PDA

Se full versjon : Spiral mot mens

Arrak
19-12-05, 00:13
Spiral :mrgreen:
Spiral er en liten gjenstand av plast som settes inn i livmorhulen. Spiralen kan ha en kobbertråd rundt skaftet, (kobber-spiral)- eller en hormonkjerne (hormon-spiral, samme type hormoner som i minipiller).

Kobberspiral: Spiralene finnes i forskjellig form og størrelse.
Spiralen hindrer egget i å feste seg i livmoren. Dessuten kan kobberet hemme sædcellenes bevegelighet gjennom livmoren.
Fordeler: Høy sikkerhet. Lang brukstid. Virker med en gang den er lagt inn i livmoren.
Ulemper:Kobberspiralene kan gi kraftigere menstruasjon og av og til menstruasjonssmerter. Spiralen beskytter ikke mot infeksjon. Hyppig partnerskifte og ukjent partner er den største risiko for infeksjon og utvikling av egglederbetennelse. Spiralen i seg selv er ikke farlig. Derfor bør kvinner med flere partnere eller ukjent partner bruke barrierebeskyttelse i tillegg. Yngre kvinner som ikke har født barn bør helst unngå spiral.

Hormonspiral: Det finnes bare en type på markedet, Levonova®. Hormonspiralen hemmer veksten av livmorslimhinnen og gjør slimet i livmorhalsen ugjennomtrengelig for sædceller. I tillegg hemmer den sædcellenes bevegelighet gjennom livmoren.

Fordeler: Høy sikkerhet. Lang brukstid. Virker med en gang den er lagt inn i livmoren. Den reduserer menstruasjonsblødningen og er nyttig hos kvinner som har kraftige og langvarige blødninger. Den kan også redusere menstruasjonssmerter.
Ulemper:Yngre kvinner som ikke har født barn bør helst unngå spiral.

Spiraler settes inn hos lege. Selve innsettingen kan være litt ubehagelig. Det er ikke farlig, og smerten går fort over. Spiralen er effektiv i 5-10 år avhengig av hvilken type som er valgt. Kvinnen kan selv kontrollere at spiralen er på plass ved at hun kjenner tråden i mormunns-åpningen (med en finger i skjeden). Spiral satt inn i 40 års alderen trenger ikke skiftes. Blir du gravid med spiral, bør spiralen fjernes snarest, da det ellers er risiko for spontanabort eller for tidlig fødsel.

Sikkerhet: Når spiralen er plassert riktig og sitter der den skal, er sikkerheten på nivå med p-pillen.

Takk til deg som laget spiralen.

Elektra
19-12-05, 01:06
Alt det der gidder jeg ikke å lese.

Snorre
19-12-05, 01:39
Uff har lest.

Mr.Man
19-12-05, 01:41
Spiral suxxer. Nylontråden skraper mot hodet.

Arrak
19-12-05, 01:42
Ville bare opplyse allmennheten om at det fantes alternativer som minsket/fjernet behovet for denne tråden helt og holdent.

Elektra
19-12-05, 01:44
Selvsagt finnes det alternativer. Samme effekt kan oppnås med p-piller og p-sprøyte også. Men merk deg den tingen dette her har felles, og det er hormoner. Ikke alle er like glad for å stappe i seg en haug med hormoner.

Mr.Man
19-12-05, 01:46
Ingen skal få meg til å tro at det å stappe i seg hormoner resten av livet eller gå med et stålstativ oppe i fitta er så veldig lurt.

Arrak
19-12-05, 01:48
Flyttet til et nytt tema ser jeg. Det var jo ikke meningen..
Er da ikke så forbannet opptatt av spiraler at jeg ville startet et eget emne om det..

:?:

Elektra
19-12-05, 01:49
Det er bare MM som leker admin-nazi igjen. Han får noen anfall av og til.

Mr.Man
19-12-05, 01:50
Vel. Se det positive i det. Du får flere grunker....

