Se full versjon : Burkha og avarter
Lystløgner
03-10-05, 10:32
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1765825.ece
To muslimske jenter ved Oslo Handelsgym går kledd i niqab på skolen. Niqab er et burkalignende plagg der hår og ansikt er dekket med et skaut og et slør. Bare øynene synes.
Hvis de skal få lov å gå slik så vil jeg hevde min rett til å gå med finlandshette!
Sexy Sadie
03-10-05, 14:44
Hvis det ikke er et problem for de andre elevene at to av deres medelever går kledd slik så ser ikke jeg problemet. Dog er det ikke i mot islam at jenter har gym sammen med fyrer f.eks.
For meg kan de gjerne forby det. Men jeg driter egentlig i det uansett..
Må da være jævlig varmt å ha gym i en sånn burka sak.
Å gå til det skritt å forby klesdrakt er ekstremt, burka eller ei.
Sexy Sadie
03-10-05, 21:53
Jo, men guttene som har caps på inne de må ta den av, hvorfor skal det være annerledes med jenter i burka?
Jeg for min del synes nå den finlandshetten hørtes ut som et godt forslag.
Sexy Sadie
03-10-05, 22:00
Hvorfor kler ikke de muslimske jentene seg i finnlandshette selv?
Det er jo et så godt og velprøvd skandinavisk plagg, i samme slengen kan de jo si at de holder seg innenfor våre tradisjonelle klesdrakter......
Jeg tror vi har en lov i Norge som går ut på at det er ulovlig å maskere ansiktet sitt.
Etter den loven er vel både finlandshette og niqab ulovlig?
Norge har ikke en slik lov, men Sverige har.
Sexy Sadie
03-10-05, 22:05
Link til lov?
Hørte debatt om det der på radioen. Jeg synes det skal være opp til den enkelte lærer om vedkommende synes hodeplagg distraherer undervisningen.
Lystløgner
04-10-05, 11:41
Hørte debatt om det der på radioen. Jeg synes det skal være opp til den enkelte lærer om vedkommende synes hodeplagg distraherer undervisningen.
Men da får han være konsekvent. Går ikke an å tillate niqab og samtidig forby bakover-caps, BF eller finlandshette.
Skoleelever i Oslo får ikke lov til å dekke til ansiktet med slør i timene. Det har byrådet i Oslo bestemt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article1127208.ece
Men da får han være konsekvent. Går ikke an å tillate niqab og samtidig forby bakover-caps, BF eller finlandshette.
Hvis læreren ikke er konsekvent, blir det jo lærerens problem med manglende respekt som resultat.
The Cryptic
04-10-05, 19:29
Skoleelever i Oslo får ikke lov til å dekke til ansiktet med slør i timene. Det har byrådet i Oslo bestemt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article1127208.ece
Sant nok. Høres fornuftig også synes jeg. Så kan de sløre seg til så mye de vil i friminutter og ellers
Sexy Sadie
04-10-05, 19:54
Ja. :knegg:
Lystløgner
04-10-05, 20:37
Hvis læreren ikke er konsekvent, blir det jo lærerens problem med manglende respekt som resultat.
Det vil også være etnisk diskriminering som bør påtales.
Det har vel noe med at læreren gjerne vil se reaksjonene til eleven.
Det har vel noe med at læreren gjerne vil se reaksjonene til eleven.
Nettopp. Det er mange studenter som sier en ting og mener noe annet. Kanskje de også lyver. Det kan være greit å vite for læreren.
Jølsrud og Iqbal har delte meninger i debatten:
Debatt: Bør kvinner bruke skaut?
Debatten går høyt: Bør vi tillate muslimske kvinner å bruke skaut om de selv ønsker det, eller bør det forbys som kvinneundertrykkende? Team Antonsen er på saken.
Bård
I Frankrike har man nylig nedlagt forbud mot at muslimske jenter skal få gå med skaut på skolen, og denne debatten har nå også kommet hit til Norge: Tormod Jølsrud i Fremtiden i Våre Hender: du har skrevet et innlegg i Aftenposten hvor du mener man bør forby skaut i norske skoler.
Jølsrud
Ja, man kan si at bruk av skaut er et religiøst symbol og en del av en muslimsk tradisjon, men til syvende og sist handler jo dette om at man innen islam mener at kvinnene må dekke seg til for ikke å vekke begjær hos menn. Men i et moderne, likestilt samfunn som vårt bør vi ikke akspeptere dette.
