Se full versjon : Gammel fransk skaper statlig hodepine
I 1904 plukket en fransk bonde i distriktet Grand Champagne sine druer. Drøyt 100 år senere endte en liten del av avlingen hans som kostbar konjakk i et arkivskap i lokalene til Norge 2005 AS.
Flaskene, som koster 2005 kroner pr. stykk, kan selvfølgelig sendes til Vinmonopolet, som ikke kan gjøre noe annet enn å helle ut de dyrebare dråpene med «Courvoisier le Centenaire de la Norvège Fine Champagne». :kjefter:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=300194
Nettkafeen kunne fått denne konjakken så kunne vi hatt en skikkelig konjakk aften :nemlig:
Noen som kjenner noen i Norge 2005 AS :?:
The Cryptic
11-01-06, 20:35
Dessverre ikke jeg iallefall. Norge 2005 AS var vel generelt sett en aldri så liten flopp, mener iallefall at Riksrevisjonen hadde en og annen kommentar. Men trist er det uansett. Tenk å kaste god cognac. Slikt skal man faktisk gråte over :gråter:
Jippi en del lavere pris på denne nå. NY Pris 1250,-kr i steden for 2005,-kr
Vinmonopol som fortsatt har denne. Men som du ser de fleste har bare 1 igjen.
Asker, Holmensenteret - 1
Bærum, Kolsås - 1
Dombås - 1
Hammerfest - 1
Jessheim - 1
Oslo, Alna - 1
Oslo, Briskeby - 1
Oslo, Cc Vest - 3
Oslo, Linderud - 4
Tromsdalen - 4
Ålesund, sentrum - 3
The Cryptic
11-01-06, 20:39
Da er det vel bare å løpe ut og kjøpe en da. Noen som har smakt denne her på NK forresten / lest tester e.l.?
Fant denne info om denne på OsloPuls.no
94 poeng.
Kompleks duft og smak med honning, karamell, sjokolade, toffee, tørkede frukter og edel parfyme. Svært fyldig og fet med godt bitt i finish. Rund og god uten noen alkohol-bitterhet. Lang på smaken med treverk og tørket frukt i aroma-spekteret, fin sødme i finish uten at det blir klissete.
The Cryptic
11-01-06, 20:45
Hmmm. Det hørtes da ikke verst ut det. 1250,- grunker for en flaske cognac er jo riktignok litt da, men men, om den er meget bra er det vel verdt det
De eldste druene som er benyttet ble høstet i 1904 og destillert året etter, mens de yngste elementene i blandingen er fra 1955. Ut over det er det benyttet cognac fra perioden 1922 til 1929, sier Courvoisiers master blender Jean-Marc Olivier. Han karakteriserer sin «selvstendighets-konjakk» som kraftfull, elegant og kompleks, med lang ettersmak.
Helt ening att det er litt mye å bruke på en gognac.
The Cryptic
11-01-06, 21:16
En cod gognac er da også verdt å bruke endel grunker på ;)
Den dyreste cognac jeg har kjøpt er denne Bache-Gabrielsen Hors d'Age koster nå 995,-kr.
Men har drukket bedre når andre har betalt for det mens jeg var i Japan sist :)
Sexy Sadie
11-01-06, 22:38
Jeg driter i det, fordi jeg liker ikke cognac.
Jeg driter i det, fordi jeg liker ikke cognac.
Så interessant at du deler den opplysningen med oss.
Sexy Sadie
12-01-06, 15:01
Så interessant at du deler den opplysningen med oss.
Ja, ikke sant.
viktig å presisere at man ikke liker cognac, for deg gjør ikke jeg heller :lol:
Jeg liker conjac, men tror ikke att jeg springer ut og kjøper en till 1250kr eller vad den nu koster.
Lystløgner
12-01-06, 17:15
Jeg liker conjac, men tror ikke att jeg springer ut og kjøper en till 1250kr eller vad den nu koster.
Men en norsk jubileumscognac ville jo stå så fint til bagen din.
The Cryptic
12-01-06, 18:54
:knegg:
Men en norsk jubileumscognac ville jo stå så fint til bagen din. :opptommel:
vBulletin v3.7.0, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.