Se full versjon : Dine favorittbøker?
Mine:
Anne fra Bjørkely - serien av Lucy Maud Montgomery
Krig og fred av Lev Tolstoj
Pianostemmeren av Daniel Mason
Kaptein Corellis Mandolin av Louis De Bernières
Arr på sjelen av Val McDermid
Siste fristelse av Val McDermid
Sirenenes sang av Val McDermid
Andres nød av Val McDermid
Tornefuglene Colleen McCullough
Emma av Jane Austen
Overtalelse av Jane Austen
Stolthet og fordom av Jane Austen
Fornuft og følelse av Jane Austen
Mansfield Park av Jane Austen
Much Ado About Nothing av William Shakespeare
Victoria av Knut Hamsun
Bridget Jones' dagbok av Helen Fielding
Bridget Jones på randen av Helen Fielding
Før frosten av Henning Mankell
Ett skritt etter av Henning Mankell
Den femte kvinnen av Henning Mankell
Gutt: Fortellinger fra barndommen av Roald Dahl
Kabalmysteriet av Jostein Gaarder
Elsk meg i morgen av Ingvar Ambjørnsen
Tornefuglene av Colleen McCullough
Mvh Yvonne :glorie:
Mine:
Er virkelig disse to bøkene endel av dine favorittbøker? Imponerende. Jeg har lest mange bøker, og da snakker jeg ike om Nick Carter etc, men i allefall Krig og Fred ble for tung for meg. (Og da snakker jeg ikke om vekt)
Etter å ha lest første boken til Jo Nesbø var alle andre forfattere annenrangs. Derfor blir det favorittbøkene mine, så blir mye av den øvrige kriminallitteraturen alternativet.
Jeg har generelt sansen for bøkene til Ingvar Ambjørnsen, Margit Sandemo og Charles Bukowski.
Shafahta arhidir
11-11-05, 15:30
Clive Cussler og Mattew Reilly :nikker:
Jeg er også Jo Nesbø fan. Håper jeg får de siste bøkene om Harry til j.u.l. :)
Mine:
Pianostemmeren av Daniel Mason
Kaptein Corellis Mandolin av Louis De Bernières
Arr på sjelen av Val McDermid
Siste fristelse av Val McDermid
Sirenenes sang av Val McDermid
Andres nød av Val McDermid
Tornefuglene Colleen McCullough
Emma av Jane Austen
Victoria av Knut Hamsun
Bridget Jones' dagbok av Helen Fielding
Bridget Jones på randen av Helen Fielding
Gutt: Fortellinger fra barndommen av Roald Dahl
Kabalmysteriet av Jostein Gaarder
Elsk meg i morgen av Ingvar Ambjørnsen
Tornefuglene av Colleen McCullough
Mvh Yvonne :glorie:Du har mange favoritt bøkker.
Mine:
Er virkelig disse to bøkene endel av dine favorittbøker? Imponerende. Jeg har lest mange bøker, og da snakker jeg ike om Nick Carter etc, men i allefall Krig og Fred ble for tung for meg. (Og da snakker jeg ikke om vekt)
Jeg skal innrømme at de er tunge å lese, begge to, og faktisk hadde jeg større "problemer" med Much Ado About Nothing, siden jeg ikke snakker "Shakespearian". Men når jeg kom inn i det, syntes jeg de er knakende gode bøker. Så filmene først, hehe, ble veldig betatt av dem, og leste bøkene etterpå.
Du har mange favoritt bøkker.
Ja, du har rett. Jeg elsker å lese. ;)
Du har mange favoritt bøkker.
Ja, du har rett. Jeg elsker å lese. ;)
Mvh Yvonne :glorie:Jo men alle er vell ikke din favoritt?
Jo, på hver sin måte er de det. Noen er barnebøker som jeg elsket da jeg var liten, men joda, alle har de sin egen plass. De er gode på hver sin måte.
WOW.
Skal si du var en vitaminsprøyte. Vel jeg er en Hamsun fan, men liker også John Irvings bøker. Utover det leser jeg stort sett hele tiden og alt.
