PDA

Se full versjon : Hvor er de proffesjonelle sekretærene?

Starwolf
04-11-05, 23:46
Sekretærer er undevurderte spør du meg. Og før du fyrer av en flamber melding om at jeg er sjåvenistisk så kan jeg fortelle deg at jeg har en meget god grunn til å ønske meg proffe sekretærer tilbake.

Jeg jobber innen print-on-demand bransjen og ser virkelig mye rart. Faktiskt tørr jeg påstå at de fleste som skriver word dokumenter aldri skulle ha rørt et tastatur. Himmel og hav for en røre av wordfiler jeg noen ganger mottar.

Teenk deg et dokument, internasjonalt sådan, som har gått igjennom tre dusin revisjoner på engelsk i nesten like mange land. Dokumentet er skrevet i primært to stiler og 117 forskjellige formateringer. Jeg kødder ikke.

Stilene som er brukt er header1 og header2. Ingen andre stiler finnes. Selv standardstiler som kommer med et nytt blankt dokument er borte. Hvordan de har greid det aner ikke jeg. Så her satt jeg da med et 83 siders dokument som skulle trykkes i A5 format. To sider. Farget trykk på utsiden av omslaget. Spiralinnbindes med tranparent forside. Full pakke med andre ord.

Første trykkerunde. (jeg tar alltid prøvetrykk) går skeis. Ett eller annet stemmer ikke. Innholdsfortegnelsen er feil. Noen sider er fortsatt for store etter å ha skalert ned til 71% (A5 er 71% av A4). Marger flyter over det hele.

Kjapp kikk i utskriftsvisning og 25% størrelse i får jeg opp en masse sider på skjermen. Ikke bare har de røra med stiler og formater, men det finnes nesten ikke to like store sider i hele det forbanna dokumentet. Her har man A4, B4, US Letter, 8"x11.2" pluss en masse andre. En sjefsavgjørelse må til og jeg bestemmer meg for å få satt alle sider til samme format.
Enkel jobb, men alt som heter sideflyt, sideskift og innholdsfortegnelse går rett ut av vinduet.

Etter mange runder med prøvetrykk og utskytning i et system som heter digipath stemmer det sånn ca 99%
Siste retting foretas i Digipath systemet på en litt sleip måte.

Det er en grunn til at vi har både sekretærer (utdannede sådann og ikke de som bare fikk sekretærjobben fordi de ikke greide å lande noen annen jobb) og grafikkere. Amatørtekstforfattere skulle holde seg til notepad. Arial 12p er godt nok for dem. la noen andre få til uthevinger, kapitelstart og bullets.

Dagens premie går til vedkommende som spurte etter to-sidige transparenter....

Elektra
05-11-05, 00:11
:gapskratt:

Nå lo jeg godt her!

Mr.Man
05-11-05, 15:47
Sant nok. Jeg jobbet som datahjelp på en dataskole, og der var det prosjektgrupper som da skulle brekke 20-30 sider i Word. 90% av dem hadde brukt enter(linjeskift) for å komme seg til neste side. De formatterte det fiks ferdig hjemme og når de kom på skolen var det en annen skriver. Hva skjer da? Word-dokumentet får andre marger og andre linjeskift. Har man da brukt enter istedenfor page break har man et seriøst problem. Ispedd noen section break med hvert sitt format har du det komplette kaos. Jeg lo like godt hver gang da prosjektgruppen skulle levere dagen etter og proklamerte at de "bare hadde utskrift igjen".

:ondtglis:

Alle burde bruke Wordpad i 2 år før de får lov å nærme seg Word.

Sexy Sadie
05-11-05, 17:32
Eller det må være mere opplæring i Word.

Starwolf
05-11-05, 21:34
Alle burde bruke Wordpad i 2 år før de får lov å nærme seg Word.

Planlegger man et dokument fra grunn av når råteksten er klar så slipper man å tenke på sideskift i forhold til teksten. Det styrer seg selv.

Jeg skriver en god del tekster selv til rollespill og lignende. Jeg har opparbeidet meg noen maler jeg bruker gang på gang. Malene ser oppdateringer når jeg mener at en ny fremstilling er nødvendig i forhold til innholdet i teksten jeg skriver.