Se full versjon : Trenger vi seksuell lavalder?
Hørte i går på et intervju med Staff hvor han uttalte at seksuell lavalder egentlig ikke trengs. Vi har tross alt annet lovverk som beskytter oss mot overgrep. Vel, jeg tenkte litt over det.
Vi har jo flere eksempler på unge damer som tar hevn ved å sladre på en eldre gutt hun har vært sammen med slik at vedkommende blir rammet av "seksuell lavalder"-paragrafen. I noen tilfeller kan disse også være ganske nærme i alder men den ene er over og den andre under.
Man vil aldri kunne finne en seksuell lavalder som vil være rettferdig. Noen er modne før, noen senere. I Nederland er den 12, i USA er den 18 og her er den 16. Hvorfor er nødvendigvis vår lavalder den riktige? For oss virker det kanskje absurd å bli straffet for å pule en på 17,5 år. Hvorfor skulle det være mer absurd enn vår grense? Den grensen vi har kan ikke forsvares vitenskapelig. Jeg er for lovverk som beskytter barn, men gjør vi egentlig det med den latterlige kunstige grensen vi har satt?
Jenter er forskjellige. Det er sikkert og visst.
Jeg møtte en veslevoksen jente på 14 år.
Vi snakket om sex. Jeg spurte om det var lett å havne til sengs med noen når hun var full. "Nei, bare når jeg er glad i noen", svarte hun.
"Har du vært glad i mange?", spurte jeg.
"Ja, det har jo blitt endel.".
Hun drev med selvkutting, og sa at det var vanlig blant jenter på hennes alder.
Min stedatter er 15, og veldig grei og fornuftig, men jeg kan aldri i verden se for meg at hun er klar for sex.
Som sagt; jenter er forskjellige. Av 15-åringer jeg har møtt synes jeg ikke de virker spesielt modne og reflekterte over det de gjør, selv om de er hellige overbeviste om det selv.
Sånn var jeg jo selv også.
Hun drev med selvkutting, og sa at det var vanlig blant jenter på hennes alder.
Hvis selvkutting vil si å kutte seg med skarpe gjenstander, så tviler jeg på at det er normalt hos mentalt stabile tenåringer (så langt man kan være stabil som tenåring når hormoner setter alt i krøll)
Av 15-åringer jeg har møtt synes jeg ikke de virker spesielt modne og reflekterte over det de gjør, selv om de er hellige overbeviste om det selv.
Sånn var jeg jo selv også.
Det finnes utgaver som er modne selv som 15åringer. Det er bare oss eldre som har en litt annen målestokk. På en annen side syntes jeg at det er fint med en aldersgrense som pekepinn. Uansett bør det være rom for et visst skjønn fra tilfelle til tilfelle.
Er partene på omtrentlig samme alder er nok ikke faren for direkte missbruk så stor. Det viktigste er at ungdommen lærer ansvar i forhold til sin seksualitet.
Sexy Sadie
14-10-05, 13:07
Jeg synes den seksuelle lavalder skal få stå, den er der for å regulere voksnes adferd mot barn. Den kan være grei å ha i mente, særlig med slike som Staff rennende rundt oss.
Staff mistenker jeg egentlig ikke hadde det så godt med sin tidlige debutt.
Sexy Sadie
14-10-05, 13:19
Ikke mange småjenter i 14-årsalderen helelr har det ikke så fedt med det.
Spesielt hvis fyren er 30+, men er typen selv i nogenlunde samme alder kan det nok stille seg anderledes.
Sexy Sadie
14-10-05, 13:40
Ja, det er som sagt de voksnes adferd mot barn den her loven skal regulere.
Jo, jeg ser logikken i tankegangen iom det at vi har lovverk som skal beskytte mot overgrep uavhengig av alder. Jeg tror nok også det kan være de under den seksuelle lavalder (som jo er en kunstig satt grense) som godt kan inngå seksuelle forhold til både jevnaldrende og eldre personer uten at det skader dem. (Sex med en jevnaldrende er vel uansett ikke straffbart?)
