PDA

Se full versjon : Filmen Nerdenes hevn, noen kommentarer?

Base
23-10-05, 01:05
Jeg må si at denne filmen er gripende. Vi møter her en gruppe mennesker som har en overlegen intelligens men som likevel ikke blir akseptert av samfunnet.

Gruppen mennesker vi her snakker om må lide under det faktum at de er avhengig av å hele tiden få intelektuellt påfyll, og mestre de hinder som stadig dukker opp i et samfunn som ikke er tilpasset deres store hjerner. At disse menneskene plages så kraftig, ikke bare av medstudenter, men av et helt samfunn bygget opp rundt mytene om at de er unormale. Det er en hets rundt emner som klær, fysisk fremtoning og kroppsfunksjoner som ikke er trent proposjonalt med intellekt.

Gjennom filmen bygger det seg altså opp et hat og en bitterhet mot samfunnet som resulterer i aksjoner som gjør at frontene blir enda sterkere. Medstudenter og medborgere i samfunnet stilles om mot hverandre, et splittet samfunn på randen av borgerkrig.

Filmen avsluttes med den fantastiske scenen der det tas et følelsesladd oppgjør med de krefter som har påvirket konflikten fra starten av. Man føler seg ganske tom når man gjør et tappert forsøk på å la inntrykkene samle seg for å se hvordan menneskelige relasjoner stilles i opposisjon, men som til slutt ender i et mangfold og samhold der samfunnet tar avstand fra den ubehagelige mentaliteten som var i ferd med å sluke alt rundt seg.

En gripende film, absolutt.

Mr.Man
23-10-05, 01:52
Vel. Problemet med den filmen er at den har "Happy Ending". Det er nok ikke så lett. Det har aldri vært lett å være en outsider, noe forholdsmessig ekstra intelligente mennesker ofte har fått erfare. Det som kjennetegner disse menneskene, kan vel ofte være problemer med å godta "sannheten" de får servert fra mindre begavede mennesker rundt dem.

Jeg tror nok det går endel halv-autister der ute som ikke er syke nok til å høre inn under en diagnose, men de lider trolig under manglende utviklede egenskaper i de delene av hjernen som har blitt liggende i mørket fortrengt av ekstra engasjement innenfor visse fagfelt.

Samfunnet har fremdeles problemer med å godta at mennesker er forskjellige, selv om vi har kommet lengre de siste årene. Nå får ofte elever på mange skoler individuelle lærerplaner, noe som er et skritt i riktig retning. Problemet med den tilnærmingen er åpenbart økt ressursbruk, og den kamelen kan være vanskelig å svelge for politikerne.

Base
23-10-05, 01:57
Jeg hadde aldri ventet meg et seriøst svar på den der... :knegg:

Mr.Man
23-10-05, 02:09
Jeg ha veldig lang lunte. :fuckoff:

The Cryptic
23-10-05, 15:01
Jeg må si at denne filmen er gripende. (...)

En gripende film, absolutt.

:gapskratt: Filmen er vel nesten for dårlig til å klassifiseres som en kalkun, så all ære for denne seriøse tolkningen av noe av det verste Hollywood har skrapt sammen av filmrester

The Cryptic
23-10-05, 15:03
Jeg ha veldig lang lunte. :fuckoff:

Men du tok jo opp et meget interessant emne. Svært intelligente mennesker har vanskeligheter med å tilpasse seg resten av samfunnet, noe som avogtil får ganske merkelige konsekvenser. Mensa huser jo f.eks. en og annen superintelligent fyr eller dame som i sin ungdom ble tvangsinnlagt på Gaustad fordi de oppførte seg så merkelig

Sexy Sadie
24-10-05, 15:31
Jeg kjenner en sånn der type med nærmere 200 i iq, og han jobber som vaktmester og har forlest seg på merkelig filosofi.

The Cryptic
24-10-05, 19:24
Grensen mellom genialitet og sinnsykdom er liten

Sexy Sadie
24-10-05, 20:45
Godt er det.

Mr.Man
24-10-05, 22:07
Hvorfor er det så godt?

Sexy Sadie
24-10-05, 22:53
For å vise oss dødelige dumme at de faktisk er mennesker og ikke Guder.

The Cryptic
26-10-05, 02:43
Naj, jeg tror vel heller det er slik at de mest intelligente blir litt pussige i sin oppførsel fordi de vanskelig kan finne seg til rette blant oss vanlige

Sexy Sadie
26-10-05, 14:05
Ja, men jeg synes det er artig med folk som ikke er a4, jeg føler meg ikke truet av at naboen driver og lager en kålopptrekkkermaskin på vaskerommet akkurat.

The Cryptic
27-10-05, 18:01
Med mindre man er en kål da

Sexy Sadie
27-10-05, 18:07
Og det er man da ikke. :ku: