PDA

Se full versjon : Å tro på Gud på "sin" måte

pip
14-12-05, 13:43
Det går igjenn i utallige innlegg på nettet: "Jeg tror på Gud, men på "min" måte".

Til forskjell fra hvem? Finnes det noen som ikke tror på Gud på sin måte?

Om man da overhode tror på Gud, det er jo mange som ikke gjør det, men jeg regner ikke med at det er ateistene man tenker på når man skriver noe slikt.

Goffy
14-12-05, 14:32
Beskriver ikke det religiøse spekulasjoner der man forkaster de etablerte konfesjoner, eller lar seg påvirke i så liten grad som mulig da?

Det er jo et helt grunnleggende trekk ved mennesket å stille seg de store spørsmål i livet,
selv om utfallet av spekulasjonene ikke alltid er gitt.

Det eneste unntak man kjenner til i menneskeheten der religion og religiøse betraktninger var fullstendig fraværende er blandt Tasmanerne. Dette var så oppsiktsvekkende på slutten av 1800 tallet at det, sammen med endel andre faktorer gjorde at The Royal Geographical society hadde lengre debatter for å fastslå om hvorvidt Tasmanerne var mennesker eller ikke.

Sexy Sadie
14-12-05, 14:36
Å tro på Gud på sin måte er vel å ikke ha noen tro på det bildet av Gud noen menighet eller statskirke prøver å indoktrinere oss i...

Jeg vet ikke....

pip
14-12-05, 14:49
Hehe

"Jeg tror på Gud, på en sånn indoktinert måte, mao, jeg tror på Gud, men ikke på min måte"

Lurer på om der noen som ville sagt noe sånt?

Eller tenkt det.

Når man sier "jeg tror på Gud, men på min egen måte" -da hører jeg liksom en underliggende påstand om at det finnes mennesker som ikke tror på Gud på sin egen måte. Det tror jeg ikke er mulig. Uansett hvem ens gudsbilde er påvirket av. Jeg tror jo heller ikke at noen kan ha et gudsbilde som ikke er påvirket av andre enn en selv.

pip
14-12-05, 14:50
Beskriver ikke det religiøse spekulasjoner der man forkaster de etablerte konfesjoner, eller lar seg påvirke i så liten grad som mulig da?

Ja, det er nok slik det er. Men setnigen høres egentlig ganske merkelig ut når man tenker over den.

Lystløgner
14-12-05, 14:51
Jeg tror at om han finnes så må Gud være mer kompleks enn at et menneske kan forstå ham/hun/det fullt ut. Det er dermed fullt mulig for forskjellige mennesker å ha forskjellige oppfatninger og at alle er sanne på en gang siden vi bare kan forstå en liten del hver.

Som når man ser forskjellige avskygninger på en vegg og skal prøve å forstå tingen det kommer fra.

pip
14-12-05, 14:57
Jeg tror at om han finnes så må Gud være mer kompleks enn at et menneske kan forstå ham/hun/det fullt ut.

Enig.

Men jo mer jeg leser teologi og religion (og det har jeg gjort en god del i løpet av de siste 20 årene), jo mer ser jeg at dette faktisk er en sentral del av alle de store religionene også.

Jødene sier f. eks: Den eneste grensen Gud har, er at han er grenseløs.

Man kan nok oppleve det som om gusbildet er "satt" i de forskjellige religonene. Men det er en forenkling som ikke rommer det mysteriet som religionene tross alt anerkjenner, alle som en. Selv om dette er mer tydelig i noen tradisjoner enn i andre. De som er tydeligst på det i kristen tradisjon er kanskje mystikerne og den keltiske teologien?

Skal se om jeg finner igjenn et ganske flott dikt som sier noe om dette.

Sorepheus
14-12-05, 15:03
Så det du sier er at religion = jeg er dum/jeg har ikke peiling?

Uketassen
14-12-05, 15:04
SS er inne på noe. I mitt tilfelle har jeg enda ikke funnet en religion som passer/har samme syn på Gud som jeg. Men nå har jeg strengt tatt ikke letet så veldig mye de siste årene, så det er mulig en har poppet opp, hva vet jeg?

For øvrig pleier jeg sjelden si at jeg tror på Gud på min egen måte. Alle som tror på Gud har jo et personlig forhold til h*n, enten de vil det eller ikke.

pip
14-12-05, 15:08
Så det du sier er at religion = jeg er dum/jeg har ikke peiling?

Spør du meg?

Nei, dette sier jeg overhode ikke. Hva har jeg skrevet for å få deg til å tro det? Jeg tror ikke religiøse mennesker er hverken dummere eller klokere enn folkflest.

Sorepheus
14-12-05, 15:10
Det var jo det du sa deg enig i da.

pip
14-12-05, 15:12
Jeg sa meg enig i at om det finnes en Gud, så er denne skapningen så kompleks at man ikke kan forså den fullt ut.

Hva har det med å være dum å gjøre?

Goffy
14-12-05, 15:22
Jeg synes alltid det er så kult når folk trekker logikk og
sannsynlighet inn i slike spørsmål. :knegg:

Sorepheus
14-12-05, 15:23
:mrgreen:

Zenaria
14-12-05, 15:49
Spiller ingen rolle hva du tror på, bare du tror på noe.

Uketassen
14-12-05, 15:59
Spiller ingen rolle hva du tror på, bare du tror på noe.
Sa hun som skrev dette:

Nei, det synes ikke jeg. Det stinker dobbeltmoral av dere som sier dette. For meg fremstår frelsesarmen der de omfavner det ene mennekse samtidig som de støter det andre fra seg. Hva er det slags selektering? Er vi ikke alle like verdt?

Zenaria
14-12-05, 18:23
:gapskratt: :gapskratt: ser at du har sans for humor, tassen.