Se full versjon : Hvorfor bråker DEN NYE laptopen min som en påhengsmotor?
Har bare hatt den siden julaften. Nå er vifta tydeligvis løs eller noe, for den bråker verre enn en dampveivals. Sånn skal det ikke være. Den var stillegående de to første dagene. Blir løsningen å gå til butikken hvor jeg kjøpte den å kreve reparasjon eller hur?
Hive på mere diesel?
Det første som slo deg?
:knegg:
Eller sier dette litt mer om dine påhengsmotorkunnskaper?
I natt så slo den seg helt vrang og bråkte høyere enn en flymotor. Er langt unna der jeg kjøpte den, så jeg fant ut at jeg her skal det fikses på egen hånd. Så nå har jeg vært å skrudd opp pc-en og tørka støv av vifte og kjøleribber. Og det funka! Nå bråker den bare LITT. Er jeg ikke flink? :stolt:
Sexy Sadie
31-03-06, 14:49
Hvorfor er ikke den her i hardwareforumet?
Det lurer jeg også på. Har vel bomma når jeg la ut tråden. Du er velkommen til å flytte den.
Det kan hjelpe å helle litt smøreolje på akslingen hvis det ikke er bladene som subber borti kantene.
Jeg finner ikke helt ut hvorfor vifta bråker, tydeligivs så hjalp med med å tørke litt støv. Det kan godt hende at vifta skubber bort i noen kanter, bør jeg levere den inn da, eller er det noe annet jeg kan gjøre? Kan smøreoljen skade resten av pc-en?
Ville ikke anbefale å ha smøreolje i vifta, friksjonen kan gjøre at den tar fyr.
I natt hørtes det ut som om pc-en skulle eksplodere.
Gamle vifter bråker gjerne, det har som regel med støv inni vifta å gjøre. Normalt vil jeg ikke anbefale å skru opp vifta å gjøre rent selv da. Det er som regel 220V som går igjennom viften og det er derfor ganske mye mer risikabelt enn å sett inn en harddisk eller et PCI kort, spesielt med tanke på om man skrur den sammen feil igjen.
Denne vifta er ikke gammel, pc-en ble kjøpt rett før jul. En helt ny fijitsu siemens. Er det "farlig" å skru ut vifta når jeg har strømmen av? Hvorfor det?
En annen ting er at skruene under pc-en faller av i tide og utide. Må stadig samle opp skruer. Noen har gjort en dårlig jobb her :-(
Huffda, kjøpt PC på elkjøp?
Men hvorfor skal det være farlig å rengjøre en vifte hvis ikke strømmen står på?
Men hvorfor skal det være farlig å rengjøre en vifte hvis ikke strømmen står på?
Neida, det er ikke farlig i det hele tatt. bare sørg for at alt av kontakter etc ikke er i :)
Bruk en gammal tannbørste hvis det sitter fast. :selvopplevd:
Vel du må i alle fall trekke ut strømkabelen, holder *ikke* med bare å skru av strømmen. Det som er farlig med vifta er at den og er strømadapteren, dvs, den fordeler strømmen ut i svakere form. Skulle du skru på "feil skrue" eller "legge noen ledninger for nærme selve vifta" er faren absolutt reell, kan resultere i strøm i PC-kabinettet, brannfare og en "smelta" PC - altså ikke noe å anbefale til folk uten elektroerfaring, det blir som om man selv skulle innstalere strømkontakter i hjemmet fra sikringsskapet.
Neida, det er ikke farlig i det hele tatt. bare sørg for at alt av kontakter etc ikke er i :)
Bruk en gammal tannbørste hvis det sitter fast. :selvopplevd:
brukte q-tips jeg
Uansett så er det noe galt med denne pc-en. Den skal ikke være sånn når den er helt ny. Vifta bråker enda, selv om jeg har tørka det lille støvet som var inni. Kan man levere den til en expertbutikk i samme by, eller MÅ jeg levere den i butikken jeg kjøpte den? For en teit regel i såfall, da kan jo ikke folk fikse den hvis de bor i en annen by eller er mye å reiser med jobben eller lignende.
Expert er expert. Du kan levere den inn i hvilken som helst expertbutikk. Bare ha med kvitteringa.
En kompis av meg sa nemlig at jeg måtte levere den i samme butikk som jeg kjøpte den.
En kompis av meg sa nemlig at jeg måtte levere den i samme butikk som jeg kjøpte den.
Det tror jeg er feil. Det er jo en grunn til at de er i kjeder også...
