Se full versjon : Mer Bittorrent nonesense i norsk media
Jeg er lei av at norsk media skriver saker om arrestasjoner etc. med bittorrent e.l. og konsekvent utelatter å nevne at dette ikke er forbudt i Norge.
Sexy Sadie
25-10-05, 21:42
Det forstår jeg godt.
Sexy Sadie
25-10-05, 21:45
At du blir lei av slike skriblerier når det ikke er forbudt i Norge.
Sexy Sadie
25-10-05, 21:51
På den annen side, mange hadde nok sett at det hadde vært forbudt.
Finnes vel ikke et eneste land i verden hvor det er flertall for kopirestriksjoner. Lovgivningene skyldes ene og alene big buisness, og etter mitt skjønn er det et alvorlig symptom på at demokratiets falitt.
Men på en annen side, skal de som lager et produkt (bok, musikk, film whatnot) ha mulighet til å tjene på det. Kopiering for distribusjon uten at opphavrettighetene blir vedlikeholdt er nå en styggedom. Men på en annen side bør man kunne ta sikkerhetskopi av det man har.
Er det ikke forbudt. :forvirret:
Ikke noe av det ?
Sexy Sadie
25-10-05, 22:51
Nei, velkommen til Norge.
Er det ikke så at det er lov å laste ned i fleng, men ikke å dele?
Enlighten me.
Men, hvordan, skulle ikke den loven igangsettes i sommer. Ehhh hva skjer ?
Men på en annen side, skal de som lager et produkt (bok, musikk, film whatnot) ha mulighet til å tjene på det. Kopiering for distribusjon uten at opphavrettighetene blir vedlikeholdt er nå en styggedom. Men på en annen side bør man kunne ta sikkerhetskopi av det man har.
Kan være litt enig i det. Men det er ingen hindringer for at man skal kunne ta seg betalt. Det er mange andre måter å bygge videre på et informasjonsverk.
Imidlertid så er jeg ikke enig at informasjon skal ha restriksjoner, hvorfor intelektuell kapital skal være værdt kroner og øre er et mysterium. Det burde vel heller være slik at skadelig intelektuell kapital skulle koste masse penger og den aller meste av intelektuelle kapitalen være gratis. I hvert fall om en skulle følge røyke-logikken, men da igjen blir det vel noe meningsløst å snakke om skadelig eller ikke-skadelig informasjon - man har jo sett hvor den tankegangen har ført oss før (Sovjet, Pol Pot, Nazi-Tyskland).
For ikke å glemme at det er det er lagret informasjon som bygger samfunnet vårt og sørger for at man ikke fremdeles befinner seg i steinalderen. Information wants to be free heter det.
Og at vi betaler for en vare som har gitt oss noe positivt ut i fra generøsitet, slik har det historisk alltid vært med kommunikasjonsindustrien. Det er vel relativt nytt at man skal ha krav på å bli multimilliardær for å utgi språk.
Jeg har en ide om hvordan filmer kan bli sendt gratis ut på nettet, og fortsatt gi produsenten haugevis med penger i kassen. :D
Det vil jo alltid være penger å tjene på markedsføring av informasjonsformene fordi det gir insentiver til skikkelige og tilpassete tjenester, spørsmålet er bare om man skal ha rett til å tjene milliarder, jeg mener nei.
Sexy Sadie
25-10-05, 23:34
Vel, de gode filmene vil man alltid kjøpe alikevel.
Jeg er lei av at norsk media skriver saker om arrestasjoner etc. med bittorrent e.l. og konsekvent utelatter å nevne at dette ikke er forbudt i Norge.
Det er ikke forbudt å laste ned, men dele ut. Alle som laster ned fra Bittorrent må dele ut samtidig. Derfor er det i praksis ulovlig her også. Men jeg er enig i at pressen fremstiller det som om nedlasting i seg selv er ulovlig her. Jeg er ikke sikker på om det hadde vært så lurt om det hadde vært mye oppmerksomhet rundt det. Da kunne det hende at det kjipe EU-direktivet hadde kommet på dagsorden her også.
Det gjør det nok uansett før eller siden.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.