Jeg synes likevel det er flere grunner for å beholde dene grensen, enn å fjerne den. Joda, mange vil ha sex når de er yngre uansett. Men jeg tror likevel noen vil vente med å hoppe i sengehalmen med andre nettopp fordi den loven er der. Jeg tror nok at noen vil ha en sperre for å gå til sengs med mye yngre personer, siden den loven er der. Unge jenter (og gutter, vil jeg anta) kan lett la seg manipulere til å gå med på å ha sex. Kanskje kan det å ha en lovfestet seksuell lavalder hjelpe endel av dem med å stå i mot en stund til?
Sexy Sadie
14-10-05, 13:51
Og ikke minst trenger vi en lov som regulerer pedofile rassholl som går etter smågutter og småjenter i den spede pubertet og enda yngre.
Min stedatter er 15, og veldig grei og fornuftig, men jeg kan aldri i verden se for meg at hun er klar for sex.
Min lillebror er vel 18 år. Jeg kan ikke se for meg han ha sex i det hele tatt. Langt mindre ta ansvar for noe som helst slikt. Det samme kan jeg si om min mellomste bror på 23. Det jeg prøver å få frem, er at i våre øyne er de alle drittunger. Hvordan skal vi da kunne vurdere dette riktig? Vi kan alltids ta en vitenskapelig innfallsvinkel, men den har vi ikke.
Jeg tenker det blir noen litt irriterte og oppgitte fedrer dersom man tillater at døtrene på 13 kommer hjem fullt lovlig med en kosebams med helsjegg på 54 år.
Pappa blir liksom byttet ut med en god porsjon manipulering og en enda større porsjon smågodt...
Sexy Sadie
14-10-05, 14:15
Alle under 20 år er drittunger. :generaliserer:
Alle født etter meg er drittunger :supergeneralisereralleovernstorkam:
Lystløgner
14-10-05, 17:13
Hørte i går på et intervju med Staff hvor han uttalte at seksuell lavalder egentlig ikke trengs. Vi har tross alt annet lovverk som beskytter oss mot overgrep. Vel, jeg tenkte litt over det.
i USA er den 18 og her er den 16.
Det kommer an på hvilken stat du er i. Noen stater har tilogmed flytende grenser der begges alder kommer inn.
F.eks at en 16-åring kan ha sex med ei på 14 mens en 17-åring må vente til hun er 15.
Hvorfor er nødvendigvis vår lavalder den riktige? For oss virker det kanskje absurd å bli straffet for å pule en på 17,5 år. Hvorfor skulle det være mer absurd enn vår grense? Den grensen vi har kan ikke forsvares vitenskapelig. Jeg er for lovverk som beskytter barn, men gjør vi egentlig det med den latterlige kunstige grensen vi har satt?
Grensen er satt så høyt at de fleste er beskyttet av den og så lavt at det ikke er noe særlig overgrep mot den beskyttede.
Heller la hun på 15,5 vente 6mnd med å ha sex med kjæresten på 30 enn å la 14-åringene være fritt vilt.
Husk at i statene så kan du ikke kjøpe øl før du er 21 (!!!)
Er det en eneste her som har blitt mer hindret i sin livsutfoldelse av 16-års grensen for sex enn av 18 og 20-årsgrensen for drikke?
Liker loven i Virginia hvor det er ulovlig å ha sex med ei jomfru. :D
The Cryptic
14-10-05, 18:25
Det er vel gjort i en port å ødelegge bevisene skulle jeg tro :ondtglis:
Sexy Sadie
14-10-05, 18:53
Ja, ob ble ikke laget for ingenting.
Siden jeg aldri har hatt sex med noen under 16 synes jeg ikke noen andre skal gjøre det heller :nemlig:
Singularity
15-10-05, 00:28
Jeg synes at en fleksibel ordning hadde vært bedre enn dagens absolutte grense.