Uketassen
19-12-05, 01:51
Selvsagt finnes det alternativer. Samme effekt kan oppnås med p-piller og p-sprøyte også. Men merk deg den tingen dette her har felles, og det er hormoner. Ikke alle er like glad for å stappe i seg en haug med hormoner.
Du har nok hormoner du skjære, mer enn nok. :nemlig:

Elektra
19-12-05, 01:51
Du har nok hormoner du skjære, mer enn nok. :nemlig:
Ja... Jeg kan godt dele.

Lana
19-12-05, 01:54
Ingen skal få meg til å tro at det å stappe i seg hormoner resten av livet eller gå med et stålstativ oppe i fitta er så veldig lurt.

Det vet vel du alt om som er mann.

Elektra
19-12-05, 01:55
Hva har det med saken å gjøre?

Lana
19-12-05, 01:56
Hva har det med saken å gjøre?

Hva vet han om hvordan det er å ha et stålstativ oppi fitta som han sier så fint.

Elektra
19-12-05, 01:57
Det var vel helst tilførsel av hormoner, tenker jeg.

Lana
19-12-05, 01:59
Da er han dårlig til å formulere seg.

Uketassen
19-12-05, 02:07
:catfight:

kratos
19-12-05, 08:32
Jeg skal aldri ha spiral, jeg skal ikke ha noe stålstativ i fitta (Takk for formuleringen. ;) )

Man får jo det samme utav p-piller og p-sprøyte, da velger jeg heller en av de.

Hormonmessig så er jeg faktisk allergisk mot gummi så noe hormoner må jeg bruke i min prevensjon uansett. (ja, jeg vet de har spesialkondomer på kondomeriet, men det glemmer man jo alltid å bestille..)

Blossom
19-12-05, 19:53
Det høres ikke særlig fristende ut med spiral nei. P-piller er heller ikke noe greier, men noe må jeg jo ha, kondom er jo et dårlig alternativ. Skulle fantes et prevansjonsmiddel ute hverken hormoner eller stål, dessuten så kunne mannfolka bidratt litt mer med prevansjonen. De kunne stappa i seg hormoner i stedet. :lesprut:

@roma
19-12-05, 20:58
Ingen skal få stappe noe inn der, som ikke hører hjemme der.
Ikke tør jeg heller. Jeg har gått gjennom 3 barnefødsler ( derav 2 uten smertestillende ), men ikke pokker om jeg tør å få satt inn en stakkarslig spiral. *pingle*

Men om ikke så lenge, så slipper jeg og tenke mere på slike saker. *gleder meg*

Arrak
19-12-05, 21:00
dessuten så kunne mannfolka bidratt litt mer med prevansjonen. De kunne stappa i seg hormoner i stedet. :lesprut:

Om alternativet var at vi fikk en liten stålparaply med hormoner tredd inn i røret, så tror jeg en hormondrikk ville vært å foretrekke da.

Mr.Man
20-12-05, 01:25
Hva vet han om hvordan det er å ha et stålstativ oppi fitta som han sier så fint.
Alle kvinner jeg har snakket med som har prøvd spiral har måttet droppe spiral etter en periode p.g.a. underlivsproblemer som følge av den.

Mr.Man
20-12-05, 01:26
Det høres ikke særlig fristende ut med spiral nei. P-piller er heller ikke noe greier, men noe må jeg jo ha, kondom er jo et dårlig alternativ. Skulle fantes et prevansjonsmiddel ute hverken hormoner eller stål, dessuten så kunne mannfolka bidratt litt mer med prevansjonen. De kunne stappa i seg hormoner i stedet. :lesprut:¨
Saks er det meste effektive og gir ingen bivirkninger.

Uketassen
20-12-05, 01:29
¨
Saks er det meste effektive og gir ingen bivirkninger.
Avholdenhet er det mest effektive. :åpplyser:

Mr.Man
20-12-05, 01:31
Avholdenhet er det mest effektive. :åpplyser:
Synd det betinger at man faktisk er avholdende. Med tanke på de drifter vi går rundt med vet jeg ikke om resultatet er så veldig effektivt.

Lana
20-12-05, 03:33
Alle kvinner jeg har snakket med som har prøvd spiral har måttet droppe spiral etter en periode p.g.a. underlivsproblemer som følge av den.

Hvor lang periode da?

Husk på at alle reagerer forskjellige, og at de du uikke har snakket med har fasiten selv om de har fått problemer.
Er nok av dem som verken tåler p-piller eller kondom.

kratos
20-12-05, 12:30
Hvor lang periode da?

Husk på at alle reagerer forskjellige, og at de du uikke har snakket med har fasiten selv om de har fått problemer.

De trenger ikke nødvendigvis være av de som ikke tåler hormonpreparater.
Det er godt kjent at spiral er et av de prevensjonsmtodene som gir flest bivirkninger, det er tross alt et fremmeobjekt som skal inn i kroppen.
Mange får problemer med avstøtning, blødninger (ikke bare i starten) urinveisproblemer og smerter.
Det er ikke hormonenene de reagerer på men selve fremmedobjektet.

Jeg vil aldri anbefale spiral. :niks:

Mr.Man
21-12-05, 00:50
Hvor lang periode da?

Det varierer, men typisk har de gitt opp prosjektet etter et par år eller to.

Elektra
21-12-05, 00:58
Det er ikke en fellesnevner, selv om det framstilles sånn. Mange har god nytte av spiral, og opplever få eller ingen problemer med den i det hele tatt.

pip
21-12-05, 02:04
Jeg har faktisk ikke hørt at spiral er problematisk før, jeg. Kjenner mange som har spiral, og har lest en del om bivirkninger på prevasnsjon opp igjennom årene, men at spiral var så ille er nytt for meg. Finnes det noen lnker til mer info om det?

Det er jo forskjell på kobberspiral og homrmonspiral. Kobberspiralen er mindre sikker (kjenner minst et barn som ble til ved kobberspiral) Hormonspiral har en mindre mengde hormoner enn noe annet hormonprodukt, og er det safeste for kropper som tåler lite av slikt. Motvirker kreft gjør den også.

Lana
21-12-05, 03:28
Det er ikke en fellesnevner, selv om det framstilles sånn. Mange har god nytte av spiral, og opplever få eller ingen problemer med den i det hele tatt.

Enig med deg der ja :)

Vi er alle forskjellige.

Lana
21-12-05, 03:30
Jeg har faktisk ikke hørt at spiral er problematisk før, jeg. Kjenner mange som har spiral, og har lest en del om bivirkninger på prevasnsjon opp igjennom årene, men at spiral var så ille er nytt for meg. Finnes det noen lnker til mer info om det?

Det er jo forskjell på kobberspiral og homrmonspiral. Kobberspiralen er mindre sikker (kjenner minst et barn som ble til ved kobberspiral) Hormonspiral har en mindre mengde hormoner enn noe annet hormonprodukt, og er det safeste for kropper som tåler lite av slikt. Motvirker kreft gjør den også.

Her kan du lese litt forskjellig.

http://www.google.no/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial_s&hl=no&q=hormonspiral&meta=&btnG=Google-s%C3%B8k

pip
21-12-05, 12:12
Hm. Jotakk, men jeg er kapabel til å bruke google selv. Det var svart på det med bivirininger jeg lurte på, fant ikke noe om det der heller med første øyekast.

kratos
21-12-05, 22:57
Hm. Jotakk, men jeg er kapabel til å bruke google selv. Det var svart på det med bivirininger jeg lurte på, fant ikke noe om det der heller med første øyekast.http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/spiral.htm

pip
22-12-05, 10:22
Det står ikke noe om at spiral har fæle bivirkninger der?

Med mindre man har mange sexpartnere og pådrar seg chlamydia.