PDA

Se full versjon : Søkemotor-optimizing 2. kapittel (nerds only)

Mr.Man
30-10-05, 23:40
Som noen av dere kanskje husker la jeg inn en mod som lagde html-linker (http://nettkafeen.no/forum/archive) til alle innleggene for at Google skulle indeksere innleggene bedre. Den har tydeligvis ikke virket optimalt.

Hørte om en annen metode hvor man kan fore Google spesielt med (Google Sitemap) en xml-fil som har linker til de viktigste undersidene som Google da tar spesielt hensyn til. Lastet da ned en Sitemap-generator som lager denne filen for meg. Under kjøring av den oppdaget jeg at archive-mod'en manglet en del vesentlige elementer (f.eks. en meny).

I tillegg har jeg installert en mod som kjenner igjen alle søkemotor-roboter og gir meg rapport på hvor mye den har klart å indeksere i forhold til totalt innhold. Den fjerner også sid-nummer i linkene (Google liker ikke sid-nummer i linker) hvis disse robotene er innom. Derfor vil dere nå også se at det står "Google" og "MSN" på listen over brukere som er online.

Nå har jeg altså fått verifisert at til sammen fungerer disse tiltakene 100%.

Midt oppi dette er det jo litt morsomt å se hvordan søkemotoren til vår store far klarer seg i forhold til Google. Lagt ved rapport på hvor mye som er indeksert, så kan dere jo humre litt dere også.

:knegg:

Elektra
30-10-05, 23:43
Hehe, de har litt å ta igjen, ja.

Uketassen
01-11-05, 05:07
Jeg har merket meg at Googlebot ofte er pålogget ja. Jeg synes det var et merkverdig navn for en ny bruker, men nå fikk jeg altså forklaringen på det, så da trenger vi ikke jage vedkommende gjennom forumet til h*n presenterer seg :knegg:

Mr.Man
01-11-05, 13:29
Den er visstnok innom oss 2 ganger om dagen. Ivrig faen....

The Cryptic
01-11-05, 17:23
Boter er nok fremtidens arbeidsmaur