Hvis vi satte 18 år helt uten restriksjoner, 17 med maks 8 års alders forskjell, 16 med maks 4 års aldersforskjell, 15 med maks 2 års aldersforskjell, og 14 eller yngre med maks 1 års aldersforskjell; så ville 16- og 17-åringer blitt litt bedre beskyttet, mens de yngre ville fått litt mer frihet.
Norge har unntak for liten aldersforskjell i dag. Tror det er 2-3 år.
Er veldig ambivalent når det gjelder Staff. Han er både disgusting og på samme tid jævla uredd! Tror jeg sitter igjen med en eller annen slags respekt for mannen... Han har uansett åpnet for dialog rundt et svært følsomt tema, og jeg tror det trengs! Når det gjelder seksuell lavalder skjønner jeg at han (og Mr man) har et poeng, men akkurat det vil jeg ikke ta stilling til sånn umiddelbart...
Mitt syn er at jeg ønsker å senke lavalderen til 14 år. Det kan alltids begrunnes med et nogenlunde vitenskapelig fundament. I tillegg kan man også da først og fremst konsentrere seg om å gi de små barna rettsvern.
14 år?? Vi snakker da om unger! å er dem ikke unger så er dem iallefall barn...synes grensen er der den bør være..IKKE noe lavere iallefall...
Greit nok at enkelte er "eldre" enn andre på sin egen alder, men konsekvensene med det å ha sex er ikke alltid gjennomtenkt.
Unger og barn betyr vel det samme? Utover det kan vel 14-åringer ha glede av sex de og? Når det kommer til konsekvenser tror jeg ikke en 16-åring er så veldig mye smartere.
Siden du er mann kan jeg skjønne at du ikke foratår akkurat den biten, men det er faktisk STOR forskjell på en jente iallefall som er 14 år å en jente som er 16...2 år hos en jente er maaange år hos en gutt!
Når det er sagt skulle faktisk den seksuelle lavalderen for gutter ha vært 18 år!
Sexy Sadie
16-10-05, 14:53
Så en 14-åring er klar for å få barn, som jo kan være resultatet av sex?`
Sånn rent biologisk tenker jeg at en jente bør være seksuelt moden når hun får menstruasjon selv om hun ikke er det rent mentalt. Når det gjelder guttene aner jeg ikke, annet enn at kan bli far helt til han går i graven. Men når er en gutt egentlig istand til å reprodusere seg? Altså ved hvilken alder kan sæden befrukte egget? Kan den det i det øyeblikk han er istand til å gjennomføre et samleie? Og hvor tidlig kan det skje?Dette har jeg faktisk aldri tenkt over..
Sexy Sadie
16-10-05, 15:16
De har funnet befruktningsdyktige sædceller i pungen på 3-åringer.
Naturen er i sannhet merkelig innrettet! Så teoretisk kan en treåring bli far!
Så en 14-åring er klar for å få barn, som jo kan være resultatet av sex?
Nå er det vel ingen under 30 som egentlig vil ha barn, så det der er vel ikke noe argument.
Sexy Sadie
16-10-05, 17:35
Så en 14-åring er klar for å få barn, som jo kan være resultatet av sex?
Nå er det vel ingen under 30 som egentlig vil ha barn, så det der er vel ikke noe argument.
Vel, de kan jo bli det uansett fanden, småfjortissene er ikke de beste prevensjonsbrukerne.
La meg ta et eksempel MM siden du mener den seksuelle lavalderen skal være 14 år (helt sykt)...hvor er logikken da at man må være 18 år for å kjøre bil??? Å 18 for å kunne kjøpe røyk å øl??? Å 20!! for å kunne kjøpe sprit?
Jeg lurer på om det å debutere seksuelt sent kan føre til abnormale tenningsmønster ?
Si at jenta som våkner seksuelt er fratatt muligheten til å undersøke sin egen kropp og en interessang gutts kropp da tenningsmønstrene begynner å utvikkle seg.
Så hun koser med seg selv, tilfeldigvis gjør hun dette på mormors soverom da mormor er nede og ser på Joker nord, og rommet har lås.
