PDA

Se full versjon : Firhjuling

Sexy Sadie
10-10-05, 15:13
Jeg har nettopp snakket med et søskenbarn over mobilen, han var helt i ekstase fordi han nettopp hadde fått en firhjuling i hus og nå skulle det virkelig bli kjøring og mye artig.
Jeg er nok litt i utakt med min samtid, for jeg er ikke helt sikker på hva han mener med en firhjuling.
Kan noen tegne og forklare?

Base
10-10-05, 15:19
En moped/motorsykkel med 4 hjul i stedet for 2. Type slik:

Sexy Sadie
10-10-05, 15:20
Slike har jeg jo kjørt. :rødme:

Mr.Man
10-10-05, 16:10
De er fete. Kjørte om kapp med en dude for et par uker siden på en bane i Gol. Hvem som helst kan spasere inn der uten lapp eller noe og sette avgårde. De har bare anbefalt aldersgrense.

Nech
10-10-05, 16:15
Har en slik på hytten vår vi...råtøft å kjøre terreng med de der ja :)

Mr.Man
10-10-05, 16:18
Er det lov å kjøre rundt i marken med de?

Orca
10-10-05, 16:20
Er det lov å kjøre rundt i marken med de?
Strengt tatt ikke, og de kan gjøre ganske så stor skade på naturen. Også bråker de ganske så mye.

Nech
10-10-05, 16:21
Så mye man vil i privateid ja...!!! :)

Orca
10-10-05, 16:45
Så mye man vil i privateid ja...!!! :)
Det kommer ann på om det er utmark eller innmark det. http://www.lovdata.no/all/nl-19770610-082.html gir ingen åpning for bruk av firehjuling (eller andre kjøretøy) i utmark. Det er vel også ett spørsmål om hvorvidt ett område rundt en hytte kan regnes som innmark.
Forøvrig sier loven også :
5 Forholdet til grunneiere

5.1 Grunneiers ferdsel på egen eiendom

Forbudet mot motorferdsel gjelder også for grunneiers ferdsel på egen eiendom. Grunneiers spesielle interesser i motorferdsel antas i det vesentlige å være ivaretatt ved at ferdselsforbudet ikke omfatter nødvendig transport i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring, jf. lovens § 4 første ledd bokstav c.

Og den sier at i detilfeller der det er lov:
Det er bare "nødvendig" person- og godstransport som er tillatt. Dette innebærer at det bare er bosteder som ikke er knyttet til kjørbar bilveg eller bane, som er unntatt fra motorferdselforbudet. Videre er det bare transport mellom det faste bostedet og endepunktet for vegen eller banen som er unntatt, jf. uttrykket "til og fra". Det er således ikke adgang til f.eks. motorferdsel fra bostedet til andre steder i utmark og vassdrag.

Snorre
10-10-05, 18:07
Fikk 16tusen igjen fra skatteoppkreveren selv i dag. Tror sannelig jeg skal kjøpe meg en.

Sorepheus
10-10-05, 18:09
Jeg har nettopp snakket med et søskenbarn over mobilen, han var helt i ekstase fordi han nettopp hadde fått en firhjuling i hus og nå skulle det virkelig bli kjøring og mye artig.
Jeg er nok litt i utakt med min samtid, for jeg er ikke helt sikker på hva han mener med en firhjuling.
Kan noen tegne og forklare?

Det er altså hakket over en trehjulssykkel..

Sexy Sadie
10-10-05, 18:49
Det er vel en slags videreutviklet moped, egentlig.

Snorre
10-10-05, 19:03
Tenkte jeg skulle leie en slik før jeg evnt. kjøpte meg.
Kanskje du vil være med å se på SS?

Sexy Sadie
10-10-05, 19:04
Tenkte jeg skulle leie en slik før jeg evnt. kjøpte meg.
Kanskje du vil være med å se på SS?

Bare se på?
Jeg vil prøve å kjøre også. :overlegen:

Snorre
10-10-05, 19:27
Steike!

tequila
10-10-05, 21:19
Hadde tenkt å leie sånne i Hellas i sommer, men så kom vi aldri så langt!