Den åker nok videre til distributøren uansett, så det spiller nok ingen rolle for Expert hvilken butikk du bruker til dette. Jeg hadde klaget hvis viften bråker etter bare ett år. Det er en smal sak for dem å skifte vifte.
ikke et år en gang, 4 måneder. Kjøpte den i desember. Vifta begynte å bråke noen få dager etter. Den hadde et opphold på noen måneder, og nå har den begynt igjen. Hvor lenge er det garanti på en bærbar?
Pleier å være minst ett år. Du kan uansett klage på fabrikkasjonsfeil mye lenger enn det. I dette tilfellet er det vel det.
Gamle vifter bråker gjerne, det har som regel med støv inni vifta å gjøre. Normalt vil jeg ikke anbefale å skru opp vifta å gjøre rent selv da. Det er som regel 220V som går igjennom viften og det er derfor ganske mye mer risikabelt enn å sett inn en harddisk eller et PCI kort, spesielt med tanke på om man skrur den sammen feil igjen.
Dette er en laptop.
Derfor er høyeste spenning 12V.
Selv i strømforsyngene i vanlige PCer er som regel vifta 12V.
Og det er bare i selve strømforsyningen det er 220V og den er jo relativt beskyttet og er en egen enhet. Å klå inne i en PC medfører ingen fare i form av støt.
Men jording er bra fordi statisk elektrisitet kan ødelegge rambrikker og andre komponenter som er sårbare for høyere spenninger. Men dette kommer ikke av spenninger som går inn i systemet via kabler, men som sagt av statisk elektrisitet.
Selvfølgelig er det 12V inni PC'en, men det er fremdeles 220V i strøminntaket. Adaptoren ligger i Vifta og vifta skal normalt sett ikke skrues opp.
Selvfølgelig er det 12V inni PC'en, men det er fremdeles 220V i strøminntaket. Adaptoren ligger i Vifta og vifta skal normalt sett ikke skrues opp.
Hva er en adaptor?
Og hvilke av viftene snakker du om her?
Snakker seff om den store viften, ikke CPU-viften.
Hva er en adaptor?
Og hvilke av viftene snakker du om her?
I en laptop er den største viften VPU viften.
Generelt er det jo og frarådet å skru opp laptoper - da disse er så kompakt skrudd sammen. Det er jo og da gjerne egne løsninger/luker for skifte av HD eller CD/DVD drive.
Generelt er det jo og frarådet å skru opp laptoper - da disse er så kompakt skrudd sammen. Det er jo og da gjerne egne løsninger/luker for skifte av HD eller CD/DVD drive.
Likevel er den størst.
Ok, vel jeg har ikke skrudd opp noen Laptop'er ennå , for den jeg hadde ga jeg bort før den ble skruvare :roll:
Jeg har ikke skrudd i vanlig pc, bare laptop :) Ikke fått noe støt enda heller
Jeg har ikke skrudd i vanlig pc, bare laptop :) Ikke fått noe støt enda heller
Bra tiltak :)
Slik skal det være.
Laptopen min tok så jævlig kvelden i natt. Nå sitter jeg på en annen pc litt. Er redd jeg ikke blir så aktiv de neste dagene. Må prøve å få fikset skiten.
Laptopen min tok så jævlig kvelden i natt. Nå sitter jeg på en annen pc litt. Er redd jeg ikke blir så aktiv de neste dagene. Må prøve å få fikset skiten.
Man har jo i hvertfall et års garanti, send inn driten.
Og nå har vifte nr. 2 daua. Jeg er nå rimelig forbanna og bruker en bordvifte som nødløsning. Jeg tenker ta med meg en mannsterk person som kan kjefte opp de skyldige og gi meg pengene tilbake.
:akjeft:
For ingen hører vel på jenter "som ikke kan noe om data". :gaah:
Sexy Sadie
31-08-06, 00:58
Og nå har vifte nr. 2 daua. Jeg er nå rimelig forbanna og bruker en bordvifte som nødløsning. Jeg tenker ta med meg en mannsterk person som kan kjefte opp de skyldige og gi meg pengene tilbake.
:akjeft:
For ingen hører vel på jenter "som ikke kan noe om data". :gaah:
Har du kokt maskinen ved aldri å trekke strømtilførselen av, da eller.
Eh, en maskin skal kunne stå kontinuerlig på i minst to år.
Har ikke kokt den nei, jeg har den av ofte. Det er amilo L- modellene til Fujitsu siemens som ikke er bra på vifteområdet.
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.