Mens den stigende kribblingen går mot toppen legger hun hodet på siden og legger merke til mormors gebis som ligger i vannglasset da gammla glemte det i iver etter å vinne millioner.
Heretter vil jenta søke desperat etter menn med gebis. Finner hun ikke en, og hun slår seg til ro med en mann med perlerad i munnen, så er det lett for at det skjer et hell med et balltre og en skyhøy tannlegerekning...
La meg ta et eksempel MM siden du mener den seksuelle lavalderen skal være 14 år (helt sykt)...hvor er logikken da at man må være 18 år for å kjøre bil??? Å 18 for å kunne kjøpe røyk å øl??? Å 20!! for å kunne kjøpe sprit?
Det er ikke spesielt vanskelig å svare på. Det er rett og slett farligere å røyke, drikke og kjøre bil. Dermed krever det større modenhet for å håndtere. Fjortiser kan jo bare kjøpe abortpille hvis de skulle glemme dongen i fylla. Altså veldig gode retrettmuligheter.
Det er rett og slett farligere å røyke, drikke og kjøre bil.
Fjortiser kan jo bare kjøpe abortpille hvis de skulle glemme dongen i fylla.
:knegg:
Sexy Sadie
17-10-05, 18:20
Det er ikke spesielt vanskelig å svare på. Det er rett og slett farligere å røyke, drikke og kjøre bil. Dermed krever det større modenhet for å håndtere. Fjortiser kan jo bare kjøpe abortpille hvis de skulle glemme dongen i fylla. Altså veldig gode retrettmuligheter.
Det er godt nok det teiteste jeg har lest her.
Grunnen til 18-års grense på alkohol og sigaretter er vel at rusmidler er mer skadelig når kroppen er i utvikling. Forøvrig er det vel 15 år for øl i Danmark og de 15 år for å ta førerkortet i USA.
Grunnen til at det er 18 års grense på førerkort her i landet er så mopedhandlerne også skal ha noe å leve av.
Sexy Sadie
17-10-05, 19:27
Det er også steike artig å kjøre moped.
Og der gikk de tom for argumenter...
Synes debatten er litt uinteressant da Mr.Man, og jeg veit du sier dette bare for å provosere. Selv er det yngste jeg har hatt sex med 18 og jeg tok ikke noe særlig skade av undertrykket seksualitet i 5 årene mellom 17 og 12, skjønt man veit jo aldri.. men du har et poeng av de som har hatt frivillig sex tidligere så ser jeg ingen problemer, bortsett kanskje av at de er møkka lei å høre om aldersgrenser og måtte forsvare seg for tull. 16 med noen års flytende aldersgrense er helt ok.
Og der gikk de tom for argumenter...
Orker ikke sitte å kverulere over noe så helt vanvittig useriøst!
Stakkars barna dine når de blir tenåringer å tilfeldigvis er jenter!! Vil høre om du har sammen meningen da
Jeg skal ikke påstå at dette er noen fanesak for meg. Det var bare moro å lese at dere ikke har noen holdbare argumenter for hvorfor 16-årsgrensen er den mest kurante.
Prøver jo å nå inn til deg, men det virker veldig vanskelig. har gitt flere argumenter. At du har en så avslappet useriøs holdning til hvordan ting bør praktiseres er ditt å dine problem!
Sexy Sadie
18-10-05, 16:01
Jeg skal ikke påstå at dette er noen fanesak for meg. Det var bare moro å lese at dere ikke har noen holdbare argumenter for hvorfor 16-årsgrensen er den mest kurante.
Det er som sagt for å regulere de voksnes adferd mot barna,
Lystløgner
18-10-05, 16:32
Hvorfor har vi 18-årsgrense for å gå i militæret?
I tidligere tider har generaler på 12 vunnet store slag.
Gutter kan altså bli besteforeldre når de er 6 år gamle, mens jenter må vente til de er 16.
Bare vent til Likestillingsombudet får høre dette!
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.