PDA

Se full versjon : Jarhead

Mr.Man
22-01-06, 12:23
[img=left:101e156518]http://img.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/050809/17120__jarhead_l.jpg[/img:101e156518]Jeg satte meg ned for å se en av de mest kritikerroste filmene nå om dagen: Jarhead. Det handler om en soldat (Jake Gyllenhaal) som verver seg i Marinen og blir sendt til Irak-krigen "Operation Desert Storm". Det begynner nokså "default" dag opp og dag ned med kjefting fra en offiser som skal oppdra sine soldater til krig.

Til slutt drar de selfølgelig nedover, og der eh skjer det faktisk ingenting av betydning. De 5 minuttene det er noe som helst handling går de etter flyangrepene og graver ned noen lik som er brent opp av bomer. Resten er fyllt opp med litt drama på brakka som vi har sett i ca. 1500 andre krigsfilmer før samt litt amerikansk patriot-crap som jeg lurer på er ment som en slags parodi eller satire. Latterlig er det ihvertfall, og det er egentlig synd når temaet er nokså alvorlig.

Mer er det faktisk ikke si om dette oppkoket. Jeg sitter igjen med en følelse av at denne filmen er laget fordi noen ønsker å tjene penger på en film om denne krigen også. Jeg ender opp med å gi en toer fordi skuespillerprestasjonene og regien faktisk er helt godkjent til tross for det latterlige manuset. Styr unna!

http://uk.imdb.com/title/tt0418763/

:terning2:

Limafox
22-01-06, 12:28
[img=left:b31d6f7f9e]http://img.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/050809/17120__jarhead_l.jpg[/img:b31d6f7f9e]Jeg satte meg ned for å se en av de mest kritikerroste filmene nå om dagen: Jarhead. Det handler om en soldat (Jake Gyllenhaal) som verver seg i Marinen og blir sendt til Irak-krigen "Operation Desert Storm". Det begynner nokså "default" dag opp og dag ned med kjefting fra en offiser som skal oppdra sine soldater til krig.

Til slutt drar de selfølgelig nedover, og der eh skjer det faktisk ingenting av betydning. De 5 minuttene det er noe som helst handling går de etter flyangrepene og graver ned noen lik som er brent opp av bomer. Resten er fyllt opp med litt drama på brakka som vi har sett i ca. 1500 andre krigsfilmer før samt litt amerikansk patriot-crap som jeg lurer på er ment som en slags parodi eller satire. Latterlig er det ihvertfall, og det er egentlig synd når temaet er nokså alvorlig.

Mer er det faktisk ikke si om dette oppkoket. Jeg sitter igjen med en følelse av at denne filmen er laget fordi noen ønsker å tjene penger på en film om denne krigen også. Jeg ender opp med å gi en toer fordi skuespillerprestasjonene og regien faktisk er helt godkjent til tross for det latterlige manuset. Styr unna!

http://uk.imdb.com/title/tt0418763/

:terning2:

Godkjent anmeldelse. især bildet av han muskelbunten med nisselue? :D

Zenaria
22-01-06, 12:44
Fint bilde. :lol:

Goffy
22-01-06, 12:52
Jeg skal ikke bruke tid eller penger på den filmen.

Mr.Man
22-01-06, 12:52
Tenkte jeg skulle servere litt manndom til dere damer. Og så er det jo like over jul. :mrgreen:

Elektra
22-01-06, 13:42
Jake Gyllenhaal er fin. :nemlig:

Organa
03-04-06, 23:32
Jeg likte denne filmen.

Sexy Sadie
03-04-06, 23:39
Jake er lekker, men soldatfilmer ser jeg aldri uansett.

Organa
03-04-06, 23:43
Jeg liker soldater.

Sexy Sadie
03-04-06, 23:57
Jeg vokste opp på Ørland så soldatfetisjen min gikk over etter tenårene. :mrgreen:

Mr.Man
04-04-06, 13:59
Jeg likte denne filmen.
Hvorfor det?

Orca
04-04-06, 14:11
Jeg var sikker på at det var en komedie jeg

Uketassen
04-04-06, 14:47
Den får :terning3: av meg selv om jeg stort sett aldri liker filmer basert på en sann historie. Det er jo tross alt en original vri på en krigsfilm at hovedpersonen aldri får skutt mot fienden før krigen er over.

Organa
04-04-06, 15:17
Hvorfor det?

Jeg synes det er en god historie. En annerledes fortelling fra militærlivet enn det vi vanligvs får servert. Jeg prøvde å se ting fra hovedpersonens synspunkt, og hva som skjedde rundt ham og de andre i filmen, ikke bare det som faktisk vises på lerretet. Jeg har tenkt en del på hva slike situasjoner gjør med mennesker, og som vi så i filmen, så er det ganske sterkt. Jeg tenker bla på da de to er i tårnet sitt og skal skyte irakerne i flytårnet. Far out.

Og det som skjedde når de kom tilbake. En god skildring av hvordan tidene og teknologien osv endres på temmelig kort tid.

Bla derfor liker jeg filmen.

Det var heller ikke negativt at hovedpersonen var håttere enn Saharas sand.

Sorepheus
08-04-06, 19:13
Det var vel ikke akkurat noe mesterverk, men filmen gjorde meg i hvert fall rørt på slutten.

Aladin Sane
08-04-06, 20:41
Jeg synes dette var en riktig bra film. Hovedrolleinnehaveren spilte godt, temaet var realistisk, og det at "ingenting skjedde" i ørkenen var faktisk også det som var hovedtemaet i filmen: Påkjenningen av å gå og vente på noe de ikke vet hva er. Evt. vet hva er, men hvor de ikke har noen erfaring. I et halvt år. Jeg mener filmen på en god måte klarte å formidle den psykiske påkjenningen som tiden i ørkenen før desert storm tok til natt til 17. januar 1991.

:terning5: