PDA

Se full versjon : Søndagsjobben

BEM
10-12-05, 14:43
Jeg har intrykk av at denne kafeen besitter en del kompetanse om nettverk.
Ok. Hmm skal vi se.
Behov:
Mer lagringsplass på vårt nettverk. 1Tb ca.
Jeg har kjøpt 4 disker a 250 Gb + en RAID controller.
Tenkte på RAID 0.

Boksen er en vanlig PC. - Tower.

Miljø:
5 Mac.
15 PCer
I et sammensurium av arbeidsgrupper - trådløse forbindelser - TP forbindelser kastet opp over en 3 års periode uten sikkerhet - rutiner - servere - bacup og system. - kaos.

Standard spørsmål i dette miljøet: "Hvor er fila mi?" (så rart :))

Nå har jeg hyla om disker en tid.
Standard svar: Hakke råd.
Så ga jeg faen....
3 mnd senere.
"Hvor er fila mi" ble hovedtema.
Etterfulgt av banning og tapt fortjeneste.

Ok.
Hva nå?
Jeg må smelle opp en maskin i morgen og lage en filstruktur.
Men noen på nettverket eter plass og disse må ha en Quota på diskene eller så blir det feil. Jeg kunne tenke meg å kjøre Linux for boksen skal bare servere data.

Mine kunnskaper om Linux på en skala fra 1 til 10 er 2,5 omtrent.
Kan man løse dette under linux?

Altså jeg må begrense forbruket til noen av arbeidsgruppene slik at de ikke bruker all plassen. Under Linux. Og alt dette må fungere under Mac og Win og DHCP.

hmmmm

Sexy Sadie
10-12-05, 15:19
Jeg kan ikke hjelpe, dessverre.

Mr.Man
10-12-05, 16:03
Raid:
Du må ikke finne på å bruke Raid0 i et arbeidsmiljø. Raid0 bruker man bare for å øke ytelsen på et sett med disker dramatisk. Problemet med Raid0 er at den ikke har noen sikkerhet. Ryker en blokk på en av diskene (noe som skjer før eller senere) vil hele volumet gå ned for telling og ALT forsvinner.

Finn deg en kontroller som støtter Raid5. Raid5 bruker den siste disken bare til checksum, noe som vil kreve 5 disker a 250 GB hvis du vil ha 1 TB. Du vil elske det den dagen en av diskene ryker, for da vil serveren bare tutle videre uten at brukerne merker noe annet en pipingen fra raid-kortet på serverrommet.

Quota:
Du kan løse dette på Linux. Quota-management er en helt vanlig issue som alle server-plattformer støtter. Du finner sikkert lett oppskrift på dette ved å Google litt.

Jeg vil allikevel anbefale å kjøre Windows 2003 Server for fil-lagring. I tillegg til QM pr. bruker pr. katalog støtter den noe nytt som heter "Volume Shadow Copy". Det gjør at serveren tar snapshot av alle forandringer som skjer på alle filer og lagrer dem i et lager du bestemmer størrelsen på. Det gjør at brukerne får en ekstra arkfane i Utforsker hvor de kan hente frem tidligere kopier av filer man har jobbet med. Vi snakker om brukerstyrt restore.

BEM
10-12-05, 16:10
Raid:
Du må ikke finne på å bruke Raid0 i et arbeidsmiljø. Raid0 bruker man bare for å øke ytelsen på et sett med disker dramatisk. Problemet med Raid0 er at den ikke har noen sikkerhet. Ryker en blokk på en av diskene (noe som skjer før eller senere) vil hele volumet gå ned for telling og ALT forsvinner.

Finn deg en kontroller som støtter Raid5. Raid5 bruker den siste disken bare til checksum, noe som vil kreve 5 disker a 250 GB hvis du vil ha 1 TB. Du vil elske det den dagen en av diskene ryker, for da vil serveren bare tutle videre uten at brukerne merker noe annet en pipingen fra raid-kortet på serverrommet.

Quota:
Du kan løse dette på Linux. Quota-management er en helt vanlig issue som alle server-plattformer støtter. Du finner sikkert lett oppskrift på dette ved å Google litt.

Takk. - Skal gjøre.
Kan jeg bruke en trøtt disk av annen størrelse/type en de raskere til checksum disk? Får man en opsjon til å velge disk for denne funksjonen? Har hastigheten på denne dramatisk betydning på hele settet?

BEM
10-12-05, 16:13
Jeg vil allikevel anbefale å kjøre Windows 2003 Server for fil-lagring. I tillegg til QM pr. bruker pr. katalog støtter den noe nytt som heter "Volume Shadow Copy". Det gjør at serveren tar snapshot av alle forandringer som skjer på alle filer og lagrer dem i et lager du bestemmer størrelsen på. Det gjør at brukerne får en ekstra arkfane i Utforsker hvor de kan hente frem tidligere kopier av filer man har jobbet med. Vi snakker om brukerstyrt restore.

Jo jeg ser klart fordelen med 2003 server.
Problemet var lisensen og grinete økonomifolk....
Men jeg skal se om jeg ikke finner en løsning.
RS++ eller noe som ligner. :roll: