PDA

Se full versjon : Du kan banke dama di hvis hun provoserer

Mr.Man
09-11-05, 01:14
[img=left:b83369f3ff]http://www.truthout.org/imgs.art_01/3.070105-VWI.jpg[/img:b83369f3ff]En mann er i Indre Sogn tingrett frikjent for vold mot sin ekskone. Hun hadde visstnok kommet hjem med beskjed om at hun hadde tenkte å forlate fyren for en annen mann. Han kvitterte med å spytte, slå og sparke. Retten mente at hun fortjente denne behandlingen med grunnlag i ærekrenkelse. Hvordan kan dette stemme med det lovverk og de moralske normer vi har til grunn? Kan noen forklare meg det?

Det overrasker meg også at denne saken ikke har fått mer oppmerksomhet i media.

Sorepheus
09-11-05, 01:31
Uakseptabelt. Er du medlem av Amnesty Norge siden alle disse sakene plutselig dukker opp?

Mr.Man
09-11-05, 02:09
Uakseptabelt. Er du medlem av Amnesty Norge siden alle disse sakene plutselig dukker opp?
Nei, de har vært tatt opp på Kanal24 faktisk. Men i avisene kommer de bare opp som små notiser. VG og Dagbladet er mer opptatt av fotball og for øyeblikket: "Derfor ler kvinner best". :knegg:

Sorepheus
09-11-05, 02:25
Ok, ellers så kjører jo Amnesty Norge ganske mange kampanjer om volden i det norske samfunnet. 9,3% av kvinner i parforhold har opplevd livstruende vold. Problemet er ikke akkurat lite mao.

Lystløgner
09-11-05, 03:31
De som har sitert litt mer av selve dommen har nevnt at det retten anser bevist er ett spark på skinnleggen.

La oss se for oss en motsatt sak.
En mann kommer hjem og forteller konen at han har vært på tur med elskerinnen hele helgen, at det har vært den beste helgen i hans liv og nå vil han skilles.
Er det noe stort tankesprang å se for seg at hun spytter og gir ham et spark på skinnleggen?
Tror noen at han ville anmeldt det?
Tror noen at politiet ville brydd seg om å ta ut tiltale?

Hvorfor skal kvinner ha mer rett til å bruke vold enn menn?

Mr.Man
09-11-05, 11:04
De som har sitert litt mer av selve dommen har nevnt at det retten anser bevist er ett spark på skinnleggen.

En mann kommer hjem og forteller konen at han har vært på tur med elskerinnen hele helgen, at det har vært den beste helgen i hans liv og nå vil han skilles.
Er det noe stort tankesprang å se for seg at hun spytter og gir ham et spark på skinnleggen?

Det er mulig du lever i en litt annen verden enn meg, men for meg er ikke dette oppførsel som er akseptabel uansett kjønn. Hvis han hadde blitt angrepet først, kan jeg skjønne en slik reaksjon, men ikke når dette er en straff for ting hun sier eller mener. Hvis et spark i skinnleggen er det eneste som har skjedd bør selvfølgelig ikke straffen være spesielt drøy.

Sexy Sadie
09-11-05, 17:39
Jeg synes vi må ha en nulltoleranse når det kommer til voldsbruk.

Mr.Man
09-11-05, 17:41
Jeg synes det bør være lov å dele ut litt bank hvis man blir angrepet fysisk uansett kjønn.

Sexy Sadie
09-11-05, 17:44

Jeg synes det bør være lov å dele ut litt bank hvis man blir angrepet fysisk uansett kjønn.

Vel, men i den saken her så banket ikke damen opp fyren tilbake, hun anmeldte ham og fikk beskjed ifra rettsvesenet om at en mann har da lov til å ta i damen sin hvis hun provoserer ham....

Så spør jeg: Hva er grunn nok til å gå til angrep på folk da?
Det å føle seg provosert er da en subjektiv opplevelse.....

Lystløgner
09-11-05, 18:41

Det er mulig du lever i en litt annen verden enn meg, men for meg er ikke dette oppførsel som er akseptabel uansett kjønn. Hvis han hadde blitt angrepet først, kan jeg skjønne en slik reaksjon, men ikke når dette er en straff for ting hun sier eller mener. Hvis et spark i skinnleggen er det eneste som har skjedd bør selvfølgelig ikke straffen være spesielt drøy.

Slik jeg tolker dommen så sier den nettopp at det ikke er noen alvorlig voldsbruk og at det ikke er snakk om overlagt vold men at han har reagert i affekt på en temmelig overlagt provokasjon.

Jeg sier ikke at det er riktig å handle slik, men at jeg forstår at retten kan komme til at det er innenfor gråsonen der man ikke dømmer.

Elektra
09-11-05, 21:39
Urk, først voldtekt og så dette. Provokasjonene skal visst ingen ende ta.

Det er helt latterlig å kalle det der for en æreskrenkelse. Det er mer latterlig å frikjenne for vold på et sånt grunnlag. Two wrongs don't make a right.

Mr.Man
09-11-05, 22:04
Det er helt latterlig å kalle det der for en æreskrenkelse.
Ja, jeg trodde heller ikke ære hadde så stor plass i det norske rettsvesen. Skulle tro en analfabet uvitende tulling har raket over lovboken.

Lystløgner
10-11-05, 00:37
Urk, først voldtekt og så dette. Provokasjonene skal visst ingen ende ta.

Det er helt latterlig å kalle det der for en æreskrenkelse. Det er mer latterlig å frikjenne for vold på et sånt grunnlag. Two wrongs don't make a right.
Men når vi har en rettspraksis som bare gir samfunnstjeneste for uprovosert vold som sender folk i flere måneders sykmelding.... Hvor liten straff skulle han egentlig få? 15 minutter betinget fengsel?

Elektra
10-11-05, 00:49
Har vi en rettspraksis på det? Eller er det en rettsavgjørelse du drar fram for å understreke et poeng som egentlig ikke er der?