Se full versjon : Overopphetet laptop
Sitter på en laptop som jeg har fått låne av pappa, den kostet 20.000 for et par år siden. Jeg sliter med at temperaturen på den er generelt for høy. :akjeft: Har lastet ned et program som måler temperaturen nå. Den var på 60 grader. I stad spilte jeg civilizatoin 4, da klikker spillet fordi pc-en er for varm tror jeg. Da er den sikkert 70 grader. Kan det være noe galt da siden den alltid er for varm, eller er det bare at den er for gammel? Acer travelmate 630.
Problemet kan ligge i at. Den er liten og lett, har derfor ingen vifte direkte på hverken skjermkort eller prossessor.
Men en vifte. Som blåser gjennom en kjøleribbe, hvor det går rør i fra prossesoren o.l. via. Mer som en eksospotte.
Dette gir da lavere kjøling.
Har kjørt min bærbare ganske hardt, den har slik oppbygning, flere nye maskiner har også den stilen.
Spilling tar på, men det går som oftest bra.
Om du hører at plastikken slår seg, når du lar den kjøleseg ned igjen er ikke det helt bra.
(Det gjorde det for en kompis).
Han solgte maskina før den gikk i stykker :mrgreen:
Hva måler du tempen på. CPU?
Problemet kan ligge i at. Den er liten og lett, har derfor ingen vifte direkte på hverken skjermkort eller prossessor.
Men en vifte. Som blåser gjennom en kjøleribbe, hvor det går rør i fra prossesoren o.l. via. Mer som en eksospotte.
Dette gir da lavere kjøling.
Har kjørt min bærbare ganske hardt, den har slik oppbygning, flere nye maskiner har også den stilen.
Spilling tar på, men det går som oftest bra.
Om du hører at plastikken slår seg, når du lar den kjøleseg ned igjen er ikke det helt bra.
(Det gjorde det for en kompis).
Han solgte maskina før den gikk i stykker :mrgreen:
Den er ikke liten og lett, den er heller det motsatte. Tung og relativt stor skjerm. Jeg lastet ned HDD Temperature for å sjekke
Er nok mange grunner til at laptop'er kan bli varme.
Du stenger ikke for noen utluftningshull?
Kansje bruker du cd-rom mye? Noe som øker temp betraktelig.
Siden den er "gammel" kan det jo tenkes at kjøleribbene er så fulle av lodotter så luftgjennomstrømninger er lik null over cpu/gpu.
Syns min Lap også er hakket for varm.
Kan i hvertfall ikke ha den på fanget. :-?
Den er ikke liten og lett, den er heller det motsatte. Tung og relativt stor skjerm. Jeg lastet ned HDD Temperature for å sjekke
Er det bare harddisken du tar tempen på da?
Hva måler du tempen på. CPU?
Jeg gjør dette i de fleste nyere bios?
Men at programmet det snakkes om her heter HDD temp, :?: strange
Lystløgner
19-12-05, 00:52
Prøv en sånn "ren luft på boks" og blås gjennom så du får ut en del av støvet som samler seg på kjøleribbene.
Hæ? Greit nok at BIOS i enkelte tilfeller viser temperaturen på diverse ting, men det er vel ikke rart at det finnes programmer som gjør det samme? Jeg dro god nytte av et program som het Speedfan, der jeg kunne stille hastigheten på viftene samt se temperatur på de tingene som har temperaturmåler.
Hæ? Greit nok at BIOS i enkelte tilfeller viser temperaturen på diverse ting, men det er vel ikke rart at det finnes programmer som gjør det samme? Jeg dro god nytte av et program som het Speedfan, der jeg kunne stille hastigheten på viftene samt se temperatur på de tingene som har temperaturmåler.Joda Elektra, men HDD-temp hørtes rart ut, til å måle temp på CPU med.
Har man det i bios, så slipper man jo program.
Men er det i bios, får man ofte til å hente det fram med sys, cpu og gen. fan-temp program som du foreslår her.
Speedfan høres også snålt ut når jeg brukte det til å måle temperaturer med samt å sjekke fysisk status på disker. Programmer kan fint ha flere funksjoner. Uten at jeg har sjekket at dette har det, dog.
Jeg har også testa speedfan, men jeg fant ikke ut hvordan jeg kunne justere hastigheten på vifta. Det er ikke noe støv på vifta heller. Mamma skal få ny laptop til jul, jeg vurderer å bytte den ut med denne her. Litt slemt, men hun er jo grønn på data og skal nok ikke spille spill og greier.
Justering av hastigheten funker bare hvis du har en vifte som kan justeres.
Jeg finner det også rart at det er hdd temp som er målt her? Hvordan gjøres det med en softis? Man må jo uansett ha klint en føler på disken for å få noe resultat på dette?
Og hvor viktig er det med harddisk temp? Så lenge den ikke synger i tide og utide så er det neppe problemkilden her..
Nei frem med q-tips og rense kjøleribber.
http://www.download.com/HDD-Temperature/3000-2086_4-10345217.html?tag=lst-0-1
lasta ned det jeg. Er kjøleribbene de på høyre side? Får teste det da. Hjelper sikkert ikke. Nå er tempen 45 grader når jeg ikke spiller.
Er kjøleribbene de på høyre side? .
De er nok på venstre haldel av maskinen sett ovenifra etter at du har fjernet tastatur og deksler.
Jeg snakker om kjøleribbene til prosessor og grafikkkort inni.
Du må pakke opp gaven for å få q-tipset den snill igjen frykter jeg.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.