Se full versjon : Pakke tatt av tollen (this time for real)
Et pakke ble tatt av tollen her, og jeg fikk brev med to options, enten:
Alternativ 1: Posten kan fortolle. Oppgi fødselsnummer og signer fullmakten.
På full makten står det:
"Jeg gir fullmakt til å fortolle denne -og mine fremtidige sendinger som ankommer med Posten. (Jfr. Tollovforskrift pkt, 5.1.7). Det innebærer at sendingen(e) kan åpnes for tollvurdering, samt at mitt navn og fødselsnummer registreres i Postens kunderegister"
"Fullmakten gjelder til den skriftlig tilbakekalles eller slettes fra Postens kunderegister ihht Personopplysningsloven"
Alternativ 2: Du kan ta hånd om fortollingen selv.
Innebærer at jeg må gå til Godssentralen, men ingen registrering.
Spørsmålet er om jeg på fullmakten bare kan stryke ut,
"-og mine fremtidige sendinger" og dermed spare meg for tøvet?
The Cryptic
01-12-05, 12:15
Vel, det er klart du kan endre fullmakten som gis til Posten, ettersom lovforskriftene ikke setter spesifikke krav til utforming av en slik fullmakt, altså med unntak av registering av fødselsnummer. Det litt snedige her er at Posten i seg selv ikke har anledning til å lagre personnumer, men de har etter personvernloven en rolle som databehandler, og lagrer personnr. på vegne av andre, f.eks. Tollvesenet.
Uansett, dersom du endrer teksten, dvs. stryker linjen om "fremtidige" er det uvisst hvordan dette behandles. Personvernloven gor Posten rett til, på vegne av Tollvesenet, å lagre dine opplysninger i 6 måneder, og du er etter Personvernloven pliktig til selv å kreve disse opplysningene fjernet før denne tid er utgått. Ettersom lover har forrang foran forskrifter i motstridende forhold er det derfor tvilsomt at Posten vil ta hensyn til dine korrigeringer i fullmakten.
Som et alternativ kan du foreta fortollingen selv over internett. Dette er en ny tjeneste fra Tolletaten, og i tillegg til at du slipper den klønete reisen ut til Alnabru sparer du nok penger til en utepils til sommeren :). Fra Posten Godssentrals informasjonsside står det følgende å lese om dette alternativet:
Alternativ 2: Du kan fortolle selv
Du kan selv fortolle sendingen ved ditt lokale tollsted eller på Tollvesenets fortollingsløsning på Internett. Siden Posten er lagerholder,
er vi pålagt å dokumentere overfor Tollvesenet at din forsendelse er fortollet. Du må derfor melde Tollvesenets og Postens
referansenummer til Postens Godssenter på faksnummer 23 14 93 00 eller på e-post til privatfortolling@posten.no eller pr brev til:
Postens Godssenter, Privatfortolling, 0024 Oslo, innen 10 dager. Du vil motta en faktura for Postens utførte arbeid i forbindelse med
ankomstbehandlingen (ft. kr 62,- inkl. moms).
Okay, da ble det jo plutselig enklere, takk :)
The Cryptic
01-12-05, 18:16
Bare hyggelig
Vad har du kjøpt nu da WG. :mrgreen:
Sexy Sadie
01-12-05, 19:09
Det sier han ikke en skit om, lurer på hvorfor. :mrgreen:
The Cryptic
01-12-05, 19:19
Lurer på hva alternativ 3 var i det brevet :mrgreen:
Det sier han ikke en skit om, lurer på hvorfor. :mrgreen:Nei det gjorde han med det førra pakke som han fikk og da var det ju ikke så farligt men denne gangen virker det vare litt skummelt. :mrgreen:
Sexy Sadie
01-12-05, 19:36
Den her gangen er det sikkert noe å skjule.
Den her gangen er det sikkert noe å skjule.Sikkert, det er vel derfør han er så tyst her inne nu. :mrgreen:
Problemet med å deklarere over nett er at det tar gjerne et par uker fra man registrerer seg til man får tilsendt påloggingsinfo - pr. post. Og da er gjerne hele pakken sendt i retur. :roll:
Lønner seg å regge seg på Tvinn samtidig som man bestiller. :jepp:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.