Siden så få har oppdaget dem enda, så må jeg få lov til å trekke frem en triologi som ruler, og som er vel verdt å lese/bli kjent med/bruke noen uker på:
The Baroque Cycle av Neal Stephenson
http://www.nealstephenson.com/
Lars saaby christensen er megabra.
Blandt mine forfattere finenr du ikke nroske navn. Jeg blir så deppa hver gang jeg prøver å lese en norsk bok. Sist gang var makkverket til Erling Loe eller noe slikt. Etter èn side fikk jeg nok.
Noen av mine favoritter er:
David Gerrold
Larry Niven
Jerry Pournelle
Robert Heinlein
Arthur C Clarke
Isaac Asimov
C S Forrester
W H Wells
Jules Verne
Robert Silverberg
etc
Mine:
Ja, den gleder jeg meg til å lese for ungene!
Men vi har allerede kommet igjennom en annen favoritt:
Den hemmelige hagen.
Ellers må jeg si, at etter ny gjennomlesning er Emil fra Lønneberget høyt, høyt oppe på lista.
Tolstoy er jeg ikke glad i Brødrene Karamasov av Dostojevskiy (staving har aldri vært min sterke side...) derimot!
Emma av Jane Austen
Persuation liker jeg også. Og i det hele tatt er det fint å lese Auten når man trenger noe lett underholdende med litt mer vett og forstand enn legeromaner. Det har gitt meg en del tanker om livet i England på 1700-tallet, ja. Mest av alt at det ligner farlig på livet i dag, når det kommer til folks tanker og meninger. Det var morsomt å lese Bridget Jones og se at hun ahdde stjålet plottene fra Austen.
Jeg liker Romeo og Juliet, og The Tempest. Mest for avslutningsmonologen. Romeo og Juliet for balkongscena, jeg tror ikke det finnes et morsommere møte mellopm to tenåringer i bokform. Snakk om kulturkollisjon mellom jenta og guttens forventninger.
Mankell liker jeg mindre og mindre.
Minette Walters drimot, hun ruler på krimfronten, med Acid Row og Snakeskin som to høydepunkter sålangt.
Andre bøker:
The Baroque Cyckle som er nevnt ovenfor, dette er virkelig helt fantastiske bøker. Historiene er vittige, lange, gode, morsomme, alvorlige og gode. Vi følger tre vidt forskjellige personer med deres venner, bekjentskaper, intriger og interessert gjennom et hundreår (1650-1750). David -sønn av en frikirkelig kjepe, som støttet Cromwell. Selv er David Waterhouse med blandt de første og fremste naturvitere, romkamerat med Newton, og venn og kolega av Leibniz. Half cock Jack Shaftoe, King of the Vagabonds -den kuleste landstrykere på to bein, og med en halv pikk mellom beina. Han ender opp gal av syfilis som galleislave -og så tar det enda mer av etter det. Eliza, fra en av øyene i nordsjøen, røvet av pirater som barn, vokst opp i et Tyrkisk harem, kommer seg fri etter å ha bli reddet av Jack. Blir raskt en av Europas beste aksjemeglere og gifter seg inn i den franske adelen.
For de som kjenner Cryptonomicon, dette er selfølgelig forfedrene til Waterhouse og Shaftoe, og selfølgelig dukker Enoch Root opp som en joker her også -evig liv som han har.
Også er det Neil Gaman da.... Med The Sandman som man bør unne seg å stifte bekjentskap med. Av andre bøker, så er Neverwhere fantastisk, synes jeg. American Gods er vel verdt å lese.
Gro Dahle sin bok "Bak Mumme bor Moni".
Ringenes Herre må med.
Ringelihorn -Eventyr skrevet ned av Regine Normann.
Ein Roman om Kjærlieken og Døden av Kjell Hauge.
Broene Brenner av Kaj Skagen.
Victor Hugo: Mannen som ler og De elendige
Hm. Lista er sikker lenger.
Sexy Sadie
12-11-05, 02:57
Donald Pocket nr 300.
Chaim Potok sin bøker om Asher Lev er jo knakende bra, de er verdt å få med seg.
Chaim Potok sin bøker om Asher Lev er jo knakende bra, de er verdt å få med seg.
