klient, uavhengig av skyld eller ikke. Retten til en forsvarer jo en av grunnpillarene i vår tids rettspraksis
Helt enig i at straffen er for lav! Skjønner ikke hvordan de kan sette slike tall på slik straff...som sagt...i dette landet kan man komm unna med nesten alt! Kjenner det koker i blodet når jeg leser slike artikler...Vet en jobb jeg aldri kunne ha hatt å det er jobben som forsvarer..Skjønner ikke at det finnes noen måte å rettferdigjøre hva han gjorde mot han, å at forsvareren kan stille opp i media å påstå at straffen var for stor??!! Hvem er galest? Han som gjorde ugjerningen eller forsvareren??
Det er ikke sånn at man plutselig idømmer en mye strengere straff enn det som har vært gitt i liknende saker. Dette går gradvis.
I så tilfelle er jo ikke fengselsstraffens lengde problemet, men hvilken behandling de kriminelle mottar i fengselet og etterpå for å rette på de voldlige impulsene. I de fleste tilfeller er det fullt mulig å gjøre voldlige mennesker til vanlige mennesker. Å bare stappe folk på isolat løser ikke noe.
. Å bare stappe folk på isolat løser ikke noe.
Jo, hvis du stapper dem der lenge nok...
Ja, det er vel og den amerikanskje måten å søke løsning på problemene på. Men saken er vel den at i urbant samfunn så er vel alle potensielle voldsmenn gitt nok stressfaktorer (og det er det vel plenty av), det er ikke noe spesielt biologisk som skiller de fleste voldsmenn fra vanlige folk.
Ellers ser jeg de etiske dilemaene, f.eks. skjønner jeg ikke forskjellen mellom overgripere og voldsmenn i uniform og voldsmenn uten uniform - dessuten har vel historien vist at hver gang man bygger opp et repressivt system for å kontrollere, så ekspanderer det innen relativt kort tid til et horribelt skrekkabinett av organiserte grusomheter.
Fengselstraff er ingen rehabilitering i seg selv. Men nå er vi faktisk kommet så langt at man primært må forsøke å beskytte vanlige mennesker som går rundt i gaten. Fagfolk vet at det må behandling og rehabilitering til for at folk skal komme på rett vei etter en kriminell løpebane, og det aller beste er jo å nå dem før de blir kriminell, men hvem gidder vel å bevilge penger til det.
Er enig i at de som er låst i et voldlig kriminelt mønster bør få en fokus, men jeg mener og det å isolere dem eller plassere dem sammen på samme område er en svært dårlig løsning. Akkurat som jeg er av den oppfatning av at å repressivt forfølge bare påskynder problemer, kanskje ikke umiddelbart, men en må ha i tankene at det enkle mennesker det gjelder, signalene de som skal korrigere sender blir fullstendig galt, det er et paradoks.
En burde høre på fangeorganisasjonene som SON og KROM, det gjelder ikke bare generelt fangers rettigheter, men de vet og faktisk hva som virker i et rehabiliterende fengselssystem.
Sexy Sadie
26-09-05, 00:44
Det er ganske merkelig, se bare på den latterlige straffen voldtektsforbrytere får.
Det er ganske merkelig, se bare på den latterlige straffen voldtektsforbrytere får.
Jeg synes ikke den straffen er feil, men det er vel heller de andre straffene som er for strenge etter min mening.
Hadde jeg hatt en sønn som ble utsatt for noe slikt..... så hadde jeg også håpet på å få en mild dom....
Det ville jeg og håpe på. Slik at udyret kommer ut før jeg blir for gammel til å svinge en slegge mot knehasene på ham...
Lystløgner
03-10-05, 11:57
Det ville jeg og håpe på. Slik at udyret kommer ut før jeg blir for gammel til å svinge en slegge mot knehasene på ham...
Det er nettopp etter det at jeg ville håpe jeg fikk en mild dom :ondtglis:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.