Bård
Ja, Khalid Iqbal i Norsk Islamsk Styringsråd, har ikke Jølsrud et poeng her? Kvinner må dekke til håret av bluferdighetshensyn. Hører dette hjemme i et moderne liketstilt samfunn?
Iqbal
Jølsrud... Jølsrud... se på meg: hva er det du sier: at ikke kvinners hår vekker begjær hos menn? Okei: Synes du ikke det er fint og deilig med damer med pent hår?
Jølsrud
Min personlige oppfatning hvorvidt...
Iqbal
Jølsrud... Svar på det jeg spør om nå.
Bård
Svar på det han spør om. Synes du ikke det er fint med jenter med pent hår?
Jølsrud
Jo, selvfølgelig.
Iqbal
Jess. Jølsrud... Khkjhkjhkj jkhkjh k
Bård
Hva betyr det?
Iqbal
Når katten danser på bordet, så danser den veldig veldig fint.
Bård
Ja, det er jo bare å bøye seg i støvet for ordtakstradisjonene.
Jølsrud
Men poenget er jo at selv om det er slik at vi menn synes kvinners hår er vakkert, så synes jeg det er trist om kvinner skal gå med skaut og dekke seg til for eventuelt ikke å hisse opp menn. Jeg synes det er ganske så latterlig...
Iqbal
Okei, Jølsrud... Jølsrud...
Bård
Ojojoj, Jølsrud, da.
Iqbal
Jølsrud... se på meg... hva heter dattera di?
Jølsrud
Sissel Jølsrud.
Iqbal
Dattera di er 18 år, ikke sant. Jeg har en fetter, jeg skakke si hvem av dem, som har liggi med henne, på oppdrag fra meg. Fettern min sier om dattera di sitat:”dattera til Jølsrud har så deilig langt hår... aaa Chgh hjgh ghg” sitat slutt, Jølsrud.
Jølsrud
Dette er jo fullstendig...
Iqbal tar duken og bruker det som skaut.
Iqbal
Sitat slutt, Jølsrud! Mens muslimske jenter går rundt, passer på at ikke håret stikker ut, for jeg vil ikke kåte opp menn - forresten har jeg mensen i dag er uren og må holde meg 2,3 kilometer unna begravelser - så går dattera til Jølsrud rundt med det lange håret sitt ”og se på meg, se på meg, dattera til Jølsrud, jeg går rundt med lange deilige hår... kom igjen alle menn, jeg skal kåte dere opp med mitt hår så dere kan ligge med meg...” norske jenter er horer generelt og dattera til Jølsrud hore spesielt.
Jølsrud
Dette med horer er jo fullstendig usaklig.
Bård
Ja, dette med horer er drøye påstander. Iqbal, nå holder du på å tape debatten..
Bård hjelper etter hvert til med å holde fast Jølsrud.
Iqbal
Jølsrud... se på meg vis respekt... svar... se på meg... programleder; han ser aldri på meg, sånn ja, litt til, der, litt lengre til høyre... der har vi’n DU! Usaklig at det ikke gå med skaut er horete, okei... Horene, de ekte horene, lissom, går de med skaut eller går alle horer med håret fritt sånn som dattera di, Jølsrud?
Jølsrud
De går som datteren min.
Iqbal
Jess. Hkjh kjh kjh khkggh.
Bård
Han vant debatten sier han, og det har han helt rett i. Og det skal feires i tre dager?
Iqbal
H KJlkj kljl j
Bård
Med et pysjparty?
Iqbal
Ja... Hhjhkjhhkh k lkjlkj (MIME PINSETT)
Bård
Og slakte et lam på tradisjonell måte... med en pinsett?
Iqbal nikker.
Bård
Vel du tapte debatten, Jølsrud, så det sang.
Jølsrud
Ja, det skal være helt sikkert. Jeg tapte så det suste.
Iqbal
Du er søt, du Jølsrud.
Iqbal tar på Jølsrud et sjal.
Bård
Haha. Du Jølsrud, du Jølsrud, for en taper... applaus til Jølsrud og Iqbal.
Sexy Sadie
13-10-05, 23:20
:rofl:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.