Liker du Potok? :-D
Det er en av yndlingsforfatterene mine, selv om han jo skriver forholdsivs likt i romanene sine. Senest i går leste jeg et intervju med ham der han sa at dette jo var det han ville, han ville belyse et tema.
Intervjuer og slikt, og også noen av bildene han selv maler ligger her:
http://www.lasierra.edu/~ballen/potok/
Tror nok Asher Lev har mange selvbiografiske trekk.
Selv er jeg nok mest fasinert av boka The Chosen.
Lystløgner
16-11-05, 13:05
Ingen som har tatt med de to store seriene til Jan Guillou?
Arn
Hamilton
Arn og Hamilton er gode serier, Arn er kanskje hakket vassere en hamilton serien på mange måter. Men jeg føler at det ikke er bra nok til å være på toppen av listen, de er mere bøker man leser for å slappe av til. Potok sine bøker derimot lar deg sitte igjen med en følelse av at boken faktisk har endret litt på deg som person.
Ingen som har tatt med de to store seriene til Jan Guillou?
Arn
Hamilton
Bøkene om Arn var til tider spennende, men veldig dårlig skrevet, synes jeg, og det ble jeg litt for irritert over.
Hamilton -jo, den kunne vært med. De første som spenningsromaner. Så er det Guillou begynner å eksperimentere med oss som lesere, og det har vært både vondt og interesant på samme tid.
Men av en eller annen grunn når han ikke helt til topps på min liste alikevel.
Potok sine bøker derimot lar deg sitte igjen med en følelse av at boken faktisk har endret litt på deg som person.
Ja, ikke sant? Jeg tenker på de gansek så ofte. Hver gang noen ofrer seg, så tenker jeg på Dinas harp, og hvordan det er å være barn av en martyr.
Og husker du på slutten av "Book of lights" da stjernene plutselig beveger seg på himmelen, og kommer nedover? Det har jeg faktisk opplevd selv. Det var ganske utrolig å lese boka etterpå og se det samme skjed er.
Jo den må jeg si att jeg hadde glømt Jan og Arn er bra og jeg syntes ikke att den var dårlig skrevet tvert om og hamilton var det lenge siden jeg leste og da syntes jeg dem var drit spennande og intresanta att lese.
Jeg kjøpte første boka i trilogien om Arn i dag. Har hørt mye om den, og skal ha en laaaang togtur på fredag.
Jeg kjøpte første boka i trilogien om Arn i dag. Har hørt mye om den, og skal ha en laaaang togtur på fredag.Da får du en fin og koslig resa. :mrgreen:
En av mine favoritter:
"Roots" ( Røtter ) av Alex Hailey.
Er du ferdig med Tempelridderen Elektra? Hva synes du om den?
Er du ferdig med Tempelridderen Elektra? Hva synes du om den?
Var det ikke veien til Jerusalem hun begynte på?
Eller er hun ferdig med den?
Det er jo lenge siden hun begynte på Veien til jerusalem, det går jo ikke an å bare lese den og ikke resten av bøkene...
Det er jo lenge siden hun begynte på Veien til jerusalem, det går jo ikke an å bare lese den og ikke resten av bøkene...
Vel, tidsperspektivet mitt er ikke helt i lage for tiden. Syns ikke det er mange dagene siden vi snakket om Jan Guillau.
Elektra leser styggfort. :nemlig:
Jeg er ganske sikker på at hun bare trenger å ta en titt på forsiden av et blad, la oss si Se&Hør eller Her&Nå, så har hun faktisk lest det ferdig, så fort leser hun. :knegg:
Metalbitch
07-04-06, 02:09
"De gales hus" er den eneste jeg kommer på nå selfølgelig, med det er mange flere.
Jeg glemte å ta med Jane Eyre av Charlotte Brontë.(..)
Mvh Yvonne
Rød Storm av Tom Clancy.
Og så likte jeg Kabalmysteriet av Jostein Gaarder... :)
Rød Storm av Tom Clancy.
Og så likte jeg Kabalmysteriet av Jostein Gaarder... :)
Mmm, enig, Kabalmysteriet er en kjempefin bok.
Mvh Yvonne
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.